De vraag is wel of je alle mogelijkheden hebt benut?Na 3 sets velgen zowel 19" als 21", evenveel sets banden, en een keer of 6 uitbalanceren, ben ik gestopt met zoeken naar oplossingen.
Het trillen is hier het ergst tussen 125-130 km/u.
1. Zijn je velgen origineel of aftermarket? Aftermarket velgen hebben meestal meer lood nodig en kunnen nieuw al onrond zijn.
2. Zijn je velgen 100% rond, dus minder dan 0,2 mm onrondheid.
3. Gebruik je bij aftermarket velgen spacers? Een bron van problemen.
4. Lopen je banden na montage niet mooi rond? Banden een kwart tot een half over de velg verplaatsen. Nog niet OK, laten schillen.
5. Zijn je banden op roadforce gecontroleerd? Zo nee, laten schillen of vervangen. Tesla doet dit gratis binnen 7.000 km na nieuw.
6. Rijdt je auto goed rechtuit? Zo nee, als uitlijnen niet helpt, stuurhuis laten controleren. Na 5 uitlijnpogingen bleek mijn stuurhuis defect.
Als het dan nog niet goed is kun je nog een uitlijnservice zoeken die de banden en de velgen aan de auto kan balanceren. Als er speling op lagers of fusees zit gaat die natuurlijk niet weg door uitlijnen en balanceren.
Er zijn enkele zeer gespecialiseerde bedrijven die met name snelle auto's als Lambo's, Porsches en Ferrari's als klant hebben. In Barendrecht kwam ik weleens met mijn Audi S6. Overigens is het opvallend dat als je vier nieuwe banden wil laten omleggen, er tijdens dat proces zo maar twee door de monteur kunnen worden afgekeurd omdat deze niet binnen de toleranties vallen. Bij dat bedrijf in Barendrecht hadden ze meer dan tienduizend banden op voorraad en pakken ze zo de goede exemplaren eruit. De afgekeurde banden gaan retour leverancier en nogal eens naar een tweede keus verkoper.
Tenslotte moet je je realiseren dat de eerste kilometers een auto altijd wat trilt. Dit komt doordat er tijdens het langer parkeren platte vlakken aan de banden ontstaan. Dit effect verdwijnt vooral in de winter pas na een behoorlijk aantal kilometers.