Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Hier is het gelukt. Van Het Gas.

Huis van 1904. Dus geen spouwmuur. Drie etages. Aan de gracht in Groningen Stad, dus in het aardbevingsgebied. Jawel, schade door de bevingen. De vergoeding geoormerkt als alleen te besteden aan maatregelen die er voor zorgdragen dat het huis losgekoppeld kan worden van de gasvoorziening.

In eigen beheer gedaan:
• De buitenmuren laten impregneren om vochtdoorslag te voorkomen;
• De buitenmuren aan de binnenzijde geïsoleerd waar mogelijk;
Het platte dak aan de binnenkant geïsoleerd;
• Het hele pand (133 ramen) voorzien van HR++ glas;
• Dak wit geverfd om hittedoorgifte te verminderen;
• 28 zonnepanelen op het dak geplaatst;
• De gietijzeren klassieke radiatoren vervangen door Jaga’s met DBE/DBH;
• Doorblowertest om de laatste kieren op te zoeken en die te verhelpen;
• Plaatsing van een lucht/water warmtepomp met buffervat;
• En tenslotte: Het Verwijderen van de Gasmeter.

Het kan, ook in een oud huis.

Nog in te lezen, nog te doen: ventilatie.
IMG_2242.jpeg
 
Last edited:
Hier is het gelukt. Van Het Gas.

Huis van 1904. Dus geen spouwmuur. Drie etages. Aan de gracht in Groningen Stad, dus in het aardbevingsgebied. Jawel, schade door de bevingen. De vergoeding geoormerkt als alleen te besteden aan maatregelen die er voor zorgdragen dat het huis losgekoppeld kan worden van de gasvoorziening.

In eigen beheer gedaan:
• De buitenmuren laten impregneren om vochtdoorslag te voorkomen;
• De buitenmuren aan de binnenzijde geïsoleerd waar mogelijk;
Het platte dak aan de binnenkant geïsoleerd;
• Het hele pand (133 ramen) voorzien van HR++ glas;
• Dak wit geverfd om hittedoorgifte te verminderen;
• 28 zonnepanelen op het dak geplaatst;
• De gietijzeren klassieke radiatoren vervangen door Jaga’s met DBE/DBH;
• Doorblowertest om de laatste kieren op te zoeken en die te verhelpen;
• Plaatsing van een lucht/water warmtepomp met buffervat;
• En tenslotte: Het Verwijderen van de Gasmeter.

Het kan, ook in een oud huis.

Nog in te lezen, nog te doen: ventilatie.

Supertof! En veel mooie stappen gezet.
Hoe ben je tot de juiste capaciteit van je warmtepomp en afgiftesysteem (die Jaga's) gekomen?
Lijkt me lastig in te schatten als je zoveel hebt gedaan aan isolatie en kierdichting, benodigd vermogen is dan natuurlijk fors lager geworden.

Ventilatie is wel 'n dingetje als je kierdichting hebt aangepakt hebben wij hier gemerkt.
De luchtkwaliteit ging bij ons met grote stappen achteruit.
 
Supertof! En veel mooie stappen gezet.
Hoe ben je tot de juiste capaciteit van je warmtepomp en afgiftesysteem (die Jaga's) gekomen?
Lijkt me lastig in te schatten als je zoveel hebt gedaan aan isolatie en kierdichting, benodigd vermogen is dan natuurlijk fors lager geworden.

Ventilatie is wel 'n dingetje als je kierdichting hebt aangepakt hebben wij hier gemerkt.
De luchtkwaliteit ging bij ons met grote stappen achteruit.

Wij hebben na het isoleren (van een nog ouder pand.....) een elektrische kachel met verschillende vermogens-standen door de woning verplaatst. Het viel samen met een koude maand, we konden dus vrij nauwkeurig bepalen met welk vermogen de kamer in redelijke tijd opgewarmd kon worden en met welk vermogen de ruimte net op temperatuur bleef. Daarna de WP (koelen+verwarmen) en airco (koelen+verwarmen) geplaatst en de ruimtes verder afgewerkt in de warmte van de test ;)
 
Wij hebben na het isoleren (van een nog ouder pand.....) een elektrische kachel met verschillende vermogens-standen door de woning verplaatst. Het viel samen met een koude maand, we konden dus vrij nauwkeurig bepalen met welk vermogen de kamer in redelijke tijd opgewarmd kon worden en met welk vermogen de ruimte net op temperatuur bleef. Daarna de WP (koelen+verwarmen) en airco (koelen+verwarmen) geplaatst en de ruimtes verder afgewerkt in de warmte van de test ;)

Heerlijk praktisch :) Dat wil ik wel kopiëren.
Wat voor elektrische kachel?
Je hebt best 'n behoorlijke kachel nodig voor 'n (wat grotere) woonkamer lijkt me.
En ik neem aan dat 't geen convectorkachel moet zijn, toch?
 
Heerlijk praktisch :) Dat wil ik wel kopiëren.
Wat voor elektrische kachel?
Je hebt best 'n behoorlijke kachel nodig voor 'n (wat grotere) woonkamer lijkt me.
En ik neem aan dat 't geen convectorkachel moet zijn, toch?
Vrij goedkoop "ventilator kacheltje" (ventilator blaast lucht door verwarmingselement) met paar warmtestanden midden in de ruimte.
En een Home Wizard socket in stroomtoevoer.
En een datalogger voor temperatuurverloop elders in de ruimte (thermometer en af en toe ff kijken kan ook)
Voor de woonkamer idd 2 kacheltjes nodig ivm afmetingen en 6 m1 hoogte.
Maar benodigde vermogen viel me mee ivm fors isolatiepakket in de vorm van voorzetwanden (= voorwaarde om van het gas af te kunnen/gaan).
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Vrij goedkoop "ventilator kacheltje" (ventilator blaast lucht door verwarmingselement) met paar warmtestanden midden in de ruimte.
En een Home Wizard socket in stroomtoevoer.
En een datalogger voor temperatuurverloop elders in de ruimte (thermometer en af en toe ff kijken kan ook)
Voor de woonkamer idd 2 kacheltjes nodig ivm afmetingen en 6 m1 hoogte.
Maar benodigde vermogen viel me mee ivm fors isolatiepakket in de vorm van voorzetwanden (= voorwaarde om van het gas af te kunnen/gaan).

Top. Gaan we hier ook uitproberen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Hier is het gelukt. Van Het Gas.

Huis van 1904. Dus geen spouwmuur. Drie etages. Aan de gracht in Groningen Stad, dus in het aardbevingsgebied. Jawel, schade door de bevingen. De vergoeding geoormerkt als alleen te besteden aan maatregelen die er voor zorgdragen dat het huis losgekoppeld kan worden van de gasvoorziening.

In eigen beheer gedaan:
• De buitenmuren laten impregneren om vochtdoorslag te voorkomen;
• De buitenmuren aan de binnenzijde geïsoleerd waar mogelijk;
Het platte dak aan de binnenkant geïsoleerd;
• Het hele pand (133 ramen) voorzien van HR++ glas;
• Dak wit geverfd om hittedoorgifte te verminderen;
• 28 zonnepanelen op het dak geplaatst;
• De gietijzeren klassieke radiatoren vervangen door Jaga’s met DBE/DBH;
• Doorblowertest om de laatste kieren op te zoeken en die te verhelpen;
• Plaatsing van een lucht/water warmtepomp met buffervat;
• En tenslotte: Het Verwijderen van de Gasmeter.

Het kan, ook in een oud huis.

Nog in te lezen, nog te doen: ventilatie.
View attachment 997569
Top, maar de rekening zal ook niet van de poes zijn, vermoed ik?
 
@JanG007 Je vermoeden klopt. Toen ik de lijst zo onder elkaar zag staan, dacht ik dat ook.
Maar de investeringen zijn niet in één keer gedaan. Ondertussen gingen de stookkosten al naar beneden en liep ik tegen goede subsidiemogelijkheden aan die het potje weer wat bijvulden.

