Log nu de EPEX data en al eerder opgemerkt hier. Als je veel zon hebt, krijg je geen 30 cent, piek uren is z'n 10 cent (van de week was 7 cent van 14:00-15:00). Als er veel opgewekt wordt is het laag. Ochtend en avonduren is hoog, maar weinig PV opbrengst. 23:00-00:00, vaak goedkoop. 00:00-01:00 is relatief duur uurtje (alle EV's die gaan laden !?). 01:00 tot pakweg 05:00 weer goedkoop.
Ik vindt de case voor een accu nog niet zo denderend. Auto als accu, die staat overdag niet thuis. Weekend wel maar dan moet ik hem wel aan de stekker hangen en niet nodig hebben. En de Tesla kan niet terugleveren, andere kopen die dat wel kan....... wordt dan heel dure thuisaccu. Dus geen optie.
Geen idee hoe snel z'n vaste accu kan laden, maar als je die met 11kw kunt laden, dan heb je die zo vol (uurtje) of paar uur met PV overschot. Terugleveren is dan11x 20cent (delta), euro 2,20 (aan 90% rendement accu): 2 euro per dag. Bij pv overschot 11 x 30 cent: 3 euro per dag maar dat lukt je maar 8 maanden (in de winter heb je geen overschot). Maar salderen stopt..... dus eigenlijk kansloos om aan te rekenen.
Dan nog de capaciteit die je zelf nog hebt per dag (heb je lw-warmtepomp dan nog meer), duurt wel even voor je die investering eruit hebt.
Is even heel grof gerekend, accu is nog gewoon te duur denk ik.
Als salderen wordt afgeschaft en je nog maar paar cent terugkrijgt denk ik dat ik de accu krap dimensioneer (net genoeg voor de nacht, voor 8 maanden). Kan ook zijn dat de prijzen tegen die tijd weer stuk lager zijn, dan komt er denk ik geen accu (of ze moeten stukken goedkoper worden).
Gevoelsmatig zeg ik: wil een accu, maar als ik dan beetje reken..... tja, nog niet.
Benieuwd wie er een accu heeft en waarom die wel zijn geld oplevert binnen 10 jaar ?