Ik had gisteren een gesprek met een klassieke P85D rijder.
Zijn klacht was, dat hij niet meer vanaf regio Beveren (Oost-vlaanderen) tot aan de kust retour kwam, zeg maar 260 km totale trip.
Maar wel altijd tot 100% geladen, mijn tip om tot 90% te laden kwam hem nieuw voor (na 4 jaar Tesla-rijden).
Volgens hem had zijn wagen in nieuwstaat een range van 450 km, nu nog maar 300 km op het display, en haalde hij zijn trip naar de kust niet meer.
De details van die P85D ken ik niet, ik heb wel de logs van mijn 2017 S75 en van de 2013 P85 die wij nog in de zaak hebben.
Daarbij valt het me op dat mijn S75 een stuk nauwkeuriger is met aangegeven bereik dan de P85.
De P85 geeft meer op aan rijbereik dan mijn S75, terwijl het echte rijbereik van de S75 groter is.
De P85D rijder die ik ontmoette overwoog een electrische Mercedes volgend jaar, op basis van mijn ervaringen met onze S75 en P85 heb ik hem geadviseerd 's naar een nieuwe 100D te kijken, het zal nog wel even duren voordat er Ioniq superchargers staan hier in BE..
Groene lijn:Ideal range, teruggerekend naar 100% lading.
Rode lijn: werkelijk rijbereik, berekend door vergelijking van de km-standen na elke laadsessie, teruggerekend naar 100% lading.
Mijn S75 (Ideal 360 - 380 km, werkelijk rond de 350 in de zomer):
P85 van de onze firma (Ideal 370 - 390 km, werkelijk rond de 300 in de zomer)