Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Een warmtepompboiler zou gezien duurzaamheid en gasloosheid passen. Met subsidie kost zo’n ding met 160 liter en extra spiraal €200,- Te geef. Maar we zijn met ons tweeen en zoveel water warm houden ‘voor het geval dat’ is niet passend. We speuren door, want idd het is mijn streven het gas geheel de deur te wijzen.
 
Een warmtepompboiler zou gezien duurzaamheid en gasloosheid passen. Met subsidie kost zo’n ding met 160 liter en extra spiraal €200,- Te geef. Maar we zijn met ons tweeen en zoveel water warm houden ‘voor het geval dat’ is niet passend. We speuren door, want idd het is mijn streven het gas geheel de deur te wijzen.
Met een warmtepomp kost het maken van warm water een verwaarloosbaar bedrag. Wij zijn ook met twee personen en onze warmtepomp gebruikt voor het maken van warm water voor douche en het warme water voor de all-water machine 40 kWh ofwel € 6,20 per maand.
Onze warmtepomp houdt 180 liter water op 59 graden C.
Ik ben ervan overtuigd dat jullie huidige gasverbruik per maand minstens 2x zoveel kost.
En omdat onze 45 zonnepanelen onze volledige energiebehoefte dekken, inclusief dat van de Tesla, hoeven wij die € 6,20 ook niet meer te betalen :cool:
 
Inhakend op (een beetje) off (het gas-)grid: ik was laatst aan het lezen over ijsbuffers, dus opslag van warmte in een grote buffer van 10 a 15 kuub water met daarin een enorme hoeveelheid kunstof slang, en dat dan s' winters mbv warmtepomp gebruiken tot het volledig tot ijs is gekristalliseerd (bedoeling is natuurlijk dat het zover niet komt, maar dat wel de in de fase overgang opgeslagen energie gebruikt wordt).
Er zijn in D en in NL wat grotere en minder grote projecten mee uitgerust, iemand hier die hier misschien iets over weet?
Ik kan nergens echt goede cijfers qua COP en capaciteit terugvinden, maar het lijkt me dat het niet veel beter kan werken dan een paar goede grondboringen, niet?

Post 1358 en 1395 in dit draadje? ;)
l'Histoire se répète...
 
  • Like
Reactions: robertvg
#protip voor diegenen die overdag hun auto opladen, bijvoorbeeld op werklokaties: gelieve het laden om 13:00 uur te starten (in de Tesla makkelijk in te stellen).
Martien Visser on Twitter
989F03FD-1E74-4B32-811F-53D065B5151A.jpeg
 
Gisteravond (vrijdag 11 mei) was Antoinette Hertsenberg bij Pauw om 2 Radar-Extra uitzendingen aan te kondigen en toe te lichten over de energietransitie in Nederland en dan vooral over het feit dat er zoveel gepraat wordt en zo weinig uitgevoerd. Ben er heel blij mee.
Ik vond haar aankondiging bijzonder professioneel, alsof ze energie-expert is. Of ze heeft zich zeer goed laten informeren, maar dat is natuurlijk ook precies de drive van goede journalisten / programmamakers (als ik haar zo mag noemen).
Het enige wat een beetje onhandig de revue passeerde was hoe de financiering te regelen is. Jammer want daar zijn ook overheidsregelingen voor. Niet helemaal perfect maar heel vaak goed bruikbaar.
Ik heb onderstaande tekst (ook) geplaatst bij haar programma Radar. Benieuwd of daar nog op gereageerd wordt en wanneer: de TV-uitzendingen zijn a.s. maandagavond 14 mei 20.30 uur en een week later maandagavond 21 mei zelfde tijd.
  • Klaas Mulder7 uur geleden
    Zojuist ook gevolgd bij Pauw. Heel goed uitgelegd door Antoinette Hertsenberg hoe een woning van het gas af geholpen kan worden. De financiering bleef wat onderbelicht maar daar zijn ook prima oplossingen voor die de overheid beschikbaar heeft gesteld. Dit zijn als eerste de zgn. duurzaamheidslening, maximaal 15.000 euro te lenen en 15 jaar lange looptijd met bijna nul % rente, een heel mooie lening. Jammer genoeg is het afhankelijk waar je woont of je die lening kunt gebruiken, je gemeente OF je provincie moet deze lening ondersteunen. Kijk op www.energiesubsidiewijzer.nl of de duurzaamheidslening op jouw adres mogelijk is.
    Alternatief is de zgn. energiebespaarlening, die is landelijk dus overal mogelijk, maximaal 25.000 euro te lenen en ook 15 jaar looptijd, de rente is iets hoger dan bij de duurzaamheidslening, bij 10 jaar looptijd is het 2,3% per jaar en bij 15 jaar looptijd 2,7% per jaar. Maar die rente is ook nog eens aftrekbaar net als hypotheekrente dus is het ook bijna gratis lenen. Op die manier zet je je energielasten de komende 15 jaren vast, dus geen jaarlijkse stijging, en ook nog eens 100% duurzaam. Wat wil je nog meer?
    Ik heb hierboven alleen maar overheidsregelingen aangeprezen, en ja, ons gezin is al 4 jaar volledig van de fossiele energie af: in 2014 lucht-water-warmtepomp genomen die onze 100 jaar oude woning verwarmt - met duurzaamheidslening - en we hebben 100% elektrische auto's.
 
Zeer goed verhaal van Hertsenberg.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat veel mensen die zonnepanelen op hun dak kùnnen leggen dit niet doen.
Wij hebben thuis meegedaan met een postcoderegeling met 37 panelen en aanvullend 8 panelen op het dak van onze carport gelegd.


Totaal 45 panelen en een investering van 14.500 euro. Met die investering is ons huis exact een 0-op-de-meter huis geworden. En hoe pakt dat nu uit? De postcoderegeling geldt voor 15 jaar. De 37 panelen op het boerendak leveren 10.000 kWh per jaar op. Daar krijgen wij per kWh 12,5 eurocent energiebelasting voor terug. Ook leveren de panelen 10 euro per stuk aan stroom op. Totaal dus 1.620 euro opbrengst per jaar van het boerendak.

De 8 panelen op de carport zijn 320 Wp panelen van LG. Die gaan 2400 kWh per jaar opleveren. Hiermee wordt een opbrengst gerealiseerd van 450 euro. Samen is dit 2.070 euro, en dat is precies de huidige totale energienota per jaar. Gas hebben we al jaren niet meer.

Onze huidige maandtermijn van 173 euro, gaat dus naar 0. Gerekend over 15 jaar worden onze feitelijke maandkosten 14.500/15/12 is helemaal 80,50 euro per maand. Je leest het echt goed, de volle 15 jaar vanaf nu zijn onze totale maandkosten 80,50, blijvend gedurende die hele periode. Daarvoor wordt een 1.400 m3 groot huis verwarmd, gekoeld, uitgebreid verlicht, rijden er 2 maairobots de hele dag rond en rijden wij met de Tesla 14.000 km per jaar.

De zonnepanelen halveren onze energielasten tot ruim minder dan de helft. Als de overheid de energie duurder maakt, gaan het ons alleen maar meer opleveren.

Als de overheid het gas langzamerhand 2x zo duur gaat maken dan worden al die slaapkoppen hopelijk een keer wakker. Ook de benzine en diesel 2x zo duur maken en het zal eindelijk tot de massa doordringen dat ze echt moeten gaan handelen. Wij deden dat 11 jaar geleden al met een grondwater warmtepomp, de beste beslissing ooit.
 
  • Like
Reactions: Erik-S85 and Yero
Gisteravond (vrijdag 11 mei) was Antoinette Hertsenberg bij Pauw om 2 Radar-Extra uitzendingen aan te kondigen en toe te lichten over de energietransitie in Nederland en dan vooral over het feit dat er zoveel gepraat wordt en zo weinig uitgevoerd. Ben er heel blij mee.
Ik vond haar aankondiging bijzonder professioneel, alsof ze energie-expert is. Of ze heeft zich zeer goed laten informeren, maar dat is natuurlijk ook precies de drive van goede journalisten / programmamakers (als ik haar zo mag noemen).
Het enige wat een beetje onhandig de revue passeerde was hoe de financiering te regelen is. Jammer want daar zijn ook overheidsregelingen voor. Niet helemaal perfect maar heel vaak goed bruikbaar.
Ik heb onderstaande tekst (ook) geplaatst bij haar programma Radar. Benieuwd of daar nog op gereageerd wordt en wanneer: de TV-uitzendingen zijn a.s. maandagavond 14 mei 20.30 uur en een week later maandagavond 21 mei zelfde tijd.
  • Klaas Mulder7 uur geleden
    Zojuist ook gevolgd bij Pauw. Heel goed uitgelegd door Antoinette Hertsenberg hoe een woning van het gas af geholpen kan worden. De financiering bleef wat onderbelicht maar daar zijn ook prima oplossingen voor die de overheid beschikbaar heeft gesteld. Dit zijn als eerste de zgn. duurzaamheidslening, maximaal 15.000 euro te lenen en 15 jaar lange looptijd met bijna nul % rente, een heel mooie lening. Jammer genoeg is het afhankelijk waar je woont of je die lening kunt gebruiken, je gemeente OF je provincie moet deze lening ondersteunen. Kijk op www.energiesubsidiewijzer.nl of de duurzaamheidslening op jouw adres mogelijk is.
    Alternatief is de zgn. energiebespaarlening, die is landelijk dus overal mogelijk, maximaal 25.000 euro te lenen en ook 15 jaar looptijd, de rente is iets hoger dan bij de duurzaamheidslening, bij 10 jaar looptijd is het 2,3% per jaar en bij 15 jaar looptijd 2,7% per jaar. Maar die rente is ook nog eens aftrekbaar net als hypotheekrente dus is het ook bijna gratis lenen. Op die manier zet je je energielasten de komende 15 jaren vast, dus geen jaarlijkse stijging, en ook nog eens 100% duurzaam. Wat wil je nog meer?
    Ik heb hierboven alleen maar overheidsregelingen aangeprezen, en ja, ons gezin is al 4 jaar volledig van de fossiele energie af: in 2014 lucht-water-warmtepomp genomen die onze 100 jaar oude woning verwarmt - met duurzaamheidslening - en we hebben 100% elektrische auto's.
Ik heb het net bekeken:
Antoinette Hertsenberg zet zich in voor duurzame energie

Het is wel echt vechten tegen de bierkaai, "het ziet er niet mooi uit!" Je ziet het niet eens als het op je flat ligt? En zelfs die zonnepanelen kun je omvormen in energiedakpannen die je zelfs niet of nauwelijks herkent. Daarnaast, alsof een tankstation en een kolencentrale er wel mooi uitzien. "Moeten ze in al die andere landen ook van het gas af?" Nou, vrijwel de gehele wereld doen toch mee met het Parijs akkoord?

Ik denk dat het het beste is om gewoon te vertellen dat de prijs van zonne energie met meer dan 10% per jaar daalt en in september ook nog eens de EU belasting die op zonnepanelen geheven wordt vervalt waardoor het in Europa dit jaar zelfs nog extremer zal zijn. Nu al heb je je geld in ongeveer 6 jaar terug in Nederland, in het zuiden van Europa is dit nog sneller, ook in China is dit het geval. Hoe komt die man erbij dat er iedere week een kolencentrale in China geopend wordt? In China worden juist alle records ter wereld gebroken aan hoeveelheid nieuw geïnstalleerde hernieuwbare energie? Daarnaast rijden er veel meer elektrische scooters, auto's en bussen en noem het allemaal maar op in China dan waar dan ook ter wereld, die dus alleen geen benzine, diesel of gas gebruiken. Dus zelfs als er meer kolencentrales gebouwd zouden worden scheelt dit alleen maar olie. Volgens mij is het niet eens waar trouwens wat die man zegt, een kolencentrale per week, maar weet dit op dit moment niet zeker.



*edit:
Misschien had de man toch gelijk:
"China alleen al had honderden kolencentrales in de planning. Maar dat is de afgelopen twee jaar drastisch veranderd: China heeft in twee jaar bouwplannen voor 722 kolencentrales geschrapt of opgeschort. " 50 kolencentrales per jaar is dan waarschijnlijk niet onmogelijk voor een land van dit formaat.

CoalSwarm-1.jpg
 
Last edited:
de zgn. duurzaamheidslening, maximaal 15.000 euro te lenen en 15 jaar lange looptijd met bijna nul % rente, een heel mooie lening

Inderdaad mooi, maar bijna nul % rente? Dat was een paar jaar geleden zo, inmiddels is de minimum rente 1,6% (ook nog altijd een koopje natuurlijk).

Ik deel je verwondering over het gebrek aan animo. Toen ik mijn huidige woning kocht (2012) trokken de gasketels per stookseizoen 6000 m3 uit het net. Samen met 5000 kWh stroom (5-pers. huishouden) is dat een energierekening van 5000 euro per jaar. Een relatief kleine investering levert in mijn geval een besparing op van 100.000 euro in 20 jaar tijd. Ongeveer een Model S.

Ik denk alleen dat veel mensen niet met zo’n tijdshorizon rekenen. Veel mensen hebben de wens binnen 10 jaar te verhuizen. Er wordt gewoon niet verder vooruit gekeken in Nederland.

Ook lijken veel mensen de energietransitie te associeren met iets moeten, met iets niet meer mogen en met minder genieten. Het is bijna zoals stoppen met roken: iemand vertelt dat het moet, daarna mag iets niet meer. Het lijkt alsof je daarna minder zult genieten. Alsof je iets wordt afgepakt. In werkelijkheid blijkt natuurlijk het tegendeel.

Fijn dat een goed bekeken tv-programma wat aan de vooroordelen kan schaven.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
de zgn. duurzaamheidslening, maximaal 15.000 euro te lenen en 15 jaar lange looptijd met bijna nul % rente, een heel mooie lening

Inderdaad mooi, maar bijna nul % rente? Dat was een paar jaar geleden zo, inmiddels is de minimum rente 1,6% (ook nog altijd een koopje natuurlijk).

Ik deel je verwondering over het gebrek aan animo. Toen ik mijn huidige woning kocht (2012) trokken de gasketels per stookseizoen 6000 m3 uit het net. Samen met 5000 kWh stroom (5-pers. huishouden) is dat een energierekening van 5000 euro per jaar. Een relatief kleine investering levert in mijn geval een besparing op van 100.000 euro in 20 jaar tijd. Ongeveer een Model S.

Ik denk alleen dat veel mensen niet met zo’n tijdshorizon rekenen. Veel mensen hebben de wens binnen 10 jaar te verhuizen. Er wordt gewoon niet verder vooruit gekeken in Nederland.

Ook lijken veel mensen de energietransitie te associeren met iets moeten, met iets niet meer mogen en met minder genieten. Het is bijna zoals stoppen met roken: iemand vertelt dat het moet, daarna mag iets niet meer. Het lijkt alsof je daarna minder zult genieten. Alsof je iets wordt afgepakt. In werkelijkheid blijkt natuurlijk het tegendeel.

Fijn dat een goed bekeken tv-programma wat aan de vooroordelen kan schaven.
 
Antoinette Hertsenberg had het van de week trouwens fout bij Luxemburg, ook Luxemburg heeft verhoudingsgewijs inmiddels meer groene energie dan Nederland.


Timeline | Tracking SDG7
Klik boven in het blauwe gedeelte "Reneweble energy" in en selecteer landen naar keuze, helaas werkt het maar tot 2015, maar waar Nederland recent tot 7% gegroeid is lijkt het me vrij voorspelbaar dat geen enkel ander Europees land afgezakt is naar een waarde daar nog onder.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FVO
Antoinette Hertsenberg had het van de week trouwens fout bij Luxemburg, ook Luxemburg heeft verhoudingsgewijs inmiddels meer groene energie dan Nederland.


