Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Als de de bestuurder niet aansprakelijk is, wie dan wel? Zal Mercedes de schade betalen als je op level 3 op een everzwijn rijdt?
Dat is het idee van level 3, met dit verschil dat level 3 niet alles kan, en op voorhand op tijd de controle aan de bestuurder moet geven als het systeem een hindernis ziet die het niet kan voldoen.

Ergo: als de Mercedes bij 60 km/u een stilstaand hulpverleningsvoertuig aanrijdt zonder de bestuurder te waarschuwen, is Mercedes aansprakelijk. Als ie wél waarschuwt, is de bestuurder aansprakelijk.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: BMW740iL and Phil V
Nu krijgt de bestuurder waarschuwingen van FSD, maar kan hij zelf enkel ingrijpen door hem uit FSD te halen.
Eigenlijk zou FSD sneller kunnen leren als de bestuurder zou kunnen helpen met simpele voice commando's zoals:
stop, wait, go, slower, faster...
Dan hebben we straks vier bestuurder, ik roep 'slower', mijn vrouw 'STOP' en de kids 'faster,faster,faster'. Totale anarchie in de auto.
 
Bij de Zoe zet je line keeping op en blijft hij actief tot je hem weer af zet. Zelfs na het parkeren blijft hij actief bij de volgende rit.
Vaak werkt hij echter niet en daar krijg je geen verwittiging van, je ziet het enkel aan de lijnen op het scherm die al dan niet geel worden.
Hij blijft de lijn opzoeken en dan constant ‘bouncen’ tegen die lijn. Heel vervelend. Het is dus bij elke ‘bounce’ afwachten of hij het doet of niet.
Er is ook geen snelheidsaanpassing aan de voorligger (geen Tacc). Je kan het dus niet zien als een automatisatie. Eerder als een redundancy systeem voor het geval dat de bestuurder van zijn lijn zou afwijken. Als het op dat moment weekt natuurlijk.
Maar wat is het nut als hij niet remt voor zijn voorligger? Een chauffeur die aandachtig afstand houdt van zijn voorligger zal ook wel binnen de lijnen blijven.
 
Nu krijgt de bestuurder waarschuwingen van FSD, maar kan hij zelf enkel ingrijpen door hem uit FSD te halen.
Eigenlijk zou FSD sneller kunnen leren als de bestuurder zou kunnen helpen met simpele voice commando's zoals:
stop, wait, go, slower, faster...
Daar is het rechter scroll wieltje toch al voor. Net zoals dat linker stalk knopje de ai voor de ruitenwissers een schop geeft dat het neurale nog-net-niet-werkt. Ik heb dit weekeinde mijn autowipers weer te veel moeten bijdrukken als de voorruit ondoorzichtig bleef in de motregen
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Nog steeds 10.
En fun software zit ik ook niet op te wachten.
10,11,12 of 13. Het zijn maar nummers. 2021 is ook een nummer, weer een jaar voorbij. Weer een jaar zonder FSD vooruitgang voor Europa. Eigenlijk kan de auto nauwelijks meer dan toen hij de showroom uit reed. En dat na 2 computerupgrades. Mind-blowing.

Volgend jaar gaat de auto vol loze beloftes ingeruild worden voor een auto die gewoon doet wat er bij aanschaf aan opties aangevinkt is. Saai maar voorspelbaar. Misschien nog niet eens zo'n slechte gedachte.
 
Is het azijn in de aanbieding dit weekend? 😂

Dit topic gaat over FSD beta, en nee dat is er nog niet in Europa. Hopelijk begin volgend jaar, tot dan is het FSD beta videos afwachten uit de US.
Geen idee van de azijnprijs, wel van de realiteit: de wetgeving mbt autonoom rijden (Ll4/L5) loopt in Nederland (en eigenlijk ook in de rest van de EU) mijlenver achter met, bijv., Californië. FSD is echt de komende 2 a 3 jaar in Nederland niet aan de orde. En dan ben ik nog bullish.

Dus vergeet waar Tesla zit qua FSD: de wetgeving in Nederland staat het voorlopig simpelweg niet toe. Wat Tesla elders ook demonstreert waar ze toe in staat zijn.

En ja, ik vermoed dat Big Oil via duurbetaalde lobbies hier een hand in heeft.
 
Er zijn meer scenario's mogelijk. Stel dat we alle USA beta functionaliteiten krijgen, maar dat wij nog steeds tractie op het stuur moeten geven en het formeel nog steeds een L2 systeem is....

Verder ben ik het wel eens dat wij in de EU nu achterlopen, maar het kan zomaar opeens hard gaan qua wet- en regelgeving.

Interesting times....
 
R157e.pdf

Al vanaf 1 januari 2021 had Tesla tot 60km/h autonoom kunnen rijden op wegen zonder fietsers. Helaas gaat Mercedes er van door met de eeuwige roem:

CarWaleMercedes-Benz gets official authorisation for conditionally Level 3 automated driving14 hours ago
Eeuwige roem, bwa ….Max tot 60km/uur in de file, zonder veranderen van rijstrook en enkel als de zon schijnt. Echt, ik ben onder de indruk 😂 …. als dat level 3 is, snap ik waarom m’n bij Tesla hier niet om maalt.
Dus eigenlijk een toegeknepen versie van AutoPilot? (Nog 90km/uur extra te gaan)

En uiteraard is dit geld wegsmijten ….het is dan ook niet mijn geld 😋
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V and job-lek
10,11,12 of 13. Het zijn maar nummers. 2021 is ook een nummer, weer een jaar voorbij. Weer een jaar zonder FSD vooruitgang voor Europa. Eigenlijk kan de auto nauwelijks meer dan toen hij de showroom uit reed. En dat na 2 computerupgrades. Mind-blowing.

Volgend jaar gaat de auto vol loze beloftes ingeruild worden voor een auto die gewoon doet wat er bij aanschaf aan opties aangevinkt is. Saai maar voorspelbaar. Misschien nog niet eens zo'n slechte gedachte.
Je hebt te laat gekocht. Ik heb wel spectaculaire verbeteringen meegemaakt. Op een bepaald moment vertraagt vooruitgang. De regel van Pareto: 80% vd functionaliteit met 20% vd effort en voor de laatste 20% vd functionaliteit is 4 keer zo veel effort nodig.
Binnen IT zou ik durven zeggen dat die regel 95/5 geworden is. Complexiteit neemt exponentieel toe met zaken die pas duidelijk worden als een nieuwe, volgende stap gezet is.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter