Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voor zij die hondenhek zoeken voor in Model Y, Kleinmetall heeft een mooi passend maar duur model. Ik had van mijn Volkswagen passat nog een Trixie hekje liggen en ben na wat prutsen erin geslaagd dat proper te monteren! Is het nodig, niet om de hond tegen te houden want dat kan met de hoofdsteunen, maar je hebt minder kwijl en plekken op je zetels.

View attachment 874547
View attachment 874548
View attachment 874549
Hi Mick, dit ziet eruit als een mooie oplossing! Weet jij toevallig het type nr van je Trixie hondenrek? En heb je het rek moeten aanpassen om het passend te krijgen in de Model Y?
 
Klein verslagje hier van een (kleine) roadtrip met de Model Y LR.
Even alles overlopen van data in TeslaMate en uitgeschreven.

Reis was van Z-W-Vlaanderen naar Billund Denemarken met een overnachting in Dortmund bij het doorgaan en Bremen in het terugkeren.

Leg 1: Thuis naar Dortmund (388km)
Vertrokken met 100% en even geladen aan een 50kW lader voor de grens (alle snellere Fastned laders waren bezet).
Na 214km aangekomen met 38% - 107km/h gemiddeld aan 225 Wh/km (9°C)
38min - 24.5kWh geladen voor €18.18 en vertrokken met 70%.

Doorgereden naar een Supercharger in de buurt van onze bestemming om de volgende dag wat tijd te besparen.
Na 156km aangekomen met 23% - 99km/h gemiddeld aan 233 Wh/km (10°C, kleine stukjes rond de 140-150km/h gedaan)
44min - 55kWh geladen voor €34.65 en vertrokken met 91%

Aankomst bij hotel na 18km met 87% - 59km/h gemiddeld aan 174 Wh/km

Leg 2: Dortmund naar Billund (657km)
Vetrokken bij het hotel tot Tesla Supercharger in Lohne. Volgens de eerste planning ging het lukken tot Posthausen maar er was veel file en de blaas zat ook vol.
Na 161km aangekomen met 38% - 80 km/h gemiddeld aan 228 Wh/km (6°C, veel file en druk verkeer)
17min - 26kWh geladen voor €16.38 en vetrokken met 70%

Gestopt bij de volgende Supercharger in Posthausen omdat we gepland hadden om daar te lunchen
Na 128km aangekomen met 30% - 69 km/h gemiddeld aan 246 Wh/km (5°C, veel file en druk verkeer)
53min - 54kWh geladen voor €34.02 en vertrokken met 98%

Ondertussen al veel tijd verloren (door file) en planning aangepast en gestopt in Rødekro
Na 274,8km aangekomen met 6% - 96 km/h gemiddeld aan 258 Wh/km (5°C, veel file, regen)
30min - 41kWh geladen voor DKK 207.05 (€27,8) en vertrokken met 57%

Aankomst bij hotel na 97km met 28% - 87 km/h gemiddeld aan 231 Wh/km (2°C, regen)

Bij het hotel opgeladen aan een trage lader tot 100% net voor vertrek: 63.15kWh voor DKK 454.68 (€61,13)

Leg 3: Billund naar Bremen (406km)
Vertrokken met 100% tot Supercharger in Neumunster
Na 225km aangekomen met 17% - 104km/h gemiddeld aan 285 Wh/km (8°C, regen, soms stukken aan 140/150km/h)
51min - 62kWh geladen voor €43.40 en vertrokken met 95%

Aankomst bij hotel na 180km met 29% - 110 km/h gemiddeld aan 282 Wh/km (9°C, regen, soms stukken aan 140/150km/h)

Bij het hotel opgeladen aan een trage lader tot 95%: 54.22kWh voor €35.14
2e dag gratis lader gevonden in de parking en geladen tot 100% net voor vertrek

Leg 4: Bremen naar huis (555km)
Vertrokken met 100% tot Supercharger in Nottuln
Na 185km aangekomen met 21% - 106 km/h gemiddeld aan 330 Wh/km (13°C, veel regen, heel harde tegenwind)
43min - 56kWh geladen voor €35.28 en vertrokken met 90%

Doorgereden tot Fastned Oud Turnhout (laden in BE kan met de kaart van het werk)
Na 214km aangekomen met 23% - 105 km/h gemiddeld aan 248 Wh/km (16°C, veel regen, heel harde tegenwind)
22min - 39.73kWh geladen voor €29.24 en vertrokken met 70%

Aankomst thuis na 156km met 18% - 104 km/h gemiddeld aan 255 Wh/km (16°C, heel harde tegenwind)


Conclusie over het elektrisch rijden
- Prijs:
Mede door het slechte weer, veel wind en soms wat sneller rijden, kom dit duurder uit qua verbruik als ik dit vergelijk met een dieselwagen.
Totaal gereden: ~2000km, prijs voor laden zonder het verschil vertrek en aankomst thuis: €335
Als ik voor een diesel reken aan 8l/100km, dan zit je aan 160l. Zelfs aan €2/l is dit nog goedkoper.

- Reiscomfort:
Over het algemeen was de nood om te stoppen om te laden geen ergernis/probleem. Mede omdat je toch moet stoppen voor een toiletbezoek of lunch.
Het vergt wel wat planning vooraf omdat ik graag iets deftig heb om te eten bij het laden. Telkens eten uit een tankstation/McD/KFC/Burger king heb ik liever niet.
Gezien we veel tijd verloren hebben op leg 2 in de file was de laatste laadstop wel relatief vervelend. Normaal ging dit snel stop/toilet/vertrek zijn maar dat kon nu niet.
Over het algemeen kom ik wel ontspannen op de bestemming.

- Stress:
Helemaal niet. Dit is niet de eerste lange trip die we doen en het kunnen vlot gebruik maken van de Superchargers, waarvan er altijd voldoende zijn en steeds werken maar dit zorgeloos.
Voordien, met de iX3, toen ik nog niet kon laden bij Superchargers was laadfile een probleem. Nu ook weer, op die drukke dag in Duitsland, bij echt iedere laadstop, een rij wachtenden aan de niet-Telsa laders.
Telkens 4-6 laders die allemaal bezet waren of defect. Het vervelendste hierbij is ook dat er geen deftige rij of wachtsysteem is waardoor je nog een extra stressfactor hebt.
Ik heb geen seconde gedacht: dit haal ik niet.

Conclusie over de Model Y
Negatief:
- Ergernis nr. 1 na 100'en kms in regenweer: de ruitenwissers werken weer een stuk slechter. Eigenlijk zelden tot nooit last gehad, behalve soms aangaan zonder regen maar nu, sinds de laatste update zijn ze bijna altijd te laat en te traag.
Zeker bij opspattend water van andere voertuigen krijg je keer op keer bijna geen zicht. Heel irritant en zelfs gevaarlijk. Steeds op het knopje moeten drukken of aan/uitzetten is zo irritant na een tijd.
Ik wacht dan meestal nog best wel lang voor ik de ruitenwissers aanzet. Mijn vrouw zou helemaal gek worden, gezien de gevoeligheid niet kan ingesteld worden.
- Het blijft jammer dat AP altijd wordt afgezet bij baanwissel met vervelende dong (ik heb geen EAP), hierdoor gebruik ik het zelden
- Voorverwarmen bij superchargers gaat heel vreemd bij mij. Soms meer dan een uur op voorhand krijg ik de melding en ik merk dan meestal ook dat het kouder wordt binnen in de auto.
- TACC die plots snelheid wil verlagen is vervelend en oncomfortabel. Op sommig stukken, zonder echte reden, denk de wagen plots dat je beter minder snel zou rijden (max. snelheid is correct gezien maar TACC snelheid wordt verlaagd). Dit gaat heel bruusk. In Denemarken ook bepaalde stukken gehad waar ik een melding kreeg: Snelheid Automatisch sturen begrensd tot 71km/h terwijl ik 100% zeker was dat je daar 80km/h mocht rijden.
- TACC in vertraagd verkeer of filerijden blijft ook oncomfortabel. Te snel optrekken/afremmen of steeds licht rem/gas/rem/gas om een wagen te volgen met constante snelheid. Is niet de eerste keer dat ik merk dat mijn kinderen wagenziek worden als ik met TACC in vertraagd verkeer rij.
- Iedereen boft zo met het automatisch plannen tussen Superchargers maar ik krijg echt de vreemdste voorstellen (misschien door het some hoge verbruik wat ik had) zoal een Suc die 180km ver is niet kunnen halen met 90% batterij e.d.
- Navigatie maakt soms rare beslissingen. Ik ben hier al alert voor maar toch weer een keer van de autosnelweg gestuurd. Om dan 15-20km door binnenwegen, in het donker, terug op dezelfde autosnelweg te eindigen.
- Tijdelijke snelheidsborden voor werken of dynamische borden werden zelden tot nooit opgepikt.

