Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Qua klachten: stennis schoppen en in de boom klimmen totdat je fatsoenlijk geholpen wordt.
Qua rijden: al die EAP en TACC onzin uitzetten en lekker in classic mode genietend zoeven over 's lands wegen.

De enige reden om een Tesla te kopen is, naast dat hij elektrisch is, is juist de EAP en TACC.
Zonder EAP had ik ook een Ampera-E kunnen kopen of iets dergelijks. Rijdt ook voor geen meter en dan was er dus gewoon weer een goede ICE gekomen.
 
Het is gewoon nog een aantal jaar te vroeg voor een goed werkende AP, als je er nu al voor gaat moet je simpelweg beseffen dat je een beta tester bent. Moet er zelf niet aan denken om me zorgen te maken over belijning of afritten of phantom brakes of whatever, ik wil gewoon zelf rijden in de fijnste auto die er op dit moment te koop is.
Dus doe hem weg, koop een ICE en kom over 4-5 jaar weer terug, dan zal AP inmiddels wel voldoen aan je verwachtingen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het is gewoon nog een aantal jaar te vroeg voor een goed werkende AP, als je er nu al voor gaat moet je simpelweg beseffen dat je een beta tester bent. Moet er zelf niet aan denken om me zorgen te maken over belijning of afritten of phantom brakes of whatever, ik wil gewoon zelf rijden in de fijnste auto die er op dit moment te koop is.
Dus doe hem weg, koop een ICE en kom over 4-5 jaar weer terug, dan zal AP inmiddels wel voldoen aan je verwachtingen.

De meeste ICE fabrikanten lijken al verder te zijn qua AP en TACC. Terwijl dit het selling point van Tesla is.
Ook de verwachtingen die worden geschapen in de reclamefilmpjes van Tesla zijn extreem ver af van wat de werkelijkheid brengt.
Fijn rijden doet hij stukken minder dan dat mijn ICE deed. Stoplichtsprintjes zijn het enig dat indruk maakt maar als je bij 140km het e-pedaal indrukt blijkt dat er van het bij lage snelheid indrukwekkende vermogen nog maar weinig over.

Dat hij niet denderend in elkaar gezet is neem je voor lief omdat je dan verwacht de beste AP te krijgen.
De verkooppraatjes over de AP blijken na aankoop niet waar en dan blijft er weinig over van het Tesla verkoopverhaal.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Rprp and Superendo
De meeste ICE fabrikanten lijken al verder te zijn qua AP en TACC. Terwijl dit het selling point van Tesla is.
Ook de verwachtingen die worden geschapen in de reclamefilmpjes van Tesla zijn extreem ver af van wat de werkelijkheid brengt.
Fijn rijden doet hij stukken minder dan dat mijn ICE deed. Stoplichtsprintjes zijn het enig dat indruk maakt maar als je bij 140km het e-pedaal indrukt blijkt dat er van het bij lage snelheid indrukwekkende vermogen nog maar weinig over.

Dat hij niet denderend in elkaar gezet is neem je voor lief omdat je dan verwacht de beste AP te krijgen.
De verkooppraatjes over de AP blijken na aankoop niet waar en dan blijft er weinig over van het Tesla verkoopverhaal.
Het is niet leuk om teleurgesteld te zijn. Ik voel met je mee.

Intussen: fijn dat je een EV hebt gekocht, dank voor de bijdrage aan een schonere toekomst.
 
Het is niet leuk om teleurgesteld te zijn. Ik voel met je mee.

Intussen: fijn dat je een EV hebt gekocht, dank voor de bijdrage aan een schonere toekomst.

Inmiddels afgesproken, met Executive Care en het Service Centre, dat we op vakantie gaan met de ICE en de Tesla gaat die tijd logeren bij het Service Center. Hopelijk is dat lang genoeg om het A4tje met punten opgelost te krijgen.
 
Inmiddels afgesproken, met Executive Care en het Service Centre, dat we op vakantie gaan met de ICE en de Tesla gaat die tijd logeren bij het Service Center. Hopelijk is dat lang genoeg om het A4tje met punten opgelost te krijgen.
Rob, ik denk serieus dat jij een zgn 'maandagmorgen-model' te pakken hebt.. Ik vind AP geweldig werken, het maakt met name het lange afstand reizen zoveel makkelijker en ontspannender... Balen, ik hoop dat je eruit komt...
 
mijn schoonvader heeft net een nieuwe xc40:
- ook phantom brakes
- onverwachte uitwijkingen
maar verder is er wel blij mee;)
Toen ik vorig jaar op zoek was naar een elektrische auto heb ik vrij serieus overwogen een Hyundai Ioniq te kopen. Ik heb een tijd lang het Ioniq-forum bezocht en ook daar was fantoom remmen een veel voorkomend onderwerp. Het is dus niet alleen aan Tesla's voorbehouden.
 
  • Informative
Reactions: HWS and robertvg
Wat gaat de tijd snel: net een afspraak ingepland bij SeC Rotterdam voor over een paar weken. Dan heeft onze X90D er bijna 60.000km op zitten en is het eerste jaar Tesla rijden voorbij gevlogen.

Straks de punten die on topic zijn in dit draadje en die opgelost moeten worden. Eerst even dit: ik ben nog nooit zo enthousiast en tevreden geweest over een auto. Ik merk zelfs dat de Tesla steeds vaker eigenlijk buiten de categorie ‘auto’ valt :))

Dan weer on topic. Welk lijstje krijgt het SeC mee:

- Een keyfob doet helemaal niets meer. Batterij vervangen helpt niet (ik zal jullie voor zijn)

- De gordel van de passagiersstoel blokkeert vaak. Dat wil zeggen als mijn vrouw uit ademt en de gordel iets meer ruimte krijgt trekt hij strak. Dat is uiteindelijk alleen op te lossen door de gordel in zijn geheel los te maken en opnieuw vast te maken. Eerste reactie van Tesla: dat heb je nu eenmaal bij amerikaanse gordels. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de beweging van uw vrouw. Mijn eerste reactie daarop: (1) dat klinkt nog niet als een oplossing, (2) wilt u dan even aan mijn vrouw uitleggen dat ze de eerste 40.000km (toen dit probleem niet optrad) anders heeft bewogen dan de laatste 14000 km, en (3) toch maar even naar kijken dus...

- De gordels van de tweede en derde zitrij (wij hebben de 6 persoonsuitvoering) blijven een beetje slap hangen. De in de stoelen geintegreerde gordels trokken eerst mooi strak, maar na een klein jaar gebruik niet meer.

- Bij flinke regen (als in ‘druppels die uit de lucht vallen’) hebben we twee keer gehad dat er water drupte uit de binnenverlichting in het midden van de auto, bij de FWD.

- De voor sommigen bekende gele streep rondom het centrale scherm. Misschien zat ie er al langer, maar sinds de nieuwe navi met minder geel en meer grijs is het niet meer te missen. Nieuwe MCU dus...

Op de gordel van mijn vrouw na, allemaal zonder morren genoteerd door Tesla met oplossingsrichting erbij. Zoals je mag verwachten. Alleen nieuwe MCU levering was niet zeker of die er over 3 weken (dan heb ik de afspraak) al zou zijn. Overigens had ik op basis van sommige berichten verwacht dat ik weken zou moeten wachten voordat ik terecht kon, maar als ik niet met vakantie was had ik nog wel sneller terecht gekund. En dat terwijl ze de auto toch 2 dagen willen hebben. Geen lange wachttijden bij SeC Rotterdam dus...

Naast deze punten ben ik afgelopen jaar 1 keer terug geweest om een raam opnieuw af te laten stellen en een raamstijl die door de verkeerde afstelling was gesneuveld te laten vervangen.

Ook heb ik een haat-liefde verhouding met een aantal zaken in de categorie ‘software’. Zo zijn er periodes dat ik AP (al dan niet op verzoek van mijn passagiers) niet gebruik, kan ik soms een paar softwareversies mijn iPhone niet synchroniseren en kwam de navigatie soms met ‘verrasende oplossingen’. En tot overmaat van ramp doet de christmas show het sinds een maand of 2 niet meer :)
Waar zit dan het ‘liefde’-element? Tesla is erin geslaagd om mijn mindset ten opzichte van de ‘auto’ te veranderen. Door de OTA updates weet ik dat elk ongemak maar tijdelijk is en word ik regelmatig verrast met nieuwe functionaliteit en verbeteringen. Doet AP het vandaag niet lekker? Goede kans dat het volgende week weer beter gaat. En ja, ook het nieuwe navigatiesysteem is nog niet perfect, maar he: welke andere auto geeft je gewoon over the air en gratis een heel nieuw systeem? Een hoge tolerantie van mijn kant daar dus en veel plezier met hoe dit werkt.

Als laatste item op het lijstje staat mogelijk (ik twijfel nog) het laten vervangen van de banden door all season exemplaren.

Al met al ben ik dus dik tevreden. Zeker als je bedenkt dat ik al bijna een jaar rijd in de meest innovatieve en geavanceerde auto die er op de markt is. Het werkt gewoon heel goed. En fijn. En comfortabel. En fun. En....<gaat verder off topic>.....
 
Goed te horen dat je zo enthousiast bent. Zoals ik na 3.5 jaar ook nog steeds. Ook over de service van Tesla.

- De gordel van de passagiersstoel blokkeert vaak. Dat wil zeggen als mijn vrouw uit ademt en de gordel iets meer ruimte krijgt trekt hij strak.
- De gordels van de tweede en derde zitrij blijven een beetje slap hangen.
Je vrouw achterin laten zitten is zeker geen oplossing? :D
 
Waarschijnlijk helemaal in het verkeerde draadje: er wordt hier regelmatig geklaagd over de slechte bereikbaarheid van de SeC's. De afgelopen 9 maanden heb ik een keer of 5-6 met Tesla gebeld en altijd binnen 5 minuten een medewerker aan de lijn gekregen. Nu lijkt 5 minuten door de zeikmuzak waar je naar moet luisteren wel langer, maar de ik vind de bereikbaarheid erg meevallen.

Geprikkeld door andere klachten over de lange termijn waarop afspraken kunnen worden gemaakt, heb ik vandaag gebeld voor een eerste onderhoudsbeurt en inderdaad, het wordt eind september. Komt dat even goed uit; KITT is dan een jaar oud en heeft er naar verwachting ruim 40k opzitten, dus komt de 40k beurt als geroepen. En dan mogen ze de voorwielshudder ook even oplossen (mijn enige echte klacht op dit moment).
 
  • Like
Reactions: robertvg