Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat deze bij 100% afgelopen week nog naar 495 km range op heeft geladen, waar 498 in het verleden het maximale was (en schijnt tot 499 te kunnen, maar dat heb ik nooit gezien).

ik na 11.000 op 99% rond de 485 (3%) but then again heb ook al eens op 479 gezeten bij 99% dus ja .... zolang het rated kilometers is, valt het wel mee want van die 499km haal ik er zo'n 340 dus die paar rated kms zullen het niet maken, denk ik.
 
Aangezien ik nog steeds geen laadpaal bij mijn woning heb (buurtbewoners hebben bezwaar en de gemeente is niet zo snel) moet ik dus laden op kantoor, parkeergarages of bij SuC's. Ik probeer altijd maximaal 90% te laden en alleen 100% aan te tikken als ik weet dat ik direct ga rijden. Mijn trip naar Zwitserland is bijzonder fijn verlopen en het laden ging snel en efficient onderweg. Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de ervaringen m.b.t. het verliezen van range. Uiteindelijk wil ik hier na een x-aantal kilometers hier niet teveel op in hoeven leveren? Wat doet Tesla er uiteindelijk aan als je range drastisch naar beneden is gegaan?
 
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de ervaringen m.b.t. het verliezen van range. Uiteindelijk wil ik hier na een x-aantal kilometers hier niet teveel op in hoeven leveren? Wat doet Tesla er uiteindelijk aan als je range drastisch naar beneden is gegaan?

Er zijn eigenlijk alleen lange termijn statistieken beschikbaar van de S en X. Daaruit blijkt dat de degradatie zelden meer is dan 10%. En dan moeten we ons ook nog realiseren dat de batterijen van de Model 3 en het BMS verder doorontwikkelde versies zijn waar we nog betere prestaties van kunnen verwachten. Voor de S en X statistieken zie plaatje hieronder
degradatie.jpg

Tesla zal alleen iets doen als degradatie na 8 jaar of 160.000/192.000km onder de 70% komt of eerder als uit het doormeten blijkt dat de batterij echt defect is.
  • Model 3 en Model Y Standard of Standard Range Plus - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
  • Model 3 en Model Y Long Range of Performance - 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
 
Ja, ik ben wel benieuwd wat de mijne gaat doen na 3-4 jaar. Ik heb hem gekozen en was niet bereid om (al teveel) compromissen te doen op rijstijl. Dit blijft dus zo te zien een onbekende factor en eentje die me best zenuwachtig maakt aangezien ik de range (in de winter) al maar een nipte vind voor mij. Akkoord, ik laad ook niet tot 100% of onder 8-10% maar ben verplicht om minimum 5x per week te superchargen (10%=>90%)
5 keer per week SuC'en is inderdaad veel en doet zeker wat met de batterij. A.d.a.k. heeft Tesla het BMS zo ontworpen dat de batterij beschermd wordt. Bij x aantal kWh SuC'en is bij de Model S gebleken dat SuC'en afgeknepen wordt. Zo is mijn Model S ook al geknepen naar maximaal 96 kW. Mijn batterij degradatie is nu 4.7%.
Ik vermoed dat jouw auto ook afgeknepen gaat worden. Zou fijn zijn als je dat meemaakt, dit ook deelt op dit forum.
 
Last edited by a moderator:
5 keer per week SuC'en is inderdaad veel en doet zeker wat met de batterij. A.d.a.k. heeft Tesla het BMS zo ontworpen dat de batterij beschermd wordt. Bij x aantal kWh SuC'en is bij de Model S gebleken dat SuC'en afgeknepen wordt. Zo is mijn Model S ook al geknepen naar maximaal 96 kWh. Mijn batterij degradatie is nu 4.7%.
Ik vermoed dat jouw auto ook afgeknepen gaat worden. Zou fijn zijn als je dat meemaakt, dit ook deelt op dit forum.

