Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoeveel daling in % met koud weer deze dagen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net mijn M3P met sentry thuis laten staan gedurende 10 dagen en er was nauwelijks verdwenen energie. Zette hem weg met 78% en vond hem met 73% terug. Heb(rond de laatste storm) een paar keer naar de camera's gekeken. We wonen erg rustig/afgelegen waardoor de auto vrijwel niets heeft vast hoeven leggen. 5% is netjes. Mogelijk is het vebruik(in sentry modus) in een drukke buurt veel hoger, anders herken ik dat zeer hoge verbruik niet.

Ik weet inmiddels dat er verschillen bestaan tussen de auto's(en niet alleen de bestuurders)(ruitenwissers in mijn MYP een drama en in mijn M3P prima. Autopilot slaat meteen op tilt als ik naar het scherm van mijn M3 kijk en reageert prima bij mijn MY), mogelijk kan dat ook een verklaring zijn. In ieder geval hoeft het niet te betekenen dat iemand met klachten als een zeur moet worden weggezet en iemand zonder klachten als een fanboy...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Emphyrio and Krisja
Nee, maar veel meer dan enkele Watt kan dat niet zijn. Wat zeggen jouw metingen?
Ik had in mijn vorige Model X 2x dubbele Blackvue dashcams zitten, de DR950X-2CH.

Trok de Power Magic Ultra Battery B-130x van 7,5Ah (=90Wh op 12V) leeg in minder dan 4 uren.

Per dag mocht je dus rekenen op 540Wh.

En dat was dus voor 4 camera's. Daar zat dus geen alarmsysteem, geen 12V voedingen en geen USB voedingen aan die ook nog stroom trekken.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Model Y 2023 RWD. Geen sentry mode gebruikt

Met defrosting voor het rijden (in de ochtend)
IMG_2492.jpg

IMG_2490.jpg




Zonder defrosting voor het rijden
IMG_2493.jpg

IMG_2491.jpg
 
  • Like
Reactions: DTTS and Krisja
bij het autonoom laten rijden van een auto zou maar liefst 1/3 van het totale energieverbruik gaan naar het nemen van alle beslissingen en dus slechts de overige 2/3 naar het overwinnen van alle mogelijke wrijvingen en rolweerstanden.
Met deze heb ik toch wel een beetje moeite. Het zou betekenen dat de computer van een model 3 op de snelweg iets van 5Kw verstookt. Dat is het verbruik van een stuk of 7 high-end gaming pc's. Ik denk dat het verbruik eerder ergens tussen de 300 en 700 watt ligt.
 
Nee, maar veel meer dan enkele Watt kan dat niet zijn. Wat zeggen jouw metingen?
Een camera die geschikt is voor buiten heeft ook een verwarmingselement, zo’n camera zal tussen de 5 en 10 W verbruiken. Ga uit van 5W en 8 camera’s dan zit je al op minimaal 40W. Daarnaast is er ook de computer die de beeldverwerking doet, deze staat constant aan en beeldverwerking vergt relatief veel energie en de beeldverwerking van 8 camera’s vergt dus nog meer energie. Een krachtige en belaste NVR/NAS zit ook al snel tussen de 100 en 200W en deze hebben minder rekenkracht dan de beeldverwerking in de Tesla.Het vergelijk met een dashcam gaat dus niet op die verbruikt veel minder energie.
 
Dat zou ik dan inderdaad geen specialist noemen. Zonder boordcomputer zou de model 3 dan onder de 10kWh/100km kunnen komen. Dan begin je je al helemaal af te vragen wat al die andere autofabrikanten fout doen...

Nee, dat klopt voor geen meter. Kunnen ze ook meteen die warmtepomp er uit slopen. Die computer genereert zoveel warmte dat je geen andere warmtebron meer nodig hebt tijdens het rijden.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ok, ik geef aan de specialist van Imec door dat hij zich vergist heeft. 😉
Doe dat :). Ik geloof best dat er self driving auto's bestaan waarvoor dit getal klopt zoals misschien de Waymo taxis die in de stad rijden. Maar voor een Tesla M3 in elk geval niet (hoewel die geen FSD hebben). Hoe dan ook klinkt het als een enorme generalisatie waarbij geen rekening wordt gehouden met de sprongen die nu gemaakt worden in AI hardware. En inderdaad: een kachel van een oude M3 is ongeveer 3Kw. Als je de computer ziet als een veredelde gloeispiraal dan zou er wel erg veel koeling nodig zijn.
 
Hangt er ook sterk vanaf op welke chipset die auto draait.

Intel x64 is notoir inefficient. ARM is veel efficiënter. Na smartphones en tablets was Apple de eerste die ARM op grote schaal toepast op hun laptops en desktops, en AWS heeft Graviton in hun cloud aanbod om je workloads op te draaien, wat minder stroom vereist dan de klassieke workload op Intel/AMD x64 processors.

Hele datacenters draaien nog op Intel x64 chips. Zou heel wat aan actieve koeling en stroomverbruik schelen als ze om zouden schakelen naar ARM, maar dan moet je al je code voor ARM hercompilen en dat gaat niet altijd even goed.

Raspberry Pi's draaien ook ARM chips.
 
  • Like
Reactions: Powergerry
Ok, ik geef aan de specialist van Imec door dat hij zich vergist heeft. 😉

Die specialist kan best gelijk hebben als hij het totaalplaatje bekijkt (en dat is meestal zo als je de volle aandacht in een zaal wil). Daar waar wij enkel het verbruik van de wagen bekijken kijkt en rekent hij waarschijnlijk met alles wat er rond hangt om tot zijn besluit te komen.
Voor mijn Hue lamp te laten branden op een Siri commando heb ik volgende verbruikers:
- mijn iPhone (2), Homepods (2), iMac(1), MBA(1), iPad (1), Apple watch (2) die staat te luisteren en hierdoor energie verbruiken
- mijn router en modem
- de hue bridge
- de lamp met zijn WiFi verbinding zelf (niet te vergeten)
en dat is enkel in house, ga ik dan ook nog de datacenter, de internet provider en al de andere energieverbruikers tellen, nodig om mijn commando uit te voeren. Ja, dan heeft die specialist waarschijnlijk gelijk...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Niks exact gemeten, maar de Y (2023) nagenoeg geen verlies (zal iets zijn maar niet echt veel). Wel meeste binnendoor. Nog steeds 1x week laden. De 3 (P) uit 2019 mag nu 2x per week aan de lader (normaal ook 1x), aanzienlijk verschil met de Y.

Deze week 3x gereden met zware aanhanger en zelfs dat maakt niet veel uit (wel gewoon max. 80 kmh). Ik was zeer aangenaam verrast.