Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Na 3 sets velgen zowel 19" als 21", evenveel sets banden, en een keer of 6 uitbalanceren, ben ik gestopt met zoeken naar oplossingen.
Het trillen is hier het ergst tussen 125-130 km/u.
De vraag is wel of je alle mogelijkheden hebt benut?
1. Zijn je velgen origineel of aftermarket? Aftermarket velgen hebben meestal meer lood nodig en kunnen nieuw al onrond zijn.
2. Zijn je velgen 100% rond, dus minder dan 0,2 mm onrondheid.
3. Gebruik je bij aftermarket velgen spacers? Een bron van problemen.
4. Lopen je banden na montage niet mooi rond? Banden een kwart tot een half over de velg verplaatsen. Nog niet OK, laten schillen.
5. Zijn je banden op roadforce gecontroleerd? Zo nee, laten schillen of vervangen. Tesla doet dit gratis binnen 7.000 km na nieuw.
6. Rijdt je auto goed rechtuit? Zo nee, als uitlijnen niet helpt, stuurhuis laten controleren. Na 5 uitlijnpogingen bleek mijn stuurhuis defect.

Als het dan nog niet goed is kun je nog een uitlijnservice zoeken die de banden en de velgen aan de auto kan balanceren. Als er speling op lagers of fusees zit gaat die natuurlijk niet weg door uitlijnen en balanceren.

Er zijn enkele zeer gespecialiseerde bedrijven die met name snelle auto's als Lambo's, Porsches en Ferrari's als klant hebben. In Barendrecht kwam ik weleens met mijn Audi S6. Overigens is het opvallend dat als je vier nieuwe banden wil laten omleggen, er tijdens dat proces zo maar twee door de monteur kunnen worden afgekeurd omdat deze niet binnen de toleranties vallen. Bij dat bedrijf in Barendrecht hadden ze meer dan tienduizend banden op voorraad en pakken ze zo de goede exemplaren eruit. De afgekeurde banden gaan retour leverancier en nogal eens naar een tweede keus verkoper.

Tenslotte moet je je realiseren dat de eerste kilometers een auto altijd wat trilt. Dit komt doordat er tijdens het langer parkeren platte vlakken aan de banden ontstaan. Dit effect verdwijnt vooral in de winter pas na een behoorlijk aantal kilometers.
 
Mijn Tesla feb 2018 maakt een licht donker rammelend geluid wat komt uit de voorophanging. Het doet zich voor als je langzaam over ongelijk wegdek rijdt. Zonde van de premium ervaring. Vanuit Tesla is er helaas nog geen oplossing en duidelijkheid. Een forumlid heeft een Google Forms aangemaakt en ook is er een apart draadje. Voor degene die het ook hebben:

Rattle noise coming from front air suspension

En het formulier
Rattle noise coming from front suspension

Ik heb sinds januari dit probleem met een nieuwe P100D van december 2017. Tesla schaart het probleem in ieder geval hieronder. Als ik het draadje lees waarnaar jij verwijst dan valt mij echter op dat de omstandigheden waaronder het optreedt nogal verschillen. Ik ervaar het probleem alleen bij snel optrekken en het lijkt er op dat bij koud weer het probleem vaker optreedt dan bij warm weer. Het is echt een heftig mechanisch geluid, waarbij het lijkt dat er iets serieus mis is in de aandrijving.
Volgens Tesla is het een probleem dat de motor voor trilt en vooral als de air suspension niet in de laagste stand staat. Uiteindelijk is het gevolg slijtage aan de ophanging. Er is nog geen fix. Als het probleem te groot is dan worden wat onderdelen vervangen waardoor het probleem (tijdelijk?) kleiner wordt. Dit is ongeveer wat ik begrepen heb van het service centre. Ik had de pech dat het niet te reproduceren was tijdens het bezoek aan het service centre (een afspraak waar ik 4 maanden op heb moeten wachten!) zodat ik nog steeds met het probleem zit. Moet nog uitvinden of het probleem inderdaad weg is als de auto laag staat. Benieuwd of er meer problemen van deze aard zijn. Volgens het service centre wel.
 
Ik heb sinds januari dit probleem met een nieuwe P100D van december 2017. Tesla schaart het probleem in ieder geval hieronder. Als ik het draadje lees waarnaar jij verwijst dan valt mij echter op dat de omstandigheden waaronder het optreedt nogal verschillen. Ik ervaar het probleem alleen bij snel optrekken en het lijkt er op dat bij koud weer het probleem vaker optreedt dan bij warm weer. Het is echt een heftig mechanisch geluid, waarbij het lijkt dat er iets serieus mis is in de aandrijving.
Volgens Tesla is het een probleem dat de motor voor trilt en vooral als de air suspension niet in de laagste stand staat. Uiteindelijk is het gevolg slijtage aan de ophanging. Er is nog geen fix. Als het probleem te groot is dan worden wat onderdelen vervangen waardoor het probleem (tijdelijk?) kleiner wordt. Dit is ongeveer wat ik begrepen heb van het service centre. Ik had de pech dat het niet te reproduceren was tijdens het bezoek aan het service centre (een afspraak waar ik 4 maanden op heb moeten wachten!) zodat ik nog steeds met het probleem zit. Moet nog uitvinden of het probleem inderdaad weg is als de auto laag staat. Benieuwd of er meer problemen van deze aard zijn. Volgens het service centre wel.

Klinkt als een ander issue dan de mijne. Het komt bij mij alleen voor op hobbelig wegdek en daar rij ik over het algemeen zachtjes om niet nog meer trillingen te veroorzaken (lees: bijgeluiden door loszittende onderdelen veroorzaakt door het te hard nemen van grote obstakels :)
Dat draadje toont idd diverse issues, ook met sommige wat oudere auto's.
 
Ik heb sinds januari dit probleem met een nieuwe P100D van december 2017. Tesla schaart het probleem in ieder geval hieronder. Als ik het draadje lees waarnaar jij verwijst dan valt mij echter op dat de omstandigheden waaronder het optreedt nogal verschillen. Ik ervaar het probleem alleen bij snel optrekken en het lijkt er op dat bij koud weer het probleem vaker optreedt dan bij warm weer. Het is echt een heftig mechanisch geluid, waarbij het lijkt dat er iets serieus mis is in de aandrijving.
Volgens Tesla is het een probleem dat de motor voor trilt en vooral als de air suspension niet in de laagste stand staat. Uiteindelijk is het gevolg slijtage aan de ophanging. Er is nog geen fix. Als het probleem te groot is dan worden wat onderdelen vervangen waardoor het probleem (tijdelijk?) kleiner wordt. Dit is ongeveer wat ik begrepen heb van het service centre. Ik had de pech dat het niet te reproduceren was tijdens het bezoek aan het service centre (een afspraak waar ik 4 maanden op heb moeten wachten!) zodat ik nog steeds met het probleem zit. Moet nog uitvinden of het probleem inderdaad weg is als de auto laag staat. Benieuwd of er meer problemen van deze aard zijn. Volgens het service centre wel.
Ik heb hetzelfde voor met mijn 85D van 03/2016. Nog steeds geen fix, helaas.
 
Even een tegengeluid: sinds gisteren rij ik een S100D na 4,5jr S85. Wàt een auto!

Ik bedoel, dan ben ik al Tesla gewend en dus vind ik navigatie zoeken op bedrijfsnaam in Google, calender sync, Spotify, aandrijflijn zonder schokken/brom/trilling, etc heel normaal.

Maar dan stap je van een 2013 model in een 2018 model en merk je de vooruitgang::
- stiller, steviger, solide, afwerking top
- luchtvering: wow!
- nieuwe gril: wow!
- autopilot: wow!
- nieuwe MCU: wow!
- nieuwe stoelen: wow!

Het gaat er ook om wat je verwacht. Ik verwacht nog hier en daar wel een issue. Zo kraakt een portier heel iets en had ik gister een tijdje geen LTE. Als je even terugdenkt aan 2012-2014 en alle ellende met contactors, 100km/h brom, drive unit failures, etc dan is Tesla echt ver gekomen.
 
Gisteren mijn nieuwe X opgehaald prachtige auto comfort heerlijk maar er blijft altijd wat te zeiken dus bij deze. Spotify lijkt de hele tijd uit te loggen of niet te laden, als je dan overspringt naar radio en terug naar spotify dan laad hij de lijst ineens wel. Dit probleem had ik niet in mijn S daar werkte spotify altijd.
 
lijkt me echt een mcu 2 probleem, bij mijn X uit maart op versie .21 geen probleem, Doet het zelfs beter als voorheen, na parkeren gaat hij tegenwoordig verder met dezelfde playlist terwijl voorheen ik deze altijd opnieuw moest laden.
 
Nog steeds op 2018.6 hier, ondanks herhaaldelijk heen-en-weer gemail én een recent bezoek aan 't SeC (wat meestal via de Wifi toch tot een "er staat een update klaar"-melding leidt, hoewel geen garantie natuurlijk). Hoewel ik m'n hart vasthou voor de AP-update ivm iedere 15 seconden 't stuur vast houden ben ik gewoon "graag mee" met de laatste versies... toen ik in 't begin meldingen deed van het probleem kreeg ik soms tot 4 meldingen per dag dat er een update klaar stond (die nooit geïnstalleerd kon worden), dus 'k ga ervan uit dat men wel degelijk een push kan forceren, en nu nul, nougabollen, noppes, niks.