Ja, zal ik zeker doen, (en het zijn er meestal "maar" 4, zie onderaan)

Uiteindelijk is het een beetje spijtig aangezien het erg moeilijk is in mijn geval om het anders te doen. Ik heb deze wagen boven een nieuwe 3 of 4 serie BMW gekozen aangezien de range zou volstaan voor m'n ritten.Van 560 op papier naar "ja, 400 moet zeker wel te doen zijn" naar een reële range van 320-330km. Dit voorlopig in de winter want ik merk ook wel dat er een serieus verschil op zit wanneer het iets warmer wordt. (Ik rij dan nog eens vroeg in de morgen wanneer het op z'n koudst is en de wagen staat buiten)

Het grootste probleem is dat er op het werk geen laadmogelijkheden zijn en ook niet echt in de buurt dus ben ik na het werk aangewezen om een supercharger op te zoeken die op 18km heen en 30km terug ligt.

Wekelijks ritje ziet er alsvolgt uit:

home(95%)=>(25%)SUC(90%)=>(18%)werk(18%)=>(10%)SUC(90%)=>(79%)hotel=>(71%)werk(71%)=>(63%)Hotel(63%)=>(55%)Werk(55%)=>(45%)SUC(90%)=>(11%)SUC(75%)=>(15%)home

Vrijdag tot maandag avond kom ik met 1 AC charger makkelijk toe.

Als ik het extra tijdsverlies vergelijk met m'n vorige ICE kom ik ongeveer op een 5 uur per week. Nu het zou een heel ander verhaal zijn als er AC laadmogelijkheden op het werk en de hotels waren. (ik ben op zoek en heb verschillende passen)

@Maurice1 , op basis van wat wordt er afgeknepen? Het aantal DC charges alleen of wordt er ook rekening gehouden met het aantal geladen killowat? ex. 1000x1kWu = 1000x65kWu?
 
Ik laad tot 70% en ga laden zodra ik onder de 40% kom. Ik heb (nog) geen eigen laadpaal. Vanaf oktober woon ik ergens anders met wel een eigen laadpaal en dan ga ik voor dagelijke gebruik waarschijnlijk laden tot 60% tenzij ik meer range nodig heb.
 
The final conclusion from this study is that there is a huge potential for prolonging the battery lifetime by avoiding high SOC values. Additional prolonging of the lifetime can also be reached by only charging the battery with the needed energy, using a small DOD, and to do this just before the driving. This strategic planning of the charging will limit the impact from the calendar ageing.
Author Contributions: Conceptualization, E.W. and T.T.; Methodology, E.W.; Software, E.W.; Validation,
 
  • Informative
Reactions: widodh
Dat is een interessante benadering. Al zou ik dan niet kiezen voor een 100 -80 benadering omdat dit issue al eerder besproken is. Beter niet boven de 90%... toch?

Als je overweegt dat superchargen minder goed voor de batterij, dan kan je zeker een punt hebben m.b.t. tot het rust geven van de batterij. Ik zou niet weten wat beter is. Wel is mij uit het artikel duidelijk dat je beter 2x 20% kan laden dan 1x 40% als we ervan uitgaan dat je thuis laadt en dat je 20% per dag nodig hebt. Of zoals Bjorn het zegt: ABC Always Be Charging :D
Of zoals Tesla zegt:

"Tot welk percentage moet ik de batterij opladen?
Wijzig het oplaadpercentage van de batterij in het instellingenmenu op het touchscreen. Voor de meeste Tesla-eigenaren is een oplaadniveau van 80% voldoende voor normaal dagelijks gebruik. Wij raden u aan de oplaadlimieten alleen te verhogen wanneer u lange afstanden gaat rijden.

Moet ik wachten tot de batterij helemaal leeg is voordat ik de auto oplaad?
Tesla gebruikt lithium-ion-batterijen en daardoor is er geen geheugeneffect. Dit betekent dat de batterij niet helemaal leeg hoeft te zijn voordat u deze oplaadt. Wij raden u aan de auto zo vaak mogelijk op de oplader aan te sluiten."
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Als doel is lithium ion accu zo lang mogelijk te houden. Auto tussen 5-30 % houden voor in de zomer en winter 15-50% . Dit betekend dus frequent laden. In de hete zon zetten met een bijna volle accu is desastreus. Lang doorladen ( meer en lang hitte) ook niet goed. Als de ventilatoren aangaan om de accu te gaan koelen is het een slecht teken. Stop met laden. Die gaan draaien als temp al veel te hoog is.
 
.Van 560 op papier naar "ja, 400 moet zeker wel te doen zijn" naar een reële range van 320-330km.

Hoe snel rij je? Ik reed eerst alles 100 km per uur, maar ben vanwege het slechte superchargen en het vreselijke bereik zachter gaan rijden. Rij nu nergens meer harder dan 90, en kom nu soms weer bijna even ver als een jaar geleden met mijn oude S
 
Als de ventilatoren aangaan om de accu te gaan koelen is het een slecht teken. Stop met laden. Die gaan draaien als temp al veel te hoog is.
Hoge temperatuur is inderdaad niet goed. Maar het is juist het BMS dat zorgt dat de temperatuur van de batterij niet te hoog wordt door hem dan te gaan koelen. De enige reden te stoppen met laden is dat de laadefficiency omlaag gaat door de energie die het koelen verbruikt. Als laden ondanks koelen toch slecht zou zijn zou Tesla het niet best gedaan hebben met meeste verkopen in Californie....
 
Als de ventilatoren aangaan om de accu te gaan koelen is het een slecht teken. Stop met laden. Die gaan draaien als temp al veel te hoog is.

Deze conclusie deel ik niet. Waar baseer je die op? Niet op bovenstaand onderzoek.

Volgens mij is het tegenovergestelde namelijk waar. Snelladen bij een hoge temperatuur is namelijk beter, als die hoge temperatuur maar nooit de 60 graden bereikt. Dan pas ontstaat er schade. Het is niet zo dat er bij 50 graden dan ook schade ontstaat. Er is geen linear verband met de temperatuur. Het BMS zorgt voor de ideale temperatuur en als daar de vents hard voor moeten draaien is dat prima. Los van de herrie die dat geeft.
 
Ik vind het toch raar dat ik hier nooit op gewezen ben. Een van de redenen om voor de dure S te kiezen is het recht op 'gratis' lifetime supercharging. Met 60.000+km per jaar scheelt dat behoorlijk in mijn operationele kosten. Ook staat er bij ons in het dorp een SuC. Bijna iedere dag rij ik langs de SuC en werk wat laatste emails of telefoontjes weg voordat ik naar huis ga waar de kinderen verder werken (gelukkig) redelijk onmogelijk maken.

Niemand van Tesla heeft mij verteld dat dit slecht is voor de batterij, noch kun je dit terugvinden in de handleiding die ik voor de levering van voren naar achteren heb gelezen (pure voorpret!). Mij is ook niet verteld dat ze je laadsnelheid zouden terugschroeven wanneer je teveel zou laden aan de SuC.

Ik zal on-ge-twij-feld behoren tot de groep die teruggeschroefd is, ik kom namelijk niet meer boven de 85kW uit. Het hoogste dat ik ooit gehaald heb is overigens maar iets van 125kW. Ik vind het best kwalijk dat mij dit nooit verteld is, ik had dan op een andere manier mijn laadpatroon ingericht. Er werd in Tilburg bij bestelling en levering juist benadrukt dat ik overal gratis kon superchargen en dat dit nu net een onderscheidend element van Tesla-rijden is. Niet dat je dit niet te veel moet doen omdat anders de batterij sneller slijt en je laadsnelheid afgeknepen wordt.

Kun je overigens weer 'teruggezet' worden naar hogere laadsnelheden door je laadgedrag te 'verbeteren'? Of kan dat alleen door een nieuwe batterij te kopen?
 
Niemand van Tesla heeft mij verteld dat dit slecht is voor de batterij, noch kun je dit terugvinden in de handleiding die ik voor de levering van voren naar achteren heb gelezen (pure voorpret!). Mij is ook niet verteld dat ze je laadsnelheid zouden terugschroeven wanneer je teveel zou laden aan de SuC.
" slecht " is wel een betrekkelijk begrip. De verschillen die we in dit draadje veronderstellen zijn niet heel groot. We (ik reken mezelf er ook onder...) raken van slag als we plotseling 1% meer degradatie merken. Of het werkelijk toe te schrijven is aan superchargen is niet zeker. Maar het afknijpen van de laadsnelheid na zo'n 20.000kWh (gelijk aan ca 100.000-120.000 km) snelladen is natuurlijk wel een teken aan de wand. Kan ter bescherming van de batterij zijn maar ook om het gratis laden bij grootgebruikers te ontmoedigen. Duidelijk wordt het pas als Tesla er officieel iets van gaat zeggen, dat is volgens mij nog niet gebeurd.