Timeline | Tracking SDG7
Klik boven in het blauwe gedeelte "Reneweble energy" in en selecteer landen naar keuze, helaas werkt het maar tot 2015, maar waar Nederland recent tot 7% gegroeid is lijkt het me vrij voorspelbaar dat geen enkel ander Europees land afgezakt is naar een waarde daar nog onder.
Of Nederland nu helemaal de allerslechtste is in Europa, of de op-één-na-slechtste, maakt volgens mij niet uit. Het is de hoogste tijd dat we in Nederland in actie komen in plaats van voortdurend alleen maar schrijven dat we iets zouden moeten gaan doen. En vervolgens eindeloos kibbelen wat we eventueel wel. en/of wat we eventueel beter niet zouden kunnen gaan doen. :(
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Of Nederland nu helemaal de allerslechtste is in Europa, of de op-één-na-slechtste, maakt volgens mij niet uit. Het is de hoogste tijd dat we in Nederland in actie komen in plaats van voortdurend alleen maar schrijven dat we iets zouden moeten gaan doen. En vervolgens eindeloos kibbelen wat we eventueel wel. en/of wat we eventueel beter niet zouden kunnen gaan doen. :(
Wat betreft het aardgas zijn jullie toch beter bezig als ons? van-gas-los is al een echt begrip bij jullie.

Of zie ik dit alles verkeerd?
 
Wat betreft het aardgas zijn jullie toch beter bezig als ons? van-gas-los is al een echt begrip bij jullie.

Of zie ik dit alles verkeerd?
Dat is waar, maar er is meer dan 50 jaar lang een gasnetwerk opgebouwd, vele flats worden in de winter warm op gas, alle kassen genereren hun eigen elektra met een gasturbine en gebruiken de resterende warmte om hun kas te verwarmen, dit bouw je niet zomaar eventjes in 10 jaar af, er is al jaren een tekort aan elektrotechnici, dat wordt alleen nog maar erger voorlopig. Eigenlijk is het (wat mij aangaat) ook te gek voor woorden dat een tekenaar meer verdient dan de elektrotechneut met de schroevendraaier in zijn hand.
 
Ja... en als je het dan hebt over risico's op letsel vanwege je werk... RSI is ongeveer het ergste werkgerelateerde wat die tekenaar kan overkomen.

Tekort aan elektrotechnici... maar voor de energietransitie zijn we vooral ook installateurs nodig met f-gassen certificaat voor de vakkundige installatie van warmtepompen. Dat is m.i. het grootste bottleneck. Het schijnt dat er in Nederland de afgelopen 5 jaren in totaal ongeveer 2000 bestaande woningen zijn omgebouwd van aardgas naar 100% elektrisch / warmtepomp. En dat - als de energietransitie voor bestaande woningen eenmaal op stoom is - er de komende jaren ongeveer 2000 woningen PER DAG omgebouwd moeten worden. Dan is de uitdaging wel een beetje duidelijk toch?
 
Ja... en als je het dan hebt over risico's op letsel vanwege je werk... RSI is ongeveer het ergste werkgerelateerde wat die tekenaar kan overkomen.

Tekort aan elektrotechnici... maar voor de energietransitie zijn we vooral ook installateurs nodig met f-gassen certificaat voor de vakkundige installatie van warmtepompen. Dat is m.i. het grootste bottleneck. Het schijnt dat er in Nederland de afgelopen 5 jaren in totaal ongeveer 2000 bestaande woningen zijn omgebouwd van aardgas naar 100% elektrisch / warmtepomp. En dat - als de energietransitie voor bestaande woningen eenmaal op stoom is - er de komende jaren ongeveer 2000 woningen PER DAG omgebouwd moeten worden. Dan is de uitdaging wel een beetje duidelijk toch?
in China lukt dat wel ;-)
 
Ja... en als je het dan hebt over risico's op letsel vanwege je werk... RSI is ongeveer het ergste werkgerelateerde wat die tekenaar kan overkomen.

Tekort aan elektrotechnici... maar voor de energietransitie zijn we vooral ook installateurs nodig met f-gassen certificaat voor de vakkundige installatie van warmtepompen. Dat is m.i. het grootste bottleneck. Het schijnt dat er in Nederland de afgelopen 5 jaren in totaal ongeveer 2000 bestaande woningen zijn omgebouwd van aardgas naar 100% elektrisch / warmtepomp. En dat - als de energietransitie voor bestaande woningen eenmaal op stoom is - er de komende jaren ongeveer 2000 woningen PER DAG omgebouwd moeten worden. Dan is de uitdaging wel een beetje duidelijk toch?
lijkt op de productiecurve van de Model 3....