Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Maingau laadpas ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Vind ik persoonlijk niet. Je gaat nooit voor de lol aan een HPC staan, hoop ik.
De stroom die er uit vloeit is op zich niet duurder. (Akkoord dat je een fee betaalt)
Net zoals brandstof naast de autostrade, die is ook altijd iets duurder maar niet x3, bij wijze van spreken.

In het geval van Ionity is 0,79 gewoon je reinste afzetterij, sluit het geheel dan voor niet klanten, zoals bij Tesla

Het argument van beschikbaarheid vind ik ook onrustwekkend, ik ga ervan uit dat het aantal stations nog flink de hoogte in gaat alsook dat de laadtijden fors zullen dalen in de toekomst.

Als dit het beste is wat we (zullen) kunnen op vlak van laden dan vrees ik dat elektrisch rijden niet tot een algemene doorbraak zal komen. Wat als we straks allemaal aan het sterkeren zijn gegaan?

Met de huidige laadtijden en aantal stations, zal elke SUC constant vol staan (België=6 miljoen auto’s) dus dit moet , volgens mij, technisch opgelost worden en niet, zoals altijd in Belgie, door de prijs te verhogen.
 
De stroom niet duurder? Dat is een relatieve misvatting. Hoge vermogens eisen eigen midden trafo. De stroom kosten op zich zijn dan wel lager (!) maar de installatie is stukken duurder! Vergeet niet dat het Ionity concern eigendom is van ICE fabrikanten, en als zodanig eigenlijk helemaal de EV's niet willen. DIt is ontmoedigingsbeleid.
 
@JanG007 Wat iedereen in deze discussie vergeet is dat snelladen alleen nodig is op doorreis. Iedereen die gewoon woon-werk verkeer doet kan in de buurt van de woning of het werk AC laden. Met een ICE moet je eens in de X km langs de pomp. Bij een EV alleen als je je bestemming niet haalt. Dus echte drukte is alleen te verwachten tijdens schoolvakanties op de veelgebruikte routes..
 
  • Like
Reactions: horta
De stroom niet duurder? Dat is een relatieve misvatting. Hoge vermogens eisen eigen midden trafo. De stroom kosten op zich zijn dan wel lager (!) maar de installatie is stukken duurder! Vergeet niet dat het Ionity concern eigendom is van ICE fabrikanten, en als zodanig eigenlijk helemaal de EV's niet willen. DIt is ontmoedigingsbeleid.

Ik ken de prijzen van zulke installaties niet. Een HPC charger zal inderdaad wel duurder zijn maar wordt toch ook gewoon afgeschreven over een bepaald aantal jaar waarbij volgens business plan een prijs per Kilowatt wordt berekend om rendabel te zijn? Ik kan moeilijk aannemen dat je 0,79 euro moet vragen om uit de kosten te geraken....zouden we er dan beter niet ineens mee stoppen?
 
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Als je pech hebt ligt er geen middenspanning in de buurt. Wat denk je dat het leggen van een 10 kV lijn kost? Het gaat allemaal niet gratis. Dat onderschat je. En nogmaals, Ionity is helemaal niet gebaat bij meer EV's, althans het concern er achter. Maar 1 van de 5 bedrijven heeft zich echt gecommit aan EV's (VAG, en dan eigenlijk alleen Volkswagen), en met de huidige directie moet je maar afwachten hoe sterk dat commitment blijkt te zijn. De vorige CEO is weggestuurd bij Volkswagen, en hij was de drijvende kracht achter de EV's. Hij mag zich alleen nog met het concern bemoeien.
 
