Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Full Self driving voor de helft van de prijs

This site may earn commission on affiliate links.
Het is rampzalig hoe Tesla voortdurend alleen uit gaat van de situatie in de VS en veel te weinig rekening houdt met afwijkende omstandigheden, zoals in Europa waar we midden in de aflevering van Model 3 zitten.
Vervolgens hebben overigens gelijke eigenaren in Nederland, die hun auto al geleverd gekregen hebben, verschillende informatie en beloftes gekregen. Iets wat ik niet aanvaardbaar vind en waarvan ik niet snap hoe je als bedrijf zo met je klanten om kunt gaan. Dat Tesla fouten maakt begrijp ik, maar dit is stom en ondoordacht, Ik denk dat advocaten hier een sterke zaak van zouden kunnen maken. Als we er een gezamenlijke rechtszaak zouden aanspannen.

Ik heb mijn 3 op 26 /2 geleverd gekregen, net als @Lbl3, en ook geen SMS of mail ontvangen. Hoop nog wel op gratis AP en FSD voor € 3000, net zoals in dit plaatje staat. Maar ik ben nu er volledig onzeker over of ik dat ook ga krijgen.
Ik ga morgen ook maar eens bellen. Niet dat ik verwacht dat het veel helpt, maar wat moet ik dan?
Als het kan ga ik FSD bestellen. Eventueel via een formeel schriftelijk bericht, dat ik uit ga van de belofte van gratis AP en dat ik gebruik wil maken van mijn recht om nu al FSD te kopen voor € 3000.

Overigens, toen ik mijn auto kocht heb ik bewust besloten om EAP later te bestellen voor € 5800 (of zelfs 7400) in plaats van over € 5300 bijtelling te betalen. Oude versie FSD was dan nog eens € 5000 meer (wat ik niet gedaan had).
Ik was dus bereid € 7400 uit te geven, bovenop de aanschafprijs.
Dat moet mijn referentie blijven, om mezelf niet gek te maken. Ook als Tesla afspraken en beloftes opnieuw zou schenden.

En dan is er nog het punt van gratis Superchargen. De belofte was 6 maanden. Maar nu staat in 'Mijn Tesla' dat ik Superchargen heb tot 7 augustus. Dat is 19 dagen korter dan beloofd. Want 6 maanden zou moeten zijn: tot 26 augustus.
Op zich niet zo'n punt, maar het is 5 % minder dan beloofd. Kan je ook diefstal noemen.

Ik word er overigens wel een beetje moe van dat mensen blijven schermen met hun reserveringsdatum of besteldatum. We weten nu wel dat die er niet toe doen qua rechten. Wie wanneer welke auto geleverd krijgt, wordt bepaald in Californië, en is een resultante van welke auto's op welke boot staan, hoe gemakkelijk aflevering kan plaatsvinden, douane formaliteiten, transport en afhandeling, en pure toeval.
Waar baseer je op dat je recht hebt op FSD voor 3000 euro? Het plaatje is geen plaatje van Tesla.
 
Ik kom bijna in de verleiding, echter ik heb enhanced auto pilot gekocht, daar zou in moeten zitten eigenhandig inhalen op snelweg, zelf de exits nemen en verbeterde summon als ik het goed heb onthouden, fsd in het dorp zie ik voorlopig niet gebeuren, al is het maar vanwege regelgeving. De snelweg features zie ik wel graag komen, ben benieuwd of dit gaat lukken met een hw 2.0 en 2.5 auto.
Drive on nav wat in de usa kennelijk al wel draait zou dus een eap feature moeten zijn althans zo is mij het pakket indertijd verkocht.
 
  • Like
Reactions: Rdam5314
Ik kom bijna in de verleiding, echter ik heb enhanced auto pilot gekocht, daar zou in moeten zitten eigenhandig inhalen op snelweg, zelf de exits nemen en verbeterde summon als ik het goed heb onthouden, fsd in het dorp zie ik voorlopig niet gebeuren, al is het maar vanwege regelgeving. De snelweg features zie ik wel graag komen, ben benieuwd of dit gaat lukken met een hw 2.0 en 2.5 auto.
Drive on nav wat in de usa kennelijk al wel draait zou dus een eap feature moeten zijn althans zo is mij het pakket indertijd verkocht.
Het grootste voordeel van FSD is de HW3-computer die 10 keer krachtiger is. Dat is niet alleen goed voor de echte FSD, maar zal ook alle andere autopilot-functies drastisch verbeteren. Huidige EAP vind ik nogal teleurstellend: remmen zonder reden, niet van rijstrook willen veranderen omdat hij vindt dat de ingehaalde auto nog net niet ver genoeg is, dan toch beginnen veranderen tot halverwege, en dan "timeout" en snok terug naar de oorspronkelijke rijstrook... Andere bestuurders denken dat je aan de drugs zit of zo. Ik zit continu gas bij te geven om te voorkomen dat hij weer begint te vertragen voor een vrachtwagen 500 meter verder op de rechterrijstrook (terwijl ik al naar links aan het pinken ben, waar hij rekening mee zou moeten houden volgens de handleiding).

Nu zou de Amerikaanse EAP, die in Europa nog niet is goedgekeurd, al een stuk beter moeten zijn op HW2. Maar ik vermoed dat hij pas met HW3 echt op het niveau gaat zijn waar ik met een gerust hart en zonder schaamrood op de wangen op autopilot naar Parijs rijd. FSD in de stad interesseert me niet echt.
 
Waar baseer je op dat je recht hebt op FSD voor 3000 euro? Het plaatje is geen plaatje van Tesla.
Dat lijkt vaag inderdaad, op de Tesla blog/Twitterfeed is er niets over te vinden anders dan dat het in de US zo lijkt te gaan. Tegelijk is dat wel weer informatie die mij in ieder geval telefonisch is medegedeeld vanuit Amsterdam. Hoe veel korrels zout we daar bij moeten nemen zal nog blijken.

Verder sluit de gratis autopilot wel aan op de interne mail die in het model 3 topic is gepost. @michaelcolman, je zou in Gent eens kunnen polsen of ze die mail kunnen bevestigen, ik heb in Rotterdam soortgelijke informatie gekregen in ieder geval (maar niet naar deze mail gevraagd).

Elders op het forum heeft iemand overigens gepost dat de URL om te upgraden deze is; Tesla SSO – Login, waarbij je aan het eind nog even je verfomfaaide VIN toe moet voegen, die vind je in je URL na het klikken op je auto op My Tesla.

In mijn geval, en ik verwacht bij alle Europese 3's, levert dat dit overzicht op;
upload_2019-3-13_9-1-11.png

Het lijkt dus niet te gaan om enkel 'n missend bestel-knopje op de site, er staat echt niks klaar om te bestellen.
 
  • Like
Reactions: Michel3 and SeBsZ
Terechte vragen natuurlijk, er zijn nog een hoop onzekerheden hieromtrent.
Straks heb je meer zekerheid maar betaal je ook meer.
Maar goed, je bent er nu wel uit dat je het niet doet zo te lezen. :)
Ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn collega gaat het wél doen namelijk.

Stel, in 2023 kan een koper kiezen uit een tweedehands S100D met of zonder FSD. De auto met zal ofwel sneller verkopen ofwel tegen een hogere prijs.

FSD kost daarmee uiteindelijk waarschijnlijk minder dan die 1750 euro en je hebt de komende jaren iets om je op te verheugen.

Ja, dat is ook zo. Ik denk eigenlijk nooit zo na over de verkoop van een auto op een later moment. Maar goed punt.
 
Heb het vorige week wel aangeschaft om vier redenen:

- Er is een trend van Tesla om al bestaande features van EAP (ook al zijn die nu alleen nog maar in de VS beschikbaar) te verplaatsen naar FSD. Momenteel geldt dit alleen voor nieuwe klanten, maar voor hoe lang?
- Musk heeft HW3 upgrade nadrukkelijk verbonden aan aangeschaft FSD.
- Volledig FSD lijkt ver weg, maar de concurrentie neemt wel toe. Voor Tesla is FSD een goed middel om je te onderscheiden, de voorsprong is echter niet meer zo groot. Andere fabrikanten hebben ook steeds meer ondersteunende technologie.
- Een paar weken geleden was FSD in mijn account nog 5300 euro, nu was het 2100.

Ieder moet maar zijn eigen afweging maken, momenteel krijg je inderdaad niets bij aanschaf.
 
Het grootste voordeel van FSD is de HW3-computer die 10 keer krachtiger is. Dat is niet alleen goed voor de echte FSD, maar zal ook alle andere autopilot-functies drastisch verbeteren. Huidige EAP vind ik nogal teleurstellend: remmen zonder reden, niet van rijstrook willen veranderen omdat hij vindt dat de ingehaalde auto nog net niet ver genoeg is, dan toch beginnen veranderen tot halverwege, en dan "timeout" en snok terug naar de oorspronkelijke rijstrook... Andere bestuurders denken dat je aan de drugs zit of zo. Ik zit continu gas bij te geven om te voorkomen dat hij weer begint te vertragen voor een vrachtwagen 500 meter verder op de rechterrijstrook (terwijl ik al naar links aan het pinken ben, waar hij rekening mee zou moeten houden volgens de handleiding).

