Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
In de winter is energie trouwens wel veel meer waard dan in de zomer, het mooiste zou eigenlijk zijn als de hellingshoek vrij gemakkelijk aangepast zou kunnen worden.
Vergeet ook niet dat de temperatuur een behoorlijke invloed heeft op de hoeveelheid energie die een zonnepaneel levert, zowel erg warm als erg koud is negatief.

@Edi99 wat is er eigenlijk mis met het dak? Wegen de panelen te veel of creëert het dakrand te veel schaduw of... ?
 
In de winter is de opbrengst wel iets lager door een lage hellingshoek, maar "de winter" is de echte oorzaak. Lage stand van de zon betekent meer verlies doordat de straling door de dampkring een langere weg moet afleggen.
Als het gaat om heatpipes die opbrengst voor woningverwarming moeten geven, is een grote hellingshoek juist wel belangrijk: de opbrengst in de winter moet dan zo groot mogelijk zijn. Ideale hellingshoek is dan liefst 52 graden!
Waar heb ik dat meer gelezen ;)
 
Hoe kleiner de hellingshoek, hoe geschikter een oost-west-opstelling is. Dat is het enige wat van belang is. Bij een iets steilere hellingshoek van 30 graden heb je op jaarbasis al 20% minder opbrengst t.o.v. een installatie die ideaal op het zuiden is gericht. Bij 45-50 graden hellingshoek ben je al 30% kwijt op jaarbasis.
Niet mijn mening, gewoon uit het instralingsdiagram zonnepanelen af te lezen. Google er maar eens op.
klaas, dat instralingsdiagram is voor productie op jaarbasis zoals je zelf aangaf. En aangezien zonnestroom toch genoeg is in de zomer zou ik me niet op dat diagram vastpinnen om productie in herfst,lente en winter af te leiden. Stroom zal immers meer waard worden op de momenten wanneer er meer vraag is.
 
De beste wensen voor 2018!

Als je al begint met er van uit gaan dat er heel wat daken schaduwvrij zijn missen we al het punt. Wat ik al aangaf dat bij particulieren er meestal wel schaduw is. Al is het van een afvoorpijpje van de CV en/of beluchting. Een dakkapel. Dat kan van de buren zijn of de buren van de buren. Een hoge boom op de hoek van de straat. Die nu nog klein kan zijn maar over een paar jaar wel boven het dak uit groeit. Anyway, zaken waar je in eerste instantie niet aan denkt maar wel meewerken.

Platte daken is bij ons zeker 35% van de installaties. Dus die reken ik wel gewoon mee..... aan aparte mmpt is weer een lapmiddel waar je met micro omvormers niet eens over na hoeft te denken. Dus weer een kans op extra verliezen door foute inschattingen.

Bij schuine daken zonder schaduw zit er ook altijd verschil in de opbrengst per paneel. Voorbeeld van een installatie "zonder schaduw":

View attachment 270532

Hier zie je ook gewoon wat verschillen. En dit zijn 300Wp Full Black LG NeON panelen.

De berekening/aanname van de verliezen door de powertoleranties kloppen waarschijnlijk. Maar het is een verschil en alle kleine beetjes moet je wel bij elkaar optellen.

Efficiëntie van de micro omvormer is ook zeer hoog. Statische MPPT efficiënte is 99,6% en de dynamische is 99,3%.

Grote veldopstellingen zijn de kosten inderdaad een stuk hoger. Waarschijnlijk niet te compenseren. Tijd zal het leren. Bij grote installaties zijn er veel zwerfstromen en is PID een veelvoorkomend probleem. Heel de string zakt dan flink terug.

Levensduur van de micro omvormers van Enphase is al lang getest. een MTBF van meer dan 300 jaar.. een centrale omvormer een heel stuk minder.

Maar hier kunnen we lang over blijven praten. En heb daar eerlijk gezegd geen zin in. Jij hebt goede ervaringen met centrale omvormers ik met de Enphase micro omvormers.

Ik wens je een fijn jaar en plaats veel panelen aub! Ga ik ook doen!

Zonnige groeten, Tommaso.

Ehhh... als we het hebben over verschillende meningen, dan mogen die gewoon verschillen en daar hoeven geen argumenten bij.
Het gaat mij hier vooral om feiten. En ik heb de indruk dat je een paar aangehaalde feiten nu als mening neerzet.

