Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een bovenwoning in Amsterdam die in 2005 is gerenoveerd met muur- vloer- en dakisolatie en dubbelglas.
Ik heb nu een Intergas HR 36/30 CW5 ketel en ons verbruik is ca 800 m3 gas per jaar waarvan 275 m3 voor warm water en koken.
Normale radiatoren uit 2005 (lengte ca 6 meter en een op de cv aangesloten vloerverwarming in de badkamer)
Electriciteitverbruik is nu 3000 kwh per jaar.
De Tesla laden wij op bij publieke laadpalen omdat ik niet voor mijn eigen deur kan opladen.
Geen zonnepanelen op het dak omdat volgens de zonatlas en verschillende installateurs ons dak niet geschikt is. Ons dak (met een plat dak van 3x7m en een schuin dak 15x3m op het noorden) heeft in de ochtend wel zon op het achterbalkon in de ochtend en in de middag op de voorgevel.
De laatste offerte van Quatt.com voor een hybride warmtepomp icm de Intergas vraagt een investering van ruim 3000 euro met een terugverdientijd van bijna 10 jaar.
Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan met totaal dit jaar ca 900 euro voor gas en 900 euro voor stroom.
De zonnepanelenadviseur van Zonneplan wil geen zonnepanelen offerte maken maar adviseerde in 2024 bij Zonneplan een thuisbatterij te nemen.

Wat zijn jullie suggesties voor het verder verbeteren van mijn energieverbruik?
 
Je gasverbruik is al behoorlijk laag, wat lastiger om daar financieel een businesscase van te maken die sluitend is.
Staat je ketelwater temperatuur al laag? 50 graden, liever nog lager als het kan/lukt.
Tegelijkertijd kan een warmtepomp die zichzelf na 10 jaar heeft terugverdiend sowieso nog een jaar of 5 (en misschien wel 10) mee en maak je echt nog wel een leuk rendement, meer dan met een gemiddelde spaarrekening ;)

Wellicht kun je ook kijken naar je ventilatie en overwegen om over te stappen van mechanisch (of raampjes open) naar een wtw ventilatie systeem, vraagt wel een wat grotere ingreep.

Waterbesparende douchekoppen deden in ons huishouden ook aardig wat voor het terugdringen van waterverbruik en 'n stuk(je) gasverbruik.

Je stroomverbruik zou ook nog interessant zijn om eens aan te pakken. Ervan uitgaande dat je dak echt niet geschikt is voor zonnepanelen vanwege de ligging zou je wel kunnen kijken naar waar je verbruik vandaan komt (gaan meten met tussenmeters en een verbruiksmanager) en kijken waar je daar nog winst kunt maken. Vaak zie je nog wel een hoog sluipverbruik doordat er veel apparaten 24/7 aan staan, of een wat oudere koelkast cq vriezer cq wasdroger die nog veel verbruikt. Bij ons hebben we met Hue schakelaars de stand-by tijden van tv, Sonos, switch, KPN kastje etc beperkt. De NAS ingesteld op alleen nog maar aan tijdens de back-up routine en stukje buitenverlichting anders ingeregeld. Was bij ons goed voor kleine 350 kWh per jaar aan besparing.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Hmm, net filmpje gezien en nog wat twijfel daarover. Disclaimer, ik ben zeker geen cv techneut.
Echter, je wil toch niet alleen een constante afgifte van vermogen maar ook bereiken dat je (condenserende ketel) condensatiewarmte afgeeft? Wat ie pas onder de 55 graden doet..? Zo heeft mijn ketelboer 't me ooit uitgelegd. Laag vermogen, maar toch een hoge temperatuur lijkt me dan niet wenselijk. Hier wat leesvoer.
 
Hmm, net filmpje gezien en nog wat twijfel daarover. Disclaimer, ik ben zeker geen cv techneut.
Echter, je wil toch niet alleen een constante afgifte van vermogen maar ook bereiken dat je (condenserende ketel) condensatiewarmte afgeeft? Wat ie pas onder de 55 graden doet..? Zo heeft mijn ketelboer 't me ooit uitgelegd. Laag vermogen, maar toch een hoge temperatuur lijkt me dan niet wenselijk. Hier wat leesvoer.
Ga die filmpjes maar eens bekijken van die meneer. Retour is van belang voor het condenseren niet de aanvoer. Zelf jaren gedaan en hij gaat dan rustig op 55 graden stoken (ook al staat die op 70 graden). Ketel moduleert terug en draait condenserend en veel rustiger. Nu WP maar op de zaak zelfde gedaan: stuk lager gasverbruik.

Test het gewoon, 2 minuten werk en zo terug gezet. Je kunt op de meeste ketels de aanvoer en retour temperatuur zien.

Wel even CV waterzijdig inregelen en dat is veel meer werk. Ben er voor de WP ruim 2 weken in doorlooptijd mee bezig geweest, nu constant 4 graden delta (voor CV moet dat hoger zijn bij normale radiatoren).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and shthpnz
Cv inregelen is makkelijk, waterzijdig inregelen CV stuk meer werk. Heb FLIR module op de iphone en contact temperatuurmeter (voelers op de leiding). Elke vloerverwarmingsgroep meten en inregelen. Alle radiatoren idem.

Als ze in dezelfde CV leidingsgroep zitten (meestal) beinvloeden ze elkaar (heb je ook ventielen voor die dat automatisch doen, dan blijft de flow gelijk). Elke wijziging kan invloed op de rest hebben, dus weer opnieuw inregelen, wachten, meten en weer opnieuw.

Nog zuiniger stoken met je CV-ketel:
Als je meer cv groepen kunt maken, kun je nog zuiniger stoken. Bij een WP heb je meer FLOW nodig omdat je domweg ongeveer 4x zoveel water op lage temperatuur door het systeem moet jagen dan water op hogere temperatuur voor dezelfde warmte afgifte. Ik heb nu niet 1 cv ring maar 5 afgifte groepen (op verdeler). De 2 vloerverwarmingsverdelers (open verdelers) zitten direct op eigen leiding naar de WP.

Nu kan er veel meer water doorheen en we stoken nu met 27 graden aanvoer (hele huis is 21 graden met 2 kw warmteproductie van de WP). Vorig jaar met strenge vorst was de aanvoer 35 graden. Goed geisoleerde huizen kan dat zelfs nog lager.

Dit kun je dus ook met een CV systeem doen: meer groepen en meer flow. Dan kun je op nog lagere temperaturen stoken met de CV. Heb je vloerverwarming dan is dat erg goed te doen (is een soort warmtebuffer). Op heel lage temperaturen kom je er niet omheen: low-temp radiatoren of fan's op je oude radiatoren (vindt ik niet optimaal, dus al deels vervangen).

Als je vloerverwarming hebt zullen de traditionele mengverdelers de flow wel blijven beperken. De traditionele "meng" groepen hebben veel minder flow (ze mengen de retour met regelklep, die beperkt de flow flink). Moderne vloerverwarmingsverdelers voor CV doen dat wat beter. Maar je haalt niet de flow van open verdelers (geen regelklep en geen pomp). Die kun je er niet tussen zetten omdat de cv alsnog even 70 graden kan aanmaken voordat die terug regelt. Stoken op lager temperaturen zal er wel voor zorgen dat de regelkleppen veel verder open staan (minder retourwater bij te mengen om de temperatuur lager te houden in de vloer), resultaat is meer flow.

Veel CV ketels hebben een veel te hoog vermogen voor een huis omdat ze vaak ook warmwater moeten aanmaken (combi ketels) en men gewend is de CV laag te zetten en dan de boel snel weer warm stoken (veel meer vermogen voor nodig). Ons huis heeft 9-10kw max. nodig (het warmteverlies bij strenge vorst, laten berekenen). Cv-ketel was 30kw (3x wat we nodig hebben), die kon dus makkelijk op 50% van zijn vermogen het huis warm houden op veel lagere aanvoer temperaturen met nagenoeg geen nachtverlaging. Warmwater staat daar los van, dan gaat die gewoon max. draaien.

Uiteraad zul je wel een redelijk goed geisoleerd huis moeten hebben anders verlies je teveel en moet je alsnog stoken met hogere temperaturen. Gewoon laten berekenen dan weet je exact wat je maximaal nodig hebt aan vermogen.

Ben geen CV/WP specialist, ben het maar eens gaan uitzoeken omdat ik allemaal andere adviezen kreeg en belachelijke offertes voor de WP (ze-weten vaak van toeten-nog-blazen). Gerenormeerd bureau vond het huis zelfs niet geschikt voor een WP. Eentje vond een 16kw WP nodig (die vond de verliesbereking onzin, altijd flink overdimensioneren bij een WP was het advies).