Positief:
- De wagen en zetels zijn comfortabel voor lange ritten en moeten naar mijn insziens niet onderdoen voor de stoelen in mijn vorige 5-reeks of iX3 impressive.
- Zoveel ruimte in de auto dat ik niet eens meer nadenk over wat wel en niet meekan. De frunk is hierbij ook heel handig om een jas in te leggen voor tussenstops
- De wagen rijdt echt prettig voor lange trips en ligt goed op de weg. Ook bij hoge snelheden voelt de auto heel stabiel en betrouwbaar. Vooral op de autosnelweg komt de wagen tot zijn recht. Binnenwegen zijn iets minder comfortabel qua demping e.d. en overdekte/ondergrondse parkings zijn ook niet zijn ding.
- De app en op afstand in de gaten houden van de auto werkt altijd goed en vlot (kunnen andere merken nog veel van leren)
 
Conclusie over het elektrisch rijden
- Prijs:
Mede door het slechte weer, veel wind en soms wat sneller rijden, kom dit duurder uit qua verbruik als ik dit vergelijk met een dieselwagen.
Totaal gereden: ~2000km, prijs voor laden zonder het verschil vertrek en aankomst thuis: €335
Als ik voor een diesel reken aan 8l/100km, dan zit je aan 160l. Zelfs aan €2/l is dit nog goedkoper.
Ik doe NL -> DK regelmatig en wat veel kan schelen is om zo min mogelijk in Duitsland te laden (over het algemeen is Denemarken net iets goedkoper wat betreft Superchargers, dus bij Rodekro/Kolding laden en dan bij Rade in Duitsland weer laden. Kan tegenwoordig ook weer andersom zijn.)
Als je toch een overnachting doet in Duitsland, dan kan je het beste eentje zoeken met een Destination Charger. Scheelt je weer kosten, want die zijn volgens mij altijd gratis. Sylc in Hamburg is een prima hotel met twee destination chargers die exclusief voor Tesla's zijn (de overge EV's moeten aan een laadpaal er naast). Voordeel is dat dit direct aan de afslag ligt. Je betaald enkel 5 euro parkeerkosten, maar wel dus gratis stroom.

Ook loont het in DK om goed te kijken naar de laadpas welke je gebruikt. Veel tarieven liggen daar rond de 8kr/€1 per kWh en krijg je pas goedkoper met een abonnement. Met de app Virta kan je prima laadpalen vinden tussen de 4/5kr (€0,50-0,70), even goed zoeken op de kaart. Scheelt je flink gezien je 61kWh bij je hotel had geladen.

Wat je trouwens schrijft over de regenwissers kan ik beamen. Echter is dit ook een "probleem" wat je vooral in het buitenland hebt. We hebben hier overal ZOAB, terwijl je in Duitsland/Denemarken veel meer dicht asfalt hebt en bij de lichtste regenbui is het een feest qua opspattend water. Laat Tesla dat nou net moeilijk vinden...
 
@boeiend Bedankt voor je reisverlag! Leuk om te lezen, het verbruik ligt iets hoger dan ik zelf rekening mee heb gehouden in mijn proefberekeningen. Fijn om ook wat ervaringen uit het 'veld' te horen! Het effect van kou & wind is forser van ik had verwacht. (rekende zelf met rond de 210Wh/km voor een wintersport rit)

Ik zal me ook eens verdiepen in laadpassen voor buitenlandse ritten. Vanuit de lease krijg ik een Shell Recharge pas, kan ik daar ook in het buitenland mee uit de voeten of is het verstandig ook lokale passen te regelen?
 
@boeiend Bedankt voor je reisverlag! Leuk om te lezen, het verbruik ligt iets hoger dan ik zelf rekening mee heb gehouden in mijn proefberekeningen. Fijn om ook wat ervaringen uit het 'veld' te horen! Het effect van kou & wind is forser van ik had verwacht. (rekende zelf met rond de 210Wh/km voor een wintersport rit)

Ik zal me ook eens verdiepen in laadpassen voor buitenlandse ritten. Vanuit de lease krijg ik een Shell Recharge pas, kan ik daar ook in het buitenland mee uit de voeten of is het verstandig ook lokale passen te regelen?
Shell Recharge wordt op heel veel plaatsen geaccepteerd In de app van Shell Recharge kun je alle locaties en prijzen terugvinden.
Of de pas van de leasemaatschappij ook wordt geaccepteerd hangt af of het buitenland is vrijgegeven. Afgelopen zomer kon ik in Portugal bv niet laden met mijn Shell Recharge pas van de zaak, maar wel met mijn prive Shell Recharge pas.
 
  • Like
Reactions: Flummox
Klein verslagje hier van een (kleine) roadtrip met de Model Y LR.
Even alles overlopen van data in TeslaMate en uitgeschreven.

Reis was van Z-W-Vlaanderen naar Billund Denemarken met een overnachting in Dortmund bij het doorgaan en Bremen in het terugkeren.

Leg 1: Thuis naar Dortmund (388km)
Vertrokken met 100% en even geladen aan een 50kW lader voor de grens (alle snellere Fastned laders waren bezet).
Na 214km aangekomen met 38% - 107km/h gemiddeld aan 225 Wh/km (9°C)
38min - 24.5kWh geladen voor €18.18 en vertrokken met 70%.

Doorgereden naar een Supercharger in de buurt van onze bestemming om de volgende dag wat tijd te besparen.
Na 156km aangekomen met 23% - 99km/h gemiddeld aan 233 Wh/km (10°C, kleine stukjes rond de 140-150km/h gedaan)
44min - 55kWh geladen voor €34.65 en vertrokken met 91%

Aankomst bij hotel na 18km met 87% - 59km/h gemiddeld aan 174 Wh/km

Leg 2: Dortmund naar Billund (657km)
Vetrokken bij het hotel tot Tesla Supercharger in Lohne. Volgens de eerste planning ging het lukken tot Posthausen maar er was veel file en de blaas zat ook vol.
Na 161km aangekomen met 38% - 80 km/h gemiddeld aan 228 Wh/km (6°C, veel file en druk verkeer)
17min - 26kWh geladen voor €16.38 en vetrokken met 70%

Gestopt bij de volgende Supercharger in Posthausen omdat we gepland hadden om daar te lunchen
Na 128km aangekomen met 30% - 69 km/h gemiddeld aan 246 Wh/km (5°C, veel file en druk verkeer)
53min - 54kWh geladen voor €34.02 en vertrokken met 98%

Ondertussen al veel tijd verloren (door file) en planning aangepast en gestopt in Rødekro
Na 274,8km aangekomen met 6% - 96 km/h gemiddeld aan 258 Wh/km (5°C, veel file, regen)
30min - 41kWh geladen voor DKK 207.05 (€27,8) en vertrokken met 57%

Aankomst bij hotel na 97km met 28% - 87 km/h gemiddeld aan 231 Wh/km (2°C, regen)

Bij het hotel opgeladen aan een trage lader tot 100% net voor vertrek: 63.15kWh voor DKK 454.68 (€61,13)

Leg 3: Billund naar Bremen (406km)
Vertrokken met 100% tot Supercharger in Neumunster
Na 225km aangekomen met 17% - 104km/h gemiddeld aan 285 Wh/km (8°C, regen, soms stukken aan 140/150km/h)
51min - 62kWh geladen voor €43.40 en vertrokken met 95%

Aankomst bij hotel na 180km met 29% - 110 km/h gemiddeld aan 282 Wh/km (9°C, regen, soms stukken aan 140/150km/h)

Bij het hotel opgeladen aan een trage lader tot 95%: 54.22kWh voor €35.14
2e dag gratis lader gevonden in de parking en geladen tot 100% net voor vertrek

Leg 4: Bremen naar huis (555km)
Vertrokken met 100% tot Supercharger in Nottuln
Na 185km aangekomen met 21% - 106 km/h gemiddeld aan 330 Wh/km (13°C, veel regen, heel harde tegenwind)
43min - 56kWh geladen voor €35.28 en vertrokken met 90%

Doorgereden tot Fastned Oud Turnhout (laden in BE kan met de kaart van het werk)
Na 214km aangekomen met 23% - 105 km/h gemiddeld aan 248 Wh/km (16°C, veel regen, heel harde tegenwind)
22min - 39.73kWh geladen voor €29.24 en vertrokken met 70%

Aankomst thuis na 156km met 18% - 104 km/h gemiddeld aan 255 Wh/km (16°C, heel harde tegenwind)


Conclusie over het elektrisch rijden
- Prijs:
Mede door het slechte weer, veel wind en soms wat sneller rijden, kom dit duurder uit qua verbruik als ik dit vergelijk met een dieselwagen.
Totaal gereden: ~2000km, prijs voor laden zonder het verschil vertrek en aankomst thuis: €335
Als ik voor een diesel reken aan 8l/100km, dan zit je aan 160l. Zelfs aan €2/l is dit nog goedkoper.

- Reiscomfort:
Over het algemeen was de nood om te stoppen om te laden geen ergernis/probleem. Mede omdat je toch moet stoppen voor een toiletbezoek of lunch.
Het vergt wel wat planning vooraf omdat ik graag iets deftig heb om te eten bij het laden. Telkens eten uit een tankstation/McD/KFC/Burger king heb ik liever niet.
Gezien we veel tijd verloren hebben op leg 2 in de file was de laatste laadstop wel relatief vervelend. Normaal ging dit snel stop/toilet/vertrek zijn maar dat kon nu niet.
Over het algemeen kom ik wel ontspannen op de bestemming.

