Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nu ja, de nieuwe S zou ook geen stuur krijgen dus…

Was dat niet destijds Elon z'n wens voor de Model Y? Dat had ik niet gehoord voor de Plaid.

Ik weet wel dat Tesla paar jaar terug fly-by-wire steering wilde toevoegen. Heeft een aantal voordelen.

- Kan gefixeerd worden tijdens autonoom rijden
- Kan een heel dynamisch stuur karakter krijgen (langzaam vs snelrijden) met ook een hele andere uitslag die niet met een fysieke koppeling mogelijk is
- Kan desnoods verwijderd worden
- Geen issues met stuurstang lengte dus het stuur kan bij lange mensen nog veel dichterbij geplaatst worden.


Probleem is dat in alle landen en zelfs in de US de regel is dat stuur en rem niet fly-by-wire mogen zijn dacht ik.
 
Was dat niet destijds Elon z'n wens voor de Model Y? Dat had ik niet gehoord voor de Plaid.

Ik weet wel dat Tesla paar jaar terug fly-by-wire steering wilde toevoegen. Heeft een aantal voordelen.

- Kan gefixeerd worden tijdens autonoom rijden
- Kan een heel dynamisch stuur karakter krijgen (langzaam vs snelrijden) met ook een hele andere uitslag die niet met een fysieke koppeling mogelijk is
- Kan desnoods verwijderd worden
- Geen issues met stuurstang lengte dus het stuur kan bij lange mensen nog veel dichterbij geplaatst worden.


Probleem is dat in alle landen en zelfs in de US de regel is dat stuur en rem niet fly-by-wire mogen zijn dacht ik.
Ik heb de link niet meer maar meende gelezen te hebben dat dit voor de nieuwe S ook op tafel gelegen had maar ik kan mij vergissen dus mja..
 
FSD beta nu ook in Europa!
Die wegen daar in OekraĂŻne zijn zo verschrikkelijk slecht, dat ze vierkante verkeersdrempels hebben van 10 cm hoog, anders zou je ze niet merken onder het rijden. Ik zie weinig verschillen met de rijstijl van een 80 jarige -en die mogen hier ook de weg op- dus kom maar op met die download button. Niks meer aan doen!
 
Last edited:
  • Like
  • Funny
Reactions: Sjon and job-lek
Tom heeft ook een video gemaakt over de Tesla FSD in Oekraine.

Voor mij is dit heel duidelijk. In december 2019 heeft Tesla mij een email gestuurd dat ze AP moesten beperken vanwege de europese regelgeving. Ja zelfs mijn AP1 tesla is beperkt. Nu is Oekraine niet officieel onderdeel van de Europese unie kwa regelgeving, dus hier geldt de europese nerf niet. Tesla kan daar dus FSD testen om zo de europese omgeving en regels te beginnen te leren.
 

FSD beta nu ook in Europa!
Youtube video van een Model 3 met FSD beta 8.2 in Kiev Ukraine

Fantastisch, die zie je maar hoe verschrikkelijk FSD afhankelijk is van HD maps. Veel van de situaties die ze delen zijn echt tenenkrommend slecht dat je bijna niet kunt voorstellen dat daar map data voor nodig is om de auto op de juiste plek te houden. Maar toch tof dat het wel te activeren is.

Moet er niet aan denken dat dat hier door Tesla zo in NL uitgerold zou worden in deze staat.
 
Fantastisch, die zie je maar hoe verschrikkelijk FSD afhankelijk is van HD maps. Veel van de situaties die ze delen zijn echt tenenkrommend slecht dat je bijna niet kunt voorstellen dat daar map data voor nodig is om de auto op de juiste plek te houden. Maar toch tof dat het wel te activeren is.

Moet er niet aan denken dat dat hier door Tesla zo in NL uitgerold zou worden in deze staat.
Klopt, maar het is wel FSD Beta 8.2 uit maart dit jaar, er is veel verbeterd sinds die tijd. Zie alleen al die auto-detectie in vergelijking met een recente build: dat is een wereld van verschil.
 
Tom heeft ook een video gemaakt over de Tesla FSD in Oekraine.

Voor mij is dit heel duidelijk. In december 2019 heeft Tesla mij een email gestuurd dat ze AP moesten beperken vanwege de europese regelgeving. Ja zelfs mijn AP1 tesla is beperkt. Nu is Oekraine niet officieel onderdeel van de Europese unie kwa regelgeving, dus hier geldt de europese nerf niet. Tesla kan daar dus FSD testen om zo de europese omgeving en regels te beginnen te leren.
Email van Tesla van eind 2019:

Onze laatste software-update bevat enkele wijzigingen aan huidige Autopilotfuncties die invloed hebben op het functioneren van Autopilot op uw Model S. Deze wijzigingen zijn nodig om conform te blijven met Europese-wetgeving en zijn van toepassing op een klein aantal Model S en Model X-en aangezien de meeste Tesla’s met Autopilot deze functies al hebben. Wij zijn niet tevreden met deze huidige regelgeving waardoor deze functies beperkt worden, en zullen ervoor blijven pleiten dat Autopilot snel weer in zijn volledigheid gebruikt mag worden. De verschillende beperkingen die doorgevoerd worden betekenen het volgende voor uw Autopilotfuncties: Auto Lane Change wordt beperkt enkel tot gebruik op hoofdwegen met twee of meer rijstroken in beide richtingen. Zodra Auto Lane Change is geactiveerd en een richtingsverandering wordt aangegeven met de richtingsaanwijzer, duurt het minstens 1,5 seconden voor dat het wisselen van rijbaan wordt ingezet. Verder zal de wisseling niet worden uitgevoerd als het langer dan 5 seconden duurt om deze veilig te voltooien. De mate waarin uw stuur kan draaien bij gebruik van Autosteer is gereduceerd. Dat kan invloed hebben op het nemen van bochten of het binnen de rijbaan blijven, waardoor u actie moet ondernemen. Voor Summon bent u verplicht om niet verder dan 6 meter van uw auto te staan. U krijgt om de 15 seconden een herinnering als u uw handen niet aan het stuur heeft. U kunt deze wijzigingen ook terugvinden bij de “Release Notes” in uw auto door op de Tesla “T” te klikken en “Release Notes” te selecteren. Met vriendelijke groet. Het Tesla Team
 
Klopt, maar het is wel FSD Beta 8.2 uit maart dit jaar, er is veel verbeterd sinds die tijd.

Email van Tesla van eind 2019:

Onze laatste software-update bevat enkele wijzigingen aan huidige Autopilotfuncties die invloed hebben op het functioneren van Autopilot op uw Model S.
Toch wel gek hoe Elon er steeds weer in slaagt om hoge verwachtingen te scheppen en dat dit zo maar geslikt wordt. Los van het feit of het dit keer nu inderdaad echt een grote verbetering is of niet (en ik hoop echt wel dat het zo is), als je de geschiedenis van de AP beloftes bekijkt zou geen kat hem eigenlijk nog mogen geloven.
No pun intended. Enkel objectieve observatie. Ben al bij al grote bewonderaar, zonder te verafgoden.
 
Toch wel gek hoe Elon er steeds weer in slaagt om hoge verwachtingen te scheppen en dat dit zo maar geslikt wordt.
Gezien de verschillende onderzoeken die lopen in Amerika, is het de vraag of het nog langer *geslikt* wordt.

Deep learning is niet eenvoudig. Er zijn geen bugs, alleen train-fouten. Gezien Tesla al moeite heeft om de MCU1/MCU2 stabiel te krijgen, vraag ik me al een tijdje af of FSD er ooit gaat komen (non-beta). Veel producten op de Tesla roadmap zijn meer fantasie dan werkelijkheid. Je kunt merken dat Tesla in 2019 op een dood spoor zat met de autopilot oplossing en opnieuw is begonnen met FSD. En die nieuwe FSD is ver-ver-ver van release. Alleen als de kwartaalcijfers er aan komen dan is ie bijna klaar....

Schermafbeelding 2021-07-21 om 07.58.33.png
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Daarom geloof ik nog niet in FSD beta voor europa. Niet vanwege de tijdslijn van tesla maar vooral vanwege het beleid van Brussel.

Kun je aangeven welk beleid momenteel voorkomt dat AP niet als Level 2 zonder interventions volledig autonoom kan rijden op de snelweg?

Pas geleden had ik ook een langdurige discussie hierover. Dit blijft echt een hardnekkige drogreden die steeds herhaalt wordt waarom Tesla hier geen fatsoenlijke AP kan hebben en dat is gewoon niet het geval.
 
Kun je aangeven welk beleid momenteel voorkomt dat AP niet als Level 2 zonder interventions volledig autonoom kan rijden op de snelweg?
Zolang de FSD geen rijexamen kan afleggen, zullen ze geen typegoedkeuring geven voor FSD. Of deze nu level2 of level5 is, lijkt me niet relevant. Waar Tesla voorheen functie voor functie (Lane assist, Cruise Control, Inhalen, Parkeren) los kon testen/goedkeuren, is FSD alles of niets = rijexamen. En dat gaat niks worden kan ik je nu al vertellen.