Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 Longrange - 100% volledig opgeladen slechts 495 km bereik?

This site may earn commission on affiliate links.
Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn om alle drie de cijfers van de WLTP te publiceren: stad, snelweg en gecombineerd. Dat zou al beter zijn; dan zien mensen wat het verschil is en schept betere verwachtingen. Maar ik hou normaal gesproken de EPA-norm aan omdat die beter klopt. Met mijn Niro haal ik via N-wegen makkelijk de gecombineerde WLTP range, maar woon-werk met voornamelijk snelweg dan gaat die meer richting de EPA norm. Dat zal met de model 3 niet anders zijn.
 
  • Like
Reactions: Stream
Staat LR-AWD niet bij, maar geeft wel aan wat het is. Denk wel dat snel optrekken erg veel scheelt.

Hoe ver kan de Tesla Model 3 echt rijden? - wel.nl

Het grootste probleem van de elektrische auto is de actieradius. De accu is nog steeds niet zo sterk dat hij dezelfde afstanden aan kan als een benzinewagen.
Ze hebben dus nog steeds niet begrepen waar het om draait.

Reden voor veel autofabrikanten om een béétje te overdrijven met het aantal kilometer dat hun vehikel kan rijden.
Wie denkt nog meer dat het zo niet werkt, anno 2020?
 
Ze hebben dus nog steeds niet begrepen waar het om draait.


Wie denkt nog meer dat het zo niet werkt, anno 2020?

Klopt, de beste mensen van de krant, maar ook een hele grote doelgroep begrijpt het nog steeds niet. Je wil juist range met een brandstofauto voornamelijk omdat je niet dagelijks wil tanken.. Een EV kan dagelijks thuis geladen worden. Dit geldt helaas niet voor iedereen. Dan wil je met een EV wel een fatsoenlijke range.

Zo heb ik een discussie met een vriend maar opgegeven omdat hij het ook niet wil begrijpen. Met nadruk op wil. Bekende argumenten: dure aanschaf en slecht bereik. Dan kan ik praten over dat de investering hoog is, maar onderhoud en brandstof een stuk lager. Daarnaast over dat de EV steeds goedkoper wordt, maar dat boeit niet. Hij wil 600 km op een tank kunnen rijden. Vervolgens hebben we het nog geen 10 minuten later over dat hij maar 20.000km per jaar rijdt :rolleyes:. Ik rij, ruimschoots het dubbelen van dat jaarlijks met een EV.

Overigens mijn vorige benzine auto haalde ook nooit zijn opgegeven range het verbruik lag een stuk hoger dan de fabrieksopgave, hoe goed ik mijn best ook deed om de fabrieksopgave te halen. Dat was alleen mogelijk achter een vrachtwagen op de snelweg.

Overdrijven van de kilometerstanden is helaas het geval bij alle merken aanwezig.
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Slechts 495km.... lekker boeiend want dat rijd ik nooit op een dag behalve op vakantie.

Het enige is dat je range nodig hebt als je op bestemming niet kunt laden in de straat of in een parkeergarage. Dat gebeurd steeds minder en minder.

Niemand van mijn vrienden rijd momenteel een EV maar velen overwegen het. Zodra dat het geval is zullen velen die een oprit hebben ook een gedegen 11kW lader hebben. Dat houdt in dat ik straks niet eens m'n auto tot 90% of meer moet laden als ik op bezoek ga bij vrienden in Groningen of Limburg.

Range wordt met de tijd steeds minder belangrijk voor alledaags gebruik. Dat houd in dat packs minder kWh nodig hebben. Dat houd weer gewichtsreductie in want weer zorgt voor een beter verbruik maar ook een prijsreductie waardoor de TCO nog stukken verder daalt.

Daarnaast, als je 90km/u rijd op de snelweg moet je eens kijken hoe ver je dan komt :)
 
  • Like
Reactions: Hilbert68 and F500e
Daarnaast, als je 90km/u rijd op de snelweg moet je eens kijken hoe ver je dan komt :)

Goed punt! Ik merk nu ik weer mondjesmaat overdag op pad ben met de Tesla en de 100km/u realiteit dat 130w/km de nieuwe werkelijkheid is. Laat je dat los op een volle batterij, dan kruip je richting de 560km. Wat ik overigens helemaal niet intersant vind, aangezien ik haar, gebaseerd op ons gebruik, niet meer oplaadt dan 80%. Maar dat is die conservatie marmer voor hun kop hebbende gemeenschap toch niet uit te leggen.......
 
Opmerkelijk dat range nog steeds zo'n dingetje is, terwijl laadtijd eigenlijk veel meer voor de hand ligt om een dingetje te zijn in de vergelijking met brandstofvoertuigen. En natuurlijk is laadtijd geen echt dingetje maar het is wel iets om meer rekening mee te houden dan range, tenminste voor de gemiddelde Teslarijder.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar toch. Range ben ik nog nooit tegenaan gelopen, maar laadtijd wel een paar keer.

