Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zeker.
Waar ik vroeger woonde hadden ze in de jaren 80 de riolering van een nieuwe verkaveling van 100 woningen aangesloten op een bestaand rioleringsnet. De verkaveling bestond uit vrijstaande woningen met grote dakoppvervlakken en brede wegen. Mensen legden ook allemaal royale terrassen aan, carports, enz...
Telkens het zeer hard regende liep in een aantal huizen het bad half vol bruin water. De verklaring was dat de riolering vol zat met regenwater van de wegen en terrassen en dat het water dat van de daken kwam (door de zwaartekracht) de riolering in overdruk zette. Die druk duwde op de aansluitingen met het minste tegendruk het rioolwater naar binnen.
Terugslagkleppen plaatsen op het lozingspunt loste dit voor hen op, maar zorgde ervoor dat de huizen met de grootste daken die eerder geen probleem hadden nu het regenwater van hun dak niet meer kwijt konden in het bad van de buren en het in hun eigen bad omhoog zagen komen. En natuurlijk kwam het ook uit dat handige afvoerputje in de bergplaats... vieze toestanden.
Niet via het toilet beneden?
In NL staat het bad meestal niet op de begane grond.
 
Dan moest ik maar in NL gaan wonen. De waterprijs hier ligt fors hoger. Ik vermenigvuldig jouw 12m3 met 5 (5 personen) en kom dus uit op 60m3/j. Kijk even in de bijlage naar onze tarieven, 60.000L drinkwater door de wc spoelen zou mij 477 euro per jaar kosten.
De tank zit ondergronds, van muggenlarven heb ik ook nooit last gehad. Het is ook een ethische discussie: als je milieubewust bent én de keuze hebt dan neem je toch zeker regenwater? Je neemt toch ook geen grijze stroomcontract omdat onder zonnepanelen wespennesten kunnen komen? Bottomline spaar ik honderden euro's en vermijd ik verkwisting.
View attachment 249315
Ah, oke dat verklaart voor mij een hele hoop, in Nederland kost drinkwater echt vrijwel niets inderdaad en ik was me er niet van bewust dat dit in België zoveel duurder was.
Kijk in een warm land is mijn idee weer nutteloos, dat erken ik onmiddellijk en in veel warme en arme landen hebben ze überhaupt niet eens drinkwater uit een kraan.

Toegegeven, ik moet wat woorden terug nemen als het gaat om regenwater als WC water gebruiken, ik dacht zelf een beetje simpel aan een regenton die ik al vol met muggenlarven buiten zag staan. Ik ben de lage prijzen uit Nederland gewend en was eerder zelfs eigenlijk in de veronderstelling dat iemand er een grap van aan het maken was.
 
  • Like
Reactions: M603
Zeker.
Waar ik vroeger woonde hadden ze in de jaren 80 de riolering van een nieuwe verkaveling van 100 woningen aangesloten op een bestaand rioleringsnet. De verkaveling bestond uit vrijstaande woningen met grote dakoppvervlakken en brede wegen. Mensen legden ook allemaal royale terrassen aan, carports, enz...
Telkens het zeer hard regende liep in een aantal huizen het bad half vol bruin water. De verklaring was dat de riolering vol zat met regenwater van de wegen en terrassen en dat het water dat van de daken kwam (door de zwaartekracht) de riolering in overdruk zette. Die druk duwde op de aansluitingen met het minste tegendruk het rioolwater naar binnen.
Terugslagkleppen plaatsen op het lozingspunt loste dit voor hen op, maar zorgde ervoor dat de huizen met de grootste daken die eerder geen probleem hadden nu het regenwater van hun dak niet meer kwijt konden in het bad van de buren en het in hun eigen bad omhoog zagen komen. En natuurlijk kwam het ook uit dat handige afvoerputje in de bergplaats... vieze toestanden.
daarom bouwen we dus overstorten in...
maar deze situatie veralgemenen voor heel vlaanderen en linken aan het al dan niet gebruiken aan rrwa-hergebruik is niet correct
 
De toiletten zaten op septische putten waarvan de overloop naar het riool gaat. Dat buffert een beetje.
De badkamers waren daar beneden inderdaad, bungalowstijl :)
Sorry maar septische putten bufferen niets. 10L in betekent 10L uit. Ze dienen enkele om de "vaste stoffen" uit de toiletten af te breken en vloeibaar te maken. Is dus eigenlijk een vorm van prezuivering.
 
