Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe bedoel je "wat zijn mijn wensen"? Het slaat gewoon nergens op als de auto voorstelt om met 85% bij Dordrecht te laden terwijl je zonder problemen Kortrijk, Neuville of Lille kunt halen. Ik denk dat iedereen dat wel vindt.
Maar ja, een goedkopere supercharger voorstellen zou ook wel leuk zijn.
 
  • Like
Reactions: MaH
Hoe bedoel je "wat zijn mijn wensen"? Het slaat gewoon nergens op als de auto voorstelt om met 85% bij Dordrecht te laden terwijl je zonder problemen Kortrijk, Neuville of Lille kunt halen. Ik denk dat iedereen dat wel vindt.
Maar ja, een goedkopere supercharger voorstellen zou ook wel leuk zijn.
Ik snap de voorstellen soms ook niet. Zo had ik in Charteville de Mezieres geladen en plande mijn X een route langs Namur Luik Maastricht en dan weer laden in Weert.. Waarschijnlijk iets te kort geladen of te hard gereden maar Weert ging ik niet halen. Dan verwacht je toch dat ie Urmond of Maastricht pakt maar nee hij maakt een nieuwe route langs Hasselt.
Ik plan mijn routes zelf wel weer.
 
  • Like
Reactions: superuser_3000
Ik vind het ook maar een gedoe die SuC berekeningen. Heb met wat lange ritten afgelopen tijd me echt verbaasd over de onlogische voorstellen waar de tesla mee komt. als je het blind volgt lijkt het allemaal OK. maar als je een beetje verder kijkt, zie je dat die je met gemak >30 minuten om laat rijden etc.

Overigens ook gewoon klote om dat dan tijdens het rijden zelf te moeten uitvogelen.
 
Op lange afstanden 30 minuten omrijden zonder zorgen te maken. Gewoon relaxed de route volgen en ontspannen aankomen, of zitten stressen en ergeren omdat je gaat rekenen en 30 minuten kan besparen op een lange rit. Mijn keuze is daarbij snel gemaakt.

Ik bedoel, zou het beter kunnen bij tesla? Ja, maar al dat zelf berekenen en aanpassen kost je zoveel irritatie en tijd, waarom doe je jezelf dat aan voor zo weinig tijdwinst. 1x langer blijven zitten voor een kop koffie of een file onderweg en je bent die winst kwijt.

Ieder zijn ding uiteraard.😉
 
Ik vind het ook maar een gedoe die SuC berekeningen. Heb met wat lange ritten afgelopen tijd me echt verbaasd over de onlogische voorstellen waar de tesla mee komt. als je het blind volgt lijkt het allemaal OK. maar als je een beetje verder kijkt, zie je dat die je met gemak >30 minuten om laat rijden etc.

Overigens ook gewoon klote om dat dan tijdens het rijden zelf te moeten uitvogelen.
Ben je wel eens met een VW naar Spanje gereden? Collega's met een VW klagen steen en been dat het zoeken van laadpunten onderweg een drama is.
Ja… we weten allemaal dat de Tesla navigatie enkele jaren iets beter presteerde, maar zo’n drama is het nu ook weer niet om zelf een andere SuC te selecteren op je scherm. Je ziet dan vanzelf in de navigatie of je deze gaat halen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik gebruik de navigatie van de e-tron nooit. ABRP met als favoriete netwerken Ionity en Tesla dan in combinatie met chargefinder omdat die toelaat de bestemming direct in Google maps via Android auto in te brengen en de realtime bezetting te zien.
Werkt perfect en snel. Bovendien gebruik ik zo de optimale laadstations van de voorkeuraanbieders.
 
Last edited:
Ik gebruik de navigatie van de e-tron nooit. ABRP met als favoriete netwerken Ionity en Tesla dan in combinatie met chargefinder omdat die toelaat de bestemming direct in Google maps via Android auto in te brengen en de realtime bezetting te zien.
Werkt perfect en snel. Bovendien gebruik ik zo de optimale laadstations van de voorkeuraanbieders.
Dat is nu net het nuance verschil….. bij Tesla gaan externe app nodig maar naadloze integratie om onbezorgd te laden. Neemt niet weg dat ABRP een goed alternatief is voor als je geen Tesla hebt.
 
Niet helemaal mee eens: Tesla neemt enkel de SUCs mee in zijn voorstellen.
Wanneer ik in ABRP enkel het Teslanetwerk als voorkeur aangeef, krijg ik een suboptimaal voorstel. Maar de Tesla-rijder maalt er niet om want die kent het optimaal voorstel niet.
Wanneer ik Ionity en Tesla dezelfde prioriteit geef, krijg ik hoe langer hoe minder Ionity, maar omdat Ionity voor mij goedkoper is, geef ik die in ABRP een hogere prioriteit waardoor ik toch nog 3/4 via dat netwerk oplaad.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
Ik denk dat wij een 'rare' Tesla hebben. In niets wat hierboven allemaal geschreven wordt, kan ik me vinden. We zijn net terug van Trento en heb echt niet te klagen van de navigatie. Deze zoekt steeds de SUC uit waar wij gaan aankomen onder de 10%. Meestal is dit 5 a 6%. Het klopt wel dat dit niet steeds V3 laders zijn. Maar gezien wij altijd 's nachts rijden, maakt het voor ons niet zoveel uit.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Op lange afstanden 30 minuten omrijden zonder zorgen te maken. Gewoon relaxed de route volgen en ontspannen aankomen, of zitten stressen en ergeren omdat je gaat rekenen en 30 minuten kan besparen op een lange rit. Mijn keuze is daarbij snel gemaakt.

