Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe vaak breng jij je Model S naar onderhoud?

Hoe vaak breng jij je Model S naar onderhoud?

  • Volgens het boekje: 1x per jaar / 1x per 20.000 km

    Votes: 16 21.9%
  • Ik sla de 'kleine' beurten over: dus eens per 2 jaar / 40.000 km

    Votes: 14 19.2%
  • 1x per jaar, los van de km-stand

    Votes: 11 15.1%
  • Elke 80.000 km

    Votes: 5 6.8%
  • Nooit

    Votes: 16 21.9%
  • Willekeurig

    Votes: 9 12.3%
  • Anders, nl:

    Votes: 2 2.7%

  • Total voters
    73
This site may earn commission on affiliate links.
Voor degenen zonder service abonnement...:

Hoe vaak breng jij je Model S naar onderhoud?
Wat zijn je overwegingen?

Ikzelf nader de eerste 20.000 km en volgens het officiële schema is het dan tijd voor een eerste beurt. Heel veel lijkt er echter niet te moeten gebeuren, wat inspecties en ruitensproeiervloeistof bijvullen... Ik twijfel nog wat te doen, en ben wel benieuwd hoe anderen hiermee om gaan.
 
De wachttijden zijn niet zo lang meer. Daar lijken ze toch echt wat aan gedaan te hebben. Zonder spoed binnen vier weken een afspraak was voor ons al weer een tijdje geleden.

Nu 65.000 km (Dus iets over de derde termijn heen) gaat ie voor de beurt en voor het slecht vrijgeven van de laadkabel. Je moet soms een beetje proberen met het moment van uittrekken van de stekker.

Als de nieuwe bestuurdersstoel binnen is (een jaar geleden besteld in verband met speling en kraken), dan wordt die ook gemonteerd.

Bij 63500 een rangecharge gedaan en de accu is na bijna drie jaar nog gezond. (381km rated).
 
Heb na klein jaartje rijden (en 75K kilometers) de 80K beurt gedaan. Omdat ik al na een jaar uit de garantie zou schieten qua kilometers (echt foei Tesla) wilde ik me in ieder geval gemeld hebben met de zaken die onder de garantie geregeld zouden moeten worden. Heb het maar gecombineerd met een beurt - ik had ook nog wat credits die nu kon gebruiken. Ik vraag me af of het onderhoud echt nodig was. Service was als vanouds weer prima (de auto op vrijdagavond om 22:30 nog thuis gebracht) en de meeste zaken opgelost.
 
Voor consumenten kan die beperking tot 80K km niet gelden; maar zelfs als je professioneel hebt gekocht val je onder het 'normale' regime van garantie voor verborgen gebreken en zou het me (in België, maar vermoedelijk ook in NL) niet zo moeilijk lijken hard te maken dat bijv. een motor die het na 18 maand begeeft van het begin met dat gebrek was behept (tenzij je veel bent gaan drag-racen of zo...).
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Dank Carl. Er is natuurlijk nog de 8 jaar voor aandrijflijn en accu. Maar ik vind dat bij een auto van 140k de allesomvattend garantie na 12 maanden niet al mag verlopen - de km grens is ouderwets. Tesla zal een probleempje op km. stand > 80.000 misschien best nog wel oplossen - of zich coulant opstellen - maar ik kan me voorstellen dat je een dergelijk discussie met een kleine 1-0 achterstand begint. (Maar ik heb gezien dat daar genoeg andere draadjes over volgeschreven zijn....:))
 
Volgens het boekje op aangeven van leasemaatschappij. Privé had ik waarschijnlijk 1x/40k km gedaan. Bij de beurt hadden ze op eigen inititief banden uitgelijnd en reeds net iets beter en zuiniger daarna.
 
Oude draadje maar ben nu rond 220.000 km en laatste onderhoud was twee jaren terug op 156.000 km.
We plannen een langere reis naar Italië dit jaar en heb uit voorzorg een onderhoud geboekt (op advies van de Tesla).
Wat is jullie mening ivm onderhoud van oudere S met hogere kilometers?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Oude draadje maar ben nu rond 220.000 km en laatste onderhoud was twee jaren terug op 156.000 km.
We plannen een langere reis naar Italië dit jaar en heb uit voorzorg een onderhoud geboekt (op advies van de Tesla).
Wat is jullie mening ivm onderhoud van oudere S met hogere kilometers?

Bij een lange trip (met veel SUC!) vooral belangrijk dat koeling/airco goed werkt.
Anders wordt (snel)laden een drama.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Oude draadje maar ben nu rond 220.000 km en laatste onderhoud was twee jaren terug op 156.000 km.
We plannen een langere reis naar Italië dit jaar en heb uit voorzorg een onderhoud geboekt (op advies van de Tesla).
Wat is jullie mening ivm onderhoud van oudere S met hogere kilometers?
Bij een lange trip (met veel SUC!) vooral belangrijk dat koeling/airco goed werkt.
Anders wordt (snel)laden een drama.

Ik laat binnen kort om dezelfde reden een aircoservice uitvoeren en remolie testen.
Interieur filter mogen ze in de auto leggen.

zie ook de drama die Ome Bjorn recentelijk heeft meegemaakt en hij daarom zijn reis naar de poolcirkel moest stopzetten.

 
Ik laat binnen kort om dezelfde reden een aircoservice uitvoeren en remolie testen.
Interieur filter mogen ze in de auto leggen.

zie ook de drama die Ome Bjorn recentelijk heeft meegemaakt en hij daarom zijn reis naar de poolcirkel moest stopzetten.

In het vervolg zie je dat het euvel snel werd verholpen door de airco bij te vullen. Dat is er eentje om te onthouden als de koeling wel redelijk werkt maar foutmeldingen genereert als de airco harder moet werken bij het snelladen. Een airco laten bijvullen kost 6 tientjes en kan bij iedere airco service.
 
Ik laat binnen kort om dezelfde reden een aircoservice uitvoeren en remolie testen.
Interieur filter mogen ze in de auto leggen.

zie ook de drama die Ome Bjorn recentelijk heeft meegemaakt en hij daarom zijn reis naar de poolcirkel moest stopzetten.

Bjorn had in eerdere episode de radiator, slangen en koelvloeistof laten vervangen. Dit was ook nodig omdat de radiator door veel kleine stenen niet meer zo krachtig kan koelen. Tijdens de rit naar de poolcirkel was het koelvloeistof onder een bepaald niveau gedaald waardoor het koelen niet meer efficient werkt.
Dat zou betekenen dat een onderhoudsbeurt ook er toe kan leiden dat je reis vroegtijdig bij de garage eindigt. De tip is dus een week van te voren de auto al eens goed te testen.
 
  • Helpful
Reactions: BMW740iL
Bjorn had in eerdere episode de radiator, slangen en koelvloeistof laten vervangen. Dit was ook nodig omdat de radiator door veel kleine stenen niet meer zo krachtig kan koelen. Tijdens de rit naar de poolcirkel was het koelvloeistof onder een bepaald niveau gedaald waardoor het koelen niet meer efficient werkt.
Dat zou betekenen dat een onderhoudsbeurt ook er toe kan leiden dat je reis vroegtijdig bij de garage eindigt. De tip is dus een week van te voren de auto al eens goed te testen.
Ik had begrepen dat niet het koelvloeistof maar het aantal grammen koelmiddel in het aircosysteem debet waren aan deze storing. Tesla adviseert om de 2 jaar klein onderhoud voor een S, ik kreeg het advies vorig jaar om voor dit jaar een afspraak te maken voor een aircosysteem onderhoud. Gezien wij een trip naar italie hebben gepland begin juli ga ik dit voor die tijd laten uitvoeren.

Voor de geinteresseerden hier het tweede deel bij bilexperten bosch.

 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik had begrepen dat niet het koelvloeistof maar het aantal grammen koelmiddel in het aircosysteem debet waren aan deze storing. Tesla adviseert om de 2 jaar klein onderhoud voor een S, ik kreeg het advies vorig jaar om voor dit jaar een afspraak te maken voor een aircosysteem onderhoud. Gezien wij een trip naar italie hebben gepland begin juli ga ik dit voor die tijd laten uitvoeren.

Voor de geinteresseerden hier het tweede deel bij bilexperten bosch.

klopt
 
Een airco laten bijvullen kost 6 tientjes en kan bij iedere airco service.
Zou daar wel goed mee uitkijken, mijn advies is doe de aircoservice enkel bij Tesla of je moet goed weten waar je mee bezig bent anders kan het je serieus geld kosten.

Meer info:


Bij Bjorn verwacht ik nog steeds een lek in het aircosysteem. (ik gok op de verdamper)
Wat betreft het verschil resterende verschil in rijhoogte aan de achterkant, de air suspension moet gewoon even opnieuw gekalibreerd worden. (Bosch car service kan dit helaas niet zonder Toolbox)
 
Zou daar wel goed mee uitkijken, mijn advies is doe de aircoservice enkel bij Tesla of je moet goed weten waar je mee bezig bent anders kan het je serieus geld kosten.

Meer info:


Bij Bjorn verwacht ik nog steeds een lek in het aircosysteem. (ik gok op de verdamper)
Wat betreft het verschil resterende verschil in rijhoogte aan de achterkant, de air suspension moet gewoon even opnieuw gekalibreerd worden. (Bosch car service kan dit helaas niet zonder Toolbox)
Raad jij T-service Hoofddorp, onderhoud van Tesla's. In hoofddorp ook af? Ik verneem daar wel goede geluiden over, vandaar mijn vraag.
 
Raad jij T-service Hoofddorp, onderhoud van Tesla's. In hoofddorp ook af? Ik verneem daar wel goede geluiden over, vandaar mijn vraag.
Ik heb geen ervaring met hun eerlijk gezegd, ik verwacht eigenlijk wel dat hun weten wat ze doen.

Je kan er vrij simpel achter komen door vooraf aan een bedrijf te vragen of ze met hun R1234YF airco apparaat ook niet-hybrides servicen. Als ze dit wel doen zou je nog kunnen vragen of ze dan het complete apparaat incl leidingen flushen voordat ze hem aan een Tesla aansluiten, als ze dat niet doen of vragen 'waarom dan?' weet je genoeg.

Zeggen ze 'we doen enkel hybrides met het apparaat' of 'we flushen hem altijd van tevoren want een paar druppels minerale olie sloopt de aircocompressor van een hybride' is het redelijk veilig.

Ik ken een TS bij Toyota waar ik vroeger mee in de klas heb gezeten die heb ik mijn airco laten vullen nadat ik hem gerepareerd had. (hun hebben dus 2 verschillende apparaten staan, 1 voor hybride en eentje voor non-hybride) en hij vertelde mij dat het daar bij hun ook nog wel eens fout gaat bij andere monteurs en dan kost het zo'n bedrijf echt geld als er 1 een paar dagen later terug komt met 'mijn airco doet het niet meer na de service en er brand een lampje'...en dan denk je ik breng hem naar de dealer want die hebben er verstand van...

Minste risico blijft bij Tesla je A/C servicen al zeg ik dat niet graag 😜
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1