Ik lees hier aardig wat discussies aangaande hemelwateropvang tbv gebruik toilet etc. Wij gaan dit ook toepassen in het nieuwe pand. Eigenlijk los je een aantal zaken hiermee op.

1. In bebouwde gebieden gaat het steeds moeilijker worden om het hemelwater goed af te voeren doordat er steeds meer geasfalteerd en bestraat wordt. Er komt steeds meer regen in een keer naar beneden waardoor het riool het vaak niet meer aan kan. Het is dus zaak om bij heftige regenval geleidelijk het water te laten afvloeien naar het riool. In Nederland ben je dit zelfs verplicht, ook als particulier. Dat er subsidie voor te krijgen is geeft wel aan dat het echt een issue is. Dat je het dan ook nog kan gebruiken voor andere doeleinden is in dit geval slechts bijzaak.
2. Het is niet zo dat je vies gekleurd hemelwater in je toiletten gaat krijgen, daar zijn de filters voor. Sterker nog, wij gaan er mee wassen (kleding etc), douchen, handen wassen in toilet etc. Eigenlijk alles behalve consumptie, wat naar mijn mening je niet meer moet doen tegenwoordig met ons leidingwater, maar dat is een hele andere discussie.
3. Blusslangen kunnen dan ook als er geen waterdruk is meer in het leidingnet putten uit het opgeslagen water. Uiteraard met een noodstroomvoorziening voor de pompen.
4. Het water is veel zachter, vrij van kalk=geen vlekken op je auto bijvoorbeeld. Zeker in de randstad is het water erg hard.
5. Als het je om besparing gaat, weet dan dat het elektriciteitsverbruik van de pomp tegenover de kosten van drinkwater een factor 10-15 is. Voor iedere Euro aan stroom bespaar je 10-15 euro (afhankelijk van de installatie, stroomprijs etc) aan drinkwater
6. Wij gaan het bestaande leidingwerk gebruiken hiervoor, en een apart (kunststof) leidingsnetwerk voor het verplichte "drink"water aanleggen.
 
Zonet in De Standaard n.a.v. de Septemberverklaring in het Vlaams Parlement: "De regering belooft investeringssteun voor kleine windmolens en voor batterijen waarmee groene energie wordt opgeslagen."
Heeft jullie minister de vele testrapporten over kleine windmolens niet gezien?
Als ie dat wel had gedaan had ie maar één conclusie kunnen trekken: geen cent subsidie daarin stoppen.
Batterijen, hij zal waarschijnlijk accu's bedoelen, is natuurlijk een andere zaak.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and FVO
Sinds 5 weken worden de black beauty's gevoed door de zon; geen gekke opbrengst dacht ik zo :)

Schermafbeelding 2017-09-26 om 15.17.52.png

Schermafbeelding 2017-09-26 om 15.20.05.png
 
Last edited:
Onderstaand stukje, deel van een artikel over de energie-voorziening van een schoolgebouw, lijkt mij interessant voor lezers van dit draadje..
Was in ieder geval nieuw voor mij.
Warmte/koudeproductie met behulp van ijs in een ijskelder. :)
De 140 m3 van die kelder zorgt voor 108.000 kWh warmte en 33.000 kWh kou, waarmee de energierekening nagenoeg op nul komt voor de school.

Solareis.JPG
 
De 140 m3 van die kelder zorgt voor 108.000 kWh warmte en 33.000 kWh kou, waarmee de energierekening nagenoeg op nul komt voor de school.

Dan zal er naast deze ijskelder ook een PV-installatie moeten zijn om nagenoeg op nul te komen.
Ik vraag me af of een geboorde bron niet aantrekkelijker is. Er komt bij bevriezen idd wel veel energie vrij, maar wel bij 0 graden C.
Je moet vervolgens met een warmtepomp dit van 0 naar b.v. 35 graden verhogen, gebruik je een bron dan is dit van 10/15 naar 35 graden.
 
Onderstaand stukje, deel van een artikel over de energie-voorziening van een schoolgebouw, lijkt mij interessant voor lezers van dit draadje..
Was in ieder geval nieuw voor mij.
Warmte/koudeproductie met behulp van ijs in een ijskelder. :)
De 140 m3 van die kelder zorgt voor 108.000 kWh warmte en 33.000 kWh kou, waarmee de energierekening nagenoeg op nul komt voor de school.

View attachment 250606
#Sceptisch