- Stress:
Helemaal niet. Dit is niet de eerste lange trip die we doen en het kunnen vlot gebruik maken van de Superchargers, waarvan er altijd voldoende zijn en steeds werken maar dit zorgeloos.
Voordien, met de iX3, toen ik nog niet kon laden bij Superchargers was laadfile een probleem. Nu ook weer, op die drukke dag in Duitsland, bij echt iedere laadstop, een rij wachtenden aan de niet-Telsa laders.
Telkens 4-6 laders die allemaal bezet waren of defect. Het vervelendste hierbij is ook dat er geen deftige rij of wachtsysteem is waardoor je nog een extra stressfactor hebt.
Ik heb geen seconde gedacht: dit haal ik niet.

Conclusie over de Model Y
Negatief:
- Ergernis nr. 1 na 100'en kms in regenweer: de ruitenwissers werken weer een stuk slechter. Eigenlijk zelden tot nooit last gehad, behalve soms aangaan zonder regen maar nu, sinds de laatste update zijn ze bijna altijd te laat en te traag.
Zeker bij opspattend water van andere voertuigen krijg je keer op keer bijna geen zicht. Heel irritant en zelfs gevaarlijk. Steeds op het knopje moeten drukken of aan/uitzetten is zo irritant na een tijd.
Ik wacht dan meestal nog best wel lang voor ik de ruitenwissers aanzet. Mijn vrouw zou helemaal gek worden, gezien de gevoeligheid niet kan ingesteld worden.
- Het blijft jammer dat AP altijd wordt afgezet bij baanwissel met vervelende dong (ik heb geen EAP), hierdoor gebruik ik het zelden
- Voorverwarmen bij superchargers gaat heel vreemd bij mij. Soms meer dan een uur op voorhand krijg ik de melding en ik merk dan meestal ook dat het kouder wordt binnen in de auto.
- TACC die plots snelheid wil verlagen is vervelend en oncomfortabel. Op sommig stukken, zonder echte reden, denk de wagen plots dat je beter minder snel zou rijden (max. snelheid is correct gezien maar TACC snelheid wordt verlaagd). Dit gaat heel bruusk. In Denemarken ook bepaalde stukken gehad waar ik een melding kreeg: Snelheid Automatisch sturen begrensd tot 71km/h terwijl ik 100% zeker was dat je daar 80km/h mocht rijden.
- TACC in vertraagd verkeer of filerijden blijft ook oncomfortabel. Te snel optrekken/afremmen of steeds licht rem/gas/rem/gas om een wagen te volgen met constante snelheid. Is niet de eerste keer dat ik merk dat mijn kinderen wagenziek worden als ik met TACC in vertraagd verkeer rij.
- Iedereen boft zo met het automatisch plannen tussen Superchargers maar ik krijg echt de vreemdste voorstellen (misschien door het some hoge verbruik wat ik had) zoal een Suc die 180km ver is niet kunnen halen met 90% batterij e.d.
- Navigatie maakt soms rare beslissingen. Ik ben hier al alert voor maar toch weer een keer van de autosnelweg gestuurd. Om dan 15-20km door binnenwegen, in het donker, terug op dezelfde autosnelweg te eindigen.
- Tijdelijke snelheidsborden voor werken of dynamische borden werden zelden tot nooit opgepikt.

Positief:
- De wagen en zetels zijn comfortabel voor lange ritten en moeten naar mijn insziens niet onderdoen voor de stoelen in mijn vorige 5-reeks of iX3 impressive.
- Zoveel ruimte in de auto dat ik niet eens meer nadenk over wat wel en niet meekan. De frunk is hierbij ook heel handig om een jas in te leggen voor tussenstops
- De wagen rijdt echt prettig voor lange trips en ligt goed op de weg. Ook bij hoge snelheden voelt de auto heel stabiel en betrouwbaar. Vooral op de autosnelweg komt de wagen tot zijn recht. Binnenwegen zijn iets minder comfortabel qua demping e.d. en overdekte/ondergrondse parkings zijn ook niet zijn ding.
- De app en op afstand in de gaten houden van de auto werkt altijd goed en vlot (kunnen andere merken nog veel van leren)
Het kouder worden heb ik ook! De auto verwarmt de accu soms al een uur van te voren voor om daarna weer even te stoppen en vlak voor aankomst weer te beginnen. Lijkt mij dat alle energie naar de accu gaat.. de temperatuur verhogen helpt wel. Maar daarna wordt het weer heel warm.

Jij hebt dus ook een aardig hoog verbruik. Dacht dat er iets mis was met mijne. Ik rijd ook gemiddeld 22/24 kWh op lange afstanden met max 110-120.
 
Het kouder worden heb ik ook! De auto verwarmt de accu soms al een uur van te voren voor om daarna weer even te stoppen en vlak voor aankomst weer te beginnen. Lijkt mij dat alle energie naar de accu gaat.. de temperatuur verhogen helpt wel. Maar daarna wordt het weer heel warm.

Jij hebt dus ook een aardig hoog verbruik. Dacht dat er iets mis was met mijne. Ik rijd ook gemiddeld 22/24 kWh op lange afstanden met max 110-120.
Je kunt in korte tijd heel veel energie toevoeren (hoge temperatuur) of in lange tijd gemiddeld weinig energie (lage temperatuur). Uiteindelijk voeg je dezelfde hoeveelheid energie toe.
Ik schat in dat Tesla gebruik probeert te maken van “restwarmte” dus een relatief lage temperatuur, door daar gebruik van te maken heb je dus langere tijd nodig om voor te verwarmen.

Ik heb het volste vertrouwen in Tesla dat ze de energie zo optimaal mogelijk benutten, hoe zuiniger hoe beter en dat weten de programmeurs van Tesla ook.
 
  • Like
Reactions: DM231191
107km/h gemiddeld aan 225 Wh/km (9°C)

99km/h gemiddeld aan 233 Wh/km (10°C, kleine stukjes rond de 140-150km/h gedaan)

59km/h gemiddeld aan 174 Wh/km

km/h gemiddeld aan 228 Wh/km (6°C, veel file en druk verkeer)

69 km/h gemiddeld aan 246 Wh/km (5°C, veel file en druk verkeer)

96 km/h gemiddeld aan 258 Wh/km (5°C, veel file, regen)

87 km/h gemiddeld aan 231 Wh/km (2°C, regen)

104km/h gemiddeld aan 285 Wh/km (8°C, regen, soms stukken aan 140/150km/h)

110 km/h gemiddeld aan 282 Wh/km (9°C, regen, soms stukken aan 140/150km/h)

106 km/h gemiddeld aan 330 Wh/km (13°C, veel regen, heel harde tegenwind)

105 km/h gemiddeld aan 248 Wh/km (16°C, veel regen, heel harde tegenwind)

104 km/h gemiddeld aan 255 Wh/km (16°C, heel harde tegenwind)
Bevestigt mijn ervaring. Mijn MY is heel zuinig onder ideale omstandigheden, maar als je daar van afwijkt, gaat hij zelfs meer verbruiken dan mijn MS in dezelfde omstandigheden.
De hoogte en de verbeterde conditionering van de batterij betaal je cash.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Ik doe NL -> DK regelmatig en wat veel kan schelen is om zo min mogelijk in Duitsland te laden (over het algemeen is Denemarken net iets goedkoper wat betreft Superchargers, dus bij Rodekro/Kolding laden en dan bij Rade in Duitsland weer laden. Kan tegenwoordig ook weer andersom zijn.)
Als je toch een overnachting doet in Duitsland, dan kan je het beste eentje zoeken met een Destination Charger. Scheelt je weer kosten, want die zijn volgens mij altijd gratis. Sylc in Hamburg is een prima hotel met twee destination chargers die exclusief voor Tesla's zijn (de overge EV's moeten aan een laadpaal er naast). Voordeel is dat dit direct aan de afslag ligt. Je betaald enkel 5 euro parkeerkosten, maar wel dus gratis stroom.

Ook loont het in DK om goed te kijken naar de laadpas welke je gebruikt. Veel tarieven liggen daar rond de 8kr/€1 per kWh en krijg je pas goedkoper met een abonnement. Met de app Virta kan je prima laadpalen vinden tussen de 4/5kr (€0,50-0,70), even goed zoeken op de kaart. Scheelt je flink gezien je 61kWh bij je hotel had geladen.

Wat je trouwens schrijft over de regenwissers kan ik beamen. Echter is dit ook een "probleem" wat je vooral in het buitenland hebt. We hebben hier overal ZOAB, terwijl je in Duitsland/Denemarken veel meer dicht asfalt hebt en bij de lichtste regenbui is het een feest qua opspattend water. Laat Tesla dat nou net moeilijk vinden...
Ik zie dat ik in DK aan de Supercharger aan €0,678/kWh kom (+2% valutakosten), dan komt duurder uit dan in DE aan €0,63/kWh.

Meestal laat ik de keuze van een hotel niet teveel afhangen van de laadmogelijkheid. Onze stops waren niet enkel om de rit te onderbreken maar ook om iets in de buurt te doen. Mijn ervaring leert dat het goedkoper laden dubbel en dik wordt doorgerekend in de kamerprijs. Bovendien heb ik ook slechte ervaring met laadpunten die defect of bezet zijn (eventueel door een ICE-auto).

In Billund heb ik hier wel gebruik van gemaakt om tijd te winnen/comfort. Helaas vind ik het altijd moeilijk om de prijs van het laden te weten te komen. Zeker in het buitenland of als je met een laadpas van een ander netwerk moet laden. De paal waar ik had geladen was van Clever en ik had gelezen dat de Shell Recharge pas daar ook gewoon mee werkte. Er was een andere paal van e-on die met de easypark app zou moeten werken maar ik had niet veel zin om nog maar een app erbij te hebben en waar ik weer een betaalmethode moet in toevoegen. Mocht ik er vaker komen, zou ik er natuurlijk wat meer moeite in steken. Het originele plan was om relatief vol te laden in Kolding omdat we te vroeg zouden aankomen maar het verkeer was ons niet gezind. Ik was dus gewoon al blij dat ik daar naar 100% kon voor vertrek :).

In Bremen had ik wel beter wat gelezen op voorhand en dan had ik gratis kunnen laden in de overdekte parkeergarage.

Nu je het zegt heb ik er inderdaad minder last van in BE en NL. Alhoewel ik nog steeds de indruk heb dat het verslecht is met één van de laatste updates. Het is precies of de ruitenwisser nu een soort wachttijd heeft en ook zelden naar de hoogste stand gaat.


@boeiend Bedankt voor je reisverlag! Leuk om te lezen, het verbruik ligt iets hoger dan ik zelf rekening mee heb gehouden in mijn proefberekeningen. Fijn om ook wat ervaringen uit het 'veld' te horen! Het effect van kou & wind is forser van ik had verwacht. (rekende zelf met rond de 210Wh/km voor een wintersport rit)

Ik zal me ook eens verdiepen in laadpassen voor buitenlandse ritten. Vanuit de lease krijg ik een Shell Recharge pas, kan ik daar ook in het buitenland mee uit de voeten of is het verstandig ook lokale passen te regelen?

Het verbruik ligt normaal ook iets lager bij mij. Dit komt voornamelijk door de sterkte tegenwind op de terugweg (en regen). Het was echt wel heel hard aan het waaien en bijna de hele rit de wind op kop. Ik heb me ook niet echt ingehouden, behalve bij hevige regen, om 140-150km/h te rijden zolang ik maar aan de volgende geplande laadstop zou raken.

Naar mijn ervaring werkt Shell Recharge bijna overal. Nog maar 1-2 keer gehad dat de pas niet werd aanvaard. Ik heb er eentje via de lease van het werk maar ik mag hier niet mee opladen in het buitenland voor privé-trips dus ik heb een tweede privé. Ik heb ook nog een BMW-charging, plugsurfing en EV box pas als reserve :)


Het kouder worden heb ik ook! De auto verwarmt de accu soms al een uur van te voren voor om daarna weer even te stoppen en vlak voor aankomst weer te beginnen. Lijkt mij dat alle energie naar de accu gaat.. de temperatuur verhogen helpt wel. Maar daarna wordt het weer heel warm.

Jij hebt dus ook een aardig hoog verbruik. Dacht dat er iets mis was met mijne. Ik rijd ook gemiddeld 22/24 kWh op lange afstanden met max 110-120.
Zie hierboven, normaal ligt het wel iets lager. Met hoe ik gereden heb, ben ik 100% zeker dat ik 4-5kWh/100km hoger zou gezeten hebben met de iX3.


Je kunt in korte tijd heel veel energie toevoeren (hoge temperatuur) of in lange tijd gemiddeld weinig energie (lage temperatuur). Uiteindelijk voeg je dezelfde hoeveelheid energie toe.
Ik schat in dat Tesla gebruik probeert te maken van “restwarmte” dus een relatief lage temperatuur, door daar gebruik van te maken heb je dus langere tijd nodig om voor te verwarmen.

Ik heb het volste vertrouwen in Tesla dat ze de energie zo optimaal mogelijk benutten, hoe zuiniger hoe beter en dat weten de programmeurs van Tesla ook.
Toch is het vreemd om voorbereiding te doen voor snelladen als je nog >100km of >1uur van de lader bent. Die warmte kun je toch niet efficient bijhouden denk ik. Echt veel effect lijkt het niet te hebben op het verbruik dus er zal inderdaad wel over nagedacht zijn.


Bevestigt mijn ervaring. Mijn MY is heel zuinig onder ideale omstandigheden, maar als je daar van afwijkt, gaat hij zelfs meer verbruiken dan mijn MS in dezelfde omstandigheden.
De hoogte en de verbeterde conditionering van de batterij betaal je cash.
Volledig akkoord. Zelfde ervaring. De impact van koud weer, harde tegenwind of sneller rijden is relatief groot.
Maar, zoals hierboven ook al vermeld, op dit vlak nog steeds met kop en schouders boven de concurrentie.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Iemand al een onderhoudsbeurt gedaan aan zijn MY? Van mij uit eind 2021 heeft nu 25k gelopen. Wil graag de banden rouleren en remklauwen reinigen. Doet iemand dit buiten tesla om?
Is dat goedkoper en kunnen derde partijen dit goed ?

Benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips.
 
Iemand al een onderhoudsbeurt gedaan aan zijn MY? Van mij uit eind 2021 heeft nu 25k gelopen. Wil graag de banden rouleren en remklauwen reinigen. Doet iemand dit buiten tesla om?
Is dat goedkoper en kunnen derde partijen dit goed ?

Benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips.
KwikFit is prima voor banden, remmen en ruitenwissers. Waarschijnlijk ook goedkoper.
Hebben veel ervaring met Tesla.

Maar laat NOOIT een andere partij dan Tesla ook maar iets doen aan je airco. Ook al hebben ze nog zulke mooie verhalen en diploma's en certificaten.
Dat systeem is geïntegreerd met je batterij koeling en het Batterij Management Systeem ("BMS") en kan je meer schade en verlies aan garantie opleveren dan je lief is.
 
Iemand al een onderhoudsbeurt gedaan aan zijn MY? Van mij uit eind 2021 heeft nu 25k gelopen. Wil graag de banden rouleren en remklauwen reinigen. Doet iemand dit buiten tesla om?
Is dat goedkoper en kunnen derde partijen dit goed ?

Benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips.
Nee ik heb geen onderhoud laten doen. Maar ik wissel wel 2x per jaar met zomer en winterbanden.
En onlangs bij een SeC geweest omdat de remklauwen tikten wanneer ik de eerste keer remde in die remrichting.
Ik kreeg toen een verhaal te horen over verglazing van de remmen doordat er vuil op komt etc.
Verder geen onderhoud en lijkt mij ook niet nodig.
 
  • Like
Reactions: telsa013
Even een vraagje van een nieuwe MY eigenaar inzake auto pilot.
Als ik deze inschakel op bijv een autoweg waar ik 100 mag, dan gaat dit perfect, maar af en toe heb je met afslagen van die stukken waar je maar 70 mag. De auto remt dan af tot 75 ivm mijn ingestelde marge, maar nog in het 70-stuk gaat ie weer accelereren naar 100 terwijl ik notabone nogmaals een bord met 70 passeer. Wat doe ik fout ?

Overigens rijdt AP zoveel beter dan Pilot Assist in mijn ex XC40, dat werkte echt voor geen meter. Ook het grootlicht gaat keurig en snel weer uit als ie tegenliggers spot.
 
Even een vraagje van een nieuwe MY eigenaar inzake auto pilot.
Als ik deze inschakel op bijv een autoweg waar ik 100 mag, dan gaat dit perfect, maar af en toe heb je met afslagen van die stukken waar je maar 70 mag. De auto remt dan af tot 75 ivm mijn ingestelde marge, maar nog in het 70-stuk gaat ie weer accelereren naar 100 terwijl ik notabone nogmaals een bord met 70 passeer. Wat doe ik fout ?

Overigens rijdt AP zoveel beter dan Pilot Assist in mijn ex XC40, dat werkte echt voor geen meter. Ook het grootlicht gaat keurig en snel weer uit als ie tegenliggers spot.
Je doet niks fout, de snelheidsbordenherkenning laat nog wat te wensen over helaas.
 
probleem! Heeft iemand dit al eens meegemaakt: bij onze creche is een klein rond punt waar je de kortste bocht moet maken. Ik heb het gevoel alsof de auto dan begint te hobbelen bij elke omwenteling van de band. Lijkt van links achter te komen. Het gebeurt énkel wanneer je je stuur maximaal draait.
 
Nu de Model S en X een mogelijkheid hebben om een rond stuur te plaatsen om te retrofitten, begon bij mij de gedachte te spelen dat het wel leuk zou zijn dat Tesla een Yoke zou uitbrengen voor de Y/3 om dan op dezelfde manier een retrofit te kunnen doen. Ik weet dat er aftermarket reeds "yokes" beschikbaar zijn maar dat is het qua uiterlijk altijd "net niet". Zouden hier mensen switchen naar een Yoke? Ik persoonlijk wel.
 
Nu de Model S en X een mogelijkheid hebben om een rond stuur te plaatsen om te retrofitten, begon bij mij de gedachte te spelen dat het wel leuk zou zijn dat Tesla een Yoke zou uitbrengen voor de Y/3 om dan op dezelfde manier een retrofit te kunnen doen. Ik weet dat er aftermarket reeds "yokes" beschikbaar zijn maar dat is het qua uiterlijk altijd "net niet". Zouden hier mensen switchen naar een Yoke? Ik persoonlijk wel.
Ik heb in de S LR met yoke gereden en het is wel kut op rotondes.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk