Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Op de eerste plaats het is nog januari...

Micro inverters kan, maar het is denk ik goedkoper als je per paneel (of per 2-3 panelen) een power optimizer installeert.
Je hebt power optimizers die op de bestaande inverter aangesloten kunnen worden of je neemt een bijpassende centrale inverter.
Kijk maar eens naar SolarEdge.
 
Ik heb maar 6 panelen maar ik snap je teleurstelling wel. Ik kan je wel vertellen dat je opbrengsten in de winter *beroerd* zijn. Kijk naar buiten: grijs, regen, druilerig. Als de zon schijnt geeft die nauwelijks warmte, waterig zonnetje dat amper een paar uurtjes boven de horizon uitkoekeloert. Nee, van dit jaargetijde moet je het niet hebben.

Ik haal de laatste maand gemiddeld 0,8 kWh per dag....
In de zomer gemiddeld 6 a 7, op een goede dag meer dan 8 kWh. TIEN keer zoveel dus!
Vermoed dus dat je gewoon een beetje geduld moet hebben? :)
(maar, ik heb geen benul wat een micro-inverter is, moet ik bekennen ;)).
 
Ik heb maar 6 panelen maar ik snap je teleurstelling wel. Ik kan je wel vertellen dat je opbrengsten in de winter *beroerd* zijn. Kijk naar buiten: grijs, regen, druilerig. Als de zon schijnt geeft die nauwelijks warmte, waterig zonnetje dat amper een paar uurtjes boven de horizon uitkoekeloert. Nee, van dit jaargetijde moet je het niet hebben.

Ik haal de laatste maand gemiddeld 0,8 kWh per dag....
In de zomer gemiddeld 6 a 7, op een goede dag meer dan 8 kWh. TIEN keer zoveel dus!
Vermoed dus dat je gewoon een beetje geduld moet hebben? :)
(maar, ik heb geen benul wat een micro-inverter is, moet ik bekennen ;)).

dit klopt niet helemaal volgens mij. van de warmte moet je het niet hebben. bij te warm weer zakt het rendement met ongeveer 25%
mijn installatie heeft 39 panelen, ligt vol op het zuiden en heeft een helling van 42°. panelen 245w van Sanyo en 2 omvormers van Mitsubishi
het maximum ooit opgebracht op een zonnige zomerdag is 65kwh per dag.
dit terwijl ze vorige vrijdag bv. op een mooie zonnige winterdag 27.67kwh hebben afgegeven (wat toch bijna de helft is)
momenteel ligt mijn installatie er 32 maand met een opbrengst van 25500kwh wat een stuk boven de 9.2Wpiek berekening zit.
(ik maak de panelen wel 2 keer per jaar proper.)

panelen.JPG
zon100114.jpg
 
Last edited:
dit klopt niet helemaal volgens mij. van de warmte moet je het niet hebben. bij te warm weer zakt het rendement met ongeveer 25%
mijn installatie heeft 39 panelen, ligt vol op het zuiden en heeft een helling van 42°. panelen 245w van Sanyo en 2 omvormers van Mitsubishi
het maximum ooit opgebracht op een zonnige zomerdag is 65kwh per dag.
dit terwijl ze vorige vrijdag bv. op een mooie zonnige winterdag 27.67kwh hebben afgegeven (wat toch bijna de helft is)
momenteel ligt mijn installatie er 32 maand met een opbrengst van 25500kwh wat een stuk boven de 9.2Wpiek berekening zit.
(ik maak de panelen wel 2 keer per jaar proper.)

Ik heb mijn zonnepanelen nu sinds begin september en heb tot en met nu 800kwh opgewerkt. Vorige week hier in NL ook heel erg zonnig, maar toch wekte ik maar maximaal 3-4kwh per dag op.

Ik heb 39 stuks van deze: Canadian Solar zonnepaneel All Black 245 WP | Zonnepanelen Canadian Solar | Zonnepanelen | solar-zonnesystemen

Ik zal wel even informeren naar micro inverters bij iemand. Wellicht dat dit voor mij veel beter is.
 
Ik heb mijn zonnepanelen nu sinds begin september en heb tot en met nu 800kwh opgewerkt. Vorige week hier in NL ook heel erg zonnig, maar toch wekte ik maar maximaal 3-4kwh per dag op.

Ik heb 39 stuks van deze: Canadian Solar zonnepaneel All Black 245 WP | Zonnepanelen Canadian Solar | Zonnepanelen | solar-zonnesystemen

Ik zal wel even informeren naar micro inverters bij iemand. Wellicht dat dit voor mij veel beter is.

dit lijkt me toch heel weinig. de oriëntatie en de hoek, en al dan niet schaduwmomenten is wel heel belangrijk natuurlijk.

ik heb de afgelopen maanden even voor je opgezocht.
sept: 970.74kwh, okt: 674.76kwh, november 277.41kwh, dec: 461.51kwh.
alleen november zat een stukje onder de verwachting, terwijl december bijna het dubbele van de verwachting heeft gehaald.
ik heb me laten vertellen dat de combinatie van mijn panelen en omvormers bij de betere op de markt zouden zijn.
 
Wat fijn dat er op dit forum ook op dit gebied experts actief zijn. Ik heb een vraag waar ik via internet het antwoord nog niet op gevonden heb.

ik heb een zinken, gebogen, dak op het zuid-westen. Ideaal dus lijkt me. Ik wil graag mijn eigen energie opwekken via zonnecellen, maar ik vind dat de gangbare panelen mijn huis te veel ontsieren. Ik heb gelezen over dunne film zonnecellen in folievorm. Wanneer ik mijn gehele dak (zo'n 150 m2) zou kunnen bekleden met dit soort folie vind ik dat dit niet ten koste gaat van de architectuur.

ik tref echter nergens informatie of dit mogelijk is en of er partijen zijn die dit aanbieden. Alle commerciële informatie die ik vind betreft "gewone" panelen.
 
Ik heb inderdaad begrepen dat het rendement van dunne film per oppervlakte-eenheid een stuk lager ligt dan van traditionele panelen. Maar omdat ik een groot oppervlak heb, maakt dat niet zoveel uit. Met 150 m2 moet ik een heel eind kunnen komen lijkt me. Ik meen ook gelezen te hebben dat dunne film een stuk goedkoper is (per m2). Nog veel uit te zoeken inderdaad, maar ik vind het de moeite en het (niet al te lange) wachten waard.

Het dak op de foto ziet er beter uit dan ik had gedacht, maar nog mooier zou het zijn, wanneer de cellen gewoon volledig de ronding volgen.
 
Wie wil zijn/haar Tesla Model S uitlenen aan de Urgenda karavaan die een regiotour doet in Zuid Holland. Van dinsdagavond 4 maart tot vrijdagmiddag 7 maart. Je krijgt vervangend vervoer.

Of je chauffeurt een dagje voor Jan Rotmans en Marjan Minnesma. Wie biedt zich aan naast mijzelf. Graag PM

Hieronder het waanzinnig interessant programma. Iedereen mag erbij zijn.

http://www.urgenda.nl/documents/ProgrammaUrgendaRegiotourZuid-Holland2014_000.pdf

Hallooooooo,

Niemand reageert in het algemene draadje. Betekent dat we geen afstand van de Tesla kunnen/durven doen. Of weten we niet goed wat Urgenda is? Ze willen o.a. introductie van e-mobiliteit versnellen in Nederland.

Dit is leuk! En biedt misschien nieuwe kansen, ook zakelijk. Ik hoor het graag.