Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zolang de FSD geen rijexamen kan afleggen, zullen ze geen typegoedkeuring geven voor FSD. Of deze nu level2 of level5 is, lijkt me niet relevant. Waar Tesla voorheen functie voor functie (Lane assist, Cruise Control, Inhalen, Parkeren) los kon testen/goedkeuren, is FSD alles of niets = rijexamen. En dat gaat niks worden kan ik je nu al vertellen.

Je opmerking FSD is alles of niets = rijexamen klopt niet. Jij associeert Full Self Driving met volledige autonomie op Level 5. Dan heb je het over Level 5 city driving. Iets wat niet eens in de US is uitgerold. Ook in US is het geen Level 5 maar Level 2 en zal dat nog lang blijven en zolang de bestuurder de verantwoordelijke is is er geen Level5 rijbewijs nodig. Highway driving in de US is ook nog steeds Level 2 en maakt nog steeds teveel fouten om te Level 3 te overwegen.

FSD onder Level 2 (zoals nu in de US dus constante driver monitoring) toont ook aan dat deze nog lang niet zonder interventies kan. We zijn nog heel ver weg van Level 5.

City driving kunnen we hier wel nog een tijd vergeten maar high way driving heeft absoluut geen beperkingen zolang dit met bevestiging gebeurd. Echter, AP is nog niet in staat uberhaupt zich correct op de snelweg te verplaatsen. Dat is niet door regelgeving maar puur technische limitaties aan de zijde van Tesla.

Maar het feit dat we hier de Beta nog niet kunnen hebben maakt ook niet uit want de software kan het nog niet (goed).

Wat mij betreft hoeven we hier ook die Tesla speeltuin niet te hebben.

Laat Tesla eerst maar eens zien dat ze het in de US kunnen en dan gaan we daarna zien of hier tegen die tijd daadwerkelijk de regels de limiterende factor zijn. Vooralsnog voor de huidige publieke feature set is dat namelijk nog niet het geval.


Tesla zou het van de daken schreeuwen als de wetgeving de limiterende factor is en dat doen ze niet.
 
Jij associeert Full Self Driving met volledige autonomie op Level 5.
Nee, dat niet. Level 4/5 heeft met verantwoordelijkheid te maken. Bestuurder of fabrikant. Wie betaald de schade in een level4/5 ongeluk.

Ik heb het over features. Mag Tesla volgende week rijden in de stad aanzetten? Of automatisch kruising oversteken bij groen licht? Of rotonde nemen? Of moet de RDW dit eerst testen en goedkeuren?

Je kunt niet alles maar beta noemen en de klant maar laten ervaren of het werkt onder het motto 'ja, maar het was level 2'. Ik wist ook niet dat de auto tijdens halloween kinderen overrijd omdat deze dataset nog niet in de auto zit. sorry.
 
Ik heb het over features. Mag Tesla volgende week rijden in de stad aanzetten? Of automatisch kruising oversteken bij groen licht? Of rotonde nemen? Of moet de RDW dit eerst testen en goedkeuren?

Het is dubbel, op de cruisecontrol mag je ook een kruispunt over knallen dus waarom zou dit niet mogen op TACC or AP onder supervisie van de bestuurder. Ik denk niet dat RDW dergelijke safety features afkeuren.

Zo ver ik UNECE ken is er geen verbod op dergelijke features. Het enige is dat rijbaanverplaatsingen bevestigd moeten worden en lane change enkel op de snelweg mag werken. Daarmee vallen heel veel features al que city driving maar laat we eerst highway driving maar eens fatsoenlijk werken.

Ik vermoed dat dat pas gaat gebeuren als NOA en FSD samengevoegd gaan worden. Tot die tijd zit NOA in een feature freeze en krijgen zijn Europeanen enkel kritieke fixes.

De RDW keurt ook echt niet elke AP versie goed terwijl heel veel releases subtiele wijzigingen aanbrengen.

Je kunt niet alles maar beta noemen en de klant maar laten ervaren of het werkt onder het motto 'ja, maar het was level 2'. Ik wist ook niet dat de auto tijdens halloween kinderen overrijd omdat deze dataset nog niet in de auto zit. sorry.
Beta label is een andere discussie en daar deel ik jouw mening.

Wat ik aangeef is dat heel NOA (highway driving) en FSD (city driving) level 2 features zijn met constante nags en nu met de 3/Y camera monitoring en vereisen een actieve bestuurder. Onder die noemer mag de auto ook gewoon onder UNECE heel veel meer. Ook de bewuste rijbaanverplaatsing waar Tesla zegt dat dit door regelgeving is generfed terwijl het de implementatie van Tesla die de belemmerende factor is.

Je comment over kinderen aanrijden begrijp ik niet. Een bestuurder dient nu ook gewoon te remmen of uitwijken voor VRU (vulnerable road users) als je op TACC, AP of NOA rijdt en je deze tegen komt maar de auto er niet goed mee omgaat. Dit geldt net zo voor FSD zolang deze actief is als Level 2 wat nu in de US het geval is. Daar heb ik trouwens echt onwijs vertrouwen in want FSD gaat zo bizar goed met VRU om op basis van de FSD videos dat ik me juist daar totaal geen zorgen om maak.
 
Je comment over kinderen aanrijden begrijp ik niet. Een bestuurder dient nu ook gewoon te remmen of uitwijken voor VRU (vulnerable road users) als je op TACC, AP of NOA rijdt en je deze tegen komt maar de auto er niet goed mee omgaat. Dit geldt net zo voor FSD zolang deze actief is als Level 2 wat nu in de US het geval is. Daar heb ik trouwens echt onwijs vertrouwen in want FSD gaat zo bizar goed met VRU om op basis van de FSD videos dat ik me juist daar totaal geen zorgen om maak.

Hoe minder fouten FSD maakt, hoe gevaarlijker het product wordt. Neem bijvoorbeeld een spitsstrook: als onervaren autopilot rijder schrik je je een ongeluk de eerste keer dat de auto de lijnen van de uitvoegstroken gebruikt en spontaan een baan links opschuift. Terwijl snelwegen al heel vertrouwd aanvoelen onder EAP.

Als ik nu de filmpjes van FSD Beta zie, dan zit deze helemaal vol met 'corner cases'. Het is toch voor een bestuurder nagenoeg onmogelijk om fouten van autopilot op te vangen in een stadsomgeving. Je zit toch ook niet continue klaar voor het corrigeren van een spin na een klapband?

Even level2 uitrollen in Europa en de klant verantwoordelijk maken kan gewoon niet. Verkeer is geen spelletje of speeltuin voor Tesla's. Mijn verwachting is daarom ook dat alleen beperkte pilots mogen (net als in sommige staten in Amerika). Vandaar dat een typegoedkeuring nodig is, RDW moet eens zijn dat autopilot veilig genoeg is voor de Nederlandse (of europese) wegen.
 
Hoe minder fouten FSD maakt, hoe gevaarlijker het product wordt. Neem bijvoorbeeld een spitsstrook: als onervaren autopilot rijder schrik je je een ongeluk de eerste keer dat de auto de lijnen van de uitvoegstroken gebruikt en spontaan een baan links opschuift. Terwijl snelwegen al heel vertrouwd aanvoelen onder EAP.

Als ik nu de filmpjes van FSD Beta zie, dan zit deze helemaal vol met 'corner cases'. Het is toch voor een bestuurder nagenoeg onmogelijk om fouten van autopilot op te vangen in een stadsomgeving. Je zit toch ook niet continue klaar voor het corrigeren van een spin na een klapband?

Even level2 uitrollen in Europa en de klant verantwoordelijk maken kan gewoon niet. Verkeer is geen spelletje of speeltuin voor Tesla's. Mijn verwachting is daarom ook dat alleen beperkte pilots mogen (net als in sommige staten in Amerika). Vandaar dat een typegoedkeuring nodig is, RDW moet eens zijn dat autopilot veilig genoeg is voor de Nederlandse (of europese) wegen.
Ik denk dat je een punt hebt. Het vals gevoel van veiligheid zorgt er voor dat je wellicht niet zal aan het opletten zijn als dat wel eens nodig zou blijken. Ik probeer constant op te letten, maar heb mezelf er al op betrapt dat ik wel eens blijf opzij kijken als iets daar mijn aandacht trekt. We blijven mensen.
Ik denk dat bij ernstige feiten advocaten daar wel iets zouden kunnen mee doen. Zelfs al staat het in elke gebruiksaanwijzing dat je verantwoordelijk bent, een leverancier moet er rekening mee houden, dat dat vals gevoel van veiligheid onoplettendheid in de hand werkt.
Vandaar misschien nu ook de interieurcamera.
 
Ik denk dat je een punt hebt. Het vals gevoel van veiligheid zorgt er voor dat je wellicht niet zal aan het opletten zijn als dat wel eens nodig zou blijken. Ik probeer constant op te letten, maar heb mezelf er al op betrapt dat ik wel eens blijf opzij kijken als iets daar mijn aandacht trekt. We blijven mensen.
Ik denk dat bij ernstige feiten advocaten daar wel iets zouden kunnen mee doen. Zelfs al staat het in elke gebruiksaanwijzing dat je verantwoordelijk bent, een leverancier moet er rekening mee houden, dat dat vals gevoel van veiligheid onoplettendheid in de hand werkt.
Vandaar misschien nu ook de interieurcamera.
Ik begrijp de redenering en denk inderdaad dat mensen nonchalant worden.

Maar... dat hoeft niet te betekenen dat de leverancier de zwarte piet hoeft te krijgen. Een simpel voorbeeld is een mes: handig om brood mee te snijden maar je kan er ook iemand mee vermoorden. Idem met bijna al het zware electrische gereedschap. Bij goed gebruik geen probleem, maar bij onkundig/verkeerd gebruik soms dodelijk. Ook voeding en medicijnen: bij juist gebruik wordt je beter, maar een overdosis kan dodelijk zijn. En ja, mensen overdoseren want pijn ed.

Kortom, dit is een probleem maar van een fabrikant kan je geen 100% garantie tegen menselijke domheid verlangen: die is namelijk grenzeloos Big Grin.
 
  • Like
Reactions: sweep and Phil V
Hoe minder fouten FSD maakt, hoe gevaarlijker het product wordt. Neem bijvoorbeeld een spitsstrook: als onervaren autopilot rijder schrik je je een ongeluk de eerste keer dat de auto de lijnen van de uitvoegstroken gebruikt en spontaan een baan links opschuift. Terwijl snelwegen al heel vertrouwd aanvoelen onder EAP.

Als ik nu de filmpjes van FSD Beta zie, dan zit deze helemaal vol met 'corner cases'. Het is toch voor een bestuurder nagenoeg onmogelijk om fouten van autopilot op te vangen in een stadsomgeving. Je zit toch ook niet continue klaar voor het corrigeren van een spin na een klapband?

Even level2 uitrollen in Europa en de klant verantwoordelijk maken kan gewoon niet. Verkeer is geen spelletje of speeltuin voor Tesla's. Mijn verwachting is daarom ook dat alleen beperkte pilots mogen (net als in sommige staten in Amerika). Vandaar dat een typegoedkeuring nodig is, RDW moet eens zijn dat autopilot veilig genoeg is voor de Nederlandse (of europese) wegen.

Ik deel je reactie volkomen. De weg is geen speeltuin.

Wat je schrijft is wel wat FSD 9.x momenteel is. Daaom is de uitrol zeer beperkt en moeten bestuurders ook echt zeer alert zijn. Dat is ook precies wat je ziet in de FSD 9.x videos.

Ik zie ook niet FSD 10 gigantisch groot uitgerold worden. Waar ik wel in geloof is dat als de groep verdubbeld er weer vele edge cases gemapped worden en daardoor FSD weer beter wordt. Maar zelfs in de US gaat het nog laaaaaaang duren voor alle Tesla's daadwerkelijk FSD kunnen activeren.

Maar het verschil is dan ook deze er dus nog een zeer hoge rate van interventions is. Helaas is het nog niet zo dat FSD zeer weinig fouten maakt (als in 99.99****% van de afgeleden kilometers foutloos. DirtyTesla houd een overzicht bij van interventions per mile en dat zijn de statistieken die er toe doen.

De software is gewoon niet in staat ook om tijdig naar de bestuurder te communiceren dat deze moet overnemen. Een vereiste want er zullen nog lange tijd corner cases zijn. De software moet een veilige transitie van hands-off naar hands-on of mind-on / mind-of kunnen uitvoeren. Het is dus ook niet gek dat FSD alles kan handelen en is ook geen vereiste maar het moet tijdig de controle verplaatsen naar de bestuurder.

Op dit moment is feitelijk alles hands-on met FSD en niet eens Level-2. Dat is ook de instructie die Tesla geeft.

Je bevestigd daar ook mijn oorspronkelijke punt mee dat niet UNECE de beperkende factor is maar de techniek. Volgens mij zitten we aardig op één lijn.

Kortom, dit is een probleem maar van een fabrikant kan je geen 100% garantie tegen menselijke domheid verlangen: die is namelijk grenzeloos Big Grin.

True, maar FSD moet wel afdoende goed werken. Dat doet het nu nog lang niet. Heel veel geklaag incoming als FSD 10.x uit is. Ik geloof er niks van dat het grootschalig uitgerold gaat worden.
 
  • Like
Reactions: arri
True, maar FSD moet wel afdoende goed werken. Dat doet het nu nog lang niet. Heel veel geklaag incoming als FSD 10.x uit is. Ik geloof er niks van dat het grootschalig uitgerold gaat worden.

Ik denk dat in de 'publieke' uitrol van de beta er maar heel beperkt extra functionaliteit zal zitten. Eerst met visuals mensen (chauffeurs) laten wennen. En geklaag, ja daar is men goed in. Als je ziet de 'problemen' die men in het US deel van dit forum als wereldschokkend opvoert .... Ik lig vaak dubbel van het lachen ....
 
Vraag is: welke versie heeft EM? Misschien wel V11... En tweede vraag is welke onderdelen van de beta naar ons, het gepeupel, gaat. En In de EU zal dat ongetwijfeld nog minder zijn dan in de USA.

Maar ik blijf positief en hoop op mooie, verbeterde, functies. Mijn focus, maar dat is persoonlijk, ligt op snelweg rijden.
 
8584E3F8-FAB3-4213-AE9D-5ECB5EA377A1.png


blow your mind, dat is zo 2018
 
Hoe minder fouten FSD maakt, hoe gevaarlijker het product wordt.
Jep. IIRC is er in het wereldje een scheiding tussen de groep die gelooft dat je van level naar level richting volledig autonoom moet groeien (en trainingsdata verzamelt) en een groep die vindt dat je gelijk naar level 5 moet. Anders zit je met steeds minder ervaren bestuurders die last second de meest complexe situaties mogen overnemen en tot een goed einde moeten brengen.
 
Jep. IIRC is er in het wereldje een scheiding tussen de groep die gelooft dat je van level naar level richting volledig autonoom moet groeien (en trainingsdata verzamelt) en een groep die vindt dat je gelijk naar level 5 moet. Anders zit je met steeds minder ervaren bestuurders die last second de meest complexe situaties mogen overnemen en tot een goed einde moeten brengen.
Ik zie FSD voorlopig alleen buiten stad werken. En dat zou prima zijn, dat je zones krijgt (net als bij supercruise) waarin de auto volledig level 4/5 wordt. Gewoon de snelweg op sturen en de stoel achterover.

In de stad kan dit alleen werken als wegen geschikt worden gemaakt voor autonoom rijden. En die chaos in de meeste grote steden is gewoon niet in regeltjes samen te vatten. Althans, dat is mijn verwachting.
 
Was niets te zien, hij was blij met de releasenotes van 2021.24 die iedereen al weken heeft. Rijden ermee ging die ook niet.
Mijn indruk is dat het Brandonee916 met de livestreem van de 'download' FSD Beta V10 ook niet zo zeer ging om 'iets te laten zien' maar meer om het samen met ca. 1100 kijkers 'beleven' van de V10 download op dat moment. 🤣. Dit gevoel #288,381. Beetje in lijn met een livestream voorafgaande aan een lancering van Spacex...

Maar er zullen spoedig heel wat videos op ons af komen waarop genoeg te zien is :)
 
Last edited: