Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de optimisten die denken dat ze nog dit jaar een Model 3 zouden kunnen krijgen:
upload_2018-9-20_10-45-59.png

Long Range vanaf maart en SR vanaf juni (Elon Time?)

Bron:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/09/2018_08_Statistics Electric Vehicles and Charging in The Netherlands up to and including August 2018.pdf

Er is overigens vorige maand weer een waterstofauto bijgekomen in NL! Hang de slingers uit, het zijn er al 43!
 
Voor de optimisten die denken dat ze nog dit jaar een Model 3 zouden kunnen krijgen:
View attachment 336558
Long Range vanaf maart en SR vanaf juni (Elon Time?)

Bron:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/09/2018_08_Statistics Electric Vehicles and Charging in The Netherlands up to and including August 2018.pdf

Er is overigens vorige maand weer een waterstofauto bijgekomen in NL! Hang de slingers uit, het zijn er al 43!

Interessant die prijs van 55.000 voor de LR Dual Motor: de Model 3 die recent op kenteken is gezet had bij het RDW een catalogusprijs van 55.001 euro.
 
En meer grip op de weg... Dus veiliger.

AWD geeft je alleen meer grip bij acceleratie. Op de momenten dat het er toe dient qua veiligheid (bochten maken, remmen, uitwijkmanoeuvres) maakt het natuurlijk niks uit. Met RWD doe je dat net zo goed met 4 wielen ;)


Dus bij AWD heb je meer grip, zowel bij acceleratie als in winterse omstandigheden. Maar hoe groot is dat verschil? In het topic op het Amerikaanse gedeelte beweren ze dat dat een heel groot verschil is om in sneeuw of ijs te rijden, maar dat komt hier niet zo vaak voor en vermijd ik liefst zoveel mogelijk. Heb je bij RWD dan ook meer bandenslijtage in het algemeen? Ik snap dat de achterbanden sneller verslijten bij RWD, maar is dat alles samen veel meer dan bij AWD omwille van de mindere grip?
En voel je in het gewoon rijden ook een groot verschil? Want ik heb nog nooit met een RWD Tesla gereden, wij hebben een model X en bij het SeC heb ik altijd een model X of S 90D of P90D meegekregen voor zover ik me kan herinneren.
 
Is toch voor AWD ook verplicht bij sneeuw ?
Dat blijkt in de praktijk een regel zonder handhaving.
Die paar keer dat ik een vol besneeuwde bergweg op wilde met mijn Audi Quattro (met winterbanden, dat wel), werd ik door de controlerende beambtes vriendelijk gemaand om gewoon door te rijden. Hele parkeerplaatsen vol met mensen die wel kettingen moesten monteren. Blijkbaar heerst ook daar een heilig vertrouwen in vierwielaandrijving.

Niet terecht, denk ik. Maar ja.
 
  • Love
Reactions: Billy
Voor de optimisten die denken dat ze nog dit jaar een Model 3 zouden kunnen krijgen:
View attachment 336558
Long Range vanaf maart en SR vanaf juni (Elon Time?)

Bron:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2018/09/2018_08_Statistics Electric Vehicles and Charging in The Netherlands up to and including August 2018.pdf

Er is overigens vorige maand weer een waterstofauto bijgekomen in NL! Hang de slingers uit, het zijn er al 43!
Is this table using the same standards for measuring range for each car? The US standard used for the Tesla’s is quite strict compared to even the newer European standards and result in lower range numbers.
 
  • Funny
Reactions: ERvee
Is toch voor AWD ook verplicht bij sneeuw ?

Winterbanden wel... AWD uiteraard niet verplicht ;-)

Niet terecht, denk ik. Maar ja.

De eerste keer dat ik met sneeuw tot aan m'n knieën toch sneeuwkettingen om moest doen op m'n voorwielaangedreven auto en er een X5 met z'n mega grote wielen als een tractor door de modder voorbij speurde was ik heel snel overtuigd dat een AWD op wintersport toch echt de beste keuze is.
 
De eerste keer dat ik met sneeuw tot aan m'n knieën toch sneeuwkettingen om moest doen op m'n voorwielaangedreven auto en er een X5 met z'n mega grote wielen als een tractor door de modder voorbij speurde was ik heel snel overtuigd dat een AWD op wintersport toch echt de beste keuze is.
Helling op is t mooi. Helling af maakt t niks uit. Je zult de eerste niet zijn die hier op een minder prettige manier achter komt:eek:.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
AWD geeft je alleen meer grip bij acceleratie. Op de momenten dat het er toe dient qua veiligheid (bochten maken, remmen, uitwijkmanoeuvres) maakt het natuurlijk niks uit. Met RWD doe je dat net zo goed met 4 wielen ;)

Zit nog wel iets meer verschil in, regen werkt ook beter bij AWD omdat hij ook voor remt en daardoor een fijnere balans heeft met afremmen. Heb zelfs gehoord dat bij gladde omstandigheden een RWD zelfs uitbreekt wat de esp in principe opvangt. Maar als je achter niet de beste banden hebt kan esp niet meer opvangen. Daarom sowieso beste banden achter ongeacht fwd, rwd of awd.