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Wellicht is er fundamenteel bezwaar tegen berichten die niet over “Maingau laadpaal ervaringen” gaan. (De titel van dit draadje.)
Ik probeer aannames te vermijden, het zou netjes zijn als er gewoon een verklaring kwam. Daarnaast wordt er vaak off-topic gereageerd in allerlei draadjes, waarom daar dan geen disagrees? Tenslotte vind ik dat er redelijk relevante informatie voorbij kwam over snelle laadpalen, wellicht niet op zijn plaats in dit draadje, maar nog steeds relevant in het algemeen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
De stroom niet duurder? Dat is een relatieve misvatting. Hoge vermogens eisen eigen midden trafo. De stroom kosten op zich zijn dan wel lager (!) maar de installatie is stukken duurder! Vergeet niet dat het Ionity concern eigendom is van ICE fabrikanten, en als zodanig eigenlijk helemaal de EV's niet willen. DIt is ontmoedigingsbeleid.
Ik denk dat je achteruit moet werken: IONITY is eigendom van ICE fabrikanten, en zijn dus niet zo gewonnen om EV's aan te raden. Het is een beetje een risicovol spel want wat ze willen veroorzaken is dat er op nationaal en EU niveau een realisatie ontstaat dat die energie-transitie niet gewenst is en mensen liever met een clean diesel willen blijven rijden, en wachten op de doorbraak van waterstof.

Dus zet je je prijzen hoog. En omdat de prijzen hoog zijn, komen er minder mensen laden. En dat wil zeggen dat je kost van de eenmalige investering van de aanleg van middenspanning en locatie maar kan spreiden over minder individueel geleverde kWh's, wat betekent dat het aandeel investering in de de prijs per kWh sowieso hoger uitvalt.

Als je daarentegen zoals Tesla je superchargers zelf ontwikkelt, aan bestaande middenspanning aansluit, en je doel echt is om de energietransitie te versnellen, en je je marge berekent op verkochte auto's en niet op omzet van het leveren van energie, dan is die investeringskost per geleverde kWh lager en kan je bijgevolg ook lagere prijzen per kWh adverteren.

Maar dit alles gaat over de bedrijfsvoering van snelladers, wat nog maar vaag iets te maken heeft met ervaringen met de Maingau pas.

Er is wel een specifiek IONITY draadje, en natuurlijk het algemene public charging infrastructure draadje:
Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure
Ionity Charging netwerk
Tesla Supercharger netwerk
 
Je misvatting is dat Tesla wel en anderen geen gebruik kunnen maken van bestaande middenspanning. Lang niet overal is middenspanning beschikbaar.
Maar blijkbaar weet Tesla toch een behoorlijk dicht netwerk aan SUCs aan te legen, ondanks dat er niet overal middenspanning aanwezig is.
Misschien dat de “conventionele” industrie meer op zoek is naar locaties waar vroege een benzine pomp stond en Tesla breder is gaan zoeken en op wat goedkopere plaatsen is gaan bouwen.
De huur/grond prijs langs de snelweg is nu eenmaal duurder dan op de parkeerplaats van bijvoorbeeld een hotel. Daar kun je nog leuke contracten mee afsluiten want zij zien een SUC bij hun hotel denk ik als een win-win.
 
Anderen kunnen dat natuurlijk ook doen, en dan zakt de investeringskost natuurlijk. Maar als je minder klanten aantrekt, dan is de afschrijving van die lagere investeringskost toch nog altijd groter dan een Tesla die ergens 8 laadpalen neerzet en ze regelmatig tot 80% gevuld krijgt waarop we hier draadjes starten om te klagen over de drukte.
 
@FairFrank beetje unfair al die disagrees zonder wat meer uitleg...maar soit...

Op zoek naar ‘Maingau laadpas ervaringen’ kom je op deze plek in deze draad van alles tegen waar iedere overeenkomst met dit onderwerp op louter toeval berust. Prima, ik ben geen moderator. Je kunt er wel iets van vinden, dacht ik.
Ik begrijp nu uit de reacties dat je alleen mag disliken als je dat toelicht. Zal het dan ook nooit meer doen.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Maar blijkbaar weet Tesla toch een behoorlijk dicht netwerk aan SUCs aan te legen, ondanks dat er niet overal middenspanning aanwezig is.
Misschien dat de “conventionele” industrie meer op zoek is naar locaties waar vroege een benzine pomp stond en Tesla breder is gaan zoeken en op wat goedkopere plaatsen is gaan bouwen.
De huur/grond prijs langs de snelweg is nu eenmaal duurder dan op de parkeerplaats van bijvoorbeeld een hotel. Daar kun je nog leuke contracten mee afsluiten want zij zien een SUC bij hun hotel denk ik als een win-win.

Sorry dat ik u nu als voorbeeld neem... het is de laatste en ik begrijp dat je dat moet toelichten.

Wat is dit nu voor Maingau laadpas ervaring?