Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Nieuwsgierig geworden bezocht ik de site van @LarS85 , voerde mijn kenteken in (model S uit 2015) en krijg in beeld een offerte voor een afneembare trekhaak, caravanpakket etc, alsof je er mee mag trekken. Klinkt goed! Tot de laatste pagina, voor de offerte knop. Dan blijkt dat je het alleen voor een fietsenrek zou mogen gebruiken. Ze hebben dus geen oplossing, is de conclusie.

Ook even nagevraagd. Tot voor kort boden we dit aan als twee losse opties 'Geschakelde voeding' en 'Constante stroom'. In de praktijk zagen we dat dit meestal samen gekozen werd. Daar is dus 1 optie van gemaakt en onder de noemer 'Caravanpakket' geplaatst omdat het daar voornamelijk van toepassing is. Die naam werkt in dit geval wat verwarring natuurlijk, dat begrijp ik.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ok, ik heb het antwoord van onze specialisten.

Vooralsnog monteren wij alleen (afneembare) trekhaken onder de Model 3 en Model S die geschikt zijn voor fietsendragers. De directie is wel in overleg met de RDW en ook die Duitse partij om andere opties te creëren, maar of en zo ja wanneer daar iets uit komt is nog de vraag.

Helaas heb ik geen beter nieuws voor nu. Voor fietsendrager-trekhaken help ik graag verder.
Goed om te horen dat jullie als leverancier in gesprek zijn met de RDW. Ben benieuwd naar de uitkomst.
 
Wat betreft de aftermarket montage van een trekhaak voor Model S, als je deze alleen voor een fietsendrager gaat gebruiken, loop je dan nog ergens risico qua van de weg gehaald worden? Technisch gezien ziet het er wel prima uit, dat geloof ik wel.
 
Wat betreft de aftermarket montage van een trekhaak voor Model S, als je deze alleen voor een fietsendrager gaat gebruiken, loop je dan nog ergens risico qua van de weg gehaald worden? Technisch gezien ziet het er wel prima uit, dat geloof ik wel.

Er zijn heel veel after market trekhaken tbv fietsendragers. Worden bij vele merken toegepast. Niet geschikt (lees: bestemd) voor trekken van een karretje maar alleen voor een fietsendrager. Dat is legaal ook al staat er geen "trekgewicht" op je kenteken.

Als kentekenplaat en verlichting goed werken/zichtbaar zijn en het geheel solide aan de auto hangt hoef je niet bang te zijn om van de weg gehaald te worden.

Nb: en wellicht veel veiliger dan allerlei andere systemen met haakjes, zuignappen etc tbv achterklep of dak! :rolleyes:
 
Ok, ik heb het antwoord van onze specialisten.

Vooralsnog monteren wij alleen (afneembare) trekhaken onder de Model 3 en Model S die geschikt zijn voor fietsendragers. De directie is wel in overleg met de RDW en ook die Duitse partij om andere opties te creëren, maar of en zo ja wanneer daar iets uit komt is nog de vraag.

Helaas heb ik geen beter nieuws voor nu. Voor fietsendrager-trekhaken help ik graag verder.

Hoi Lars,

Is hier al iets zinnigs over te melden, hoe gaat het? Ik zou er graag zo een achter onze model S laten monteren.

Groet, Lucas
 
Ik heb de trekhaak uit Willich laten monteren ,ziet er goed uit afneembaar als trekhaak niet gemonteerd is steekt er niets onder de tesla uit,ook de stekkerdoos kan omhoog gedraaid worden.Maar nu de vermelding op het kentekenbewijs ,eerst melding gedaan na twee weken melding dat rdw lelystad moet beslissen ,een telefoontje gehad(26-05) dat tesla toestemming moet geven,toen ik dat te kort door de bocht vond zou ik nog gebeld worden door monteur tot op heden niets gehoord helaas in duitsland wel op kenteken .Als het in duitsland toegelaten is zou het toch voor nederland ook moeten gelden toch(Europa!) Anders een mogelijkheid de tesla exporteren op ketekenregistratie aanpassen en weer importeren als idee ,dan moeten ze de gewijzigde gegevens wel overnemen.Wel bewerkelijk op zo,n manier.
 
Ik heb de trekhaak uit Willich laten monteren ,ziet er goed uit afneembaar als trekhaak niet gemonteerd is steekt er niets onder de tesla uit,ook de stekkerdoos kan omhoog gedraaid worden.Maar nu de vermelding op het kentekenbewijs ,eerst melding gedaan na twee weken melding dat rdw lelystad moet beslissen ,een telefoontje gehad(26-05) dat tesla toestemming moet geven,toen ik dat te kort door de bocht vond zou ik nog gebeld worden door monteur tot op heden niets gehoord helaas in duitsland wel op kenteken .Als het in duitsland toegelaten is zou het toch voor nederland ook moeten gelden toch(Europa!) Anders een mogelijkheid de tesla exporteren op ketekenregistratie aanpassen en weer importeren als idee ,dan moeten ze de gewijzigde gegevens wel overnemen.Wel bewerkelijk op zo,n manier.
Heel interessant om te volgen, kun je er ook eens wat plaatjes van schieten hoe het eruit ziet?
 
Ik heb de trekhaak uit Willich laten monteren ,ziet er goed uit afneembaar als trekhaak niet gemonteerd is steekt er niets onder de tesla uit,ook de stekkerdoos kan omhoog gedraaid worden.Maar nu de vermelding op het kentekenbewijs ,eerst melding gedaan na twee weken melding dat rdw lelystad moet beslissen ,een telefoontje gehad(26-05) dat tesla toestemming moet geven,toen ik dat te kort door de bocht vond zou ik nog gebeld worden door monteur tot op heden niets gehoord helaas in duitsland wel op kenteken .Als het in duitsland toegelaten is zou het toch voor nederland ook moeten gelden toch(Europa!) Anders een mogelijkheid de tesla exporteren op ketekenregistratie aanpassen en weer importeren als idee ,dan moeten ze de gewijzigde gegevens wel overnemen.Wel bewerkelijk op zo,n manier.
Super! Het zou mooi zijn als je ons op de hoogte wilt houden van de ontwikkelingen met de RDW. Je hebt een TÜV Süd certificaat, dat moet toch wat betekenen in EU/NL...
 
Fantastisch dat je de stap hebt gezet!
De RDW is een onmogelijke lastige partij, als het om eenmalige aanpassingen gaat.

Maar ze moeten dit inderdaad gewoon overnemen. Tesla heeft hier niks mee te maken jij bent baas over je eigen auto!
Echter zie maar bij de juiste mensen uit te komen binnen de RDW, het is een afschuif organisatie, heb het ook al een keer op moeten geven met import van een Jeep Wrangler uit USA die al 3 jaar gereden had in Duitsland met een duits kenteken. Ze hebben met 3 keer laten komen om me uiteindelijk af te schepen met een verhaal dat ze er niks mee konden omdat de typegoedkeuring destijds in Duitse toelating niet correct is verlopen. Daar sta je dan als particulier, met je Duitse kenteken te zwaaien om alsjeblieft een gele plaat erop te krijgen zodat je elk jaar 2000 euro extra mag bijdragen aan de staatskas.... 1 EU bestaat echt niet.

Ik ken veel mensen die met een amerikaanse pick-up die in Amerika goedgekeurd is voor 9ton hier alsnog naar Lelystad moeten voor een individuele keuring om een schamele 3300 kg op massa geremd te krijgen.
 
Burghoff trekhaak laten installeren door Wema Lathum, 709 (inclusief verzenden naar Wema) + 250 euro.
Prima. Klein issue gehad met achteruitrijlamp op fietsendrager van Ueber (meeste andere fietsendragers hebben deze lamp niet) die in serie stond met remlicht door fout in beschrijving van Jäger. Dit is netjes opgelost. Alleen voor fietsendrager (al zou ik hem voor een ritje naar de lokale stort ook met een aanhanger nog wel durven gebruiken) Voordeel is de zeer toegankelijke (13-polige) kabelaansluiting, die je met een trekring naar beneden klapt en dan net als bij normale auto's van achter bereikbaar is. Dat is bij de originele trekhaak een stuk lastiger.
Duidelijke visuele handleiding, die voor de eerste keer wel van belang is. (Had eraan zitten draaien en de borging gelockt, dus kreeg hem er met geen mogelijkheid meer in. Na een half uur maar eens de instructie gepakt om hem te unlocken. Dat was 2 seconden werk..RTFM..)
Kogel is afsluitbaar met sleuteltje. Demontage en montage van de kogel is zeer eenvoudig (als je het één keer weet) en juiste borging goed zichtbaar. (groen vlak in beeld=OK)
 
  • Informative
Reactions: nervus and Lucas31
Burghoff trekhaak laten installeren door Wema Lathum, 709 (inclusief verzenden naar Wema) + 250 euro.
Prima. Klein issue gehad met achteruitrijlamp op fietsendrager van Ueber (meeste andere fietsendragers hebben deze lamp niet) die in serie stond met remlicht door fout in beschrijving van Jäger. Dit is netjes opgelost. Alleen voor fietsendrager (al zou ik hem voor een ritje naar de lokale stort ook met een aanhanger nog wel durven gebruiken) Voordeel is de zeer toegankelijke (13-polige) kabelaansluiting, die je met een trekring naar beneden klapt en dan net als bij normale auto's van achter bereikbaar is. Dat is bij de originele trekhaak een stuk lastiger.
Duidelijke visuele handleiding, die voor de eerste keer wel van belang is. (Had eraan zitten draaien en de borging gelockt, dus kreeg hem er met geen mogelijkheid meer in. Na een half uur maar eens de instructie gepakt om hem te unlocken. Dat was 2 seconden werk..RTFM..)
Kogel is afsluitbaar met sleuteltje. Demontage en montage van de kogel is zeer eenvoudig (als je het één keer weet) en juiste borging goed zichtbaar. (groen vlak in beeld=OK)

Bedankt om te delen, en veel plezier er mee natuurlijk! Heb je ook een andere bodemplaat met uitsparing laten plaatsen?
Ik zoek nog een goede installateur in België, alle tips welkom...
 
Bedankt om te delen, en veel plezier er mee natuurlijk! Heb je ook een andere bodemplaat met uitsparing laten plaatsen?
Ik zoek nog een goede installateur in België, alle tips welkom...
Er is een rechthoek uit de plaat gezaagd en dat laat ik voorlopig zo. Ik heb nog een hele vracht mindere vinylwrap liggen voor tijdelijke afdekking in de winterperiode als ik de fietsendrager niet gebruik
 
  • Like
Reactions: timp
Net een telefoontje van het RDW gehad ,ze willen alleen een aanpassing van het trekgewicht doorvoeren als er een brief bijzit met handtekening van de importeur of fabrikant (dus Tesla).Was verder een prettig gesprek met een invoelende ambtenaar maar kom hier dus voorlopig niet verder mee helaas !Ook de vestiging Tesla in Groningen kon me hiermee niet helpen.Heeft iemand een idee of aanspreekpunt hogerop bij Tesla
 
Net een telefoontje van het RDW gehad ,ze willen alleen een aanpassing van het trekgewicht doorvoeren als er een brief bijzit met handtekening van de importeur of fabrikant (dus Tesla).Was verder een prettig gesprek met een invoelende ambtenaar maar kom hier dus voorlopig niet verder mee helaas !Ook de vestiging Tesla in Groningen kon me hiermee niet helpen.Heeft iemand een idee of aanspreekpunt hogerop bij Tesla

eigenlijk vreemd als er wel getest kan worden maar ook als dat met goed gevolg wordt doorlopen het niet afdoende is. Waarom moet Tesla een handtekening er onder zetten?
 
Ze willen de toestemming van Tesla dat de auto door hun geschikt geacht wordt om iets te trekken en ze willen dan ook dat Tesla de daarbij behorende treklasten aangeeft die op het kentekenbewijs komen te staan ,evengoed willen ze hem dan alsnog testen voordat ze hem op kenteken zetten wat mij een tamelijk overbodige actie lijkt.Ik heb nog wel even aan hun genoemd de andere weg de Tesla tijdelijk exporteren naar duitsland trekgewicht op keneteken plaatsen en daarna weer terug exporteren dan moeten ze het wel op kenteken zetten met bijbehorende treklast
 
  • Like
Reactions: Superendo