Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Tijdelijk zelfvoorzienend is nog steeds eilandbedrijf... zij het tijdelijk.
Zeker, maar volledig autonoom is niet hetzelfde als tijdelijk zelfvoorzienend. Mijn reactie was vooral op onderstaande reactie:
Eiland bedrijf, maar weinigen die dat kunnen/doen. Persoonlijk vindt ik dat niet belangrijk (net is hier erg stabiel).
Er zijn idd maar weinigen die volledig autonoom kunnen gaan, maar velen zouden Eilandbedrijf modus wel prima kunnen gebruiken indien het tijdelijk is.
 
  • Like
Reactions: horta
Niet helemaal een antwoord op uw vraag maar een Growatt 20kWh kant en klaar pakket kost ongeveer 8000,- euro. (inclusief BTW, exclusief installatie)
Zonneplan 20 kWh is 8K excl. btw (btw krijg je terug als particulier) maar incl. installatie, ontloopt elkaar niet zoveel en dan is die gelijk gestuurt door zonneplan (moet je anders zelf maken en onbalans traden lukt je zo-wie-zo niet).

Ik kan zelf accu's inkopen en even gekeken, scheelt ook niet zoveel. Dan moet ik wel alles zelf regelen, ga ik dus niet doen.
 
Ik blijf het verwonderlijk vinden dat een EV en/of warmtepomp zo weinig gevolgen heeft….
Doet wat het moet, alleen vind ik het spijtig dat het capaciteitstarief niet tijdsafhankelijk is. Wie heeft er een probleem mee dat ik van 23:00 tot 5:00 laad aan 11kW of meer? In tegendeel beter dan vollen bak gedurende 6 uur, dan 12 uur aan halve capaciteit, want dan kom ik weer in de piekuren terecht.
 
Doet wat het moet, alleen vind ik het spijtig dat het capaciteitstarief niet tijdsafhankelijk is. Wie heeft er een probleem mee dat ik van 23:00 tot 5:00 laad aan 11kW of meer? In tegendeel beter dan vollen bak gedurende 6 uur, dan 12 uur aan halve capaciteit, want dan kom ik weer in de piekuren terecht.
Dat is dan in NL weer beter geregeld. ;)
 
Doet wat het moet, alleen vind ik het spijtig dat het capaciteitstarief niet tijdsafhankelijk is. Wie heeft er een probleem mee dat ik van 23:00 tot 5:00 laad aan 11kW of meer? In tegendeel beter dan vollen bak gedurende 6 uur, dan 12 uur aan halve capaciteit, want dan kom ik weer in de piekuren terecht.
Omdat niet alleen jij dat doet, je buren ook. En dan loop je tegen de capaciteitsgrenzen aan. Capaciteitstarief is niet om goedkoper stroom te promoten maar om het stroomverbruik te verspreiden.
 
Dat is dan in NL weer beter geregeld. ;)
Ik had toch niet het idee dat we in Nederland een tijd gebaseerd capaciteitstarief kennen. Overigens zijn er ook bij de Nederlandse NB's plannen om op capaciteit gebaseerde tarieven te introduceren. Er waren onderzoeken waarbij een max capaciteit van 3x25A zelfs richting €1250 a €1500 per jaar zou moeten gaan om de kosten van de verzwaring te kunnen dekken. Ik denk dat de businesscase dan wel heel snel positief uitvalt voor thuisbatterijen.
 
Omdat niet alleen jij dat doet, je buren ook. En dan loop je tegen de capaciteitsgrenzen aan. Capaciteitstarief is niet om goedkoper stroom te promoten maar om het stroomverbruik te verspreiden.
We mogen gerust met de ganse straat laden. Weegt nog niet op tegen alle elektriciteit die overdag naar de industrie gaat.
Voorlopig lokaal op straatniveau is er misschien niet genoeg capaciteit, maar de ganse straat laadt dan ook nog niet. En dat lokale moet sowieso opgelost worden als iedereen overstapt naar een EV.
NL bewijst nu dat het probleem zich in de vooravond voor doet. Als er geen tijdsbeperking is, dan kan iedere EV er ook nog eens bij komen. Zelfs aan 5kW is dat een probleem. Vol is vol.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik had toch niet het idee dat we in Nederland een tijd gebaseerd capaciteitstarief kennen. Overigens zijn er ook bij de Nederlandse NB's plannen om op capaciteit gebaseerde tarieven te introduceren. Er waren onderzoeken waarbij een max capaciteit van 3x25A zelfs richting €1250 a €1500 per jaar zou moeten gaan om de kosten van de verzwaring te kunnen dekken. Ik denk dat de businesscase dan wel heel snel positief uitvalt voor thuisbatterijen.
We hebben wel een dag/nacht tarief waarmee dat enigszins ge-egaliseerd wordt.

Dat laatste zou wel heel beroerd zijn aangezien we al 2500 euro per jaar extra kwijt zijn voor de verzwaarde aansluiting op 3x50A.
 
We mogen gerust met de ganse straat laden. Weegt nog niet op tegen alle elektriciteit die overdag naar de industrie gaat.
Voorlopig lokaal op straatniveau is er misschien niet genoeg capaciteit, maar de ganse straat laadt dan ook nog niet. En dat lokale moet sowieso opgelost worden als iedereen overstapt naar een EV.
NL bewijst nu dat het probleem zich in de vooravond voor doet. Als er geen tijdsbeperking is, dan kan iedere EV er ook nog eens bij komen. Zelfs aan 5kW is dat een probleem. Vol is vol.
Wat de industrie doet heeft geen enkel effect op jouw lokale net. Die hangen ofwel direkt aan de hoogspanning (als het echt zware industrie is) of hebben hun eigen trafohokje. Die stroom gaat niet via jouw woonwijk.

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland is het stroomnet in woonwijken van oudsher uitgelegd op 1,3 kW continuvermogen. Dus als iedereen tegelijkertijd meer dan 1,3 kW gaat afnemen heb je een capaciteitsprobleem.
Daar is het capaciteitstarief voor bedacht.
En met zonnepanelen heb je dat probleem net zo hard. Er zijn al genoeg mensen waar de omvormer uitgaat omdat de spanning te hoog oploopt. Je zult natuurlijk niet direkt rokende kabels hebben want daar zitten altijd nog marges op, maar je komt dan wel in het gebied dat je buiten je berekende marges zit.
 
In Nederland: geen congestiemanagement!

Tweede Kamer vraagt kabinet om stroomverbruik consumenten niet te reguleren
De Tweede Kamer heeft een motie van de PVV aangenomen waarin de regering gevraagd wordt om het stroomverbruik van consumenten niet te reguleren als ze te veel stroom gebruiken of produceren.

Dit gaat wel over ingrijpen in het stroomverbruik, niet over regulering d.m.v. kosten. De vrees was dat netbeheerders of leveranciers de warmtepomp zouden gaan uitzetten als het net overbelast was.
‘constaterende dat een van de adviezen uit het rapport Actieagenda netcongestie laagspanningsnetten is dat de overheid en het bedrijfsleven toegang krijgen tot data in huis via slimme apparaten om zo de energievraag te sturen en bijvoorbeeld warmtepompen later of eerder aan te zetten; constaterende dat ieder mens beschikking en eigenaarschap moet blijven kunnen houden over zijn eigen gegevens en data; verzoekt de regering te waarborgen dat netbeheerders en elektriciteitsbedrijven expliciet toestemming moeten vragen bij huishoudens voor het aansturen van apparaten en het gebruik van de data daarvan, en anderzijds dat huishoudens dit moeten kunnen weigeren zonder dat dit consequenties heeft voor hun energielevering en gaat over tot de orde van de dag.’

Overigens wordt dit nu wel al op vrijwillige basis gedaan. Coteq biedt bijvoorbeeld aan om je laadpaal te regelen, en daar krijg je een paar cent/kWh voor terug. Dat vind ik niet verkeerd, op vrijwillige basis.

De motie is overigens met algemene stemmen aanvaard.
 
Last edited:
Ik heb het een beetje moeilijk met de keuze die ik binnenkort moet maken.
Situatie, wij zijn met pensioen, kinderen de deur uit dus onze grotere, oudere woning verkocht en een recente nieuwbouw gekocht (bwj 2020). Het is een gesloten bebouwing, jammer genoeg nog op gas aangesloten.
Er komen 14 Jinko panelen op het platte dak (meer kan niet) met een SolarEdge omvormer SE5000H 1fase HD wave + SolarEdge Laadpaal. (wij komen van een ouder huis met 33 panelen en 3fase aansluiting) Geschatte opbrengst een kleine 6000kWh/jaar in het nieuwe huis. Zover de zekerheid.
Nu twijfelen wij voor een volledig systeem te gaan met thuisbatterij en slimme sturing zoals SolarEdge ONE. Ook eventueel warmtepomp lucht water op de bestaande radiatoren en sanitair warm water om volledig van het gas te gaan. In dat geval zou ik voor dynamische tarieven kiezen wat in de eerste opstelling, enkel panelen en slimme laadpaal, niet veel verschil zal maken (denk ik)
Gek idee of doen?