Het denken in mogelijkheden geeft me in ieder geval zoveel meer bevrediging dan het denken in beperkingen. Met dit als resultaat😊
 
@ERvee bovenstaande meetmethode is idd slim. Ik heb het met de natte vinger gedaan. Installateurs met verstand van zaken moeten blijkbaar nog geboren worden. Nu vast overkill qua WP, maar dondert niet, we moesten door. Na Corona lange wachttijden. Uiteindelijk een jaar en 9 maanden gewacht op uitlevering.

De Jaga’s daar heb ik achteraf (!) wel tips voor. Koop er meteen een bijpassende set ventilators voor.
Nog steeds raden diezelfde, al wel geboren, installateurs hoge Jaga units aan. Onder het mom van ‘hoge schoorstenen trekken het best’. Maar juist bij lage watertemperaturen is de natuurlijke stijgstroom van de lucht vrijwel afwezig.
Met een simpele ventilatorset boost je de afgifte enorm. En is de hoogte van de omkasting simpelweg irrelevant geworden.
De lengte van de unit is wel belangrijk. Langer is beter. Kies verder de versie met twee verwarmingsblokken op elkaar. En laat nog steeds radiatorfolie achter die radiatorblokken zakken. Dat Jaga zelf daar niet een spiegelende achterkant voor heeft bijgeleverd begrijp ik niet.
 
De vertikale Jaga's (vertiga) werken wel goed. 2 meter hoog en blazen aan beide zijde uit, dus 4 meter. Hebben er 3 hangen en werken erg goed (zijn zelfs met domotica aan te sturen).

Een puntje: fan standje 1 is niet hoorbaar, 2 beetje, 3 hoor je. Maar als je bv. de TV aan hebt staan hoor je ze al niet meer. Maar ben je gesteld op stilte, je hoort ze.

Wij hebben ook niet actieve jaga's opgehangen en deze gewoon groter genomen (met name dieper), dan heb je toch nog genoeg afgifte en hoor je niks (slaapkamer).

Belangrijk is, wat kunnen ze afgeven:
- Op 35/30/20 regime leveren ze 401 watt op maximale stand en maar 325 watt op stand 1), koelen zelfs maar 178 watt (de 41 cm breder versie)
- Op 75/65/20 (wil je niet met je WP) leveren ze stuk meer. 41 cm versie kan dan 1620 watt leveren qua verwarming (factor 4 meer).
Het 1 op 1 vervangen van je radiatoren qua vermogen gaat dus niet zomaar, even rekenen wat je echt nodig hebt in de ruimtes.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Ik twijfel nog behoorlijk of een WTW zinvol is in een bestaand pand. De WTW unit is 1 maar dan ook nog de leidingen (hier is dat veel breekwerk, wil ze uit het zicht hebben). Terugverdientijd is dan best lang. Wellicht kan ik dat geld beter in isolatie stoppen (bv. kruipruimte). Mijn gevoel (nog niet aan gerekend) zegt dat isoleren meer oplevert.

De huidige mechanische afzuiging kan ik wellicht slimmer maken (CO2 aansturing) of een of meerdere decentrale WTW's plaatsen, maar geen idee of die wel echt goed werken.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik twijfel nog behoorlijk of een WTW zinvol is in een bestaand pand. De WTW unit is 1 maar dan ook nog de leidingen (hier is dat veel breekwerk, wil ze uit het zicht hebben). Terugverdientijd is dan best lang. Wellicht kan ik dat geld beter in isolatie stoppen (bv. kruipruimte). Mijn gevoel (nog niet aan gerekend) zegt dat isoleren meer oplevert.

De huidige mechanische afzuiging kan ik wellicht slimmer maken (CO2 aansturing) of een of meerdere decentrale WTW's plaatsen, maar geen idee of die wel echt goed werken.
Er zijn ook oplossingen voor bestaande bouw met afzuigsyst
https://www.brinkclimatesystems.nl/storage/Nieuwe bestandstypen/multi-air-supply-systeem.webp
1702323918653.png