Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Voor aanschaf was ik uitgegaan van een jaargemiddelde van 190/200 Wh/km. Nu na 14 maanden en 30.000 km zit ik op 172Wh/km. Valt mij dus niet helemaal tegen. De verlaging van de maximum snelheid heeft daarbij wel geholpen.

Ik denk dat dat voor een Model 3 een heel realistisch verbruik is. Als Plantje daar ver boven zit is er of iets aan de hand met zijn rijstijl of met de auto. Als het de auto is en Tesla ontkent dat omdat het binnen de 'Tesla marges' valt, dan wordt het een lastig verhaal.
 
Voor aanschaf was ik uitgegaan van een jaargemiddelde van 190/200 Wh/km. Nu na 14 maanden en 30.000 km zit ik op 172Wh/km. Valt mij dus niet helemaal tegen. De verlaging van de maximum snelheid heeft daarbij wel geholpen.

Dit is ook een beetje mijn ervaring met de oude Model 3. De nieuwe is wat zuiniger (ondanks dat het een Performance is). Uitgaande van dit verbruik (en ik verwacht jaarrond wat lager uit te komen) kom ik op ongeveer 85% van de Wltp en bijna 95% van de rated range.

En daarvoor hoef ik mij alleen maar aan de verkeersregels te houden. Ik rijd dus wel gewoon door.
 
Dit is ook een beetje mijn ervaring met de oude Model 3. De nieuwe is wat zuiniger (ondanks dat het een Performance is). Uitgaande van dit verbruik (en ik verwacht jaarrond wat lager uit te komen) kom ik op ongeveer 85% van de Wltp en bijna 95% van de rated range.

En daarvoor hoef ik mij alleen maar aan de verkeersregels te houden. Ik rijd dus wel gewoon door.
Poeh! 85% van wltp, daar zou ik voor tekenen!

Met een beetje geluk maak ik dit jaar promotie en met nog meer geluk kan ik dan een nieuwe auto uitzoeken. Misschien is een model y dan een optie. Kan ik ook direct de hond achterin doen in plaats van op de achterbank tussen de kinderen in
 
Poeh! 85% van wltp, daar zou ik voor tekenen!

Met een beetje geluk maak ik dit jaar promotie en met nog meer geluk kan ik dan een nieuwe auto uitzoeken. Misschien is een model y dan een optie. Kan ik ook direct de hond achterin doen in plaats van op de achterbank tussen de kinderen in

Het hangt ook erg van het gebruik af. Veel korte ritten, veel stoplichten onderweg, enz kost gewoon extra.

Maar zeker op langere trajecten is de Tesla in staat om de rated range te overtreffen als je max 100 km/u rijdt.
 
Voor aanschaf was ik uitgegaan van een jaargemiddelde van 190/200 Wh/km. Nu na 14 maanden en 30.000 km zit ik op 172Wh/km. Valt mij dus niet helemaal tegen. De verlaging van de maximum snelheid heeft daarbij wel geholpen.
Even een aanvulling op mijn vorige post....

Het verbruik na 14 maanden 30.000 km zit op 172Wh/km en de laatste 15.000km zit ik zelfs op slechts 162Wh/km.
 
Poeh! 85% van wltp, daar zou ik voor tekenen!

Met een beetje geluk maak ik dit jaar promotie en met nog meer geluk kan ik dan een nieuwe auto uitzoeken. Misschien is een model y dan een optie. Kan ik ook direct de hond achterin doen in plaats van op de achterbank tussen de kinderen in
Los van dit alles heeft de SR+ gewoon bovenmatig veel capaciteitsverlies.

Na 15.000km zijn ze gemiddeld al 10% kwijt. Zelf zit ik al rond de -14.4% (omgerekend slechts 44.xx kWh bruikbaar bij 100% lading, met 4u voorverwarmen en aan één stuk gelijk “leeg” rijden. Dikke pech binnen specs )
 
Los van dit alles heeft de SR+ gewoon bovenmatig veel capaciteitsverlies.

Na 15.000km zijn ze gemiddeld al 10% kwijt. Zelf zit ik al rond de -14.4% (omgerekend slechts 44.xx kWh bruikbaar bij 100% lading, met 4u voorverwarmen en aan één stuk gelijk “leeg” rijden. Dikke pech binnen specs )

Waarom heeft een SR+ meer capaciteitsverlies dan LR?
- Vanwege feit dat relatief kleine accu veel <10% en >90% komt?
- Of is het een andere (accu)techniek?
- Of andere reden?
 
Waarom heeft een SR+ meer capaciteitsverlies dan LR?
- Vanwege feit dat relatief kleine accu veel <10% en >90% komt?
- Of is het een andere (accu)techniek?
- Of andere reden?

Het is sowieso dezelfde accutechniek.

Ik verbaas mij altijd over die enorme degradatie die sommigen hebben. De LR heeft met 60k ongeveer 2-3% degradatie. De MS85 heeft 5-6% gehaald na 140k, maar bonter heb ik het niet weten te maken.
 
Ik zie op Youtube meerdere filmpjes van mensen die de SR+ testen in winterse omstandigheden. Die halen meer dan 300 km in winterse omstandigheden.
Ik doelde eigenlijk meer op je opmerking dat je met 182 Wh/km 300 km range moeten kunnen halen. Met dat verbruik kom je op maximaal 275 km. Ik ben het met je eens dat je bij een lager verbruik net 300km zou moeten kunnen halen in de winter, maar dan moeten de omstandigheden wel gunstig zijn.
 
Ik doelde eigenlijk meer op je opmerking dat je met 182 Wh/km 300 km range moeten kunnen halen. Met dat verbruik kom je op maximaal 275 km. Ik ben het met je eens dat je bij een lager verbruik net 300km zou moeten kunnen halen in de winter, maar dan moeten de omstandigheden wel gunstig zijn.
Als je de SR+ aan de laadpaal voorverwarmt, tot 100% laadt en rustig leeg rijdt haal je die 300km wel. Maar dan is 300km ook ruim 3 uur rijden. Sneller is dan met een zwaardere voet te rijden en onderweg 10 minuten pauze bij de Supercharger te pakken.
Bij 250km zet ik de autopilot op een (iets) lagere snelheid om zonder tussenstop de finish te halen. Maar ook dan kun je in Nederland prima meedoen met de doorrijders op de linkerbaan