Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn voor en tegenstanders van windmolens en allebei komen met berekeningen en rapporten. Niet eenvoudig om daar chocolade van te maken. Mijn, ongetwijfeld vooringenomen, mening is dat windmolens qua kosten en materialen niet groen zijn.

Geluid heb ik andere ervaring mee en wat betreft horizonvervuiling vind ik het moeilijk om te begrijpen dat iemand dit rustgevend kan vinden ipv spuuglelijk en vogels shredded. Maar over smaak valt niet te twisten en dat zal ik dan ook niet doen.
 
  • Like
Reactions: Nick-m and Maurice1
Er zijn voor en tegenstanders van windmolens en allebei komen met berekeningen en rapporten. Niet eenvoudig om daar chocolade van te maken. Mijn, ongetwijfeld vooringenomen, mening is dat windmolens qua kosten en materialen niet groen zijn.

Geluid heb ik andere ervaring mee en wat betreft horizonvervuiling vind ik het moeilijk om te begrijpen dat iemand dit rustgevend kan vinden ipv spuuglelijk en vogels shredded. Maar over smaak valt niet te twisten en dat zal ik dan ook niet doen.
Een windmolen verdient zich energetisch al met zo’n 6 maanden terug. Voor electra uit windenergie wordt ongeveer 15gr/kWh gerekent. Vergelijk met een moderne gascentrale: >350gr/kWh.
Wieken kunnen nu volledig recylebaar worden gemaakt.
 
… en auto’s en katten zijn grotere vogelschredders, en er zijn strikte normen wanneer windturbines mogen draaien in gebieden met vogels en vleermuizen (zelfs met detectoren).

BFDA9CD9-04FE-4AFE-810C-5B2FEAB87724.jpeg


Ook qua geluid en slagschaduw zijn er normen (bv max 8u/jaar slagschaduw, lagere geluidsnormen ‘s nachts) maar je kan je windturbine daar eenvoudig op sturen door trager te laten draaien of stop te zetten.

Sowieso kom je er niet enkel met zonne-energie, en moet je windturbines hebben om het hele jaar hernieuwbare energie op te wekken.

4E26E69A-479A-49F9-99FF-ACD91EE54539.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Markiemark
… en auto’s en katten zijn grotere vogelschredders, en er zijn strikte normen wanneer windturbines mogen draaien in gebieden met vogels en vleermuizen (zelfs met detectoren).

View attachment 852148

Ook qua geluid en slagschaduw zijn er normen (bv max 8u/jaar slagschaduw, lagere geluidsnormen ‘s nachts) maar je kan je windturbine daar eenvoudig op sturen door trager te laten draaien of stop te zetten.

Sowieso kom je er niet enkel met zonne-energie, en moet je windturbines hebben om het hele jaar hernieuwbare energie op te wekken.

View attachment 852151
Als ik het zo zie dan vangt wind de zonne-energie mooi op en vice versa ook afhankelijk van de tijd. Of zie ik dit nu verkeerd?
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Een windmolen verdient zich energetisch al met zo’n 6 maanden terug. Voor electra uit windenergie wordt ongeveer 15gr/kWh gerekent. Vergelijk met een moderne gascentrale: >350gr/kWh.
Wieken kunnen nu volledig recylebaar worden gemaakt.
Kunnen van de oude wieken dan weer nieuwe wieken gemaakt worden? Of is het downcyclen naar verkeerspaaltjes etc.
 
Het is momenteel nog Downcycling. Niks mis mee, er zijn genoeg dingen waar het onzin is om met gloednieuw materiaal te werken.

 
Er zijn voor en tegenstanders van windmolens en allebei komen met berekeningen en rapporten. Niet eenvoudig om daar chocolade van te maken. Mijn, ongetwijfeld vooringenomen, mening is dat windmolens qua kosten en materialen niet groen zijn.

Geluid heb ik andere ervaring mee en wat betreft horizonvervuiling vind ik het moeilijk om te begrijpen dat iemand dit rustgevend kan vinden ipv spuuglelijk en vogels shredded. Maar over smaak valt niet te twisten en dat zal ik dan ook niet doen.
In mijn eigen omgeving (n<10) valt me wel op dat de mensen die uitgesproken 'tegenstander' zijn ook precies diegenen zijn die absoluut niet kunnen leven zonder tuinverlichting, jacuzzi's, wasdrogers, afwasmachines en Quookers. Dat we voor de generatie van de stroom voor al dat comfort gewoon dino's blijven opstoken waardoor onze planeet onherstelbaar beschadigd raakt en talloze mensen per jaar het loodje leggen maakt hen blijkbaar niet uit.

Ik sta op het standpunt dat die mensen eerst maar eens met de hand moeten gaan afwassen en hun was buiten hangen alvorens te klagen over zaken als 'horizonvervuiling' en 'vogelslachting'.
 
Ik sta op het standpunt dat die mensen eerst maar eens met de hand moeten gaan afwassen en hun was buiten hangen alvorens te klagen over zaken als 'horizonvervuiling' en 'vogelslachting'.
Momenteel beveelt de Belgische overheid aan om met de machine af te wassen omdat dit energiezuiniger zou zijn.
Je hoeft het maar 1 keer te doen per 1 of 2 dagen en het verbruikt veel minder warm water.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In mijn eigen omgeving (n<10) valt me wel op dat de mensen die uitgesproken 'tegenstander' zijn ook precies diegenen zijn die absoluut niet kunnen leven zonder tuinverlichting, jacuzzi's, wasdrogers, afwasmachines en Quookers. Dat we voor de generatie van de stroom voor al dat comfort gewoon dino's blijven opstoken waardoor onze planeet onherstelbaar beschadigd raakt en talloze mensen per jaar het loodje leggen maakt hen blijkbaar niet uit.

Ik sta op het standpunt dat die mensen eerst maar eens met de hand moeten gaan afwassen en hun was buiten hangen alvorens te klagen over zaken als 'horizonvervuiling' en 'vogelslachting'.
Gezien dit soort achterlijke reacties, verlaat ik het draadje. Veel plezier!
 
Momenteel is de electraprijs aan de gasprijs gekoppeld. Een optie die op tafel ligt is dat los te koppelen.

Verder hoop ik dat landen verder naar alternatieven gaan kijken zoals kernenergie in aanvulling op zonne-energie. Windmolens zijn zover ik heb begrepen niet echt groen, bovendien vind ik het herriemakers en horizonvervuilers. Waterstof voor waar dat kan is ook prima: fabrieken?

Omdat schakelen tijd kost moeten we hopen dat ten eerste de oorlog stopt en dat daarna de leveringen weer een beetje op gang komen.
De gas en elektra prijzen zijn volgens mij niet hard gekoppeld. Er zit een "losse koppeling" via de merit order. Daarbij wordt de uiteindelijke energieprijs bepaald door de prijs van de duurste energiebron die nodig is om aan de vraag te voldoen. Momenteel helaas nog bijna altijd aardgas. Maar als er meer duurzame energieprojecten komt, komen er meer momenten dat er geen gascentrales nodig zijn, dus dalen de prijzen tot het niveau van duurzame energieproductie.
 
De gas en elektra prijzen zijn volgens mij niet hard gekoppeld. Er zit een "losse koppeling" via de merit order. Daarbij wordt de uiteindelijke energieprijs bepaald door de prijs van de duurste energiebron die nodig is om aan de vraag te voldoen. Momenteel helaas nog bijna altijd aardgas. Maar als er meer duurzame energieprojecten komt, komen er meer momenten dat er geen gascentrales nodig zijn, dus dalen de prijzen tot het niveau van duurzame energieproductie.
Nou, je krijgt steeds meer en meer momenten dat er een overgroot aandeel duurzame energie is, en dat de topprijs wordt bepaald door een heeeeel klein beetje gas.
En dus zorgt het voor enorme winsten bij duurzaam.
Daarin zit m.i. de manco van het systeem.
Het is bedacht ruim 20 jaar geleden toen het aandeel duurzaam heel erg klein was met het idee dat het de verduurzaming zou helpen maar de huidige situatie van schaarste gecombineerd met de onzekerheid door een oorlogssituatie hadden ze niet voorzien.
Ik denk niet dat dit systeem op den duur houdbaar is.
 
… en auto’s en katten zijn grotere vogelschredders, en er zijn strikte normen wanneer windturbines mogen draaien in gebieden met vogels en vleermuizen (zelfs met detectoren).

View attachment 852148

Ook qua geluid en slagschaduw zijn er normen (bv max 8u/jaar slagschaduw, lagere geluidsnormen ‘s nachts) maar je kan je windturbine daar eenvoudig op sturen door trager te laten draaien of stop te zetten.

Sowieso kom je er niet enkel met zonne-energie, en moet je windturbines hebben om het hele jaar hernieuwbare energie op te wekken.

View attachment 852151
Alleen worden de normen opgerekt nagelang de behoefte gevuld moet worden. Helaas zelf aan de lijve meegemaakt in de gemeente. Tot aan de visualisatie aan toe wordt het rooskleuriger gebracht dan de werkelijkheid.
Die strenge normen zouden om die reden nog een stuk strenger kunnen zijn.
 
Alleen worden de normen opgerekt nagelang de behoefte gevuld moet worden. Helaas zelf aan de lijve meegemaakt in de gemeente. Tot aan de visualisatie aan toe wordt het rooskleuriger gebracht dan de werkelijkheid.
Die strenge normen zouden om die reden nog een stuk strenger kunnen zijn.
Da's weer zo vagueposting.