Ik bedoel, zou het beter kunnen bij tesla? Ja, maar al dat zelf berekenen en aanpassen kost je zoveel irritatie en tijd, waarom doe je jezelf dat aan voor zo weinig tijdwinst. 1x langer blijven zitten voor een kop koffie of een file onderweg en je bent die winst kwijt.

Ieder zijn ding uiteraard.😉
Kan me goed vinden in de kritiek. Zo liet de navigatie mij 7 km omrijden terwijl een rechte door het centrum op een 70 km/u weg veel sneller is. Dat terwijl ik ';s-nachts rijd. Dus ja 5 minuten investeren in de navigatie bespaard je zo'n half uur of meer omrijden. Geen irritatie gewoon logisch nadenken voor veel tijdwinst, Want ook een afstand van 3 uur is een half uur veel tijdwinst.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Niet helemaal mee eens: Tesla neemt enkel de SUCs mee in zijn voorstellen.
Gezien de defecten en locaties met minder dan 8 snelladers bij niet-Tesla-snelladers heb ik echt niet klagen over het Tesla netwerk.

Verder is het commentaar van mijn dochter altijd dat de toiletten bij superchargers properder zijn en je er niet voor moet betalen, in tegenstelling tot de toiletten aan de snelweg-tankstations waar je de andere laadpalen kan vinden.

Heb vroeger ook ABRP gebruikt, maar dat maakt het de laatste jaren enkel verwarrender want ze komen qua filedruk en drukte aan de laadpalen vaak nooit overeen... ABRP lijkt me daarin trager te herkennen dat er files opbouwen.
 
Veel mensen gebruiken ABPR voor een alternatieve route, wat ik eigenlijk niet weet is of ABRP rekening houdt als er bv onderweg opeens file of een omleiding is. Herberekent hij automatisch of moet je dat zelf doen?

@Maurice1 30 minuten op 3 uur is inderdaad veel. Ik snap dat je dan wellicht zelf eerst even kijkt als je echt snel ergens wilt zijn. Voor mijzelf vind ik het juist supergemakkelijk om gewoon in te stappen zonder na te denken en gewoon weg te rijden (voor mijn zakelijke verkeer rij ik 200km per dag en daarvoor zijn laadpunten volstrekt onbelangrijk. Lange reizen zijn mijn vakantiereizen en dat betekent voor mij relaxen en onthaasten. Tijd speelt daarbij dus minimaal). Maar dat is hoe ik de Tesla gebruik.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Veel mensen gebruiken ABPR voor een alternatieve route, wat ik eigenlijk niet weet is of ABRP rekening houdt als er bv onderweg opeens file of een omleiding is. Herberekent hij automatisch of moet je dat zelf doen?

Ja, files ed neemt abrp (de premium versie) mee en je krijgt 'n alternatieve route.
Weet alleen niet bij hoeveel vertraging dat precies is.
 
  • Like
Reactions: Kiprich
Veel mensen gebruiken ABPR voor een alternatieve route, wat ik eigenlijk niet weet is of ABRP rekening houdt als er bv onderweg opeens file of een omleiding is. Herberekent hij automatisch of moet je dat zelf doen?
Daar heb je een premium abbonementje voor nodig.
IMG_62DE266E5862-1.jpeg
 
  • Like
Reactions: Kiprich
Vorige week teruggekomen van 2 week Italie, en tot mijn grote verbazing staan alle laadsessies op 29 augustus (2e deel van de heenreis) in de app op 'Gratis Supercharging'.
Dit betreft sessies in Eching (DE), Brennero, Modena en Barberino di Mugello (alle IT).
Alle andere sessies op de andere data van mijn trip zijn betaalde sessies.

Hebben meer mensen dit kadootje van Tesla gehad, of kan ik nog een update in de app verwachten voor de sessies van 29/8?
 
Vorige week teruggekomen van 2 week Italie, en tot mijn grote verbazing staan alle laadsessies op 29 augustus (2e deel van de heenreis) in de app op 'Gratis Supercharging'.
Dit betreft sessies in Eching (DE), Brennero, Modena en Barberino di Mugello (alle IT).
Alle andere sessies op de andere data van mijn trip zijn betaalde sessies.

Hebben meer mensen dit kadootje van Tesla gehad, of kan ik nog een update in de app verwachten voor de sessies van 29/8?
This was the free Supercharging day all over Europe.

 
  • Like
Reactions: MV45
Net terug van een paar dagen naar de Elzas met een Model X 100 uit 2019. Prima reis met een paar minpuntjes. Het bereik viel me wat tegen, eigenlijk praktisch gezien moet je 300 km aanhouden denk ik als de max. Aan de andere kant is het dan ook wel lekker om even te benen te strekken maar vaak moest je dan toch wel een uur laden om weer verder te mogen. En wat zijn jullie ervaringen met netflix kijken onderweg. Mijn medepassagiers wilden een film kijken tijdens het laden maar dat was heel erg schokkerig terwijl lte 4 streepjes had. Ook onderweg wel eens dropouts van spotify