Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Sessy heb ik al hangen. De Nexus en Bliq zijn goedkoper per Kw en leveren meer op.

Echter 1 groot verschil:
- Nexus en Bliq zijn leveranciers accu's om te handelen (energie en onbalansmarkt). Ze doen NIKS voor je huisverbruik (wellicht komt dat, maar nu niks).
- Sessy en anderen: die leveren stroom aan je huis (10 jaar terugverdientijd.... zodra salderen niet meer kan zal dat sneller zijn)

Maar linksom of rechtsom:
- Netto levert dat handelen meer op dan een "pure" thuisaccu en de Bliq accu (Nexus nog niet zeker) kan je gewoon omzetten naar thuisaccu (want als salderen niet meer kan en de onbalansmarkt wat meer in balans is dan wil je die 20kw gewoon kunnen gebruiken zonder ergens aan vast te zitten).
- Terugverdientijd is z'n 5 jaar

Sessy gekocht omdat ik wou zien wat slim is (en de Sessy kun je aansturen). Is prima accu met andere insteek.
De Nexus en Bliq accu's kun je dus ook gewoon naast een bestaande accu hangen.
 
  • Informative
Reactions: sweep and job-lek
Ben nog aan het uitzoeken, maar schijnbaar kunnen beide toch als standaard accu werken (dat hangen ze niet aan de grote boom, maar na diverse vragen over vendor-lockin wordt dit wel duidelijk bevestigd). Geen zin om 9K te investeren en vast te zitten aan een energieleverancier.

De bliq accu doet daytrading en kan ook in die mode terugleveren (stond ook weer nergens). Onbalans komt volgende maand en dan zal die net als de Zonneplan accu niks terugleveren. Is dan gewoon een netstabilisator waar je een vergoeding voor krijgt.

En bliq komt met de aansturing van de Nexus accu (is gewoon een Solis omvormer zonder speciale firmware).

Ga nu eens kijken wie goede API heeft, zodat die zelf is aan te sturen (mocht dat later nodig zijn). Kan dus ook zelf samenstellen met Bliq (dat is ook handig).

Beide gebruiken AI voor de sturing, hoe "echt/goed" die AI weet ik niet (nog even en dan plakken ze AI stikkers op de Croma....).
 
  • Funny
Reactions: OttoR
Nu nog wel ja, maar de aankondiging door de netbeheerders is al gedaan dat er storingen zullen gaan zijn, evenals afschakelingen. Wij zijn 100% afhankelijk van het net, en dat is een afhankelijkheid die je niet wilt.
Misschien goed om aan te geven wat je verstaat onder eilandbedrijf. Ik vermoed dat je niet doelt op volledige autonomie, maar tijdelijk zelfvoorzienend kunnen zijn wanneer de NB niet kan leveren.
 
Sessy heb ik al hangen. De Nexus en Bliq zijn goedkoper per Kw en leveren meer op.
Als ik op de site kijk, is de Sessie een heel suk goedkoper, of mis ik iets?
Sessie: 5kWh €3550,— incl. btw
BLIQ: 5kWh € 3990,—. excl btw


 
Klopt, heb nu 5kw om te kijken wat je ermee kunt. Maar heb dus 20kw nodig, dan is de Sessy duurder (je koopt telkens een 5kw module met omvomer). Sessy is prima, vindt de zonneplan en Bliq concepten echter interessanter (levert meer op). Zelfs met 5kw levereren die meer op en dus uiteindelijk goedkoper (5 vs 10 jaar terugverdientijd).

Tevens geleerd dat een Sessy zowat niks doet in de donkere maanden (WP verbruikt gelijk die paar uur PV) en je hebt laad- en ontlaad verlies (18%). Dus hoog laag verschil moet meer dan 80% zijn en dan nog steeds marginale winst. En die 80% komt niet veel voor van nov t/m febr (hij doet vaak weken niks). Zon maanden is prima als je zat PV hebt (dan is het gratis de accu in). Dus hij levert 8 maanden wat op de andere maanden is peanuts.

Nov t/m febr met grotere accu (bv. 20kw) wordt nog lastiger, je krijgt hem niet makkelijk vol met goedkope stroom (80% grens, niet genoeg uren), zelfs met veel PV over (je moet namelijk 4x zolang laden en veel minder zon uren). Met WP wordt het nog erger (die trekt zo 1kw, vorst zelfs 2,5kw).

Vandaar dat ik de benadering van Zonneplan en Bliq interessanter vindt. Is even omdenken. Geen thuis accu maar netstablisatieaccu waar je geld mee verdiend en je uiteindelijk minder betaald. Zodra salderen stopt en er zoveel accu's zijn dat onbalans minder is, dan kan je hem gewoon omzetten naar thuisaccu gebruik met PV en dynamische tarieven (en evt. zelf aansturen).

Unknown: hoe lang kun je nog goed verdienen aan de onbalans markt (dat bepaald je terugverdientijd).
 
Last edited:
Wat ik me afvraag is hoe het gaat met belasting op energie bij teruglevering. Wordt deze volledig verrekend? Of gaat dit goed zolang er sprake is van salderen? Als je op maandag opneemt en dinsdag teruglevert, geeft dan de overheid, als salderen is stopgezet, je de belasting ook terug? Ik kan het me niet voorstellen.
 
Ik heb tibber en krijg terug wat het kost op dat moment. Is per leverancier weer anders en dynamisch of vast maakt ook uit. Als salderen stopt dan krijg je subsidie per teruggeleverde Kw (dat is/was het plan). Bedoeling was salderen afbouwen instapjes, maar volgens mij niet door de eerste kamer gekomen.
 
Als ik op de site kijk, is de Sessie een heel suk goedkoper, of mis ik iets?
Sessie: 5kWh €3550,— incl. btw
BLIQ: 5kWh € 3990,—. excl btw


Vindt ze nog steeds veel te duur. Verschil met zelfbouw is behoorlijk groot. Goedkoper en meer inhoud. Ik heb zelf 16 modules lifePo4 cellen met een hybride omvormer. Hier zitten meer als genoeg mogelijkheden op. Samen met een API op Tibber makkelijk te monitoren.