Slagschaduw en geluid kunnen perfect berekend en gesimuleerd worden. Je hebt bovendien ook nog de normen voor geluid, maar vaak wordt dan ook nog eens het omgevingsgeluid gemeten. Ik ken een project in de buurt waar de geluidsoverlast van de snelweg luider is dan wat de windturbines ooit gaan opwekken.

1663230076646.png


1663230104134.png


1663230150163.png


Omdat in dit geval woning C tot 18 uren per jaar slagschaduw kan krijgen door 3 windturbines in de buurt, zullen deze 10 uren per jaar niet draaien zodat ze niet over het Belgische wettelijke maximum van 8 uren slagschaduw per jaar gaan.

Verder kan je ook nog met vogeldetectoren en vleermuisdetectoren werken, en stilstandregimes toepassen.

1663230303535.png


Je kan zo een heel dossier hier eens doornemen:
 
Gezien dit soort achterlijke reacties, verlaat ik het draadje. Veel plezier!
Heel jammer want dan blijf je denken dat windturbines enkel slecht zijn, en da's echt wel onterecht. Het feit dat ze snel te bouwen zijn, op een beperkte oppervlakte aanzienlijk veel vermogen kunnen geven én werken wanneer het donker en miezerig weer is, maakt dat ze ideaal samen gaan met zonnepanelen op daken.

En geef toe, vroeger keken we naar de koeltorens van kolencentrales als herkenningspunt in de verte. Is een windturbine dan niet aangenamer? Ze veroorzaken o.a. geen extra regen 😅.
 
Nou, je krijgt steeds meer en meer momenten dat er een overgroot aandeel duurzame energie is, en dat de topprijs wordt bepaald door een heeeeel klein beetje gas.
En dus zorgt het voor enorme winsten bij duurzaam.
Daarin zit m.i. de manco van het systeem.
Het is bedacht ruim 20 jaar geleden toen het aandeel duurzaam heel erg klein was met het idee dat het de verduurzaming zou helpen maar de huidige situatie van schaarste gecombineerd met de onzekerheid door een oorlogssituatie hadden ze niet voorzien.
Ik denk niet dat dit systeem op den duur houdbaar is.
Probleem is natuurlijk dat het vraag en aanbod blijft... Je gaat altijd een soort merit order effect blijven hebben, want je kan niet altijd iedereen voorzien van goedkopere hernieuwbare energie. Er is ook geen incentive aan HE-kant om goedkoper te verkopen, want de vraag blijft hoog door schaarste.
 
Slagschaduw en geluid kunnen perfect berekend en gesimuleerd worden. Je hebt bovendien ook nog de normen voor geluid, maar vaak wordt dan ook nog eens het omgevingsgeluid gemeten. Ik ken een project in de buurt waar de geluidsoverlast van de snelweg luider is dan wat de windturbines ooit gaan opwekken.
Eens. Dat neemt niet weg dat ik het wel goed vind dat er serieus gekeken wordt naar zaken als bijvoorbeeld de verspreiding van lage tonen uit windmolens om te voorkomen dat je nieuwe ellende introduceert.

Overigens is m.i. de beste manier om windenergie snel geaccepteerd te krijgen het laten meedelen van omwonenden in de opbrengst. Gewoon x1000 kWh per jaar gratis en voor niks voor alle huizen binnen een bepaalde straal. Vooral hier in NL zou dat meteen een hoop gezeik schelen en zeker met de huidige stroomprijzen verwacht ik dat er weinig gejammer over slagschaduw, geluid, waardedaling en 'horizonvervuiling' over zou blijven. In de rij staan ze voor een windmolen in de buurt :)
 
Last edited:
Overigens is m.i. de beste manier om windenergie snel geaccepteerd te krijgen het laten meedelen van omwonenden in de opbrengst. Gewoon x1000 kWh per jaar gratis en voor niks voor alle huizen binnen een bepaalde straal. Vooral hier in NL zou dat meteen een hoop gezeik schelen en zeker met de huidige stroomprijzen verwacht ik dat er weinig gejammer over slagschaduw, geluid, waardedaling en 'horizonvervuiling' over zou blijven. In de rij staan ze voor een windmolen in de buurt :)
Ik neem deel aan zo een Vlaamse burgercoöperatie, waar ieder aandelen koopt en met dat geld de burgercoöperatie projecten uitvoert, om stroom te verkopen aan - in dit geval - andere burgercoöperaties die de stroom voordelig aan hun coöperanten verkoopt.

Dan heb je vele malen voordeel: elk jaar een (beperkt) dividend, goedkoop lokaal geproduceerde elektriciteit en acceptatie onder buurtbewoners.

We participeren momenteel in 2 windturbines en enkele PV-projecten, en voorzien voor de komende jaren nog te participeren in 5 extra windturbines. En dan participeren we ook nog in het nieuwe windproject voor de Belgische kust, waar er 5GW aan capaciteit (=5 kernreactoren) gaat gebouwd worden.

Al die burgercoöperaties zijn lid van het Europese REScoop
 
  • Like
Reactions: gDrive and JanG007