Als je je auto om wat voor reden dan ook moet laden om een bepaalde afstand te kunnen rijden ('kabel gisteren vergeten aan te sluiten, 's nachts een laadpaal error, op een dag veel gereden en dan onverwacht 's avonds nog een stuk moeten) dan duurt dat laden altijd langer dan tanken. Een brandstofauto giet je dan in een paar minuten vol en met een EV moet je eerst denken, rekenen, eventueel langs een SUC, et cetera.

Nogmaals, geen probleem, maar IMO een grotere uitdaging dan range.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Goed punt! Ik merk nu ik weer mondjesmaat overdag op pad ben met de Tesla en de 100km/u realiteit dat 130w/km de nieuwe werkelijkheid is. Laat je dat los op een volle batterij, dan kruip je richting de 560km. Wat ik overigens helemaal niet intersant vind, aangezien ik haar, gebaseerd op ons gebruik, niet meer oplaadt dan 80%. Maar dat is die conservatie marmer voor hun kop hebbende gemeenschap toch niet uit te leggen.......
Ik had laatst heel rustig 400 km gerekend en de batterij ging van 90% naar exact 20%. Veel 80/90/100, sommige stukken inderdaad 125w/km. Maar dat lukt echt alleen met hele lange ritten.
 
Klopt, de beste mensen van de krant, maar ook een hele grote doelgroep begrijpt het nog steeds niet. Je wil juist range met een brandstofauto voornamelijk omdat je niet dagelijks wil tanken.. Een EV kan dagelijks thuis geladen worden. Dit geldt helaas niet voor iedereen. Dan wil je met een EV wel een fatsoenlijke range.

Zo heb ik een discussie met een vriend maar opgegeven omdat hij het ook niet wil begrijpen. Met nadruk op wil. Bekende argumenten: dure aanschaf en slecht bereik. Dan kan ik praten over dat de investering hoog is, maar onderhoud en brandstof een stuk lager. Daarnaast over dat de EV steeds goedkoper wordt, maar dat boeit niet. Hij wil 600 km op een tank kunnen rijden. Vervolgens hebben we het nog geen 10 minuten later over dat hij maar 20.000km per jaar rijdt :rolleyes:. Ik rij, ruimschoots het dubbelen van dat jaarlijks met een EV.

Overigens mijn vorige benzine auto haalde ook nooit zijn opgegeven range het verbruik lag een stuk hoger dan de fabrieksopgave, hoe goed ik mijn best ook deed om de fabrieksopgave te halen. Dat was alleen mogelijk achter een vrachtwagen op de snelweg.

Overdrijven van de kilometerstanden is helaas het geval bij alle merken aanwezig.
Heel herkenbaar hahaha
 
Ik rij nu een half jaar elektrisch en ik moet zeggen dat ik toch erg blij ben dat ik een tesla heb gekozen. Hoe bij tesla nu de nagivatie in elkaar steekt en het ontzorgen van de rijder om de stops in te plannen bij de suc's fantastisch. Het duurt bij een suc met mijn auto iets langer dan een model 3 maar heej vaak is het laden bij een van der valk hotel en daar hebben ze lekkere koffie en croissantjes. Ps die kunnen er onder het rijden ook in :cool:
 
Ik heb tot nu toe één keer gehad dat laadtijd een issue kan zijn. Ik rij veel kilometers zakelijk. Het eerste wat ik doe al ik wakker wordt is even in de Tesla app kijken naar de SOC, voordat ik op weg ga. Dat is wel handig want laatst ontdekte ik om half 7 dat ik was vergeten de laadkabel in de auto te steken terwijl ik om 8 uur weg moest. Dan is het wel fijn dat je in 1,5 uur toch nog zo'n 15 tot 20% kan bijladen. Ruim genoeg om op pad te gaan en weer terug op één lading. Kortom, laadtijd is voor mij belangrijk en range dus eigenlijk ook.
 
Ik heb 20000 km gereden en heb de m3 9 mnd. Bijna niet gereden sinds half maart. Bij mij staat 478km als ik terug reken van 90% opladen naar 100%. In begin zat ik rond 498 km. Airco staat altijd aan en opladen telefoons en rij gemiddeld.
 
Ik heb inmiddels 16.000 op de teller en als ik tot 100% laad, van de week voor het eerst gedaan, kom ik op 475km o_O. Wat wel bijzonder was dat ik verschillende mensen ging ophalen in de buurt en ik meer km had afgelegd dan de range naar beneden ging.

Tsja scheelt nogal met de boeken maar ik lees overal dat het niet iets is om je druk over te maken, althans niet deze waardes. Ik zie ook in de Tesla stats app dat de degradatie is afgevlakt tot bijna een horizontale lijn.

Over laden onderweg. Ik vind het gewoon relaxed als ik een weekend ga zeilen in Friesland ik heen en weer kan zonder daar of onderweg te moeten laden. Luxe probleem :D