Nu zou de Amerikaanse EAP, die in Europa nog niet is goedgekeurd, al een stuk beter moeten zijn op HW2. Maar ik vermoed dat hij pas met HW3 echt op het niveau gaat zijn waar ik met een gerust hart en zonder schaamrood op de wangen op autopilot naar Parijs rijd. FSD in de stad interesseert me niet echt.
Mijn indruk tot nu toe is dat hoe beter de hardware is hoe minder vloeiend de autopilot reageert ;)
 
Ik zit ook in de twijfelboot. Heb HW2 (2017) en een upgrade naar HW3 zou leuk zijn, juist omdat er nu al features exclusief voor HW2.5 en hoger zijn (TeslaCam, Sentry, etc). Het (koop)leasecontract loopt nog drie jaar - wat gaat er in die tijd allemaal gebeuren? Mogelijk helemaal niets. Dan is het puur een theoretisch extraatje bij verkoop, maar als er dan nog geen enkele functionaliteit is uitgerold dan is het mogelijk weinig waard. We moeten ook nog zien hoe goed het zal functioneren. Tegelijkertijd ben ik wel erg benieuwd.

De communicatie vanuit Tesla is ook niet al te sterk. Nu moet je afgaan op de tweets van Musk, want bij de SeC's weten ze van niets. Als Tesla nu formeel zou communiceren dat je met FSD in periode X/Y HW3 krijgt en deel kunt nemen aan een 'early access' programma, dan zou ik er geen seconde over twijfelen.
 
Zaterdagavond upgrade gekocht, maandagavond kreeg ik een update naar 2019.5.16 op mijn MX. Geen idee of dit ligt aan de FSD, maar Auto Lane Change is drastisch veel beter geworden! Net als bij de M3 één keer knipperlicht aan, die blijft vervolgens aan staan tot de lane change voltooid is. De lane change zelf is ook wat 'assertiever' geworden, heb ik het idee. I like!
 
  • Informative
Reactions: CL600 and robertvg
Ik kan FSD nu kopen voor EUR 2100 voor mijn S100D, dat is EUR 1750 ex btw.

Nu wil ik het bijna doen, maar ik twijfel toch érg sterk. Het is wel weer 1750 euro weg waar ik maar moet hopen dat het ook écht een keer gaat komen.

Eerst naar de VS, dan nog een keer naar Europa toe (alle toelatingen e.d.). Ik twijfel héél sterk. Ben bang het geld uit te geven en er echt niets voor terug te zien.

Mijn mening: als ze raket kunnen laten opstijgen, vliegen/navigeren en weer latenl landen, gaat dat rijden met een auto ook wel lukken :cool:
 
  • Like
Reactions: Cely and grommelsch
Als ik alle reacties en (gegronde) twijfels lees moet ik ik toch terugdenken aan de definitie die iemand hier poste van FSD; Dat we eigenlijk een duur surprise-ei kopen.

Nu is dat ei goedkoop en misschien volgende week weer duurder, maar wat er in zit blijft een verassing!!
Ik heb het ei in ieder geval in mijn bezit ;):D!

Succes met alle afwegingen allemaal!
 
  • Funny
Reactions: DeHakkelaar
Dat lijkt vaag inderdaad, op de Tesla blog/Twitterfeed is er niets over te vinden anders dan dat het in de US zo lijkt te gaan. Tegelijk is dat wel weer informatie die mij in ieder geval telefonisch is medegedeeld vanuit Amsterdam. Hoe veel korrels zout we daar bij moeten nemen zal nog blijken.

Verder sluit de gratis autopilot wel aan op de interne mail die in het model 3 topic is gepost. @michaelcolman, je zou in Gent eens kunnen polsen of ze die mail kunnen bevestigen, ik heb in Rotterdam soortgelijke informatie gekregen in ieder geval (maar niet naar deze mail gevraagd).

Elders op het forum heeft iemand overigens gepost dat de URL om te upgraden deze is; Tesla SSO – Login, waarbij je aan het eind nog even je verfomfaaide VIN toe moet voegen, die vind je in je URL na het klikken op je auto op My Tesla.

In mijn geval, en ik verwacht bij alle Europese 3's, levert dat dit overzicht op;
View attachment 385954
Het lijkt dus niet te gaan om enkel 'n missend bestel-knopje op de site, er staat echt niks klaar om te bestellen.

Als ik mijn laatste 6 cijfers invul of de hele VIN krijg ik nog steeds een 404. Moeten er nog quotes omheen ofzo?
 
In mijn geval, en ik verwacht bij alle Europese 3's, levert dat dit overzicht op;
View attachment 385954
Het lijkt dus niet te gaan om enkel 'n missend bestel-knopje op de site, er staat echt niks klaar om te bestellen.
Zeer frustrerend, zeker als je weet dat Model S en Model X eigenaars dit in Europa wel op deze manier nog kunnen bestellen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Michel3