Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
zolang we maar per kalenderjaar opbrengst en overschot mogen verrekenen, geen punt. Als men wilt dat je per dag gaat verrekenen dan is het drama. Dan betaal je 60% van het jaar voor stroom... Nu haal ik in 4 maanden voldoende op voor de rest van het jaar en is het net mijn opslag, daar wil ik best voor betalen dan.
Dat is in Nederland door de salderingsregeling ideaal geregeld. De Belgen moeten een feed-in tarief betalen van iets van 750 euro per jaar, de prosumer tax. Het gaat hier in 2020 veranderen maar blijft met een 7-jaars terugverdientijd nog steeds heel gunstig.
 
Men gaat na 2020 niet meer salderen. Er komt een teruglever vergoeding die ook nadat de installatie is terugverdiend uitbetaald blijft worden. Niet meer de investering wordt gesubsidieerd, maar de opgewekte kWh.
Men zou in mijn ogen toch ala Duitsland meer mogen doen. Minder macht van shell en de energie bedrijven. Meer zelf opwekken en leveren aan je buurman.
 
  • Like
Reactions: Gtech
In Nederland hoef je je alleen je energieleverancier in te lichten. Als je je eigen verbruik opsoupeert hoef je ook geen verzwaring aan te laten leggen.
Dit gaat in 2020 wel veranderen. De huidige, uiterst aantrekkelijke, saldering regeling verdwijnt dan om plaats te maken voor een terugleververgoeding. Die nieuwe regeling gaat erin voorzien dat particulieren en bedrijven hun investering in 7 jaar gaan terugverdienen.

Je mag dus zonder netbeheerder te contacteren een hele grote installatie zetten ? Interessant
 
Dat is in Nederland door de salderingsregeling ideaal geregeld. De Belgen moeten een feed-in tarief betalen van iets van 750 euro per jaar, de prosumer tax. Het gaat hier in 2020 veranderen maar blijft met een 7-jaars terugverdientijd nog steeds heel gunstig.


Niet helemaal correct in Vlaanderen (in Wallonië andere regeling) betalen we afhankelijk van de netbeheerder ( die kan je niet kiezen hangt af waar je woont ) een vergoeding op basis van de grootte van de omvormer.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Je mag dus zonder netbeheerder te contacteren een hele grote installatie zetten ? Interessant
Inderdaad. Als ik het hele dak van onze stolp zou hebben vol gelegd met panelen, zou ik mijn totale verbruik van 13.000 kWh kunnen opwekken. Hoef ik alleen te melden aan energieleveren.nl. Deze centrale site licht je energie everancier in zodat er verrekend kan worden. Je moet naam en adres en grootte van de installatie vermelden. Je mag dus ook een veel grotere installatie neerzetten.

Dat levert alleen via GreenChoice tot 10.000 kWh meer leveren dan verbruiken 11 cent per kWh op. De meeste andere leveranciers vergoeden maximaal 1000 kWh overproductie of alleen de kale opwekkingsprijs. Deze is nu rond 4 eurocent per kWh.
 
En we hebben natuurlijk altijd ook nog altijd het Postcoderoosmodel!

Op dit dak gaan we (Coöperatie Zon op Heemstede) binnenkort bijna 300 panelen leggen - ons zesde project in Heemstede. Participatie in een Coöperatie blijft vooralsnog goed alternatief tov panelen op je eigen dak. Kwa kosten/rendement in €€ doorgaans zelfs een beter alternatief (Rendement 12% tot13%.per jaar - terugverdiend in 7 tot 8 jaar dus). Simpelweg omdat we (inwoners) het zelf initiëren en er niemand tussen zit die er ook nog aan wil verdienen. (muv de leverancier/installateur). Iets wat veel meer mensen zouden moeten gaan doen - daken zat. En Zon op Nederland (Coöperatie zonder winstoogmerk) kan je erg goed ondersteunen. Trek wat mensen bij elkaar, richt een Coöperatie op en zoek een dak of daken. Vraag vervolgens via lokale pers aan inwoners om te participeren. Groene lokale stroom, zichtbaar opgewekt in je eigen buurt!

DJI_0215-3.jpg
 
Nog even een tip voor degenen die in het oosten van ons land wonen en overwegen een warmtepomp te laten installeren: vraag ook een offerte aan in Duitsland. Onze Oosterburen installeren al sinds decennia warmtepompen. Daardoor zijn er meer aanbieders en is er meer deskundigheid en ervaring. Dat kan (fors) in de prijs schelen, weet ik uit ervaring.

Het aantal NL installateurs dat bijvoorbeeld een Vaillant warmtepomp kan (en wil!) leveren is nog steeds op één hand te tellen. Voor service moet ik in de praktijk nog steeds bij Vaillant NL zelf zijn.
 
Nog even een tip voor degenen die in het oosten van ons land wonen en overwegen een warmtepomp te laten installeren: vraag ook een offerte aan in Duitsland. Onze Oosterburen installeren al sinds decennia warmtepompen. Daardoor zijn er meer aanbieders en is er meer deskundigheid en ervaring. Dat kan (fors) in de prijs schelen, weet ik uit ervaring.

Het aantal NL installateurs dat bijvoorbeeld een Vaillant warmtepomp kan (en wil!) leveren is nog steeds op één hand te tellen. Voor service moet ik in de praktijk nog steeds bij Vaillant NL zelf zijn.

Het is en blijft een drama in Nederland als het op installateurs van warmtepompen aankomt.
Na vier offerte aanvragen voor mijn zoon, is er uiteindelijk één installateur met een offerte gekomen. Twee installateurs hebben hun afspraak afgezegd en zijn zelfs nooit meer gekomen.
Die ene offerte bedraagt dan wel een lieve 18.000 euro voor een lucht/water warmtepomp en is n.m.m. buiten alle proporties. Let wel, het gaat alleen om de warmtepomp en een 300 liter boilervat. De rest, incl. vloerverwarming, is al aanwezig.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Nog even een tip voor degenen die in het oosten van ons land wonen en overwegen een warmtepomp te laten installeren: vraag ook een offerte aan in Duitsland. Onze Oosterburen installeren al sinds decennia warmtepompen. Daardoor zijn er meer aanbieders en is er meer deskundigheid en ervaring. Dat kan (fors) in de prijs schelen, weet ik uit ervaring.

Het aantal NL installateurs dat bijvoorbeeld een Vaillant warmtepomp kan (en wil!) leveren is nog steeds op één hand te tellen. Voor service moet ik in de praktijk nog steeds bij Vaillant NL zelf zijn.
Ik heb, als Rotterdammer, ook al eens een keuken in Duitsland gekocht, dus waarom geen warmtepomp?
 
Nog even een tip voor degenen die in het oosten van ons land wonen en overwegen een warmtepomp te laten installeren: vraag ook een offerte aan in Duitsland. Onze Oosterburen installeren al sinds decennia warmtepompen. Daardoor zijn er meer aanbieders en is er meer deskundigheid en ervaring. Dat kan (fors) in de prijs schelen, weet ik uit ervaring.

Het aantal NL installateurs dat bijvoorbeeld een Vaillant warmtepomp kan (en wil!) leveren is nog steeds op één hand te tellen. Voor service moet ik in de praktijk nog steeds bij Vaillant NL zelf zijn.
Dank voor deze tip.
De eerste winst lijkt het BTW-verschil tussen 19 en 21%. Of zitten daar haken en ogen aan, voor een gewone particuliere consument?
 
Zodra het salderen in 2020 gaat stoppen lijkt me een Powerwall toch wel aantrekkelijk.
Heb contact op genomen met Crowdnett, maar wat blijkt nu:
De Powerwall moet op een vrije fase aangesloten worden, er moet minimaal 21A beschikbaar zijn. Als je een 3 fase PV-installatie hebt dan ga je dat niet redden met 3x25A.
Bij Crowdnett gaan ze er van uit dat zowel de PV-installatie als de Powerwall(s) maximaal moeten kunnen leveren, bij Crowdnett wordt de Powerwall mede gebruikt voor het balanceren van het net dus wellicht speelt dat mee.
Toch vreemd, dat is de andere kant op (bij smart charging) wel goed opgelost, daar wordt gemeten wat er nog over is aan op te nemen vermogen en dat deel neemt de charger dan af. Kun je toch ook met terugleveren doen? Maar het was meer een principe kwestie.
Dus Crowdnett was helaas geen optie.

Bij Tesla e.e.a. nagevraagd en dan kom je al snel in USA uit, en daar meldde ze dat Zonneplan samen met Eneco ook Powerwalls installeert.
Ook daar maar eens wat info opgevraagd.
En Zonneplan meldde eigenlijk hetzelfde verhaal, bij testen is gebleken dat de Powerwall echt met 21A afgezekerd moet worden en alleen op een fase of op 3x35A, anders gaat de maximaalschakelaar er regelmatig uit.
Op mijn vraag dat ze dan weinig Powerwalls zullen verkopen aan particulieren was het antwoord dat ze nu helemaal geen Powerwalls meer verkopen/installeren en dat ik beter nog 2-3 jaar kan wachten...Vreemde situatie.
 
Zodra het salderen in 2020 gaat stoppen lijkt me een Powerwall toch wel aantrekkelijk.
Heb contact op genomen met Crowdnett, maar wat blijkt nu:
De Powerwall moet op een vrije fase aangesloten worden, er moet minimaal 21A beschikbaar zijn. Als je een 3 fase PV-installatie hebt dan ga je dat niet redden met 3x25A.
Bij Crowdnett gaan ze er van uit dat zowel de PV-installatie als de Powerwall(s) maximaal moeten kunnen leveren, bij Crowdnett wordt de Powerwall mede gebruikt voor het balanceren van het net dus wellicht speelt dat mee.
Toch vreemd, dat is de andere kant op (bij smart charging) wel goed opgelost, daar wordt gemeten wat er nog over is aan op te nemen vermogen en dat deel neemt de charger dan af. Kun je toch ook met terugleveren doen? Maar het was meer een principe kwestie.
Dus Crowdnett was helaas geen optie.

Bij Tesla e.e.a. nagevraagd en dan kom je al snel in USA uit, en daar meldde ze dat Zonneplan samen met Eneco ook Powerwalls installeert.
Ook daar maar eens wat info opgevraagd.
En Zonneplan meldde eigenlijk hetzelfde verhaal, bij testen is gebleken dat de Powerwall echt met 21A afgezekerd moet worden en alleen op een fase of op 3x35A, anders gaat de maximaalschakelaar er regelmatig uit.
Op mijn vraag dat ze dan weinig Powerwalls zullen verkopen aan particulieren was het antwoord dat ze nu helemaal geen Powerwalls meer verkopen/installeren en dat ik beter nog 2-3 jaar kan wachten...Vreemde situatie.

Als het salderen stopt komt er een regeling voor een teruglever vergoeding. Die nieuwe regeling zal een terugverdientijd van 7 jaar als uitgangspunt hebben. Betekent dat een PowerWall ook straks geen enkel financieel voordeel zal hebben. Dat voordeel zal er pas komen als de beprijzing van verbruik en terugleveren veel grotere prijsvariaties zal laten zien.
Dat zal pas gebeuren als de beprijzing per minuut zal worden ingevoerd. En dat zal pas weer gebeuren als er dringender dan nu gestuurd moet worden op het balanceren van het net.
 
Dank voor deze tip.
De eerste winst lijkt het BTW-verschil tussen 19 en 21%. Of zitten daar haken en ogen aan, voor een gewone particuliere consument?

Alleen als je de pomp zonder installatie koopt, is het 2% btw winst. Als de Duitse leverancier ook de installatie in Nederland verzorgt, is het een nl levering belast met 21% btw. Misschien zou je er een voordeel uit kunnen halen door enkel de apparatuur aan te schaffen in Duitsland.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Nog even een tip voor degenen die in het oosten van ons land wonen en overwegen een warmtepomp te laten installeren: vraag ook een offerte aan in Duitsland. Onze Oosterburen installeren al sinds decennia warmtepompen. Daardoor zijn er meer aanbieders en is er meer deskundigheid en ervaring. Dat kan (fors) in de prijs schelen, weet ik uit ervaring.

Op dit forum zie ik geregeld personen scherp geprijsde warmtepompen online via Spanje of UK bestellen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Zie de lijst met leveranciers onder het kopje "Veel gebruikte sites voor aankopen" in de intro (even stuk neerwaaards scrollen).
bijvoorbeeld:
Ecodan - Instaladora Térmica

Hitachi Yutaki RASM-4NE 11kW Monobloc Heat Pump 3ph with PC-ARFHE Remote Controller.
En dan nog een installateur :D vinden...
 
Op dit forum zie ik geregeld personen scherp geprijsde warmtepompen online via Spanje of UK bestellen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Zie de lijst met leveranciers onder het kopje "Veel gebruikte sites voor aankopen" in de intro (even stuk neerwaaards scrollen).
bijvoorbeeld:
Ecodan - Instaladora Térmica
Hitachi Yutaki RASM-4NE 11kW Monobloc Heat Pump 3ph with PC-ARFHE Remote Controller.
En dan nog een installateur :D vinden...
Interessant lees materiaal