Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Nu wel weer even een duurzame vraag. Wie heeft er ervaring met verschillende "in dak" systemen. Ik krijg het bij mijn partner niet verkocht om op het dak van onze nieuwbouw (al is het ook de schuur, zonnepanelen te plaatsen. In dak vind ze wel een acceptabele oplossing.
Wat kost het extra?
zijn er verschillende systemen?
Is het zelf te monteren?
Wat zijn goede leveranciers?
Wat met het rendement van in-dak panelen? Het rendement wordt mede bepaald door de temperatuur van het paneel (hoe lager hoe beter), bij klassieke installaties krijg je achter de panelen (dus tussen de panelen en de dakbedekking) een natuurlijke luchtstroming waardoor de panelen aan de achterzijde wat afkoelen. Bij in-dak kan dat niet dus ik vermoed dat die panelen erg opwarmen en daardoor minder opbrengst hebben dan een paneel met hetzelfde vermogen dat in opbouw geplaatst wordt. De wattpiekwaardes die je hanteert om panelen te vergelijken worden immers opgegeven bij een standaardtemperatuur, niet?
 
Wat met het rendement van in-dak panelen? Het rendement wordt mede bepaald door de temperatuur van het paneel (hoe lager hoe beter), bij klassieke installaties krijg je achter de panelen (dus tussen de panelen en de dakbedekking) een natuurlijke luchtstroming waardoor de panelen aan de achterzijde wat afkoelen. Bij in-dak kan dat niet dus ik vermoed dat die panelen erg opwarmen en daardoor minder opbrengst hebben dan een paneel met hetzelfde vermogen dat in opbouw geplaatst wordt. De wattpiekwaardes die je hanteert om panelen te vergelijken worden immers opgegeven bij een standaardtemperatuur, niet?
Als je je ff verdiept en wat web-sites bezoekt dan zie je dat het mbt de koeling prima gaat. En als je paneel 5% minder opbrengst heeft - who cares.
 
Als je je ff verdiept en wat web-sites bezoekt dan zie je dat het mbt de koeling prima gaat. En als je paneel 5% minder opbrengst heeft - who cares.
Je hebt gelijk, ik lees ook dat het rendementsverlies niet erg groot is, maar meestal zijn dat de fabrikanten zelf die dat verkondigen. Het heeft natuurlijk ook te maken met het type panelen/cellen, want voor building-integrated PV zijn er heel wat opties zo blijkt.
 
  • Like
Reactions: basvk
Tony Seba... atijd de moeite!
Ik vond dit echt één van de indrukwekkendste documentaires die ik ooit gezien heb:


Ik heb overigens nog steeds de vraag, wat is zuiniger in energie, metro's, of elektrische bussen?
Voor mijn gevoel zijn bussen zuiniger, sneller, veiliger, wendbaarder, goedkoper, minder onderhoud, gemakkelijker onderhoud, ook kan het wegdek waarop bussen rijden ook meervoudig gebruikt worden (ook taxi's, ambulances, politie, en brandweer kan dit wegdek gebruiken als het moet), bussen kunnen sneller remmen als dit nodig is, mocht er een bus kapot zijn, dan kan een andere bus er gewoon omheen rijden in tegenstelling tot bij een metro, ik twijfel zelfs wiens topsnelheid het hoogste is, je hebt geen bedrading in de lucht meer nodig, de bussen zijn stiller enz enz enz.

Echter weet ik niet of dit de waarheid is, of dat het niet helemaal klopt wat ik hier zeg.
Zijn er hier misschien mensen die hier meer feiten, cijfers en details over weten?
 
  • Like
Reactions: FVO
Zat er aan te komen!

Tijd om zelf die powerwalls te gaan kopen of ze te maken met losse 18650 cellen :)
Ga je't daar mee redden? Voor huishoudelijk gebruik misschien wel, maar de Tesla laden dat zal toch niet lukken, of je moest meerdere powerwalls plaatsen.
De realiteit zal zijn dat iedereen die thuis laadt, PV en een Powerwall heeft, buiten de zomer 24/7 zeer veel zal afnemen en niets injecteren, en in de zomer overdag zeer veel zal terugleveren (die powerwall zit direct vol) en 's avonds een beetje zal afnemen. Als je een warmtepomp hebt ben je helemaal slachtoffer want die trekt je powerwall leeg nog voor je er zelfs maar aan dénkt de Tesla aan te sluiten.
Dat injectie/teruglevertarief is wellicht rond de 8ct/kWh neem ik aan.
 
Ga je't daar mee redden? Voor huishoudelijk gebruik misschien wel, maar de Tesla laden dat zal toch niet lukken, of je moest meerdere powerwalls plaatsen.
De realiteit zal zijn dat iedereen die thuis laadt, PV en een Powerwall heeft, buiten de zomer 24/7 zeer veel zal afnemen en niets injecteren, en in de zomer overdag zeer veel zal terugleveren (die powerwall zit direct vol) en 's avonds een beetje zal afnemen. Als je een warmtepomp hebt ben je helemaal slachtoffer want die trekt je powerwall leeg nog voor je er zelfs maar aan dénkt de Tesla aan te sluiten.
Dat injectie/teruglevertarief is wellicht rond de 8ct/kWh neem ik aan.
Ligt er maar net aan hoe veel kWh je thuis op hangt. Je kan ook 'gewoon' 4 Powerwalls ophangen.

Maar ik hoef niet off-grid, ik snap dat ik met PV nooit Boiler, Huis, Warmtepomp én Tesla kan gaan doen met zeg 40 panelen op mijn huis.

Wel wil ik gewoon 3x25A houden en de accu's als buffer gebruiken zodra ik moet pieken.
 
Mijn beeld is inderdaad ook dat we allemaal conclusies hier trekken zonder dat we exact weten hoe dit uit gaat pakken. Gaat het om het saldo van afnemen/leveren over een bepaalde periode (zoals nu een jaar) - meer precies nog - over welke periode gaat dat berekent worden. Postcoderoosregelingen die nu ingaan en op dezelfde principes werken (verrekening over 1 heel jaar) zijn voor 15 jaar door de overheid gegarandeerd. Dus voor nieuwe projecten is dat tot 2033. Daar zal een nieuwe aanpak niets aan gaan veranderen. Idem voor situaties met oude meters... ik betwijfel of je verplicht gaat worden nieuwe aan te schaffen.. maar goed - beste lijkt me eerst maar eens te wachten op wat nu precies de aanpak wordt. Denk dat daar nog amper over nagedacht is....
 
Hele salderingsverhaal is toch slechts een schaalgrootte dingetje?
Als ik teruglever, wordt die stroom misschien wel direct door mn buren gebruikt??

kheb er geen verstand van :oops:, maar lijkt me dat dit beter per wijk (en groter) opgelost kan worden dan per huishouden.
kheb me altijd verbaasd aan de willekeur die optreedt als bepaalde zaken per huishouden worden geregeld.

687474703a2f2f7777772e726164696f76697369652e65752f6d61696e2f696d616765732f736974652f74762d616e74656e6e65732e6a7067

manchester-schotelantennes-in-het-gelid.png
 
Hele salderingsverhaal is toch slechts een schaalgrootte dingetje?
Als ik teruglever, wordt die stroom misschien wel direct door mn buren gebruikt??

kheb er geen verstand van :oops:, maar lijkt me dat dit beter per wijk (en groter) opgelost kan worden dan per huishouden.
kheb me altijd verbaasd aan de willekeur die optreedt als bepaalde zaken per huishouden worden geregeld.

687474703a2f2f7777772e726164696f76697369652e65752f6d61696e2f696d616765732f736974652f74762d616e74656e6e65732e6a7067

manchester-schotelantennes-in-het-gelid.png
Helemaal mee eens, vrijwel ieder groot dorp en stad heeft een industriegebied met grote platte daken, ideaal voor zonnepanelen waar het buiten het zicht van de burger prima en goedkoop zijn werk kan doen. Ook de installatiekosten worden dan goedkoop. Verder zouden er dan accu's bij moeten komen om het grid (het elektrisch netwerk) te balanceren, echter kunnen ook deze accu's dubbel benut worden door vrachtwagens en bussen, gewoon een lege accu omwisselen voor een volle, kan volledig automatisch. Voor tesla's bestaat hier zelfs al een accu wisselsysteem voor. Ook denk ik dat bedrijven als Shell hier best in willen investeren, kan DAF meteen elektrische vrachtwagens maken en mocht de wisselbare accu in de trailer komen, dan Ewals Cargo Care (ook Nederlands) hier ook prima op inspelen.

Persoonlijk denk ik zelfs vergelijkbaar over internet, al die routertjes hoeven dan niet eens meer bij ieder huis apart geïnstalleerd te worden, internet en telefoonkosten bestaan niet meer, gezamenlijk kun je veel en veel meer bereiken.
 
Helemaal mee eens, vrijwel ieder groot dorp en stad heeft een industriegebied met grote platte daken, ideaal voor zonnepanelen waar het buiten het zicht van de burger prima en goedkoop zijn werk kan doen. Ook de installatiekosten worden dan goedkoop. Verder zouden er dan accu's bij moeten komen om het grid (het elektrisch netwerk) te balanceren, echter kunnen ook deze accu's dubbel benut worden door vrachtwagens en bussen, gewoon een lege accu omwisselen voor een volle, kan volledig automatisch. Voor tesla's bestaat hier zelfs al een accu wisselsysteem voor. Ook denk ik dat bedrijven als Shell hier best in willen investeren, kan DAF meteen elektrische vrachtwagens maken en mocht de wisselbare accu in de trailer komen, dan Ewals Cargo Care (ook Nederlands) hier ook prima op inspelen.

