Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Goed begin, tip: aircos vervangen door hoogrendement warmtepompen, daar zit Eia op en in de winter zijn het kacheltjes, waardoor de gasrekening lager wordt! Zie Tons Mosterd Heerlijkheden

Ja, kwam ik te laat achter. Net 42 Airco binnenunits en stuk of 12 buiten units geïnstalleerd. Heb ook vloerverwarming overal op gasketel. Gas is erg duur blijkbaar. Heb grote gasoven en kooktoestel in keuken. Gaan keuken uitbreiden, en denk dat ik eens verder ga zoeken naar milieu en kosten besparende zaken.

En Ton, als je mensen eens moeten laden in Spijkenisse (denk zo een 60 km van Zierikzee vandaan), zijn ze van harte welkom!
 
Last edited:
Het blijft reuze interessant, ook op kleine schaal. Wij zijn nu ruim een week op vakantie, hebben 1913 km gereden en daarvoor 394 kWh verbruikt, 206 Wh per km. Dat was ongeveer 1600 km autosnelwegen en de rest provinciale wegen.

Op mijn app zie ik dat sinds wij weg zijn de (32) zonnepanelen thuis tot nu toe al 263 kWh hebben opgebracht. Omgerekend zou dat een kleine 1250 km betekenen. Nog een paar zonnige dagen in Nederland en we gaan wellicht quitte spelen. Los van verliezen.

Natuurlijk slaat het verder nergens op want de stroom voor de reis was gratis (Tesla, Kaiserhof en Budapest) behalve een kleine 50 kWh die vanuit het stopcontact bij mijn schoonouders zijn geladen.

Vandaag met gezin naar Budapest geweest. geen snelwegen, met verkeer meegereden over de provinciale wegen en dwars door de stad bij 34 tot 35 graden. Zouden we met het verbruik van vandaag de auto leegrijden, dan zouden we op een range van 470 km zitten. Dit laatste is een beetje off topic realiseer ik mij maar het blijft verrassend.

We hopen trouwens met de panelen ons gehele stroomverbruik te kunnen dekken. Geschatte opbrengst rond 8.000 kWh per jaar. Daarvan eet dan het huishouden, mijn kantoor, wat attributen in de tuin, de Nissan Leaf en (gedeeltelijk) MS. Met de MS doe ik ook in Nederland regelmatig de SuC aan. Ik denk dat er veel meer mogelijk is dan men denkt met het eigen energie opwekken en daarnaast is het gewoon leuk om te doen en te zeggen dat je op zonnestroom rijdt.
 
Last edited:
Windmolens draaien op Subsidie, niet op wind....Mark Rutte zijn uitspraak, en ik sta daar volledig achter.


daar ben ik dan. vanuit italie deze keer, typend op het scherm van de MS :). Dat heeft Rutte een paar jaar geleden geroepen in een verkiezingsdebat. Om de conservatieve fossiele achterban te behagen. Dezelfde lui die beginnen te schamperen als het om elektrsche auto's gaat... Inmiddels moet meneer Rutte de boel zelf overeind houden en subsidieert hij windenergie. Omdat hij nu wel weet dat dat de goedkoopste vorm van duurzame stroom is. En hij nu zelf doelstellingen moet halen en niet meer kan lopen brallen vanaf de zijlijn. Overigens zou die subsidie niet ndig zijn als de subsidies op fossiele en nucleaire energie zouden worden afgeschaft en de vervuiler zou betalen. Windstroom is nl. goedkoper. Dus gelijk speelveld aub en weg met de energiesubsidies!
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
daar ben ik dan. vanuit italie deze keer, typend op het scherm van de MS :). Dat heeft Rutte een paar jaar geleden geroepen in een verkiezingsdebat. Om de conservatieve fossiele achterban te behagen. Dezelfde lui die beginnen te schamperen als het om elektrsche auto's gaat... Inmiddels moet meneer Rutte de boel zelf overeind houden en subsidieert hij windenergie. Omdat hij nu wel weet dat dat de goedkoopste vorm van duurzame stroom is. En hij nu zelf doelstellingen moet halen en niet meer kan lopen brallen vanaf de zijlijn. Overigens zou die subsidie niet ndig zijn als de subsidies op fossiele en nucleaire energie zouden worden afgeschaft en de vervuiler zou betalen. Windstroom is nl. goedkoper. Dus gelijk speelveld aub en weg met de energiesubsidies!

Respect, typen op een Tesla Scherm!

Maar... Aangezien windenergie op de lijst staat om de " Kyoto" doelstellingen te behalen, zal hij wel moeten. Want laten we eerlijk zijn, de goedkoopste vorm van duurzame energie is nog steeds Kern energie... maar dat is eng.... Subsidie op kern energie is er niet echt meer, veelal lokaal (Frankrijk) Return of investment komt alleen laat, maar als het er eenmaal komt, dan loopt het voordeel erg snel op.

Ik denk toch dat zonnepanelen (is eigenlijk niet de juiste benaming, aangezien ze zonder direct zonlicht ook laden, maar ok, het blijft de zon die licht geeft) op den duur de voordeligste oplossing zijn. Maar ik ben benieuwd wat een return of investment zou zijn met een kleine windturbine.
 
Laten we beginnen de subsidie (verzekering) door overheid af te schaffen op kernenergie (overheid draagt het risico tegenover een kleine premie door kernenergie exploitant), daarnaast de subsidie afschaffen voor de opslag. In Italië vergoedt de eigenaar van een kerncentrale maximaal vijf miljoen euro schade na een nucleair ongeluk. In Nederland 2,5 miljard. https://decorrespondent.nl/409/De-echte-prijs-van-kernenergie-onbetaalbaar/19917073-900167d2
Maar... Aangezien windenergie op de lijst staat om de " Kyoto" doelstellingen te behalen, zal hij wel moeten. Want laten we eerlijk zijn, de goedkoopste vorm van duurzame energie is nog steeds Kern energie... maar dat is eng.... Subsidie op kern energie is er niet echt meer, veelal lokaal (Frankrijk) Return of investment komt alleen laat, maar als het er eenmaal komt, dan loopt het voordeel erg snel op.
 
Last edited:
Laten we beginnen de subsidie (verzekering) door overheid af te schaffen op kernenergie (overheid draagt het risico tegenover een kleine premie door kernenergie exploitant), daarnaast de subsidie afschaffen voor de opslag. In Italië vergoedt de eigenaar van een kerncentrale maximaal vijf miljoen euro schade na een nucleair ongeluk. In Nederland 2,5 miljard.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen voorstander van kernenergie (huidige svz, afval, risico etc) maar puur economisch gezien is op papier kernenergie het voordeligste, ongeacht subsidies. Ik denk dat met een combinatie van aardwarmte, zonne-energie en mogelijk windenergie we aardig op weg zijn.
 
typen in de ms idd geen sinecure ;-)

uit een afgeschreven franse kerncentrale zal vast wel goedkope stroom lopen. Net als uit een afgeschreven windmolen of zonlichtpaneel trouwens. Maar als je wilt vergelijken moet je wel appels en appels in stelling brengen. Tijd voor cijfers dus:


In UK wordt een nieuwe kerncentrale gebouwd. Zonder staatssteun was die niet rond te rekenen. Na lang onderhandelen komt die staatssteun op het volgende uit: staat garandeert gedurende 30 jaar een verkoopprijs van (omgerekend van ponden) 11 cent/kwh voor de exploitant van het apparaat + inflatieindex. als de marktprijs lager is dan 11 ct, vult de staat die aan tot dat bedrag.

Nu wind: Via de SDE regeling wordt exploitatie van windenergie (en andere duurzame energie) ondersteund. Er geldt een vergelijkbare systematiek met een garantieprijs als bij die Britse kerncentrale. Alleen de getallen zijn anders. De meeste windprojecten kunnen uit bij een garantieprijs van 8 ct/kwh, gedurende 15 jaar, zonder index.



Als we toch aan het cijferen zijn... De lifecycle CO2 uitstoot van diverse elektriciteitsopties in gr/kwh

- kolen 900

- gas 450

- uranium 130 (vnl vanwege energieintensieve winning en opwerking van uranium)

- zon PV 50

- wind 10
 
Lees ook het boek van de futuroloog Prof Wim de Ridder, "DE ontdekking van de toekomst, ..wat we al weten is niet te geloven". De eerste hoofdstukken gratis te lezen op internet. Conclusie ... indien de wet van Moore die op de chips van toepassing is, ook voor de zonnepanelen van toepassing blijkt, is over 20 jaar alle energie gratis.
Zelf betaalde ik in 2001 voor 52x110 Wp ca €12,- per Wp onlangs voor 170x250Wp op een school €0,95 !!!
Uiteraard zijn er "krachten" die dit om uiteenlopende redenen tegen werken.
De zon schijnt 11000x zoveeel energie naar onzeaarde te sturen dan dat we gebruiken!
 
Conclusie ... indien de wet van Moore die op de chips van toepassing is, ook voor de zonnepanelen van toepassing blijkt, is over 20 jaar alle energie gratis.

Van Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law): Moore's law is the observation that, over the history of computing hardware, the number of transistors in a dense integrated circuit doubles approximately every two years.

In een zonnepaneel zitten geen transistoren, op wat voor manier is Moore's law hier van toepassing?
 
Een van de redenen waarom fossiele- en kernenergie nog zo belangrijk zijn, is dat deze vormen van energie 24 uur per dag omgezet kunnen worden in elektriciteit. Zolang als men energie uit zon en wind niet op grote schaal op kan/gaat slaan, kunnen we simpelweg niet om fossiele- en/of kernenergie heen.

Dat probleem moet eerst opgelost worden, en dat zal de werkelijke prijs van duurzame energie jammer genoeg behoorlijk opdrijven - wat zou het kosten om een paar scheepscontainers met accu's en elektronica aan de voet van elke mega windmolen of zonnestroominstallatie te zetten en te onderhouden?
 
Een van de redenen waarom fossiele- en kernenergie nog zo belangrijk zijn, is dat deze vormen van energie 24 uur per dag omgezet kunnen worden in elektriciteit. Zolang als men energie uit zon en wind niet op grote schaal op kan/gaat slaan, kunnen we simpelweg niet om fossiele- en/of kernenergie heen.

Dat probleem moet eerst opgelost worden, en dat zal de werkelijke prijs van duurzame energie jammer genoeg behoorlijk opdrijven - wat zou het kosten om een paar scheepscontainers met accu's en elektronica aan de voet van elke mega windmolen of zonnestroominstallatie te zetten en te onderhouden?

de nagel op de kop !

het probleem met electrische energie is dat men deze niet kan opslaan.
Men moet deze eerst opzetten in een andere energiedrager (bvb Chemisch : een batterij).
In België hebben we zo bvb. een opslag onder de vorm van waterkracht, bij Coo.
Bij nacht wordt het water (met goedkope stroom) naar boven gepompt, tijdens de dag bij dure stroom wordt dan de cyclus omgedraaid.
Rendement +/- 75%.

In bergachtige landen (Noorwegen op kop) is het eenvoudig. Die slagen er zelfs in om enkel op hydrokracht dure stroom tijdens de dag uit te voeren, en 's nachts goedkope stroom in te voeren (als het waterniveau in de stuwmeren onvoldoende is).

In de lage landen is dat geen optie.

Wij kunnen moeilijk anders dan dubbel te investeren - om ook in de winter, als het keihard vriest zonder een zuchtje wind - de lamp te laten branden.
Met die bemerking dat de afschrijvingen ook nog eens over een kleinere productie moeten verdeeld worden.
 
Van Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law): Moore's law is the observation that, over the history of computing hardware, the number of transistors in a dense integrated circuit doubles approximately every two years.

In een zonnepaneel zitten geen transistoren, op wat voor manier is Moore's law hier van toepassing?
Antwoord:
Sinds jaren 60 steeds verbeterde capaciteit, tegen lagere kosten! Hier en daar worden nu al 350 Wp panelen geplaatst! in laboratoria is men al veel verder. En .. lees het boek!
 
Echt niet? Hoe groot moet het verval daarvoor zijn?

Ze zijn nochtans bezig met soortgelijke systemen in de zee. Men plaatst een gigantische betonnen koker verticaal in de zee. 's Nachts pompt men het water eruit, en overdag laat men het er langs turbines terug instromen.

En binnen 20-30 jaar komt er misschien ook kernfusie. Als het ITER project in Frankrijk positief uitdraait tenminste.
 
Weet niet of het in dit topic hoort maar kreeg net email over Eneco HollandseWind Certificaten met daarin de prospectus:
https://www.eneco.nl/~/media/eneco/pdf/voorwaarden-en-brochures/hollandsewind-certificaten/prospectuswindparkdebeemden.ashx
De maximale inleg is heel beperkt, zo'n €2500.
Stel ik heb wat spaargeld (prive) vrij te beleggen is dit een zinnige (lees financieel gunstige&veilige) belegging? Of moet je zoiets alleen doen uit ethische overwegingen?

Wellicht kan Arthur hier iets over melden?
 
Ik zit nu in Sauerland en zie hier gigantische zonnefarms, grote weilanden geheel gevuld met zonnepanelen.
y4emuva3.jpg

Ik was te laat om foto's te maken van hellingen die volledig bedekt waren met zonnepanelen.
 
Wellicht kan Arthur hier iets over melden?

Ja dat kan ik. Dat zijn obligaties. Redelijk safe belegging. En ik kan alleen maar enthousiast zijn over dit product want wij (Raedthuys) hebben het zelf een paar jaar geleden uitgevonden en geïntroduceerd. Blijkbaar door Eneco goed genoeg bevonden om het idee over te nemen. Dus is zeg: DOEN!

Als wij nu een obligatie-uitgifte hadden lopen had ik uiteraard daarnaar verwezen :). Waarschijnlijk ook wel met hoger rendement. De laatste zat bij ons op 5% (6% voor omwonenden van het windpark). Obligatie - 100% Pure Energie van Raedthuys