De ramen leidden soms hun eigen leven, die werden aangespannen op 1 of andere manier en maken bij momenten een hemeltergend mechanisch geluid. Rubber rond de ramen lijkt met een keukenschaar afgeknipt wanneer je wat beter kijkt.

Laadklep ging niet meer dicht door wrijving tegen carrosserie, waardoor waarschijnlijk een signaal doorgegeven werd dat er iets tussen zat. Laadklep werd op termijn beschadigd door die wrijving. Nu is de laadklep dus hersteld, lees: ze sluit weer. Maar als je kijkt zie je dus de schade nog, én ik denk dat er een ferme kras aan de laadpoort is bij gekomen die niet door mij veroorzaakt werd.

't Feit da'k niet in mijn eigen Spotify-account kon sinds mijn bezoek aan 't SeC lijkt opgelost. Te Aalst daarentegen verlies ik tijdens het laden zonder enige uitzondering steeds mijn connectie. Kan dus ook de app niet checken of pushmeldingen krijgen wanneer ik niet in de wagen blijf zitten. 'k Vraag mij nog steeds af of ik echt wel de enige ben met dat probleem.

Deursensoren werden vervangen, nu kletsen ze nergens meer tegen maar wordt blijkbaar zo'n grote marge ingerekend dat ze nu niet voldoende meer openen, zucht.

**Kleine virtuele facepalm**
 
Mijn Tesla feb 2018 maakt een licht donker rammelend geluid wat komt uit de voorophanging. Het doet zich voor als je langzaam over ongelijk wegdek rijdt. Zonde van de premium ervaring. Vanuit Tesla is er helaas nog geen oplossing en duidelijkheid. Een forumlid heeft een Google Forms aangemaakt en ook is er een apart draadje. Voor degene die het ook hebben:

Rattle noise coming from front air suspension

En het formulier
Rattle noise coming from front suspension

Vreselijk hé dat Tesla dit probleem maar niet oplost... koop je een Tesla vanwege de rijervaring, zit het ding steeds te trillen en te brommen als je een beetje accelereert en hebben ze geen oplossing voor het probleem... :confused:
 
Vreselijk hé dat Tesla dit probleem maar niet oplost... koop je een Tesla vanwege de rijervaring, zit het ding steeds te trillen en te brommen als je een beetje accelereert en hebben ze geen oplossing voor het probleem... :confused:
Heeft - volgens info die ik via via kreeg - te maken met een klep(je) in de airspring en de (holle) crossbars die van de strut tower naar het schutbord lopen. Deze werken als een soort klankkast. Ze kunnen daar foam in spuiten om het een stuk beter te maken.

Maar er zijn natuurlijk nog 400 andere redenen waarom wielophanging geluid kan maken (end-links van de sway bar, moeren niet vast, uitgelopen rubbers, etc.)
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Daarom rij ik nog heel lang in, zoals Chris van EC-rent het noemt, één van de laatste pareltjes van Tesla. Een alleen achterwiel aangedreven S85 :)

Ik heb ooit bij tesla 2dehands een p85 ( ik denk een +) te koop gezien maar met AP. Zo zijn er echt niet veel en idd een hebbeding... Ondanks de vele issues vind ik mijn titanium met beige interieur en zwarte dakhemel steeds meer een hebbeding, als het dan toch awd moet zijn dan heb ik een paar facelifts gezien met zelfde kleuren en ap1... ook een rariteit. Voor de rest zien alle nieuwe Tesla's er eigenlijk zowat hetzelfde uit...
 
Ik heb ooit bij tesla 2dehands een p85 ( ik denk een +) te koop gezien maar met AP. Zo zijn er echt niet veel en idd een hebbeding... Ondanks de vele issues vind ik mijn titanium met beige interieur en zwarte dakhemel steeds meer een hebbeding, als het dan toch awd moet zijn dan heb ik een paar facelifts gezien met zelfde kleuren en ap1... ook een rariteit. Voor de rest zien alle nieuwe Tesla's er eigenlijk zowat hetzelfde uit...

Er staat nu ook een P85 met AP1 te koop: Occasions | Tesla Nederland
 
Ik heb ooit bij tesla 2dehands een p85 ( ik denk een +) te koop gezien maar met AP. Zo zijn er echt niet veel en idd een hebbeding..

Was 't een rode P85, achterwiel aangedreven, Luchtvering, Gunmetal Turbine 21", AP1 uit 2015 toevallig ;) In Maart als certified occasion opgehaald. Ze staan wel met enige regelmaat te koop bij tesla als occasion hoor. En ik sluit me bij Wim aan, geweldige koets (en om on-topic te blijven - op de ruitensproeiers na - holy moly!)