Persoonlijk denk ik zelfs vergelijkbaar over internet, al die routertjes hoeven dan niet eens meer bij ieder huis apart geïnstalleerd te worden, internet en telefoonkosten bestaan niet meer, gezamenlijk kun je veel en veel meer bereiken.
Ik begrijp de efficiëntiewinst zeer goed met dergelijke concepten, maar dan geef je de macht ook weer uit handen per gemeente/wijk krijg je dan weer een monopolist die bij een dispuut de schakelaar kan omschakelen. In België kennen we dit fenomeen met Engie...
Ik ben dus geen voorstander van enkel grote PV-installaties.
 
  • Like
Reactions: basvk
Ik heb een nieuwbouwwoning op het oog die nog gebouwd moet worden. De woning wordt voorzien van een centraal verwarmingssysteem dat bestaat uit een HR combiketel. Op de begane grond wordt de woning voorzien van vloerverwarming. De eerste verdieping wordt verwarmd door middel van plaatstalen radiatoren. Op de tweede verdieping wordt standaard één plaatstalen radiator aangebracht. De HR combiketel hangt in de installatieruimte op de bovenste verdieping.

Ik heb geïnformeerd of er een mogelijkheid is voor een warmtepomp i.p.v. een HR-ketel maar het antwoord daarop was in eerste instantie nee. Ik heb me nog niet heel erg verdiept in warmtepompen maar het lijkt me toch een gemiste kans om een nieuwe goed geisoleerde woning hier niet mee uit te rusten. Als ik lees over warmtepompen lijkt me dat een warmtepomp met een bodembron de meest voor de hand liggende optie is voor een nieuwbouw woning maar ik kan me voorstellen dat als de bouwer daar niet in wilt voorzien dat je dan uit zou moeten wijken naar een warmtepomp op lucht->water.

Wat zou ik het beste kunnen doen volgens jullie? Is een hybride warmtepomp misschien iets of moet ik die HR-ketel echt helemaal niet willen? Ik heb gelezen dat in de winter een lucht->water warmtepomp mogelijk problemen kan hebben met bevriezing? Zouden jullie adviseren om de 1e en 2e verdieping te voorzien van vloerverwarming en aangepaste radiatoren?
 
Ik heb een nieuwbouwwoning op het oog die nog gebouwd moet worden. De woning wordt voorzien van een centraal verwarmingssysteem dat bestaat uit een HR combiketel. Op de begane grond wordt de woning voorzien van vloerverwarming. De eerste verdieping wordt verwarmd door middel van plaatstalen radiatoren. Op de tweede verdieping wordt standaard één plaatstalen radiator aangebracht. De HR combiketel hangt in de installatieruimte op de bovenste verdieping.

Ik heb geïnformeerd of er een mogelijkheid is voor een warmtepomp i.p.v. een HR-ketel maar het antwoord daarop was in eerste instantie nee. Ik heb me nog niet heel erg verdiept in warmtepompen maar het lijkt me toch een gemiste kans om een nieuwe goed geisoleerde woning hier niet mee uit te rusten. Als ik lees over warmtepompen lijkt me dat een warmtepomp met een bodembron de meest voor de hand liggende optie is voor een nieuwbouw woning maar ik kan me voorstellen dat als de bouwer daar niet in wilt voorzien dat je dan uit zou moeten wijken naar een warmtepomp op lucht->water.

Wat zou ik het beste kunnen doen volgens jullie? Is een hybride warmtepomp misschien iets of moet ik die HR-ketel echt helemaal niet willen? Ik heb gelezen dat in de winter een lucht->water warmtepomp mogelijk problemen kan hebben met bevriezing? Zouden jullie adviseren om de 1e en 2e verdieping te voorzien van vloerverwarming en aangepaste radiatoren?
Een HR gasketel is echt het laatste dat je zou moeten willen. Wij hebben in onze 10 jaar oude boerderij bij de bouw een grondwater warmtepomp geïnstalleerd. Beste beslissing ooit. Op de verdieping is in de badkamer vloerverwarming aangebracht, de slaapkamers hebben een lage temperatuur radiator. Die staat standaard, ook in de winter, uit.

Met een bouwer die geen warmtepomp wil installeren moet je maar één ding doen, wegjagen. Ik werd tien jaar geleden voor totaal idioot versleten dat ik een warmtepomp wilde, dat moet vandaag de dag echt niet meer kunnen.
De warmtepomp met een bodembron is het meest comfortabel en met het hoogste rendement. Echter is de prijs voor de boringen pitig. De lucht-water warmtepomp kost zeer veel minder. Toch zou ik zelf zo weer een grondwater warmtepomp laten aanleggen.

Ons huis blijkt zelfs een passiefhuis te zijn geworden en dat is wel heel bijzonder.
Wil je een keer bij ons thuis kijken, wij hebben met nog een aantal andere maatregelen al tien jaar de duurzaamste boerderij van Nederland, dan ben je hartelijk welkom.