Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, de JSON zegt maxdownpayment 0.5 dus de tekst klopt niet met wat de configurator accepteert.

Ik wil hem ook wel heel snel hebben hoor, maar 65k+ voor auto + EAP vind ik alsnog echt veel meer dan ik ooit had durven denken uit te geven aan een auto. Toen de Model S op de markt kwam in Nederland kostte deze ook 66k. Met de insteek dat de Model 3 de betaalbaarder variant zou zijn lijkt dat dus nog niet echt zo (en ja; beetje appels met peren want je krijgt nu meer veel meer range + autopilot HW + ... dan voor de originele Model S).
 
80% omdat je in de meeste dagelijkse ritten begint met een lading van 90% en zakt naar 10%. Hoger alleen bij uitzondering, onder 10% zo mogelijk voorkomen.
Maar je bevestigt waarom LR voor mij nodig is. Want ik was de degradatie factor inderdaad vergeten. :oops:

Is dat echt nodig? Als ik een lange rit moet rijden laadt ik s'nachts to 80/90% en zodra ik wakker ben via de App door naar 100%. Dan vertrek ik binnen een uur. Ik maak er ook geen probleem van om op zeg 2% uit te komen zolang ik daarna direct kan laden. Mijn beeld is dat vooral stilstand op lage/zeer hoge SoC funest is. Overigens - LR is wel lekker, maar voor ons als tweede auto (5 tot 7.000 lam per jaar) naast een S100 volstrekte overkill... wellicht toch maar wat langer doorgaan met mn classis uit 09/2013. Wordt het vanzelf een echte klassieker -;).
 
Ik 'ontmoet' nogal veel afwachters hier. Voor mij speelt ook mee dat ik hem eigenlijk heel snel wil hebben nu hij eindelijk leverbaar is. Ben ik daarin de enige? Niet toch?

Nee joh, velen (ik incluis) hebben niet geaarzeld en meteen doorgeklikt. Via Tesla of via pre-orders van lease maatschappijen.

Bij SeC Den Haag waar hij een week te zien is liep het meteen al storm. Kinderwagens en kinderstoelen werden direct gepast en geplaatst en goed bevonden.
Prijsniveau lijkt voor sommigen een verrassing maar is binnen hetgeen je mocht verwachten op basis van Amerikaanse prijzen en introductie-strategie.
 
Klopt, de JSON zegt maxdownpayment 0.5 dus de tekst klopt niet met wat de configurator accepteert.

Ik wil hem ook wel heel snel hebben hoor, maar 65k+ voor auto + EAP vind ik alsnog echt veel meer dan ik ooit had durven denken uit te geven aan een auto. Toen de Model S op de markt kwam in Nederland kostte deze ook 66k. Met de insteek dat de Model 3 de betaalbaarder variant zou zijn lijkt dat dus nog niet echt zo (en ja; beetje appels met peren want je krijgt nu meer veel meer range + autopilot HW + ... dan voor de originele Model S).

Ik dacht heel goed voorbereid te zijn door de 35k belofte voor mijzelf te vertalen naar 50-55k, maar € 68.800,- waar ik op uit kom al ik hem configureer zoals ik hem zou willen, is wel heel gortig inderdaad. Ben nu nog een beetje aan het spelen in de configurator met een iets goedkopere variant: grotere wielen achteraf, AP buiten bijtelling hopelijk en zwart interieur... tja, luxeproblemen :cool:
 
Ik dacht heel goed voorbereid te zijn door de 35k belofte voor mijzelf te vertalen naar 50-55k, maar € 68.800,- waar ik op uit kom al ik hem configureer zoals ik hem zou willen, is wel heel gortig inderdaad. Ben nu nog een beetje aan het spelen in de configurator met een iets goedkopere variant: grotere wielen achteraf, AP buiten bijtelling hopelijk en zwart interieur... tja, luxeproblemen :cool:

Die 35k versie komt medio 2019. Je kunt dat niet vergelijken met de nu gepresenteerde, want dat is de LR versie met AWD en premium pakket en EAP.
En daartussendoor komt ook nog de mid-range versie.
Met de 50-55k zul je heel goed uit gaan komen nog in 2019.
 
Een lokkertje om nu te kopen? Al met al heeft het mij verbaasd dat Model S of Model X ongeveer 1.17x USD = Europrijs is maar dat met Model 3 dit niet opging. Het huidige aanbod is ongeveer 1.10 x USD = Europrijs. De prijs viel mij dus enigszins mee, echter had ik wel verwacht dat ook de MR RWD tot het aanbod zou behoren.

De medewerker bij Tesla vandaag suggereerde overigens ook nog een andere optie waarom deze modellen nu worden aangeboden en waarom er al in februari wordt geleverd: er is op dit moment al overproductie in de VS. De Model 3 configurator in de VS heeft ook voor alle modellen levertermijn van december of januari. Als dat zo is dan zou dat eigenlijk een heel slecht teken zijn...

Volgens mij is dat geen slecht teken. De productie van de duurdere modellen zal namelijk sowieso omlaag moeten om ruimte te maken voor de goedkopere. Overigens heeft Tesla tot nu toe enkel Noord-Amerika bediend en gaat nu naar EU (waar sedans meer in trek zijn dan in VS) en dan komt Azie/Australie/rest nog. Zo verkoopt BMW veel minder 330i (en hoger) modellen dan 316/318/320 modellen. Net even opgezocht en de 320d begint op 46.000... Audi A4 begint op 39.000, zelfde prijs als instap Model 3 gaat worden op basis van huidige prijsstelling.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Michel3 and Keezje
Thx voor het snelle antw.
In de Usa voorzover ik weet bij de 18" wielen standaard de Michelin Primacy MXM4, met M+S vermelding op de band. Zelf ook geconstateerd bij Tesla Fremont in Sept. jl.