Wat betreft die Enphase micro-omvormers, dat gaat dan met name om type M250?
Ik haal het volgende uit de productsheet:
- EU-efficiency is 95,7%, vergeleken met de 98,5% die een goede stringomvormer haalt
- het piekvermogen is 258W AC, met een tot 350W DC geadviseerde vermogen aan Wp van een zonnepaneel. Dat betekent dus minder opbrengst / extra verlies op een gure voorjaarsdag. Dan wel vergeleken met, eerlijk is eerlijk, een niet-ondergedimensioneerde string-omvormer. Maar een standaard paneel van 275Wp kan op zo'n koude voorjaarsdag met een M250 ook al wel tot 258W AC komen, en een paneel met hoger vermogen dus wellicht een respectabele lagere opbrengst op jaarbasis

De micro-omvormers leveren 230VAC, en wat is de doorsnede van de AC-bekabeling? Waarschijnlijk 2,5mm2? Dat levert behoorlijk meer verliezen op dan de minimale doorsnede voor DC-kabels die 4mm2 is, en de stringspanning is vrijwel altijd een stuk hoger dan 230V. Als ik 14 panelen neem van 270Wp, samen precies het maximum voor 1 groep in de meterkast, en ik ga uit van 10 meter kabellengte tussen de panelen en de omvormer, resp. tussen de micro-omvormers en de groepenkast, dan is het spanningsverlies voor de installatie met een stringomvormer en een stringspanning van 420V DC 0,2% (per 10 meter dus) en het spanningsverlies door de AC-kabel van de micro-omvormers 1% (per 10 meter).

Nog steeds feiten die gewoon nagerekend, danwel gecontroleerd kunnen worden uit datasheets van de fabrikant...
 
Met Thoriumenergie
Daar konden we gewoon op wachten. Het hoge woord is er uit. En thorium is dan waarschijnlijk een tussenstap naar kernfusie? Kostprijs? Waarom loopt het in Finland zo gruwelijk mis qua kost en timing?

Bekijk het zo: we kunnen morgen met huidige technieken 100% overstappen op kernfusie. Er hangt daar in de lucht dagelijks een fusiereactor op veilige afstand ... :)
 
Daar konden we gewoon op wachten. Het hoge woord is er uit. En thorium is dan waarschijnlijk een tussenstap naar kernfusie? Kostprijs? Waarom loopt het in Finland zo gruwelijk mis qua kost en timing?

Bekijk het zo: we kunnen morgen met huidige technieken 100% overstappen op kernfusie. Er hangt daar in de lucht dagelijks een fusiereactor op veilige afstand ... :)
Dus ben je voorstander van windenergie maar zeg je niets over zonne energie :S
 
Wat FVO zegt idd, we hebben de techniek nu in huis om direct over te stappen naar zon en wind. Waarom wachten op hele dure technieken die misschien ooit gaan komen terwijl je nu al heel veel kan doen.

Wat betreft kernafval de ruimte in schieten, tot een aantal jaar geleden dacht men ook dat het een goed idee was om kernafval op de bodem van de oceaan te dumpen of in diepe grotten te smijten. Daar wordt nu ook anders over gedacht.
 
  • Like
Reactions: FVO
Voor mijn gevoel kunnen we binnen afzienbare tijd het afval gewoon de ruimte in schieten en zijn de risico's echt nog veel kleiner dan nihil. Maar inderdaad, als je kijkt naar Fukushima, wat heeft dit nou helemaal veroorzaakt (en wat gaat dit de komende jaren veroorzaken)? Met Thoriumenergie, mocht dat in de toekomst een serieuze mogelijkheid worden, worden de theoretische gevaren zelfs helemaal geschiedenis.

Tsja, om nu op basis van jouw "gevoel" dat het allemaal in de toekomst wel goed gaat komen nu alvast te beslissen om te investeren in kernenergie...

Thoriumreactoren zouden heel mooi kunnen zijn, evenals fusiereactoren. Maar ik zie niet hoe deze mogelijke toekomstige mogelijkheden (en geen zekerheden, mind you) een argument zouden kunnen vormen om nu te investeren in traditionele kernenergiecentrales.
 
Ja, we hadden 50 jaar geleden al de techniek voor kernenergie, maar dat willen we allemaal niet want stralingsgevaar, dus nemen we windenergie, maar die heeft dezelfde gevaren plus nog een hele hoop extra nadelen :S, maar dat is dan vreemd genoeg weer geen enkel probleem. Nou sorry maar dit noem ik gewoon met een bepaalde instelling een probleem ingaan en datzelfde probleem ergens anders doodleuk wegwuiven.
 
Ja, we hadden 50 jaar geleden al de techniek voor kernenergie, maar dat willen we allemaal niet want stralingsgevaar, dus nemen we windenergie, maar die heeft dezelfde gevaren plus nog een hele hoop extra nadelen :S, maar dat is dan vreemd genoeg weer geen enkel probleem. Nou sorry maar dit noem ik gewoon met een bepaalde instelling een probleem ingaan en datzelfde probleem ergens anders doodleuk wegwuiven.
Beste Rowan,

Je bent niet heel consequent: nu stel je weer - in tegenspraak met je vorige post - dat windenergie wél dezelfde gevaren heeft als kernenergie. Dat is - vergeef mij deze term - lulkoek. Volgens mij is jouw argument over de "gevaren" van de zeldzame aardmetalen volledig weersproken. Over een bepaalde instelling gesproken...

Heeft windenergie nadelen? Jazeker, de leveringszekerheid is een punt als je niet verder kijkt dat Nederland. Maar laat de wereld nu groter zijn dan Nederland! En windmolens zijn ook niet mooi. Maar gelukkig kunnen wij ze ook op zee plaatsen, uit het zicht!

Windenergie alleen is niet het antwoord op het energievraagstuk, maar wel een belangrijke component daarin. Andere componenten zijn zonne-energie, waterkracht (ook in de vorm van energie-opslag), continent-omvattende energienetwerken, decentrale opslag (batterij en/of waterstof, afhankelijk van rendement en kostprijs baterijopslag) en bijschakelbare conventionele energiecentrales. By the way, het verhaal van die grijze fysicus in jouw filmpje dat "minstens zoveel capaciteit in conventionele energiecentrales moet worden aangehouden als dat er aan windenergie capaciteit wordt bijgebouwd" is enkel waar indien wordt uitgegaan van een puur nationaal windenergienetwerk zonder enige van de hiervoor genoemde zaken. Dat zou wel heel dom zijn en daarmee ook niet realistisch.
 
@Energie Gratiz @Rowan256 en anderen: kennen jullie de Solarus Powercollector ?
PowerCollector - Solarus
CSP + PV + Solar Thermal ineen.

Ja, dat wil zeggen ik weet dat dergelijke combinatie-panelen bestaan.
Ik ben voor woningen geen voorstander van thermische zonne-systemen / -componenten. Vloeistof door leidingen die buiten over het dak lopen, meestal ook geen water maar glycol, zijn een stuk minder betrouwbaar dan 'gewone' zonnepanelen die je met kabeltjes aansluit. Het is altijd vervelend als op een onverwacht moment iemand het dak op moet om een lekkage te verhelpen. Uiteraard ook extra kosten.
Daarnaast is een zonne-thermisch systeem voor woningen bijna nooit financieel rendabel, d.w.z. terugverdientijd is meestal in de buurt van 20 jaar. Dat is te lang.
Dus adviseer ik vrijwel altijd een oplossing met 100% elektriciteit en dan met zo hoog mogelijk rendement bij verwarmen. Dan kom je eigenlijk altijd uit bij een warmtepomp. Een lucht-water-warmtepomp wel te verstaan.
 
Beste Rowan,

Je bent niet heel consequent: nu stel je weer - in tegenspraak met je vorige post - dat windenergie wél dezelfde gevaren heeft als kernenergie. Dat is - vergeef mij deze term - lulkoek. Volgens mij is jouw argument over de "gevaren" van de zeldzame aardmetalen volledig weersproken. Over een bepaalde instelling gesproken...

Heeft windenergie nadelen? Jazeker, de leveringszekerheid is een punt als je niet verder kijkt dat Nederland. Maar laat de wereld nu groter zijn dan Nederland! En windmolens zijn ook niet mooi. Maar gelukkig kunnen wij ze ook op zee plaatsen, uit het zicht!

Windenergie alleen is niet het antwoord op het energievraagstuk, maar wel een belangrijke component daarin. Andere componenten zijn zonne-energie, waterkracht (ook in de vorm van energie-opslag), continent-omvattende energienetwerken, decentrale opslag (batterij en/of waterstof, afhankelijk van rendement en kostprijs baterijopslag) en bijschakelbare conventionele energiecentrales. By the way, het verhaal van die grijze fysicus in jouw filmpje dat "minstens zoveel capaciteit in conventionele energiecentrales moet worden aangehouden als dat er aan windenergie capaciteit wordt bijgebouwd" is enkel waar indien wordt uitgegaan van een puur nationaal windenergienetwerk zonder enige van de hiervoor genoemde zaken. Dat zou wel heel dom zijn en daarmee ook niet realistisch.
Ik wil inderdaad nog aan dat "importverhaal" aan toevoegen dat we in onze lage landen heeeeeeel veel invoeren (ja ook magneten hele turbines of uranium etc...).

Waarom dan ook geen elektriciteit? Liever windstroom uit Noorwegen, of zonnestroom uit spanje dan Uranium uit Congo of gas en olie uit Qatar, Rusland, ...
 
Ik wens je veel succes. De opbrengst is zo gering dat het mi nooit rendabel wordt. Vergis ik me dan springt iedereen er in en dan zit je weer met hetzelfde probleem!!
Als je niet weet waar het over gaat, reageer dan niet. En nee, niet iedereen springt erin omdat voorheen iedereen zonnepanelen uitsluitend op het zuiden positioneerde. Het aantal op het zuiden is nu zeker 95%. Er is dus nog heel veel ruimte voor oost-west georiënteerde panelen. En de opbrengst oost-west is maar 10% lager dan op het zuiden.

2017-08-03 11.31.41.jpg
 
Beste Rowan,

Je bent niet heel consequent: nu stel je weer - in tegenspraak met je vorige post - dat windenergie wél dezelfde gevaren heeft als kernenergie. Dat is - vergeef mij deze term - lulkoek. Volgens mij is jouw argument over de "gevaren" van de zeldzame aardmetalen volledig weersproken. Over een bepaalde instelling gesproken...

Heeft windenergie nadelen? Jazeker, de leveringszekerheid is een punt als je niet verder kijkt dat Nederland. Maar laat de wereld nu groter zijn dan Nederland! En windmolens zijn ook niet mooi. Maar gelukkig kunnen wij ze ook op zee plaatsen, uit het zicht!

Windenergie alleen is niet het antwoord op het energievraagstuk, maar wel een belangrijke component daarin. Andere componenten zijn zonne-energie, waterkracht (ook in de vorm van energie-opslag), continent-omvattende energienetwerken, decentrale opslag (batterij en/of waterstof, afhankelijk van rendement en kostprijs baterijopslag) en bijschakelbare conventionele energiecentrales. By the way, het verhaal van die grijze fysicus in jouw filmpje dat "minstens zoveel capaciteit in conventionele energiecentrales moet worden aangehouden als dat er aan windenergie capaciteit wordt bijgebouwd" is enkel waar indien wordt uitgegaan van een puur nationaal windenergienetwerk zonder enige van de hiervoor genoemde zaken. Dat zou wel heel dom zijn en daarmee ook niet realistisch.
Beste Daniel

Als ik "we" schrijf bedoel ik niet "ik", dan bedoel ik de gemiddelde Nederlander en ook het de algemene mening hier op dit forum. De gevaren over de zeldzame metalen kunnen onmogelijk weersproken worden, bij het aanwinnen ervan ontstaat voorlopig nou eenmaal schade aan het milieu. Je kunt voorlopig niet anders dan dat aanvaarden, dat is niet erg, dat is met kernenergie ook, dat is met een Tesla ook, dat is met alles zo. Ik denk dat windenergie verhoudingsgewijs veel vervuilender en onderhoudsgevoeliger is dan zonne energie en om die reden zie ik liever zonne energie. Echter snap ik dat we op zowel wind- als zonne energie niet iedere winter geheel door kunnen komen. Waarmee wel? Turf stoken (maar dat is al op), kolencentrales (maar ongezond), gas (maar raakt op + aardbevingen) en kernenergie, of gigantisch veel groene energie waardoor er in de zomer een energieoverschot is, waardoor we de helft af moeten sluiten en even later de winter net aan door kunnen komen. Bij kernenergie wordt er echter geklaagd dat het gevaarlijk zou zijn. Dan zeg ik dat dat verhoudingsgewijs wel meevalt. Is net als met vuurwerk, er wordt jaarlijks moord en brand geschreeuwd rondom vuurwerk, maar in werkelijkheid veroorzaakt de trap thuis inderdaad meer doden en gewonden. Het is puur de propaganda waar veel mensen voor vallen en waardoor veel mensen denken dat windenergie volledig perfect is. Het populistische riedeltje wordt echter zo vaak herhaald dat wanneer je de feiten onder ogen laat zien mensen doodleuk zeggen dat je niet alles wat er op internet staat moet geloven e.d.
 
Als je niet weet waar het over gaat, reageer dan niet. En nee, niet iedereen springt erin omdat voorheen iedereen zonnepanelen uitsluitend op het zuiden positioneerde. Het aantal op het zuiden is nu zeker 95%. Er is dus nog heel veel ruimte voor oost-west georiënteerde panelen. En de opbrengst oost-west is maar 10% lager dan op het zuiden.

View attachment 270551
Neem me niet kwalijk. Wist niet dat je ingenieur moest zijn.
 
Ik wil inderdaad nog aan dat "importverhaal" aan toevoegen dat we in onze lage landen heeeeeeel veel invoeren (ja ook magneten hele turbines of uranium etc...).

Waarom dan ook geen elektriciteit? Liever windstroom uit Noorwegen, of zonnestroom uit spanje dan Uranium uit Congo of gas en olie uit Qatar, Rusland, ...
Transport van elektriciteit ben ik op zich voorstander van, zolang het voor alle partijen rendabel is. Een groot voordeel van zonnepanelen is dat je in principe weinig transportkosten hebt, daar waar windmolens vaak op afgelegen gebieden staan en dus energie transportkosten hebben, kun je zonnepanelen op je eigen dak plaatsen en ter plekke gebruiken, gebruik je veel stroom? Heb je meestal ook een groot dak.