Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

lekke band

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog een noobie vraag: Voor op reis heb ik een bandenvulmiddel-fles. Bij klein lek zou dat moeten/kunnen werken. Maarrrr... daarna heb je een compressortje nodig en die werken altijd op 12V sigaretten aansteker. Vlgs mij bestaat er geen met een USB aansluiting, ook omdat dat 5V is.
Iemand een slim alternatief?
superdomme vraag, kan 'm niet meer deleten vlgs mij. De M3 blijkt toch een sigaretten aansteker te hebben. Oeffff...
 
banden hebben een speciale vulling voor minder geluid en als je lek herstelt moet je deze vulling kapotsnijden en verliest daarmee geluidsdempende functie.

Daar ontbreken wat woorden: verliest daarmee de geluidsdempende werking voor een heel klein deel. Ze snijden echt niet de hele foam uit de band, maar alleen een plek rond het lek. Bij mij was dat ongeveer 10 bij 10 cm voldoende voor de plakker aan de binnenkant. Geen verschil in geluid te merken. Maar geluid is een subjectieve beleving.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Recent lekke band gehad; verhaal was dat reparatie wel kon (goedkope optie; wat meest mensen willen en ook leasemaatschappijen), maar veel originele tesla banden hebben een speciale vulling voor minder geluid en als je lek herstelt moet je deze vulling kapotsnijden en verliest daarmee geluidsdempende functie. Mij maakte het niet omdat beide opties vergoed werden….
Klopt. Aan de binnenkant van de band zijn schuimblokken gelijmd die het geluid dempen. In NL wordt daar niet erg moeilijk over gedaan, maar de ADAC en bandenbedrijven in Dld. willen om die reden geen vulkanisch rubber plaatsen als reparatie (omdat de geluiddempende eigenschappen van de band dan wijzigen).
 
Had langzaam leeglopende band. Hun bandenboer loopt over van het werk dus ik stel ik bel leaseclub met de vraag -> kan ik niet naar een andere bandenman hier om de hoek. Opgelost zou je denken!

Antwoord "een prop mag niet van Tesla. Moet een nieuwe band op"

Reden? (Komt ie) omdat dit een negtieve invloed zou hebben om zelfstuur functie van de auto. Verassend. zou denken dat
dat bij een goed uitgebalanceerde band toch geen thema kan zijn. Kan me wel iets voorstellen dat een prop en plank gas geen goede combinatie is.

Iemand dit ook al gehoord.
 
Last edited:
Thnxs Klaas. Punt is niet of ik een bandenboer kan vinden die het kan fixen. Ding is, waarom het niet zou mogen

Mag gewoon prima hoor. Euromaster doet het ook. Bij mijn BMW is hij met runflats door de dealer ook gepropt, terwijl velen aangaven dat ze bij hun dealer dat niet doen omdat het niet kan met runflats. Blijf het vreemd vinden. Wel weet ik dat het bepalend is waar het gat zit en de grootte of het kan.
 
Had langzaam leeglopende band. Hun bandenboer loopt over van het werk dus ik stel ik bel leaseclub met de vraag -> kan ik niet naar een andere bandenman hier om de hoek. Opgelost zou je denken!

Antwoord "een prop mag niet van Tesla. Moet een nieuwe band op"

Reden? (Komt ie) omdat dit een negtieve invloed zou hebben om zelfstuur functie van de auto. Verassend. zou denken dat
dat bij een goed uitgebalanceerde band toch geen thema kan zijn. Kan me wel iets voorstellen dat een prop en plank gas geen goede combinatie is.

Iemand dit ook al gehoord.
Das gek bij Kwikfit gewoon een prop erin. Ze hadden in eerste instantie moeite omdat ze dachten dat er foam in de band zou zitten. Toen ik melde dat het normale Michelins zijn was het zo gepiept.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij Euromaster was het verhaal ook eerst dat een prop niet mocht van Tesla.

Het waren net nieuwe banden en ik vond het echt zonde om dan al een band te moeten vervangen. Na wat aandringen (en het feit dat ik de eigenaar ben van de auto, en geen leasebedrijf) wilden ze toch een prop in de band schieten. Voor €35,– was het gefixt.
 
Bij Euromaster was het verhaal ook eerst dat een prop niet mocht van Tesla.

Het waren net nieuwe banden en ik vond het echt zonde om dan al een band te moeten vervangen. Na wat aandringen (en het feit dat ik de eigenaar ben van de auto, en geen leasebedrijf) wilden ze toch een prop in de band schieten. Voor €35,– was het gefixt.
Tja, meer marge misschien met nieuwe band 😜
 
Onlangs op een zondag in Duitsland ruim een halve dag moeten wachten op depannage vanwege een lekke band. Ga het hele verhaal besparen, maar heb dus geen zin om dit nogmaals mee te maken. Vandaar de zoektocht naar een oplossing.

Tesla biedt zelf van die herstelkits aan met vloeistof en Compressor, maar vraag me af of zoiets wel werkt met banden met akoestisch schuim aan de binnenkant. Volgens mij is je TPMS sensor dan ook naar de knoppen na gebruik.

Heb ook door dat herstellen met een prop en vulkanisatie niet evident is zonder het wiel van de auto te halen. De depanneur moest immers vrij veel kracht op zetten om die prop er door te krijgen. Om dan ook nog een krik mee te zeulen zie ik niet zitten.

Ben uiteindelijk bij de optie Dynaplug pro xtreme uitgekomen icm. een 12v Compressor omdat het me nog haalbaar lijkt om die er in te duwen zonder het wiel eraf te halen.

Iemand ervaring hiermee? Of betere ideeën?
 
Onlangs op een zondag in Duitsland ruim een halve dag moeten wachten op depannage vanwege een lekke band. Ga het hele verhaal besparen, maar heb dus geen zin om dit nogmaals mee te maken. Vandaar de zoektocht naar een oplossing.

Tesla biedt zelf van die herstelkits aan met vloeistof en Compressor, maar vraag me af of zoiets wel werkt met banden met akoestisch schuim aan de binnenkant. Volgens mij is je TPMS sensor dan ook naar de knoppen na gebruik.

Heb ook door dat herstellen met een prop en vulkanisatie niet evident is zonder het wiel van de auto te halen. De depanneur moest immers vrij veel kracht op zetten om die prop er door te krijgen. Om dan ook nog een krik mee te zeulen zie ik niet zitten.

Ben uiteindelijk bij de optie Dynaplug pro xtreme uitgekomen icm. een 12v Compressor omdat het me nog haalbaar lijkt om die er in te duwen zonder het wiel eraf te halen.

Iemand ervaring hiermee? Of betere ideeën?
Ik rijd inmiddels met twee Aliexpress pluggen rond. Twee keer lek gereden op een schroef in het loopvlak en 2 keer in 10 minuten verholpen met deze tire kit en een fietspomp



 
Last edited: