Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wat gaat de tijd snel: net een afspraak ingepland bij SeC Rotterdam voor over een paar weken. Dan heeft onze X90D er bijna 60.000km op zitten en is het eerste jaar Tesla rijden voorbij gevlogen.

Straks de punten die on topic zijn in dit draadje en die opgelost moeten worden. Eerst even dit: ik ben nog nooit zo enthousiast en tevreden geweest over een auto. Ik merk zelfs dat de Tesla steeds vaker eigenlijk buiten de categorie ‘auto’ valt :))

Dan weer on topic. Welk lijstje krijgt het SeC mee:

- Een keyfob doet helemaal niets meer. Batterij vervangen helpt niet (ik zal jullie voor zijn)

- De gordel van de passagiersstoel blokkeert vaak. Dat wil zeggen als mijn vrouw uit ademt en de gordel iets meer ruimte krijgt trekt hij strak. Dat is uiteindelijk alleen op te lossen door de gordel in zijn geheel los te maken en opnieuw vast te maken. Eerste reactie van Tesla: dat heb je nu eenmaal bij amerikaanse gordels. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de beweging van uw vrouw. Mijn eerste reactie daarop: (1) dat klinkt nog niet als een oplossing, (2) wilt u dan even aan mijn vrouw uitleggen dat ze de eerste 40.000km (toen dit probleem niet optrad) anders heeft bewogen dan de laatste 14000 km, en (3) toch maar even naar kijken dus...

- De gordels van de tweede en derde zitrij (wij hebben de 6 persoonsuitvoering) blijven een beetje slap hangen. De in de stoelen geintegreerde gordels trokken eerst mooi strak, maar na een klein jaar gebruik niet meer.

- Bij flinke regen (als in ‘druppels die uit de lucht vallen’) hebben we twee keer gehad dat er water drupte uit de binnenverlichting in het midden van de auto, bij de FWD.

- De voor sommigen bekende gele streep rondom het centrale scherm. Misschien zat ie er al langer, maar sinds de nieuwe navi met minder geel en meer grijs is het niet meer te missen. Nieuwe MCU dus...

Op de gordel van mijn vrouw na, allemaal zonder morren genoteerd door Tesla met oplossingsrichting erbij. Zoals je mag verwachten. Alleen nieuwe MCU levering was niet zeker of die er over 3 weken (dan heb ik de afspraak) al zou zijn. Overigens had ik op basis van sommige berichten verwacht dat ik weken zou moeten wachten voordat ik terecht kon, maar als ik niet met vakantie was had ik nog wel sneller terecht gekund. En dat terwijl ze de auto toch 2 dagen willen hebben. Geen lange wachttijden bij SeC Rotterdam dus...

Naast deze punten ben ik afgelopen jaar 1 keer terug geweest om een raam opnieuw af te laten stellen en een raamstijl die door de verkeerde afstelling was gesneuveld te laten vervangen.

Ook heb ik een haat-liefde verhouding met een aantal zaken in de categorie ‘software’. Zo zijn er periodes dat ik AP (al dan niet op verzoek van mijn passagiers) niet gebruik, kan ik soms een paar softwareversies mijn iPhone niet synchroniseren en kwam de navigatie soms met ‘verrasende oplossingen’. En tot overmaat van ramp doet de christmas show het sinds een maand of 2 niet meer :)
Waar zit dan het ‘liefde’-element? Tesla is erin geslaagd om mijn mindset ten opzichte van de ‘auto’ te veranderen. Door de OTA updates weet ik dat elk ongemak maar tijdelijk is en word ik regelmatig verrast met nieuwe functionaliteit en verbeteringen. Doet AP het vandaag niet lekker? Goede kans dat het volgende week weer beter gaat. En ja, ook het nieuwe navigatiesysteem is nog niet perfect, maar he: welke andere auto geeft je gewoon over the air en gratis een heel nieuw systeem? Een hoge tolerantie van mijn kant daar dus en veel plezier met hoe dit werkt.

Als laatste item op het lijstje staat mogelijk (ik twijfel nog) het laten vervangen van de banden door all season exemplaren.

Al met al ben ik dus dik tevreden. Zeker als je bedenkt dat ik al bijna een jaar rijd in de meest innovatieve en geavanceerde auto die er op de markt is. Het werkt gewoon heel goed. En fijn. En comfortabel. En fun. En....<gaat verder off topic>.....

Gelukkig heeft mijn X90D van maart 2017 en inmiddels 44000km minder problemen.
Wel de gele ingebrande randen in de MCU. Ik wacht al een maand op de nieuwe touch screen die “in Europa nooit op voorraad is omdat wij die heel weinig vervangen”, aldus Tesla.

Zojuist nog even met Tesla contact gehad en de verwachting is nu “begin september, maar hopelijk eerder”. Ja, dat hoop ik ook.

Afijn, er zijn ergere dingen dan een gele rand in het scherm. Wel vind ik het onderdelen-levertijd-drama afdoen aan het plezier van een Tesla.
 
Nu na 1,5 maand en 3.000km begin mij toch serieus af te vragen of het kopen van een Tesla wel zo verstandig is geweest.

De lijst met punten is inmiddels een A4tje lang.
Het terugbellen voor een afspraak gebeurd niet en ook met de nieuwe update 2018.26 is het rijden (met EAP en TACC) ronduit gevaarlijk.
Ik stap inmiddels met tegenzin de auto in en dat is nog geen automerk eerder gelukt in de 32 jaar dat ik auto rij.

Ook is er weinig zicht op dat de klachten ook aangepakt gaan worden.
Heel vervelend dit. Een A-merk onwaardig. Heb je een rechtsbijstandsverzekering??
 
gisteren en vandaag een melding :

"Vehicle Coolant low call Tesla Service" heb ik gedaan, hebben een nota gemaakt voor Sec Zaventem, die zouden terugbellen, als jullie ze hebben gehoord ik ook... Zal wel niet erg zijn nu ja als de batterij oprookt is het Tesla haar probleem....
3 dagen en *tig meldingen verder, maar van SeC Zaventem niks gehoord, spijtig. dit weekend eens kijken of SuC-en nog werkt
 
Soms helpt het als je er gewoon naar toe gaat. Coolant low is serieus en kunnen ze in ieder geval redelijk snel bijvullen. Zou gewoon ter plekke eisen dat ze dat doen.

inderdaad dat dat serieus is, daarom dat ik zou verwachten dat ze effectief doen wat Tesla Service zegt namelijk terugbellen. Blijkbaar is het te druk. uiteindelijk is het hun probleem als de batterij de komende 5 jaar kapot gaat, dus daarom dat ik het niet goed begrijp. Nu ik heb al paar maal met tesla service gebeld om te vragen wat temperatuur van de batterij was en dat was in orde... 35 graden. voorlopig moet ik korte ritten doen maar in augustus een lange vakantie trip met bijkomende SuCs...
 
inderdaad dat dat serieus is, daarom dat ik zou verwachten dat ze effectief doen wat Tesla Service zegt namelijk terugbellen. Blijkbaar is het te druk. uiteindelijk is het hun probleem als de batterij de komende 5 jaar kapot gaat, dus daarom dat ik het niet goed begrijp. Nu ik heb al paar maal met tesla service gebeld om te vragen wat temperatuur van de batterij was en dat was in orde... 35 graden. voorlopig moet ik korte ritten doen maar in augustus een lange vakantie trip met bijkomende SuCs...

Ik wens je veel wijsheid toe. ;)
 
inderdaad dat dat serieus is, daarom dat ik zou verwachten dat ze effectief doen wat Tesla Service zegt namelijk terugbellen. Blijkbaar is het te druk. uiteindelijk is het hun probleem als de batterij de komende 5 jaar kapot gaat, dus daarom dat ik het niet goed begrijp. Nu ik heb al paar maal met tesla service gebeld om te vragen wat temperatuur van de batterij was en dat was in orde... 35 graden. voorlopig moet ik korte ritten doen maar in augustus een lange vakantie trip met bijkomende SuCs...

Het prio systeem is inderdaad niet altijd 100%. Hopelijk word je snel verder geholpen, maar soms kan het best zijn van meteen langs te gaan als dat mogelijk is voor jou.

Ik heb hier net wel een goede ervaring mee gehad (moet dan mss is goede service ervaring-topic, maar is gerelateerd): vorige week 2x een probleem gehad tijdens superchargen in Lokeren dat plots stopt (1x blijkbaar error op BMS, 1x op charge port). Ik had service aan de lijn op vrijdag avond, die het doorgaf aan SeC Gent. Ik vermeldde erbij dat er enige dringeendheid is als er iets scheelt aan de batterij aangezien ik binnen 2 weken op reis vertrek naar Kroatië met de auto. SuC problemen wil dan absoluut vermijden. Eerste grote trip met (zwangere) vrouw, moet foutloos verlopen ;).
Vanochtend nog vóór 9u opgebeld door SeC Gent met de melding dat ze bezig zijn de logs te analyseren. Deze week krijg ik meer info. Blijkbaar zijn er nog een paar mensen die in Lokeren problemen hebben gehad, kan mogelijks aan de palen liggen (hoop ik, heb al eens een kapotte BMS gehad die onder garantie werd vervangen).
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Phil_BE and Wim S.
Ik heb jou en BobbyKings advies opgevolgd en ben vanmorgen langsgegaan, de Service manager die ik naar aanleiding hiervan had aan geschreven had me ook gezegd dit zeker te doen.
na een kleine 1u30 was het probleem opgelost het was de 4 way valve die lekte en stuk was, is vervangen onder garantie (77k km)

dus zeer netjes !


dus ik weet het voor in het vervolg gewoon langsgaan en niet janken dat ze niet terugbellen :) thanks Guys.
 
Ik heb al een tijdje een rare klik die ik niet thuis kan brengen. Het lijkt van rechtsachter te komen, uit de buurt van de motor daar. Het is in de auto niet zo goed hoorbaar maar wel erbuiten of als de ramen of het dak openstaan. Het geluid is een korte metaalachtige klik waarvan het lijkt dat het optreedt als ik van regen naar accelleren overga. Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?