Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dit kan natuurlijk ook:

Legt prima uit dat je met een 16 LiFePO4-blokken en een "BMS" je jouw Tesla op kan laden. Wat hij heeft gebouwd, kostte hem toen €2590 voor 16kWh, augustus vorig jaar. De prijzen zijn echter gestegen met €1000!!

Lees absoluut de eerste comment, als je denkt "Hey, dat is interessant"! Dus de juiste packs kopen is superbelangrijk. Zie zijn kanaal voor meer info, want om te smullen voor DIY-mensen die dingen willen leren: https://www.youtube.com/channel/UCoj6RxIAQq8kmJme-5dnN0Q
Hoe groot moet zo een batterij zijn zodat ik die met een scriptje op Frankenergie.nl als de stroom goedkoop is kan volladen en later als het teruglevertarief hoger is weer op het ga net ontladen,zodat ik mijn huis kan opwarmen met de warmte die vrij komt bij het laden/ontladen?

Ik verstook nu 1-5m3 gas per dag in de koude maanden

Iemand hier daar al aan gerekend?
 
Ben nu al bijna een maand de meyer burger panelen aan het vergelijken met wat op de zaak ligt (canadees, ongeveer 2,5 x Kwp, solar edge ) en wat een collega net heeft neergelegd (AEG, exact 50% kwp, ook enphase). Zon: verhoudingsgewijs nagenoeg dezelfde opbrengst. Bewolkte dag met wolken en veel regen (toch paar gehad): doe ik gewoon ruim 20% meer, zelfs 23% op een dag. Leveren om 20:00-21:00 nog steeds (nu... 600w op10kwp, zaak doet nu 660w op 25kwp).

Nu is dit niet echt wetenschappelijk, maar wel reeks goede dagen gehad om te vergelijken. Ze leveren inderdaad gewoon meer en leveren langer. Ik dacht zal wel 10% meer zijn, maar ze claimen 20%.......en maken het waar (op donkere dagen, zon maakt niks uit).
 
Die 5 m3 Groningengas is iets meer dan 40 kWh. Stel dat je met een warmtepomp op een vrieskoude dag toch nog een COP van 3,0 haalt, dan heb je aan 13,5 kWh voldoende.
Met het overaanbod aan wind- en zonnestroom wordt electriciteit vrijwel dagelijks enkele uren spotgoedkoop. Ik zie een business case voor een 10-15 kwh (h/t @michelh) thuisbatterij ipv een pv-installatie op het dak.

Zeker als de subsidie op thuisbatterijen ook in Nederland komt.
 
  • Like
Reactions: Louter365
Met het overaanbod aan wind- en zonnestroom wordt electriciteit vrijwel dagelijks enkele uren spotgoedkoop. Ik zie een business case voor een 10-15 kwh (h/t @michelh) thuisbatterij ipv een pv-installatie op het dak.

Zeker als de subsidie op thuisbatterijen ook in Nederland komt.

Ik dacht ook aan een batterij totdat ik erachter kwam dat een aantal (extra) panelen voor "1/3-1/2 van accuprijs" bijna voor zelfde resultaat zorgen. In 2019 zelf op dak geplaatst en in dit jaar (2022) hele investering aan einde jaar terug nu er dankzij salderen ruim 30 cent/kWh voor terugbetaald wordt.

Als salderen verdwijnt komt er waarschijnlijk ook een thuisaccu maar dan op 4 wielen.
Direct een goed excuus voor een 2e Tesla ;)
 
Log nu de EPEX data en al eerder opgemerkt hier. Als je veel zon hebt, krijg je geen 30 cent, piek uren is z'n 10 cent (van de week was 7 cent van 14:00-15:00). Als er veel opgewekt wordt is het laag. Ochtend en avonduren is hoog, maar weinig PV opbrengst. 23:00-00:00, vaak goedkoop. 00:00-01:00 is relatief duur uurtje (alle EV's die gaan laden !?). 01:00 tot pakweg 05:00 weer goedkoop.

Ik vindt de case voor een accu nog niet zo denderend. Auto als accu, die staat overdag niet thuis. Weekend wel maar dan moet ik hem wel aan de stekker hangen en niet nodig hebben. En de Tesla kan niet terugleveren, andere kopen die dat wel kan....... wordt dan heel dure thuisaccu. Dus geen optie.

