Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Je warmtepomp maakt meer herrie dan een goed wtw systeem
als iemand wtw heeft geplaatst hoor ik graag het traject van plan tot installatie.
Toevallig hier de WTW een upgrade aan het geven. We hadden al een geluidsdempende buis op de WTW, wat al voor een goede nachtrust zorgde. Nu ga ik die ook plaatsen tussen enkele de ruimtes, want je hoort geluid uit de andere kamers via de ventilatiebuizen. Inspectieluik in de muur en een geluiddemper ertussen: "geluiddemper" - Ventilatieland

Helaas kan ik deze niet overal meer plaatsen. Als ik opnieuw kon beginnen, had ik tussen elke ruimte en de hoofdschacht een demper geplaatst.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toevallig hier de WTW een upgrade aan het geven. We hadden al een geluidsdempende buis op de WTW, wat al voor een goede nachtrust zorgde. Nu ga ik die ook plaatsen tussen enkele de ruimtes, want je hoort geluid uit de andere kamers via de ventilatiebuizen. Inspectieluik in de muur en een geluiddemper ertussen: "geluiddemper" - Ventilatieland

Helaas kan ik deze niet overal meer plaatsen. Als ik opnieuw kon beginnen, had ik tussen elke ruimte en de hoofdschacht een demper geplaatst.
Ik heb de inno geluiddempers geplaatst en dit werkt goed. zou je ook kunnen proberen voordat je gaat breken.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
De ACM heeft gesproken. Van het gas af is vanaf 1 februari 2024 gratis: ACM: Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen | ACM.nl

Ik heb vandaag een aanvraag gedaan om mijn gasmeter te laten verwijderen, daar stond ook al dat dit gratis was vanwege Verwijdering gasaansluiting consumenten nu tijdelijk volledig vergoed - Netbeheer Nederland
Hier 2 jaar geleden gratis de gasaansluiting laten verwijderen en ook nog gratis 3*25A aansluiting gekregen.
 
Je warmtepomp maakt meer herrie dan een goed wtw systeem
als iemand wtw heeft geplaatst hoor ik graag het traject van plan tot installatie.
Ik heb vele avonden op tweakers doorgebracht voor ik tot de conclusie kwam dat de berekeningen volgens het bouwbesluit erg overkill zijn. De theoretische capaciteit is misschien nodig als je elke avond een kaartavond met de hele buurt hebt, maar als je meestal met z'n tweeen thuis bent kun je met veel minder toe. Die capaciteit bepaalt ook het aantal in- en uitblaasroosters en die kunnen dus daar heb je ook minder van nodig. Als laatste de plek van de roosters, optimaal moeten die natuurlijk goed verdeeld worden over de ruimte en de inblaas zo ver mogelijk van de uitblaas, maar vaak vraagt dat (bij grotere kamers) lange kanalen waar meestal geen plek voor is in bestaande bouw, tenzij je aan het renoveren bent natuurlijk.
Omdat ik geen ruimte had voor een enorme bak op zolder en geen nruimte voor kanalen tussen de begane grond en de bovenverdieping, heb ik uiteindelijk twee units geplaatst 1 boven met afzuiging op de badkamer en aanvoer op drie slaapkamers (de overloop gaat vanzelf mee) en 1 beneden met afzuiging in de open keuken en 1 inblaas in de kamer. Wel grotere diameters gebruikt, maar eigenlijk zitten de maar een paar meter uit elkaar. Toch mengt lucht zo goed dat er geen verschil is in CO2 niveau, zelfs in de verste hoek.
Bij bestaande bouw: als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
 
Last edited:
Vraagje:

Heeft iemand hier ervaring met een CO2 WP? Bij een dergelijke WP zit het complete koelmiddel circuit in de buitenunit. De enige aansluitingen zijn 230V en CV aanvoer / retour. Warmt probleemloos op tot 60 graden en daardoor handig voor bestaande woningen met radiatoren. En het feit dat het ding werkt op CO2 vind ik van een haast poëtische fraaiheid :)

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn dus ik dacht, laat ik het eens vragen of er hier iemand ervaring heeft met een dergelijk systeem.
 
Een monoblock warmtepomp is een vrij standaard ding, daar hoef je geen CO2 WP voor te hebben. Ik heb ook een monobloc van Panasonic, maar dan met R32. En Panasonic heeft ook WP's die 65 graden kunnen.

Maar is 60 graden nodig? Want ik heb ook een bestaande woning met radiatoren en ik heb nog niet warmer dan 45 graden hoeven stoken. Met de huidige temperaturen is 38 ook voldoende en dan doet de WP 800 W elektrisch vermogen. Dat een CV op 60 of 80 graden staat ingesteld betekent niet dat die constant op die temperatuur blijft stoken. Zeer waarschijnlijk gaat die gewoon aan en uit.

De eerste stap die je moet doen is meten wat je gasverbruik is (zodat je weet hoeveel kW aan warmte dat je nodig hebt) en bepalen hoeveel kW je radiatoren kunnen geven bij bepaalde temperaturen.
 
Vraagje:

Heeft iemand hier ervaring met een CO2 WP? Bij een dergelijke WP zit het complete koelmiddel circuit in de buitenunit. De enige aansluitingen zijn 230V en CV aanvoer / retour. Warmt probleemloos op tot 60 graden en daardoor handig voor bestaande woningen met radiatoren. En het feit dat het ding werkt op CO2 vind ik van een haast poëtische fraaiheid :)

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn dus ik dacht, laat ik het eens vragen of er hier iemand ervaring heeft met een dergelijk systeem.
Tip: kijk vooral naar de (S)COP bij betreffende watertemperatuur. Er zit soms een groot verschil tussen "technische mogelijkheid" en rendement! De standaard rendementen zijn meestal gebaseerd op een vertrektemp. van 35 Gr.C. Voor elke WP is "hoe lager watertemp. hoe zuiniger" van toepassing.

De rest is al beantwoord door MaartenD ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gasverbruik ligt tussen de 2600 (pre-gascrisis) en 1900 m3 / jaar. Mijn CV staat nu op 48 graden en dat houdt de boel warm (icm ventilatoren onder de radiatoren) tijdens de laatste winters, Nou ja, winters... Idealiter ga ik helemaal van het gas af; dan heb ik wel 60 graden nodig voor heet sanitairwater. En een buffervat.

Ik heb me laten vertellen dat de SCOP van een dergelijke WP ongeveer 3 is. Natuurlijk afhankelijk van in en uitgaande temperaturen. Dat betekent per jaar ergens tussen de 6000 en 9000 kWh aan stroomverbruik. Per jaar is dat (zonnepanelen even buiten beschouwing gelaten) een kleine 800 euro goedkoper dan verwarmen met gas. Ik ben niet zo van het 'terugverdienen', maar hier betekent het dat me dat serieus geld gaat kosten over de levensduur van 15 jaar.

Bottom line is dat ik dat geld ongetwijfeld veel beter in isolatie kan steken. Of verhuizen naar een nieuwbouwwoning. :)
 
Gasverbruik ligt tussen de 2600 (pre-gascrisis) en 1900 m3 / jaar. Mijn CV staat nu op 48 graden en dat houdt de boel warm (icm ventilatoren onder de radiatoren) tijdens de laatste winters, Nou ja, winters... Idealiter ga ik helemaal van het gas af; dan heb ik wel 60 graden nodig voor heet sanitairwater. En een buffervat.

Ik heb me laten vertellen dat de SCOP van een dergelijke WP ongeveer 3 is. Natuurlijk afhankelijk van in en uitgaande temperaturen. Dat betekent per jaar ergens tussen de 6000 en 9000 kWh aan stroomverbruik. Per jaar is dat (zonnepanelen even buiten beschouwing gelaten) een kleine 800 euro goedkoper dan verwarmen met gas. Ik ben niet zo van het 'terugverdienen', maar hier betekent het dat me dat serieus geld gaat kosten over de levensduur van 15 jaar.

Bottom line is dat ik dat geld ongetwijfeld veel beter in isolatie kan steken. Of verhuizen naar een nieuwbouwwoning. :)

Hier huis grootte 1100m3 300m2, bouwjaar 2012. Gasverbruik pre-gascrisis 1500m3 en afgelopen jaar mede door milde winter 1250m3.
Een goede lucht-water installatie kost dan nog steeds 22-25K€

Terugverdienen ga je dat nooit maar isolatie kan de kosten van de installatie wel beperken als helpt het niets in de terugverdientijd omdat je met een goede isolatie ook heel veel minder gas gaat gebruiken.
 
Isolatie is het snelst terugverdiend. Een Wp is nu eenmaal duur, 25-50K (voor groot pand) tov van 1,5k voor een cv ketel. Als je wilt verduurzamen, zonnepanelen, isolatie, CV vermogen omlaag en afgiftesysteem evt. verbeteren. En opmerking hierboven klopt, je gaat dan al stukken minder gas verbruiken waardoor je terugverdientijd alleen maar langer wordt.
 
Gasverbruik ligt tussen de 2600 (pre-gascrisis) en 1900 m3 / jaar. Mijn CV staat nu op 48 graden en dat houdt de boel warm (icm ventilatoren onder de radiatoren) tijdens de laatste winters, Nou ja, winters... Idealiter ga ik helemaal van het gas af; dan heb ik wel 60 graden nodig voor heet sanitairwater. En een buffervat.

Ik heb me laten vertellen dat de SCOP van een dergelijke WP ongeveer 3 is. Natuurlijk afhankelijk van in en uitgaande temperaturen. Dat betekent per jaar ergens tussen de 6000 en 9000 kWh aan stroomverbruik. Per jaar is dat (zonnepanelen even buiten beschouwing gelaten) een kleine 800 euro goedkoper dan verwarmen met gas. Ik ben niet zo van het 'terugverdienen', maar hier betekent het dat me dat serieus geld gaat kosten over de levensduur van 15 jaar.

Bottom line is dat ik dat geld ongetwijfeld veel beter in isolatie kan steken. Of verhuizen naar een nieuwbouwwoning. :)

Nog 'n goede stap nemen met isoleren zou fijn zijn. Je radiatortemperatuur is best hoog voor een mooi rendement (Scop) van je warmtepomp. Als je isoleert kan die radiatortemperatuur waarschijnlijk wat omlaag en heb je 'n beter rendement. En natuurlijk zorg isoleren ook nog eens voor minder warmteverlies, minder energie nodig en een lagere rekening, ongeacht of je op gas. blijft stoken of tzt overstapt naar die warmtepomp.
 
1900 m3 gas/jaar gaat naar net iets meer dan 9 kW WP. SWW wordt normaal door de warmtepomp gedaan tot maximaal 55 graden (met een lagere COP natuurlijk) en eens per week/2 weken een legionella run naar minstens 62 graden door een elektrische verwarmer. Dat doet de WP ook niet.
Het is heel makkelijk gezegd want we kennen het huis niet, maar een volgende stap moet zijn kijken waar je nog kunt isoleren.

Overigens hoeft een WP compleet met boilervat echt geen 22 k€ te kosten. Ik was voor 11 k€ klaar, wel een 7 kW WP. Maar een 10 kW warmtepomp kost geen 10 k€ extra. Sterker nog, RobsEV situatie komt uit op een 7,3 kW WP, de 9 kW versie van de Panasonic die ik heb is maar een paar honderd € duurder dan de 7 kW die ik heb.
Pas als je ook naar vloerverwarming gaat wordt het duurder. Maar dat is geen harde eis voor verwarmen met een WP.
 
1900 m3 gas/jaar gaat naar net iets meer dan 9 kW WP. SWW wordt normaal door de warmtepomp gedaan tot maximaal 55 graden (met een lagere COP natuurlijk) en eens per week/2 weken een legionella run naar minstens 62 graden door een elektrische verwarmer. Dat doet de WP ook niet.
Het is heel makkelijk gezegd want we kennen het huis niet, maar een volgende stap moet zijn kijken waar je nog kunt isoleren.

Overigens hoeft een WP compleet met boilervat echt geen 22 k€ te kosten. Ik was voor 11 k€ klaar, wel een 7 kW WP. Maar een 10 kW warmtepomp kost geen 10 k€ extra. Sterker nog, RobsEV situatie komt uit op een 7,3 kW WP, de 9 kW versie van de Panasonic die ik heb is maar een paar honderd € duurder dan de 7 kW die ik heb.
Pas als je ook naar vloerverwarming gaat wordt het duurder. Maar dat is geen harde eis voor verwarmen met een WP.
Je wil graag dat de WP ook bij -7C nog de kW's kan leveren met enige efficiëntie.
De meeste opgaves zijn bij +7C.

Je berekening lijkt gebaseerd op 5kW per 1000m3 gas verbruik.
Probleem is dat dit slechts de helft van het verhaal is. Bij 300m2 zou je bij -7C circa 40W/m2 (voor een isolatie bouwjaar 2012) nodig hebben en moet je ook kijk naar je piek gasverbruik.
Dan blijk je ineens 12kW nodig te hebben om het ook bij -7C nog te kunnen verwarmen.
Goed ik heb een deel van ca. 50m2 wat we niet of nauwelijks verwarmen en dan rekenen we 250m2 x 40W/m2 is 10kW.
Voor een WP die nog 10kW levert bij -7C kom je al snel aan een WP die bij +7C 14kW levert.

Te snel en te gemakkelijk aannames doen maakt de horrorverhalen dat men in winter toch ineens in de kou zit.
 
1900 m3 gas/jaar gaat naar net iets meer dan 9 kW WP. SWW wordt normaal door de warmtepomp gedaan tot maximaal 55 graden (met een lagere COP natuurlijk) en eens per week/2 weken een legionella run naar minstens 62 graden door een elektrische verwarmer. Dat doet de WP ook niet.
Het is heel makkelijk gezegd want we kennen het huis niet, maar een volgende stap moet zijn kijken waar je nog kunt isoleren.

Overigens hoeft een WP compleet met boilervat echt geen 22 k€ te kosten. Ik was voor 11 k€ klaar, wel een 7 kW WP. Maar een 10 kW warmtepomp kost geen 10 k€ extra. Sterker nog, RobsEV situatie komt uit op een 7,3 kW WP, de 9 kW versie van de Panasonic die ik heb is maar een paar honderd € duurder dan de 7 kW die ik heb.
Pas als je ook naar vloerverwarming gaat wordt het duurder. Maar dat is geen harde eis voor verwarmen met een WP.
Hier heb ik juist voor het SWW een aparte WPB gekocht en die haalt gelukkig wel de 62 graden voor de legionellarun zonder extra element.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
De algemene formule om van kubieke meters gas naar vermogen warmtepomp te gaan is m3 * 8 / 1650. De zgn Koevlaasformule. Dat houdt rekening met koude temperaturen. Een Panasonic 9 kW WP doet bij -7/55 7 kW.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je stookt. Als je nu al dag en nacht stookt zonder nachtverlaging dan zal de formule eerder opgaan dan als je alleen stookt als je het nodig hebt.
Bij 0 graden heb ik nog niet meer dan 4 kW warmte nodig gehad, bouwjaar 1988, wel maar de helft van jouw oppervlakte. Maar een huis gebouwd in 2012 moet een stuk beter geisoleerd zijn.
Natuurlijk zijn het algemeenheden, maar wel algemeenheden die zich in de praktijk bewezen hebben. Je moet altijd beginnen met bepalen wat je gasverbruik is, wat voor watertemperatuur er feitelijk in de radiatoren gaat en wat de warmteafgiften van die radiatoren bij die temperaturen is.
 
Ik heb de inno geluiddempers geplaatst en dit werkt goed. zou je ook kunnen proberen voordat je gaat breken.
Deze werkten voor ons onvoldoende.

Situatie: we verhuren een studio aan een gamer, die graag 's nachts shooters speelt en we weten in de badkamer of hij wint of verliest. Geluid is alleen te horen via afvoer-kanalen (zijn keuken en badkamer, onze WC en badkamer).
 
Draai hier met SCOP van 4 (warmtewisselaar in de plas op WP). Dat is met warmwater, alleen verwarming gaat die naar SCOP van 5.
Gem. 2,7 kw afgifte over heel jaar (max. is 9kw, bij vorst). Koude maanden gem. 5,5 kw warmte-afgifte.
Pomp is precies goed qua afgifte voor het huis, bron (wisselaars) is overgedimensioneerd (2x6 kw bij 4,4 graden water).

De aanvoer temperatuur naar de WP is gewoon hoger, dus is die efficienter. Circuit zelf is meestal rond de 30 graden, bij vorst gaat dat naar 35 graden max.

Nadeel: passief koelen werkt niet, oppervlaktewater is te warm in de zomer (werkt pas als de wisselaar in diep water ligt). Als je bronboring hebt werkt dat dan wel weer.

Vriend van me heeft lucht/lucht (vergelijkbaar huis) en die verbruikt aanmerkelijk meer elektra (onder de 5 graden zijn die L/L pompen niet meer zo efficient). Hij was niet echt goedkoper qua installatiekosten (ook eigen beheer).
 
Last edited:
De algemene formule om van kubieke meters gas naar vermogen warmtepomp te gaan is m3 * 8 / 1650. De zgn Koevlaasformule. Dat houdt rekening met koude temperaturen. Een Panasonic 9 kW WP doet bij -7/55 7 kW.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je stookt. Als je nu al dag en nacht stookt zonder nachtverlaging dan zal de formule eerder opgaan dan als je alleen stookt als je het nodig hebt.
Nachtverlaging in een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming in 30cm betonvloeren en nog een 6cm dekvloer is totaal zinloos.
De hoeveelheid warmte en traagheid van het systeem zijn gigantisch.

Bij 0 graden heb ik nog niet meer dan 4 kW warmte nodig gehad, bouwjaar 1988, wel maar de helft van jouw oppervlakte. Maar een huis gebouwd in 2012 moet een stuk beter geisoleerd zijn.
Klopt, mijn 1990 huis was minder dan de helft zo groot en daar stookte ik hetzelfde.
Natuurlijk zijn het algemeenheden, maar wel algemeenheden die zich in de praktijk bewezen hebben. Je moet altijd beginnen met bepalen wat je gasverbruik is, wat voor watertemperatuur er feitelijk in de radiatoren gaat en wat de warmteafgiften van die radiatoren bij die temperaturen is.
Alles is o.b.v. vloerverwarming. Alle niet cowboys komen allemaal effectief 9-12kW pieken.