Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende leaseauto wordt wel/geen Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Wie koopt nu nog een vignet? Dat gaat tegenwoordig toch on line op nummerplaat.
En met een Ice moet je op een reis van 1000 km toch helemaal niet tanken.
Ik begrijp de stellingen hier niet. De ene keer luidt het dat de auto klaar is met laden voor men geplast heeft of een koffie uit heeft maar een polestar die je de nodige 10' extra wel wil geven is onbruikbaar.
Eerlijk: dat een EV je verplicht om laadpauzes te nemen, hoeft geen probleem te zijn en heeft ongetwijfeld ook voordelen maar die verplichte pauzes heb je niet met een ICE. Je kan ze nemen maar het moet niet.
 
Wie koopt nu nog een vignet? Dat gaat tegenwoordig toch on line op nummerplaat.
En met een Ice moet je op een reis van 1000 km toch helemaal niet tanken.
Ik begrijp de stellingen hier niet. De ene keer luidt het dat de auto klaar is met laden voor men geplast heeft of een koffie uit heeft maar een polestar die je de nodige 10' extra wel wil geven is onbruikbaar.
Eerlijk: dat een EV je verplicht om laadpauzes te nemen, hoeft geen probleem te zijn en heeft ongetwijfeld ook voordelen maar die verplichte pauzes heb je niet met een ICE. Je kan ze nemen maar het moet niet.
Als je geen 10 dagen van tevoren weet dat je naar dat land gaat. Een digitaal vignet is pas na een paar dagen actief.
 
Als je geen 10 dagen van tevoren weet dat je naar dat land gaat. Een digitaal vignet is pas na een paar dagen actief.
Algemeen bekend toch dat je binnen 10dg gewoon voor zakelijk kan kiezen. Hiermee zie je af van je consumenten recht om je vignet te retourneren binnen 10 dg.

Maar dit topic is allang niet meer on topic. Het is weer de oude discussie tussen de rijders waarvan de vakantie pas begint als ze op hun vakantie locatie zijn en het liefst zo snel mogelijk en de rijders die bij vertrek thuis al in vakantie modus zijn. 2 verschillende manieren van reizen. Kunnen we lang over blijven discuseren maar gaat niets opleveren. @Timmm heeft dit in andere draadjes al herhaaldelijk kenbaar gemaakt. @wooter misschien kan jij het goede voorbeeld geven als moderator en dit draadje weer ontopic brengen?
 
Mijn views:
Ik werk over een groot deel van Europa, bijv: Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. Dus 1200 km rijden om naar mijn werk te gaan komt wel eens voor.
Een Ice zal sneller zijn maar is dat altijd zo belangrijk? Met mijn Land Rover Disco 3 V8 moest ik ook elke 400 km een keer tanken en soms vaker. (Duitse benzine is duidelijk slechter van kwaliteit).
Ik denk dat een hogere auto je meer overzicht geeft en dat je daardoor meer ontspannen rijdt.
Mijn advies is dus ook ga voor een X dat wil ik ook maar aangezien het geen Leaseauto wordt voor mij zoek ik nog steeds.:(
 
Ik
Wie koopt nu nog een vignet? Dat gaat tegenwoordig toch on line op nummerplaat.
En met een Ice moet je op een reis van 1000 km toch helemaal niet tanken.
Ik begrijp de stellingen hier niet. De ene keer luidt het dat de auto klaar is met laden voor men geplast heeft of een koffie uit heeft maar een polestar die je de nodige 10' extra wel wil geven is onbruikbaar.
Eerlijk: dat een EV je verplicht om laadpauzes te nemen, hoeft geen probleem te zijn en heeft ongetwijfeld ook voordelen maar die verplichte pauzes heb je niet met een ICE. Je kan ze nemen maar het moet niet.
Zwitserland kent alleen fysieke vignetten.

Los daarvan, wat @Unit106 zegt, hier zal nooit consensus over ontstaan. Als ik naar huis rij zou ik graag een ICE willen, ga ik voor langere tijd dan is een hotel onderweg wel relaxt.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Is ‘tijd’ nu echt het enige criterium geworden. voor wie geniet van de reis zelf, speelt dat geen rol. Das kwali-tijd. Maar je moet het ervaren hebben voor je het weet. Ik was niet van plan om met de Tesla te rijden. Ik heb ondertussen niet meer op een andere manier gereisd. Ik denk 14 keer op 4 jaar. Zowel beroepsmatig als voor vakantie. Onverwacht zalig. Maar je moet onderweg ook een plezierige activiteit inplannen. Waarom niet eigenlijk.
 
Als ik naar huis rij zou ik graag een ICE willen
Ik kan me echt geen scenario meer inbeelden waar ik een ICE zou willen. Ik begrijp dat het sneller is, maar met uitzondering van een reden waarbij ik zo gehaast zou zijn dat ik alle snelheidslimieten zou breken, kan ik me niet voorstellen dat ik ooit zo in tijdnood zou raken dat ik terug een ICE zou verkiezen.

Ik begrijp dat het sneller is, en zou stiekem mijn Model X upgraden voor een Raven model of zelfs een model met de nieuwe batterijen, maar weet ook dat mijn langste trip op 1 acculading - 282km - ook makkelijk 80km te lang duurde.
 
Ik denk dat jouw mening nu wel klaar is. Heb je nog wat verdere interessante tips en adviezen voor de topicopener?

Voor een Vlaming haal je Nederlandse levels van onbeschoftheid :) indrukwekkend.

Dit draadje leest al een poosje als op vakantie naar [Frankrijk|Italië|Oostenrijk] als jullie daar nu allebei mee ophouden en niet steeds het laatste woord willen hebben zou dat helpen. Van een Moderator verwacht ik beter gedrag.
 
  • Like
Reactions: Tom X and Unit106
Voor een Vlaming haal je Nederlandse levels van onbeschoftheid :) indrukwekkend.
Ik heb enkele jaren in Nederland gewerkt ;)
Dit draadje leest al een poosje als op vakantie naar [Frankrijk|Italië|Oostenrijk] als jullie daar nu allebei mee ophouden en niet steeds het laatste woord willen hebben zou dat helpen. Van een Moderator verwacht ik beter gedrag.
Het probleem is dat topicstarter dit scenario expliciet aanhaalde als een belangrijk argument in de keuze voor een volgende auto. Het is dus een scenario dat je wel moet bespreken.
 
Is ‘tijd’ nu echt het enige criterium geworden. voor wie geniet van de reis zelf, speelt dat geen rol. Das kwali-tijd. Maar je moet het ervaren hebben voor je het weet.

Dat is wel erg zweverig. Er iets niets romantisch aan om 's avonds 11pm in Mogendorf rond te hangen in een McDonalds, wetend dat je bed 200km verder op je wacht na een zakelijke event. Het enige positieve daaraan is dat je weer gruwelijk dankbaar bent dat de "happy meal days" van je kinderen lang over zijn. Dat moet je ervaren hebben voor je het weet :(

Zowiezo zal een beetje bedrijf met verantwoordelijkheid je ontraden zakelijk lange trips met de auto te doen (> 500km enkel).
Dan is een vliegtuig of evt een ICE (die van de Deutsche Bahn) veiliger en sneller.

De tip: Neem een hond. Prive op vakantie gaat bij ons altijd de hond mee, dan zijn de laadstops de plas en speel pauze voor de hond.
Hond blij, jij blij.

Daarnaast houden we nog een oude Honda stationwagon aan voor het betere sleepwerk, en waar onze kinderen mee op wintersport gaan met hun vrienden en skikoffer.
 
Last edited:
Ik kan me echt geen scenario meer inbeelden waar ik een ICE zou willen. Ik begrijp dat het sneller is, maar met uitzondering van een reden waarbij ik zo gehaast zou zijn dat ik alle snelheidslimieten zou breken, kan ik me niet voorstellen dat ik ooit zo in tijdnood zou raken dat ik terug een ICE zou verkiezen.

Ik begrijp dat het sneller is, en zou stiekem mijn Model X upgraden voor een Raven model of zelfs een model met de nieuwe batterijen, maar weet ook dat mijn langste trip op 1 acculading - 282km - ook makkelijk 80km te lang duurde.
Jawel. Als ik met mijn MS om 0400 vertrek uit Italië rij ik me rond de middag vast bij de Gotthard en heb ik veel last van de avondspits in Duitsland. Doe ik dat met een ICE dan ben ik alle ellende voor, nl. vroeg in de ochtend in Zwitserland en rond de middag in Duitsland.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Jawel. Als ik met mijn MS om 0400 vertrek uit Italië rij ik me rond de middag vast bij de Gotthard en heb ik veel last van de avondspits in Duitsland. Doe ik dat met een ICE dan ben ik alle ellende voor, nl. vroeg in de ochtend in Zwitserland en rond de middag in Duitsland.
Misschien. Met autopilot heb ik nog maar weinig last van ochtend- en avondspitsen. En ik zeg dat als ex-motorrijder die 50000km per jaar op de motor pendelde om niet in de spits stil te staan. Maar al filefilterend sta je dan niet vast in de file, maar je bent zo lang geconcentreerd dat het erg vermoeiend is. Sinds mijn Model X heb ik nog maar 2 keer de motorfiets terug gebruikt om te pendelen, en vond het beide keren zo vermoeiend dat ik erna terug de X nam en gewoon een uurtje vroeger of later vertrok.

Moesten Tesla's niet met autopilot komen, ben ik er zeker van dat ik heel wat minder enthousiast zou zijn over EV's en lange reizen.
 
Misschien. Met autopilot heb ik nog maar weinig last van ochtend- en avondspitsen. En ik zeg dat als ex-motorrijder die 50000km per jaar op de motor pendelde om niet in de spits stil te staan. Maar al filefilterend sta je dan niet vast in de file, maar je bent zo lang geconcentreerd dat het erg vermoeiend is. Sinds mijn Model X heb ik nog maar 2 keer de motorfiets terug gebruikt om te pendelen, en vond het beide keren zo vermoeiend dat ik erna terug de X nam en gewoon een uurtje vroeger of later vertrok.

Moesten Tesla's niet met autopilot komen, ben ik er zeker van dat ik heel wat minder enthousiast zou zijn over EV's en lange reizen.
Je weet dat mijn MS geen AP heeft?
 
Je weet dat mijn MS geen AP heeft?
Je weet dat dit topic gaat om je volgende auto :D

Is ‘tijd’ nu echt het enige criterium geworden. voor wie geniet van de reis zelf, speelt dat geen rol. Das kwali-tijd. Maar je moet het ervaren hebben voor je het weet.

Maar idd wat @Phil V zegt : geniet van de reis. Voor mijn wintersport reis naar Italie vertrek ik standaard op vrijdagochtend. Op de vrijdagavond eten we meestal in een restaurant waar we niet kunnen laden. Lekker/leuk eten vinden we belangrijker dan tijd. Vervolgens rijden we door naar ons overnachtingsadres. De volgende ochtend bezoeken we de lokale bakker voor het ontbijt. Via een toeristische route rijden we vervolgens fileloos naar Innsbruck (zeker niet aansluiten op de Fernpass). Onderweg de bekende laadstops en koffie/lunches. Op zaterdagmiddag komen we vervolgens uitgerust en ontspannen aan bij ons hotel in de Dolomieten. Zondag morgen staan we op de lange latten. Reisgezelschap : 2 volwassenen en geen kinderen.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Astrid and Exiteer
avonds 11pm in Mogendorf rond te hangen in een McDonalds,

Als je ‘s avonds om 11u nog moet laden, heb je al minstens 2 stops de kans gehad om op een deftig uur te eten. Maar inderdaad dat zijn de stops die die ik anders ook zou overslaan.
Zowiezo zal een beetje bedrijf met verantwoordelijkheid je ontraden zakelijk lange trips met de auto te doen (> 500km enkel).
Ik leg de grens op 1000km als het voor een werkweek is. De auto ter plaatse hebben is van onschatbare waarde om ook nog wat aan toerisme te kunnen doen.
 
Wij zitten meestal zo'n 2 tot 3 weken op dezelfde locatie. Je kunt met een auto lekker veel spullen meenemen zoals een fiets o.i.d..
Als ik moet vliegen is het al lastig om werkkleding en normale kleding mee te nemen ondanks dat we al 2 tassen mogen inchecken.
En je eigen auto of fiets te hebben om tussen hotel en werkplek te rijden is lekker.
Soms vliegen we dus ook en dat is afhankelijk van afstand, seizoen maar nog het meest persoonlijke voorkeur.
 
Leuke discussie wel, maar ben ik dan echt de enige die het vliegtuig pakt, ook binnen Europa? De laatste keer met de auto naar een wat verdere bestemming dan Brussel, was voor mij geloof ik in 2016, toen we net een nieuwe Honda voor mijn vrouw hadden gekocht, en voor het leuk ermee naar Parijs zijn gegaan...
Verder vlieg ik alles, of, heel soms, neem ik de Thalys.
Vervoer ter plekke huur ik een auto, 10/15 euro per dag...


En volgens mij zijn er meerdere mensen die dat doen, afgaande op de bezettingsgraad van vliegtuigen. (Ook nu nog trouwens, hoe bedoelt U, afstand houden?)
 
Nope, probeer altijd zelf te rijden. Eens een keertje de Eurostar geprobeerd, en ook meerdere keren gevlogen naar Engeland, maar ik vind de auto comfortabeler. Je kan meer meenemen, bent flexibeler en heb al genoeg vertraging meegemaakt met vliegtuig en trein. Wat me ook opviel toen we dan eindelijk eens met de auto naar Londen gingen, is hoe relatief klein Londen eigenlijk is. Na een paar keren Londen doorkruist te hebben op de bus en in de underground, vond ik het een fluitje van een cent om dwars doorheen Londen te rijden ipv het OV te nemen.

Daarentegen herinner ik me een uur vertraging in Brussel Zuid omdat men van Eurostar treinstel moest wisselen. Of een uur aanschuiven aan paspoortcontrole in Birmingham, of de gecompliceerde stappen om van A naar B te geraken in Londen met het openbaar vervoer.
 
Even terug op topic:
Of mijn volgende auto een Tesla wordt hangt voor mij van FSD af. Ik heb nu FSD op mijn MS. Die heeft nog niet echt gewerkt en gaat dat de komende jaren ook nog niet doen. Geen probleem, het is lastig, ik weet het. Echter, als Tesla voor mijn volgende auto FSD echt opnieuw in rekening wil brengen, wat het plan schijnt te zijn, dan is dat een zware reden om veel breder dan Tesla te kijken. Hoe leuk ik de FSD features ook vind, ik ga er niet opnieuw voor betalen. Fijn in ieder geval dat de keuze reuze gaat worden de komende jaren, met dank aan Tesla.
 
Status
Not open for further replies.