Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik steeds zie is dat een Tesla HPWC een enkel fase 100A lader is. (is 23kW bij 230V)
https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_hpwc_installation_guide.pdf

Een TWC is een maximaal 3 fase 32A lader. (is 22kW bij 3x 230V)
https://www.tesla.com/sites/default...installation-manual-nl-NL-v2.pdf?201612081439

Dat zijn dus twee verschillende apparaten met vrijwel hetzelfde uiterlijk.

Ik denk dat je het dan ook hebt over de TWC.

Een 6mm2 kabel lijkt mij voldoende voor de TWC maar er zijn hier grotere specialisten die je daarmee verder kunnen helpen.
De vraag daarbij is ook of deze door de grond moet en of je dan wellicht ook een gewapende kabel nodig hebt.
Verder heb je voor een EV een type B aardlek nodig.
 
Mijn Model 3 zit netjes op de boot, dus hoog tijd (te laat eigenlijk) om de charger te installeren. Ik heb me er een beetje in verdiept, maar vrees dat ik de installatie toch uit handen moet geven.

Dit is de situatie en beoogde werkzaamheden:

- Recente woning (2018). Charger komt aan de buitenbuurt op +/- 4m. afstand van de meterkast.
- Ik zit nu op 1x 40A en dat zou 3x 25A moeten worden.
- Meterkast moet dus op de schop. (geen plek voor 3a 25A op het moment)
- Kabel van meterkast naar Wall Charger.

De meeste installateurs rekenen hier €1200,-/€1400,- ex. voor (excl. Wall Charger)
Is dat een beetje een realistische prijs voor het werk dat gedaan moet worden?

En is die Wall Charger nou echt niet in het zwart verkrijgbaar in Europa zoals Tesla zegt? Zou jammer zijn....

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
De meeste installateurs rekenen hier €1200,-/€1400,- ex. voor (excl. Wall Charger)
Is dat een beetje een realistische prijs voor het werk dat gedaan moet worden?

En is die Wall Charger nou echt niet in het zwart verkrijgbaar in Europa zoals Tesla zegt? Zou jammer zijn....

Alvast bedankt voor jullie advies![/QUOTE]

Ik weet niet in welke regio je zit maar Sparreboom uit Ridderkerk deed het bij mij voor 785 ex btw Heb er gelijk een Maxem tussen laten zetten en dat koste 567 ex btw extra. Zeer netjes uitgevoerd. Is wel 1,5 jaar geleden dus Maxem is intussen stuk duurder geworden helaas... En wellicht de installateur ook ;-)
 
Mijn Model 3 zit netjes op de boot, dus hoog tijd (te laat eigenlijk) om de charger te installeren. Ik heb me er een beetje in verdiept, maar vrees dat ik de installatie toch uit handen moet geven.

Dit is de situatie en beoogde werkzaamheden:

- Recente woning (2018). Charger komt aan de buitenbuurt op +/- 4m. afstand van de meterkast.
- Ik zit nu op 1x 40A en dat zou 3x 25A moeten worden.
- Meterkast moet dus op de schop. (geen plek voor 3a 25A op het moment)
- Kabel van meterkast naar Wall Charger.

De meeste installateurs rekenen hier €1200,-/€1400,- ex. voor (excl. Wall Charger)
Is dat een beetje een realistische prijs voor het werk dat gedaan moet worden?

En is die Wall Charger nou echt niet in het zwart verkrijgbaar in Europa zoals Tesla zegt? Zou jammer zijn....

Alvast bedankt voor jullie advies!
Ach, Shell/NewMotion rekent het dubbele.
Sowieso kost de aanpassing naar 3x25A al iets van € 200 bij de netbeheerder, daar verdient de installateur niks aan.

Er waren wel ooit mensen die als test een offerte vroegen voor een 3x16A lasapparaat in de garage. Dan blijft wellicht de Tesla-specifieke toeslag achterwege. (Evenals het juiste aardlekschakelaartje, vrees ik.)
 
Heeft iemand een idee waarom ik men model 3 maar aan 8 ampere kan opladen via het gewone stopcontact? Ik vind terug dat dit aan 13 ampere zou moeten kunnen.
Ik overweeg nu een blauw stopcontact (16 ampere) te installeren, maar wil zeker zijn dat er dan ook effectief 16 ampere gebruikt gaat worden.
 
Hi,

Ik heb al flink wat gelezen op het forum, dank voor alle info. Ik kan 1 punt alleen nergens vinden. Ik heb geen oprit maar wil wel een thuislaadoplossing maken voor noodgevallen als de auto leeg zou zijn en alle publieke laadpalen bezet zouden zijn. ( Of 's winters als de range slechter is of om de auto voor te verwarmen ). Aangezien ik er niet dagelijks aan ga laden wil ik geen enorme kosten maken. Mijn meterkast is 1 fase en ik heb nog ruimte op de rails om een extra groep aan te sluiten . De meterkast hangt tegen de muur waar ik het stopcontact of oplaadpunt wil maken. Hemelsbreed 30 cm dus door de muur heen. Belangrijk wel dat het veilig is en waterdicht. Als ik 1 groep extra laat aanleggen en die alleen aansluit op het laadpunt, dan heb ik daar toch 3,7kw laadsnelheid, of heeft mijn hele huis 3,7 te besteden en klapt alles eruit zodra ik ook de oven of de vaatwasser aanzet?

Hebben jullie nog goeie ideeën voor een simpele oplossing om te laden? Waterdicht stopcontact of investeren in zoiets als een TWC ( Wel zonde van de 2 extra fases die ik dan niet gebruik)

Bedankt voor alle tips!!
 
Hi,

Ik heb al flink wat gelezen op het forum, dank voor alle info. Ik kan 1 punt alleen nergens vinden. Ik heb geen oprit maar wil wel een thuislaadoplossing maken voor noodgevallen als de auto leeg zou zijn en alle publieke laadpalen bezet zouden zijn. ( Of 's winters als de range slechter is of om de auto voor te verwarmen ). Aangezien ik er niet dagelijks aan ga laden wil ik geen enorme kosten maken. Mijn meterkast is 1 fase en ik heb nog ruimte op de rails om een extra groep aan te sluiten . De meterkast hangt tegen de muur waar ik het stopcontact of oplaadpunt wil maken. Hemelsbreed 30 cm dus door de muur heen. Belangrijk wel dat het veilig is en waterdicht. Als ik 1 groep extra laat aanleggen en die alleen aansluit op het laadpunt, dan heb ik daar toch 3,7kw laadsnelheid, of heeft mijn hele huis 3,7 te besteden en klapt alles eruit zodra ik ook de oven of de vaatwasser aanzet?

Hebben jullie nog goeie ideeën voor een simpele oplossing om te laden? Waterdicht stopcontact of investeren in zoiets als een TWC ( Wel zonde van de 2 extra fases die ik dan niet gebruik)

Bedankt voor alle tips!!
Ik zou als het even kan zeker gaan voor 3 fase 3 * 25A. Hebben wij 5 jaar geleden gedaan voor de Zoe en nu kan de Model 3 met 70 km per uur geladen (ook geen oprit, rubber mat over kabel). De Ratio laadbox voor circa 600 euro destijds via een webwinkel besteld
 
Hi,

Ik heb al flink wat gelezen op het forum, dank voor alle info. Ik kan 1 punt alleen nergens vinden. Ik heb geen oprit maar wil wel een thuislaadoplossing maken voor noodgevallen als de auto leeg zou zijn en alle publieke laadpalen bezet zouden zijn. ( Of 's winters als de range slechter is of om de auto voor te verwarmen ). Aangezien ik er niet dagelijks aan ga laden wil ik geen enorme kosten maken. Mijn meterkast is 1 fase en ik heb nog ruimte op de rails om een extra groep aan te sluiten . De meterkast hangt tegen de muur waar ik het stopcontact of oplaadpunt wil maken. Hemelsbreed 30 cm dus door de muur heen. Belangrijk wel dat het veilig is en waterdicht. Als ik 1 groep extra laat aanleggen en die alleen aansluit op het laadpunt, dan heb ik daar toch 3,7kw laadsnelheid, of heeft mijn hele huis 3,7 te besteden en klapt alles eruit zodra ik ook de oven of de vaatwasser aanzet?

Hebben jullie nog goeie ideeën voor een simpele oplossing om te laden? Waterdicht stopcontact of investeren in zoiets als een TWC ( Wel zonde van de 2 extra fases die ik dan niet gebruik)

Bedankt voor alle tips!!
Als je 1 fase hebt is de kans redelijk groot dat je 40 Ampere hebt in totaal (dit kun je zien aan je hoofdschakelaar, in je stoppenkast onderaan), mocht dat inderdaad waar zijn, dan heb je in principe meer dan genoeg amperes voor je huis gedurende 99% van de tijd, dan hoef je enkel tijdens het koken rekening te houden dat je de auto aan het laden bent. 9200-3700 is nog steeds 5500 watt, een oven gebruikt maximaal 2000 watt (meestal veel minder), een vaatwasser meestal niet hoger dan 1200 op de piek momenten. Je hoeft je niet heel snel zorgen te maken hierover.
 
Laad al bijna 3 jaar met 32A monofase. Mijn aansluiting is 40A, maar dacht dat de aansluitingen in Nederland lichter zijn.
1 zware verbruiker er bij (vaat)wasmachine lukt, meer niet.
De hoofdzekering is er nog maar zo’n 3 keer uit gevolgen. Gelukkig kunnen we die in België zelf weer op zetten.
Ik laad aan 7,4 kW of 34km/u wat ruim voldoende is.
Upgraden naar 3 fasen is inderdaad overbodig gebleken.
 
Staat inderdaad 40A op, dan erboven 2 rijen met 4 groepen die ook beide uiterst links een schakelaar hebben met 40A erop. Wat gebeurt er als je (theoretisch) meer dan 40A totaal zou gebruiken?

Wat voor aansluiting is handig voor incidenteel gebruik?

@Klaas, ik heb helaas geen vaste parkeerplaats voor de deur dus kan niet altijd voor de deur laden. Gelukkig wel op kantoor en zijn openbare laadpalen in de buurt. Mocht ik ooit weer verhuizen staat een oprit wel op het verlanglijstje
 
Laad al bijna 3 jaar met 32A monofase. Mijn aansluiting is 40A, maar dacht dat de aansluitingen in Nederland lichter zijn.
1 zware verbruiker er bij (vaat)wasmachine lukt, meer niet.
De hoofdzekering is er nog maar zo’n 3 keer uit gevolgen. Gelukkig kunnen we die in België zelf weer op zetten.
Ik laad aan 7,4 kW of 34km/u wat ruim voldoende is.
Upgraden naar 3 fasen is inderdaad overbodig gebleken.
Hier ook 1 fase 40A maar ik heb een Zappi laadstation met loadbalancer. Als ik kookplaat, vaatwas en ander zware verbruikers opzet dan verlaagd hij de laadsnelheid en springen er geen zekeringen af. Kost bijna evenveel dan TWC maar je kan er veel meer mee doen.
 
Als je 1 fase hebt is de kans redelijk groot dat je 40 Ampere hebt in totaal (dit kun je zien aan je hoofdschakelaar, in je stoppenkast onderaan), mocht dat inderdaad waar zijn, dan heb je in principe meer dan genoeg amperes voor je huis gedurende 99% van de tijd, dan hoef je enkel tijdens het koken rekening te houden dat je de auto aan het laden bent. 9200-3700 is nog steeds 5500 watt, een oven gebruikt maximaal 2000 watt (meestal veel minder), een vaatwasser meestal niet hoger dan 1200 op de piek momenten. Je hoeft je niet heel snel zorgen te maken hierover.
Een hoofdschakelaar is GEEN zekering. Een 40 A hoofdschakelaar wil niet zeggen dat je ook een 40 A zekering hebt. In veel (wat oudere) groepenkasten kun je het helemaal niet zien. In Nederland is 35 A denk ik meer gangbaar.

Of je daarmee 16 A continue kunt laden hangt van je overige gebruik af. Nu is het voor noodgevallen dus je zult je er, de keren dat je het gebruikt, erg bewust van zijn. Je kunt dan zelf voor loadbalancer spelen door op die momenten even geen zware verbruikers aan te zetten.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Dat zit natuurlijk wat in. Maar het prijsverschil tussen 'een stopcontact tegen de buitenmuur' en een 'slimme lader' is, als je hem inderdaad alleen in noodgevallen wil gebruiken, natuurlijk wel vrij groot.
Een slimme lader kost excl. BTW 500 euro en zal idd duurder zijn dan een blauwe mennekes stopcontact maar je gaf het zelf aan dat je dan zelf voor loadbalancer mag spelen.
Een slimme lader is toch iets comfortabeler en kun je veel meer mee doen waardoor je ook flink wat kunt besparen als je de ECO of ECO+ instellingen gebruikt. Verdient zichzelf dan wel een beetje terug.
Ik maakte trouwens het vergelijk met een TWC lader.
Alles hangt een beetje van je budget af maar weet dat een blauwe mennekes stopcontact ook een aardlekschakelaar nodig heeft en deze nogal wat kosten.
 
Ik maakte trouwens het vergelijk met een TWC lader.
Ik reageerde dan ook niet op jou ;)
Alles hangt een beetje van je budget af maar weet dat een blauwe mennekes stopcontact ook een aardlekschakelaar nodig heeft en deze nogal wat kosten.
Volgens mij geldt dat voor een TWC, maar juist weer niet voor een UMC (want als dat gold voor een UMC, dan kon je hem nergens gebruiken):

Oplaadinstallatie voor thuis

upload_2019-7-12_9-9-11.png


... waardoor je ook flink wat kunt besparen als je de ECO of ECO+ instellingen gebruikt. Verdient zichzelf dan wel een beetje terug.
Bij gebruik enkel in noodgevallen ga je dat nooit terugverdienen.

- edit - mijn opmerking over de aardlekschakelaar hierboven had betrekking op de (dure) gelijkstroom variant (EV of type B). Als je alleen maar een stopcontact bij wil plaatsen kan die achter een bestaande aardlek (mits daar nog geen 4 groepen achter zitten) of achter een nieuwe relatief goedkope 1 fase type A aardlek schakelaar (of achter een 1 fase alamat).