Zolang de FSD geen rijexamen kan afleggen, zullen ze geen typegoedkeuring geven voor FSD. Of deze nu level2 of level5 is, lijkt me niet relevant. Waar Tesla voorheen functie voor functie (Lane assist, Cruise Control, Inhalen, Parkeren) los kon testen/goedkeuren, is FSD alles of niets = rijexamen. En dat gaat niks worden kan ik je nu al vertellen.
Je opmerking FSD is alles of niets = rijexamen klopt niet. Jij associeert Full Self Driving met volledige autonomie op Level 5. Dan heb je het over Level 5 city driving. Iets wat niet eens in de US is uitgerold. Ook in US is het geen Level 5 maar Level 2 en zal dat nog lang blijven en zolang de bestuurder de verantwoordelijke is is er geen Level5 rijbewijs nodig. Highway driving in de US is ook nog steeds Level 2 en maakt nog steeds teveel fouten om te Level 3 te overwegen.
FSD onder Level 2 (zoals nu in de US dus constante driver monitoring) toont ook aan dat deze nog lang niet zonder interventies kan. We zijn nog heel ver weg van Level 5.
City driving kunnen we hier wel nog een tijd vergeten maar high way driving heeft absoluut geen beperkingen zolang dit met bevestiging gebeurd. Echter, AP is nog niet in staat uberhaupt zich correct op de snelweg te verplaatsen. Dat is niet door regelgeving maar puur technische limitaties aan de zijde van Tesla.
Maar het feit dat we hier de Beta nog niet kunnen hebben maakt ook niet uit want de software kan het nog niet (goed).
Wat mij betreft hoeven we hier ook die Tesla speeltuin niet te hebben.
Laat Tesla eerst maar eens zien dat ze het in de US kunnen en dan gaan we daarna zien of hier tegen die tijd daadwerkelijk de regels de limiterende factor zijn. Vooralsnog voor de huidige publieke feature set is dat namelijk nog niet het geval.
Tesla zou het van de daken schreeuwen als de wetgeving de limiterende factor is en dat doen ze niet.