Geen idee hoe snel z'n vaste accu kan laden, maar als je die met 11kw kunt laden, dan heb je die zo vol (uurtje) of paar uur met PV overschot. Terugleveren is dan11x 20cent (delta), euro 2,20 (aan 90% rendement accu): 2 euro per dag. Bij pv overschot 11 x 30 cent: 3 euro per dag maar dat lukt je maar 8 maanden (in de winter heb je geen overschot). Maar salderen stopt..... dus eigenlijk kansloos om aan te rekenen.

Dan nog de capaciteit die je zelf nog hebt per dag (heb je lw-warmtepomp dan nog meer), duurt wel even voor je die investering eruit hebt.
Is even heel grof gerekend, accu is nog gewoon te duur denk ik.

Als salderen wordt afgeschaft en je nog maar paar cent terugkrijgt denk ik dat ik de accu krap dimensioneer (net genoeg voor de nacht, voor 8 maanden). Kan ook zijn dat de prijzen tegen die tijd weer stuk lager zijn, dan komt er denk ik geen accu (of ze moeten stukken goedkoper worden).

Gevoelsmatig zeg ik: wil een accu, maar als ik dan beetje reken..... tja, nog niet.
Benieuwd wie er een accu heeft en waarom die wel zijn geld oplevert binnen 10 jaar ?
 
Log nu de EPEX data en al eerder opgemerkt hier. Als je veel zon hebt, krijg je geen 30 cent, piek uren is z'n 10 cent (van de week was 7 cent van 14:00-15:00). Als er veel opgewekt wordt is het laag. Ochtend en avonduren is hoog, maar weinig PV opbrengst. 23:00-00:00, vaak goedkoop. 00:00-01:00 is relatief duur uurtje (alle EV's die gaan laden !?). 01:00 tot pakweg 05:00 weer goedkoop.

Ik vindt de case voor een accu nog niet zo denderend. Auto als accu, die staat overdag niet thuis. Weekend wel maar dan moet ik hem wel aan de stekker hangen en niet nodig hebben. En de Tesla kan niet terugleveren, andere kopen die dat wel kan....... wordt dan heel dure thuisaccu. Dus geen optie.

Geen idee hoe snel z'n vaste accu kan laden, maar als je die met 11kw kunt laden, dan heb je die zo vol (uurtje) of paar uur met PV overschot. Terugleveren is dan11x 20cent (delta), euro 2,20 (aan 90% rendement accu): 2 euro per dag. Bij pv overschot 11 x 30 cent: 3 euro per dag maar dat lukt je maar 8 maanden (in de winter heb je geen overschot). Maar salderen stopt..... dus eigenlijk kansloos om aan te rekenen.

Dan nog de capaciteit die je zelf nog hebt per dag (heb je lw-warmtepomp dan nog meer), duurt wel even voor je die investering eruit hebt.
Is even heel grof gerekend, accu is nog gewoon te duur denk ik.

Als salderen wordt afgeschaft en je nog maar paar cent terugkrijgt denk ik dat ik de accu krap dimensioneer (net genoeg voor de nacht, voor 8 maanden). Kan ook zijn dat de prijzen tegen die tijd weer stuk lager zijn, dan komt er denk ik geen accu (of ze moeten stukken goedkoper worden).

Gevoelsmatig zeg ik: wil een accu, maar als ik dan beetje reken..... tja, nog niet.
Benieuwd wie er een accu heeft en waarom die wel zijn geld oplevert binnen 10 jaar ?

Ik kreeg de accu ook niet rendabel, zolang we (nog) kunnen salderen zal dat ook niet gaan gebeuren. De aanbieders van thuisaccu's zijn ook veel actiever in landen waar salderen niet (meer) van toepassing is...... (kijk bijvoorbeeld op buitenlandse Ikea websites)

Korte toelichting op de 33 cent die wij krijgen voor elke kWh die we terug leveren:
  • Leverancier geselecteerd op basis van terugleververgoeding overschot elektra (we hebben 44 zonnepanelen en wekken ca. 5.000 kWh meer op dan we per jaar verbruiken). We krijgen in 2022 dus 5.000 x 0,33 = Euro 1.650,-- toe op elektra.
  • Boven op de 5.000 kWh " overschot" wordt er ook bijna 5.000 kWh gesaldeerd (lees: op bepaald moment opgewekt maar op ander moment in het jaar verbruikt) Het totaal van overschot+gesaldeerd moet in ons geval wel onder de 10.000 kWh blijven!
  • De prijs voor afname elektra is in ons geval erg hoog -> maar niet van toepassing zolang we kunnen salderen.
Deze zomer gaan we nog een grotere warmtebuffer op de vloerverwarming plaatsen. (=tevens voorraad tbv tapwater)
Dan de warmtepomp wat slimmer aansturen op overschot zonnepanelen zodat de warmtepomp 's nacht minder hoeft te draaien (dan schijnt de zon niet en wekken zonnepanelen geen stroom op & rendement WP is overdag beter) Op deze manier zijn er uiteindelijk bijna geen stroomverbruikers meer als de zonnepanelen geen opwek hebben in de periode maart t/m oktober.
 
Met het overaanbod aan wind- en zonnestroom wordt electriciteit vrijwel dagelijks enkele uren spotgoedkoop. Ik zie een business case voor een 10-15 kwh (h/t @michelh) thuisbatterij ipv een pv-installatie op het dak.

Zeker als de subsidie op thuisbatterijen ook in Nederland komt.
Zo’n business case was in voorbereiding in een van mijn huisjes in Italië, waar ENEL een contract aanbood met vrijwel gratis stroom gedurende bepaalde uren ‘s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. En de hoofdprijs per kWh de rest van de dag.
Contract getekend. Tesla Powerwall 2 aangeschaft. Helaas mocht ENEL het contract vanwege bijzondere omstandigheden omzetten naar een standaard contract.
Dit voorjaar komen er daarom alsnog zonnepanelen op het dak om de business case nieuw leven in te blazen (er is geen salderingsregeling).
 
Wie geeft er 33 cent terug ? En wat betaal je dan normaal (vast of variabel) ?
Vast (jaar)contract afgesloten in december 2021 bij United Consumers -> via vergelijkingssite.
Ze betalen voor retourlevering evenveel als voor afname. (alleen bij afname komen er belastingen / BTW bij)
Kale elektraprijs is Euro 0,33247 per kWh (met belastingen rond de 48 cent uit m'n hoofd)
(zoals vermeld leveren wij veel meer terug dan we afnemen -> ik hoef het hoge tarief voor afname dus niet te betalen -> NVT)
Als kers op de taart ook nog een hoge overstapbonus als nieuwe klant....

In december kon ik overigens kiezen tussen een paar aanbieders met vergelijkbare voorwaarden/tarieven.
Maar er zaten ook aanbieders bij met ca. 7 tot 11 cent voor retourlevering. In ons geval dus alleen geselecteerd op retourlevering (& overstapbonus)

Van december 2020 - december 2021 kreeg ik nog 11 cent voor retourlevering.
Geen idee wat ik bij volgende verlenging 12-2022 voor tarieven ga aantreffen, als de retourlevering dan nog steeds erg hoog staat ga ik wellicht voor een contract met langere periode (bv 3 jaar ipv 1 jaar zoals nu het geval is)

Nb; je kunt gas & elektra eventueel bij 2 verschillende leveranciers afsluiten (dat weten veel mensen niet)
 
Heeft er iemand ervaring met bifocale panelen?

Ik heb een vrijstaande garage, onverwarmd, die al een paar jaren een lek in het dak heeft. Geen van de vakmensen heeft zin om de roofing te herstellen, want ja, voldoende andere grote aanvragen die het orderboek vullen.

Wat als ik de roofing en rotte OSB platen verwijder, en vervang door bifocale panelen? Dan moet ik me geen zorgen maken om nieuwe OSB platen en EPDM, om dan een oost-west ligging van panelen te bouwen. Extra voordeel is dat er ook wat zonlicht in de garage kan vallen.

Of is dat te ingewikkeld, omdat de bifocale panelen natuurlijk rond de rand niet perfect waterdicht zullen zijn, en misschien de randen in de schaduw belanden? En afwatering zal ook wel een dingetje zijn, want het huidige roofing dak ligt iets lager dan de buitenmuur, en de afwatering gebeurt in een hoek.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Inderdaad. Gebaseerd op ervaringen met condensatoren onder extreme condities. Heb nog geen argumenten gehoord waarom deze apparaten opeens allemaal makkelijk een levensduur van 25 jaar halen Behalve garantie. Ik zie nergens in de artikelen wat ze hebben gedaan aan duurzaamheid van de elektronica.
Nog even terugkomen op een eerdere discussie, zojuist vond ik een verhaal van Enphase ov elco's in hun micro omvormers (de meest kritische component: https://www4.enphase.com/sites/default/files/EnphaseElectrolyticCapacitorLife.pdf