De 19 inch sport wheels hebben op de huidige showroomauto's Continental ProContact banden. Dat zijn banden die vooral in de US geleverd worden. Volgensmij zijn het een soort van all season banden maar dan zonder het Europese winterbanden label en dus niet goedgekeurd voor winterse omstandigheden in Duitsland. Ik verwacht niet dat deze banden hier op de 3 geleverd gaan worden.
 
Last edited:
Die 35k versie komt medio 2019. Je kunt dat niet vergelijken met de nu gepresenteerde, want dat is de LR versie met AWD en premium pakket en EAP.
En daartussendoor komt ook nog de mid-range versie.
Met de 50-55k zul je heel goed uit gaan komen nog in 2019.
De kale SR voor $ 35.000 komt in de VS waarschijnlijk medio 2019. Ook in VS is daar grote vraag naar. Ik verwacht die dus niet voor eind 2019 in NL. Sommigen verwachten zelfs dat de kale SR voor $ 35.000 maar kort te koop zal zijn.
Over de MR wisselen de meningen. Velen noemen het een 'stop-gap' voor mensen in de VS die een SR wilden hebben, maar nu met volledige tax benefit alsnog dit jaar een MR gekocht hebben. Al kan de markt er voor zorgen dat deze wel in het programma blijft.
Prijzen van € 50-55.000 zullen echter wel mogelijk zijn.
 
Ik volg je redenering niet helemaal: je kunt het feit dat ze EU modellen nu finetunen toch ook interpreteren als: ze zijn zo goed als klaar, dus ze maken de auto's voor de EU over een paar weken? Of werkt het niet zo (zou denken: dagje auto maken, paar weken op een boot ofzo, klaar..)? (wellicht heel naïef van me, geen idee)

Is wel zo efficient om de auto's direct goed uit de fabriek te laten komen. Als ze nu nog met details bezig zijn dan duurt het wel even voordat dat omgezet is in productie protocollen.

Als ze haast hebben kunnen ze natuurlijk Tilburg last minute aan alle af te leveren autos laten rommelen (voor de eerste maanden). Dat levert dan vast weer feest in de service centra op.

Voor de boot vanaf de east coast kun je rustig 3 a 4 weken rekenen. Veel van die container boten varen niet van A naar B maar varen rondjes langs een aantal havens aan VS oost kust en dan een aantal in Europa (Le Havre, Antwerpen, Rotterdam, Bremen) Komt de trein van west naar oost kust nog bij.

Meest optmistische scenario is dat ze al veel spul onderweg hebben naar Tilburg en dat ze daar beperkte aanpassingen aan configuraties maken. Zitten toch al op bouwpakket model om invoerrechten te voorkomen/ontwijken.
 
Is wel zo efficient om de auto's direct goed uit de fabriek te laten komen. Als ze nu nog met details bezig zijn dan duurt het wel even voordat dat omgezet is in productie protocollen.

Als ze haast hebben kunnen ze natuurlijk Tilburg last minute aan alle af te leveren autos laten rommelen (voor de eerste maanden). Dat levert dan vast weer feest in de service centra op.

Voor de boot vanaf de east coast kun je rustig 3 a 4 weken rekenen. Veel van die container boten varen niet van A naar B maar varen rondjes langs een aantal havens aan VS oost kust en dan een aantal in Europa (Le Havre, Antwerpen, Rotterdam, Bremen) Komt de trein van west naar oost kust nog bij.

Meest optmistische scenario is dat ze al veel spul onderweg hebben naar Tilburg en dat ze daar beperkte aanpassingen aan configuraties maken. Zitten toch al op bouwpakket model om invoerrechten te voorkomen/ontwijken.
Tilburg komt niet voor in Model 3 import.
Auto's komen afgebouwd met de boot. Ik schat in tegelijk met een boot vol, die rechtstreeks hierheen vaart. Moderne Roro schepen vervoeren ruwweg 5000 auto's per keer en varen 16 knopen. Vaartijd een week, hooguit.
Dat is goedkoper dan extra kosten maken om 5 (van 10) % invoerrechten te vermijden.
 
Last edited:
Qua laden: Skip het gebabbel over haar kledinglijn, maar daarna gaat het over laden en dan lijkt het erop dat je helemaal niet je accu moet sparen op b.v. 80%:


Edit: het gaat ook vooral om de Model 3 accu's, mogelijk zijn de laadinstructies nu anders omdat er minder kobalt in zit en dat de karakteristiek van de accu is veranderd. Maar daar kan alleen een accu-techneut iets op zeggen.

re: " Model 3 periodiek gewoon laden " , 90% dus...! :confused:
How Much To Charge Your Tesla Overnight To Keep Your Battery Healthy & Software Sane | CleanTechnica
Inderdaad dit is even anders dan tot dusver overal wordt geschreven. Officieel door Tesla en Muska zelf onderbouwd. Must hear & read voor iedere Model 3 rijder. Tot 90% dus en veel aan de stekker, zoals ook in het Owners Manual duidelijk staat.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Michel3 and Keezje
731058CB-3ADC-4AA8-ACA9-E780D273009D.jpeg
446F816C-605E-4528-AD50-18E5FAABE2F2.jpeg


Gisteren de onthulling bij LXRY
Was wel gezellig en behoorlijk animo bij de presentatie. Zelfs hun vaste verkoper John was aanwezig :D