Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Als iemand de totaal-investering wil delen (mag in PM), graag, dan heb ik een iets meer realistische prijs in gedachten bij de onderhandelingen.
IIRC, in 2014 kwam ik aan iets meer dan 30K (btw in) voor het ganse project, maar daar waren ook enkele nieuwe radiatoren inbegrepen. Die eerste quote van 24K lijkt me realistisch, die tweede van 40K lijkt me veel.
 
NicoV en Mars2020, dank voor de antwoorden.
Ik heb 3 aanvragen de deur uit gedaan, om de afweging lucht/water en geothermisch te maken.
De eerste grove aanbieding kwam op 24.000 euro uit voor het complete pakket, de ander gaf telefonisch door dat alleen het boren al meer dan 20.000 kost, met warmtepomp erbij richtig 40.
Wat ook een mogelijkheid is is om te werken met een open bron. Dan heb je twee 'ouderwetse' waterputten op een afstandje (15 m) van elkaar nodig. Uit de ene put pomp je water omhoog, dat wordt gebruikt door de WP en je pompt het daarna in de andere put terug in de grond. Deze manier van werken is een beetje een randgebied maar het kan wel heb ik me laten vertellen door een paar aanbieders. Wordt veel gebruikt voor grote systemen ( <70 kW) maar kan ook net interessant zijn voor relatief kleine systemen. De boorkosten zijn dan een stuk lager dan voor van die lussen die zo diep de grond in moeten. Extra voordeel: je hebt dan ook direct water wat prima te gebruiken is voor toiletspoeling en tuin sproeien.

Enfin wij gaan eerst verder met renoveren (isoleren dus ook) en als dat klaar is maar weer eens om ons heen kijken hoe de markt er dan voor ligt.
 
NicoV en Mars2020, dank voor de antwoorden.
Ik heb 3 aanvragen de deur uit gedaan, om de afweging lucht/water en geothermisch te maken.
De eerste grove aanbieding kwam op 24.000 euro uit voor het complete pakket, de ander gaf telefonisch door dat alleen het boren al meer dan 20.000 kost, met warmtepomp erbij richtig 40.

Als iemand de totaal-investering wil delen (mag in PM), graag, dan heb ik een iets meer realistische prijs in gedachten bij de onderhandelingen.
Heb 3 jaar geleden offertes bij meerdere partijen opgevraagd. Voor onze nieuw te bouwen woning, ca 1500 m3, met warmtevraag (op basis van warmteverliesberekning van 11 kW), kwamen de boringen zelf gemiddeld op 20.000 ex btw. Daarbij kwam nog de eis om zonnecollectoren op het dak te monteren om de bron goed te houden (a 2500). Daarbij kwam nog de warmtepomp en overige aansluitwerk bij. Voor mij was dat voldoende om te kiezen voor een lucht water warmtepomp en een flinke batterij aan zonnepanelen. Immers voor die 20.000 euro voor de bron, kon ik zeer eenvoudig zonnepanelen aanschaffen die niet enkel de energievraag van de warmtepomp aan konden, maar ook die van de rest van de woning en nog van de Tesla.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Wij hebben een grote woonboerderij heel goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming (lage temp. verw.) Mede door >oppervlakte/volume kwamen we in relatief grote en dure warmtepomp oplossingen uit. Uiteindelijk gekozen voor kleinere (lees standaard/goedkopere) lucht/water oplossing (R32 met hoge SCOP/SEER) voor vloerverwarming en warm tapwater. Maar icm een lucht/lucht unit (ook R32 en A+++ met hoge SCOP/SEER) voor verwarmen/koelen van de kamer (en open keuken) Op deze manier wel 2 buitenunits maar een energie zuinige installatie voor relatief gunstige prijs. We kunnen met de lucht/lucht-unit heel snel de temperatuur aanpassen met behoud van comfort vloerverwarming/koeling en hebben in de zomer de mogelijkheid om wat meer te koelen (vloerverwarming kan niet koeler dan 17 Gr.C. bij ons en zorgt in hoge ruimte voor te weinig comfort)

Voor bepaalde toepassingen is een lucht/lucht-unit naast een warmtepomp op de vloerverwarming m.i. een betere oplossing waar je in de praktijk niet zo veel over hoort. Let wel op selectie van een hoge SCOP/SEER! (bespaard kWh maar het geïnstalleerde vermogen is ook veel geringer waardoor je evengoed met een 3x25A aansluiting met veel lager vastrecht uit de voeten kunt)
 
  • Informative
Reactions: Gaston
NicoV en Mars2020, dank voor de antwoorden.
Ik heb 3 aanvragen de deur uit gedaan, om de afweging lucht/water en geothermisch te maken.
De eerste grove aanbieding kwam op 24.000 euro uit voor het complete pakket, de ander gaf telefonisch door dat alleen het boren al meer dan 20.000 kost, met warmtepomp erbij richtig 40.

Als iemand de totaal-investering wil delen (mag in PM), graag, dan heb ik een iets meer realistische prijs in gedachten bij de onderhandelingen.
@Energie Gratiz levert ook L/W warmtepompen. Klaas heeft in 2016 presentaties in het land aan tesla rijders gegeven over warmtepompen, hij importeert zelf warmtepompen.
Zou hem ook even benaderen via PM of [email protected]
cleardot.gif
 
Goede tip @ebullio, de warmtepompen in buurlanden zijn stukken goedkoper.

Boren is duur, maar 20 k is wel heel erg duur, stuk duurder dan een paar jaar geleden. Het hangt er sterk van af hoe diep geboord moet worden. Een vriend van me (hij is architect die zich tegenwoordig onder andere bezighoudt met nul-op-de-meter nieuwbouw huizen ging voor ons nieuwe huis uit van 10 k voor het boren, maar we zijn er niet mee verder gegaan.
 
@Energie Gratiz levert ook L/W warmtepompen. Klaas heeft in 2016 presentaties in het land aan tesla rijders gegeven over warmtepompen, hij importeert zelf warmtepompen.
Zou hem ook even benaderen via PM of [email protected]
cleardot.gif
Bij mij draait een door Klaas geleverde 10 kW l/w warmtepompinstallatie inmiddels een jaar naar tevredenheid. Wordt binnenkort uitgebreid met een stuk of 30 zonnepanelen, ook door hem geleverd en geïnstalleerd.
 
Heeft iemand hier ervaring met een hybride systeem? Wij denken na over het plaatsen van een lucht water warmtepomp die op koude dagen wordt ondersteund door een cv ketel.

Onze boerderij (bouwjaar circa 1850) wordt nu verwarmd dmv een HR CV ketel op propaangas. Warmwater voor badkamer komt van een grote elektrische boiler (met de cv ketel als back-up voor warm water, maar nog nooit nodig gehad), warmwater in keuken dmv een quooker. Onze boerderij is de afgelopen jaren redelijk geïsoleerd (isolatie rieten dak en voorzetwanden), maar geen vloerverwarming. Dat was constructief te ingrijpend, nu onze begane grond vloer rechtstreeks op de grond ligt (dus geen kruipruimte) en direct in verbinding staat met de muren.

Dit jaar proberen wij uit met welke maximale cv water temperatuur wij de boerderij nog warm (20,5 graden) kunnen houden. Met de (milde) temperaturen tot nu toe lukt dat goed met 50 graden, met 45 graden wat minder als de dagtemperatuur rond 2 graden ligt.

Valt ons al met al niet tegen, wij zouden dus met 45 tot 50 graden wellicht 80% of meer van het stookseizoen af kunnen. In dat kader zou dus een warmtepomp met cv back-up uitkomst kunnen bieden.

Een mogelijke kandidaat zou de Nefit Bosch compress hybride binnenunit met een monoblock buitenunit (7 kW).

Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing?
 
NicoV en Mars2020, dank voor de antwoorden.
Ik heb 3 aanvragen de deur uit gedaan, om de afweging lucht/water en geothermisch te maken.
De eerste grove aanbieding kwam op 24.000 euro uit voor het complete pakket, de ander gaf telefonisch door dat alleen het boren al meer dan 20.000 kost, met warmtepomp erbij richtig 40.

Als iemand de totaal-investering wil delen (mag in PM), graag, dan heb ik een iets meer realistische prijs in gedachten bij de onderhandelingen.
Wij hebben 6 jaar geleden een nieuw nieuwbouw woning gekocht waar een standaard cv installatie in zat. Als meerprijs hierop hebben we €5200,— ex btw betaald voor de VVM320 + F2040-8.
 
Dat was constructief te ingrijpend, nu onze begane grond vloer rechtstreeks op de grond ligt (dus geen kruipruimte) en direct in verbinding staat met de muren.

Tweakers biedt een aardig beeld van de pro’s en con’s van een hybride. Dit draadje bevat eigen ervaringen van mensen in de afgelopen 8-9 jaar:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Het draadje ontstond toen een Nederlands bedrijf de ELGA (5 kW) op de markt bracht (ELektrisch Gas). Die wilde ik aanvankelijk kopen omdat ik al een bijna nieuwe gasketel had. Wat mij overtuigde geen hybride te nemen, was dat veel mensen op dat forum na een paar jaar spijt kregen dat ze niet meteen helemaal waren overgestapt op elektrisch.

Dus vraag ik mij af: wat is er constructief zo lastig aan vloerverwarming in de vloer? Mijn eigen woning (1885) had een vloer van bestrating op zand (hardgebakken klinkers afgesmeerd met cement). Klinkers eruit, zandzuiger erin om ruimte te maken voor isolatie, betonvloer met vloerverwarming. Sindsdien ook geen last meer van optrekkend vocht in de wanden.

Een L/W warmtepomp van Mitsubishi (11 kW) verwarmt sindsdien zowel het huis (1.100 m3) als het sanitair warm water (300 liter boiler).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tweakers biedt een aardig beeld van de pro’s en con’s van een hybride. Dit draadje bevat eigen ervaringen van mensen in de afgelopen 8-9 jaar:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 - Duurzame Energie & Domotica - GoT
Het draadje ontstond toen een Nederlands bedrijf de ELGA (5 kW) op de markt bracht (ELektrisch Gas). Die wilde ik aanvankelijk kopen omdat ik al een bijna nieuwe gasketel had. Wat mij overtuigde geen hybride te nemen, was dat veel mensen op dat forum na een paar jaar spijt kregen dat ze niet meteen helemaal waren overgestapt op elektrisch.

Dus vraag ik mij af: wat is er constructief zo lastig aan vloerverwarming in de vloer? Mijn eigen woning (1885) had een vloer van bestrating op zand (hardgebakken klinkers afgesmeerd met cement). Klinkers eruit, zandzuiger erin om ruimte te maken voor isolatie, betonvloer met vloerverwarming. Sindsdien ook geen last meer van optrekkend vocht in de wanden.

Een L/W warmtepomp van Mitsubishi (11 kW) verwarmt sindsdien zowel het huis (1.100 m3) als het sanitair warm water (300 liter boiler).
Onze boerderij heeft geen paalfundering, dit terwijl wij in een veenwijde gebied zitten (10 meter prut en daaronder pas de harde zandlaag. In de jaren 70 is over een groot deel van de boerderij een nieuwe betonnen vloer gestort, die doorloopt onder de (buiten)muren. Deze vloer vormt dus de fundering, daarom kan deze er niet uit zoals bij jullie het geval was.

Inmiddels hebben wij ook overal parket laten leggen, dat moet er ook niet uit.

Wij kijken daarom naar een systeem dat feitelijk dubbel is, niet een oplossing als de Elga. Een volwaardige warmtepomp dus, met een ketel (die wij al hebben) om bij te springen als de cv water temperatuur hoger moet zijn ivm de te beperkte warmte afgifte capaciteit bij koud weer.

Ik ga in ieder geval het forum lezen, dank voor de link!
 
Wij hebben een nieuwe woning. Die is natuurlijk goed geïsoleerd. Warmtepomp Daikin Altherma 3 l/w van 6kW. Met vloerverwarming. Winter verwarmen en zomers koelen middels de warmtepompconvectoren.

29 zonnepanelen op zuid. We hebben zoveel energie dat ik ongeveer 4.000 km met de MX kan rijden op de energie die extra geproduceerd wordt met ons dak.

Dan nog een WTW installatie. Ik denk dat dat nog vaak vergeten wordt. Er worden nog steeds woningen gebouwd met alleen afzuiging. Naar mijn idee wordt daar veel warmte weggegooid.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Onze boerderij heeft geen paalfundering, dit terwijl wij in een veenwijde gebied zitten (10 meter prut en daaronder pas de harde zandlaag. In de jaren 70 is over een groot deel van de boerderij een nieuwe betonnen vloer gestort, die doorloopt onder de (buiten)muren. Deze vloer vormt dus de fundering, daarom kan deze er niet uit zoals bij jullie het geval was.

Inmiddels hebben wij ook overal parket laten leggen, dat moet er ook niet uit.

Wij kijken daarom naar een systeem dat feitelijk dubbel is, niet een oplossing als de Elga. Een volwaardige warmtepomp dus, met een ketel (die wij al hebben) om bij te springen als de cv water temperatuur hoger moet zijn ivm de te beperkte warmte afgifte capaciteit bij koud weer.

Ik ga in ieder geval het forum lezen, dank voor de link!
Misschien de verwarmingsmatten insturen in de plafonds? Iemand hier op t forum heeft dat gedaan. Werkt ook prima als koeling.

Ik zou wel proberen naar een lagere temperatuur verwarming te komen als je een warmtepomp wilt gaan gebruiken.
 
Misschien de verwarmingsmatten insturen in de plafonds? Iemand hier op t forum heeft dat gedaan. Werkt ook prima als koeling.

Ik zou wel proberen naar een lagere temperatuur verwarming te komen als je een warmtepomp wilt gaan gebruiken.
Dat wordt lastig, we hebben een balken plafond in onze woonkamer.

Maar nog even terug op het principe. Uiteraard is altijd kunnen verwarmen met lage temperaturen ideaal. Maar nu ik zie dat wij met de huidige radiatoren deze winter (tot nu toe) het huis warm kunnen houden met 45 tot 50 graden CV water, denk ik dat wij met enkel een warmtepomp best ver komen. Ik zie niet veel bezwaren in het behouden van onze cv ketel voor die paar koude dagen/weken in het jaar.

Wij hebben geen aardgasaansluiting maar een propaangastank van 3000 liter. Die kost ons € 150 op jaarbasis, dus dat zijn de kosten ook niet. En ik veronderstel dat een cv ketel die zo weinig uren maakt ook behoorlijk lang mee gaat.

Bovendien kan altijd nog het warmteafgiftesysteem worden aangepakt, niet?

Mijn idee is dus dat het nu plaatsen van een warmtepomp met onze cv ketel als hulp voor zeer koude dagen een aanmerkelijke co2 reductie oplevert ten opzichte van de huidige situatie (meer dan 70%?). Wij hebben nu 36 panelen (op bijgebouw en veldopstelling, de boerderij zelf heeft een rieten dak) en kunnen dat aantal uitbreiden, waardoor ook in de extra benodigde elektriciteit kan worden voorzien.

De investering lijkt in mijn berekeningen ook nog eens een realistische terugverdientijd te hebben van circa 10 jaar. Dat is geen vereiste voor ons, maar natuurlijk wel mooi meegenomen.

Zie ik iets over het hoofd met deze redenering?
 
Last edited:
Dat wordt lastig, we hebben een balken plafond in onze woonkamer.

Maar nog even terug op het principe. Uiteraard is altijd kunnen verwarmen met lage temperaturen ideaal. Maar nu ik zie dat wij met de huidige radiatoren deze winter (tot nu toe) het huis warm kunnen houden met 45 tot 50 graden CV water, denk ik dat wij met enkel een warmtepomp best ver komen. Ik zie niet veel bezwaren in het behouden van onze cv ketel voor die paar koude dagen/weken in het jaar.

Wij hebben geen aardgasaansluiting maar een propaangastank van 3000 liter. Die kost ons € 150 op jaarbasis, dus dat zijn de kosten ook niet. En ik veronderstel dat een cv ketel die zo weinig uren maakt ook behoorlijk lang mee gaat.

Bovendien kan altijd nog het warmteafgiftesysteem worden aangepakt, niet?

Mijn idee is dus dat het nu plaatsen van een warmtepomp met onze cv ketel als hulp voor zeer koude dagen een aanmerkelijke co2 reductie oplevert ten opzichte van de huidige situatie (meer dan 70%?). Wij hebben nu 36 panelen (op bijgebouw en veldopstelling, de boerderij zelf heeft een rieten dak) en kunnen dat aantal uitbreiden, waardoor ook in de extra benodigde elektriciteit kan worden voorzien.

De investering lijkt in mijn berekeningen ook nog eens een realistische terugverdientijd te hebben van circa 10 jaar. Dat is geen vereiste voor ons, maar natuurlijk wel mooi meegenomen.

Zie ik iets over het hoofd met deze redenering?
Heb je geen haard?
Niet dat dat milieuvriendelijker is, maar daarmee kan je ook aardig bijverwarmen op koude dagen.