Raad het iedereen aan: lees je wat in, het is echt geen rocket-sience, gewoon anders en nog veel te veel installateurs die het niet weten.

Heel verhaal geworden, in het kort: veel FLOW met lagere temperaturen wil je met minimaal vermogen (net voldoende).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: shthpnz
Het is niet alleen de inhoud van het buffervat die wordt opgewarmd, ook de inhoud van je afgifte systeem wordt deels opgewarmd, het is dus meer dan de 40l die opgewarmd wordt. Als je timing goed is, neem je in de verwarming cyclus ook een stuk verwarming van je warmtapwater mee, scheelt weer wat start/stops.
De meeste installateurs hebben overigens beperkte kennis van warmtepomp systemen en dat verklaart denk ik waarom die bij jou niet goed stond afgesteld.
Hier haal je je verhaal van het vat mee onderuit. De hoeveelheid energie die je in je vloer kunt stoppen maakt de capaciteit van je vat verwaarloosbaar.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
 
  • Love
Reactions: job-lek
Die kun je er niet tussen zetten omdat de cv alsnog even 70 graden kan aanmaken voordat die terug regelt.
Dat zou je toch kunnen oplossen door (naast het max. vermogen) ook de max. temperatuur van de cv te verlagen? Wij hebben sinds afgelopen zomer een hybride warmtepomp naast de cv. Ik ben deze nu ook zelf aan het finetunen/inregelen omdat de installateur dat niet de moeite vond. De oude vloerverwarmingverdeler was een paar jaar geleden al eens vervangen en had een mengventiel. Dat ventiel heb ik dichtgedraaid zodat er niet meer wordt bijgemengd en de pomp op de laagste stand gezet. De maximale aanvoer temperatuur van de cv heb ik terug gezet naar 50 graden, maar als extra zekerheid zit er nog altijd een thermostaat kraan boven de verdeler. Het geheel lijkt nu goed te lopen (delta T op de verdeler ca. 5 graden), maar ik ben benieuwd als het straks echt koud wordt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat zou je toch kunnen oplossen door (naast het max. vermogen) ook de max. temperatuur van de cv te verlagen? Wij hebben sinds afgelopen zomer een hybride warmtepomp naast de cv. Ik ben deze nu ook zelf aan het finetunen/inregelen omdat de installateur dat niet de moeite vond. De oude vloerverwarmingverdeler was een paar jaar geleden al eens vervangen en had een mengventiel. Dat ventiel heb ik dichtgedraaid zodat er niet meer wordt bijgemengd en de pomp op de laagste stand gezet. De maximale aanvoer temperatuur van de cv heb ik terug gezet naar 50 graden, maar als extra zekerheid zit er nog altijd een thermostaat kraan boven de verdeler. Het geheel lijkt nu goed te lopen (delta T op de verdeler ca. 5 graden), maar ik ben benieuwd als het straks echt koud wordt.
Als je het meng ventiel hebt dichtgedraaid kun je de aparte pomp er ook tussenuit slopen. Bespaar je ook mee.
 
Dat zou je toch kunnen oplossen door (naast het max. vermogen) ook de max. temperatuur van de cv te verlagen? Wij hebben sinds afgelopen zomer een hybride warmtepomp naast de cv. Ik ben deze nu ook zelf aan het finetunen/inregelen omdat de installateur dat niet de moeite vond. De oude vloerverwarmingverdeler was een paar jaar geleden al eens vervangen en had een mengventiel. Dat ventiel heb ik dichtgedraaid zodat er niet meer wordt bijgemengd en de pomp op de laagste stand gezet. De maximale aanvoer temperatuur van de cv heb ik terug gezet naar 50 graden, maar als extra zekerheid zit er nog altijd een thermostaat kraan boven de verdeler. Het geheel lijkt nu goed te lopen (delta T op de verdeler ca. 5 graden), maar ik ben benieuwd als het straks echt koud wordt.
Klopt, hier hetzelfde. CV is backup (koken nog deels op gas en wou het aanzien.....maar gas kan eruit), dus die ook lager in temp gezet. Wel open verdelers. Zou ook pompschakelaar erop zetten (hij draait anders 24uur het hele jaar). Of inderdaad de pomp eruit.
 
  • Like
Reactions: job-lek