Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Daarom moet je erg oppassen met de aankoop van voorraad- of demomodellen van Tesla. Zie bijvoorbeeld onderstaande. Deze is in november al op kenteken gezet en heeft een fiscale waarde die toen gold van € 62.690. Zakelijk is het dus veel goedkoper deze gewoon nieuw te kopen voor € 52.190 omdat de bijtelling veel lager is. Privé kan het ook schelen bij het afsluiten van een verzekering.

Als de prijs weer gaat stijgen kan het natuurlijk ook in je voordeel uitpakken.

View attachment 1039908
Volgens het kenteken is dit een P, dus ik denk dat het vermelde kenteken niet klopt? De ‘voor’ prijs is immers ook 52k ipv 62k
 
Volgens het kenteken is dit een P, dus ik denk dat het vermelde kenteken niet klopt? De ‘voor’ prijs is immers ook 52k ipv 62k
Op de RDW staat bij dit kenteken gewoon 533 WLTP en 378 kW. Waar zie jij dat het volgens het kenteken een P is? Mijn Model 3 staat bij de ANWB ook als P, maar bij de RDW netjes als de een LR die het is.
Maar dit was ook maar gewoon een voorbeeld. Het is bij meerdere voorraadauto's het geval. Deze is net van voor de prijsdaling in januari. De fiscale waarde is € 59.740. Tesla hanteert als van-prijs de prijs die de auto nu nieuw zou kosten en niet de prijs van de auto ten tijde van invoeren.

1713539593286.png
 
  • Informative
Reactions: Michel_AH
Op de RDW staat bij dit kenteken gewoon 533 WLTP en 378 kW. Waar zie jij dat het volgens het kenteken een P is? Mijn Model 3 staat bij de ANWB ook als P, maar bij de RDW netjes als de een LR die het is.
Maar dit was ook maar gewoon een voorbeeld. Het is bij meerdere voorraadauto's het geval. Deze is net van voor de prijsdaling in januari. De fiscale waarde is € 59.740. Tesla hanteert als van-prijs de prijs die de auto nu nieuw zou kosten en niet de prijs van de auto ten tijde van invoeren.
Even voor de zekerheid, het gaat om deze toch? Het gekke is dat het kenteken ineens weer foetsie is met deze link.


Via de Finnik app zag ik een top van 250 km/h, dat kan alleen maar een Performance zijn. Ik denk dat ze een foutje hebben gemaakt met het kenteken. In nov 2023 was een LR ook al begin 50k volgens mij. Edit, ik zie dat die app niet heel betrouwbaar is op dat gebied, je kunt zelf kiezen welke versie je wilt, haha.

1713553892791.png
 
Last edited:
Volgens het kenteken is dit een P, dus ik denk dat het vermelde kenteken niet klopt? De ‘voor’ prijs is immers ook 52k ipv 62k
Waar heb je dat kenteken opgezocht? De site van RDW (ovi.rdw.nl) geeft geen P of LR, maar wel de codes "Type: 003, Variant: Y5LD, Uitvoering: BVB3S5T3" wat precies overeenkomt met mijn LR. Zoek ik een kenteken op van een Performance (eentje uit 2022 op Autowereld), dan zie ik "Type: 003, Variant: Y5LD, Uitvoering: PZP4S5T3". Zou het kunnen dat de site die jij gebruikt bij Y5LD al denkt dat het om een performance gaat?

Als ik op Finnik naar mijn kenteken zoek, krijg ik een selectieknop waar ik kan aangeven of het een LR of P betreft...
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Waar heb je dat kenteken opgezocht? De site van RDW (ovi.rdw.nl) geeft geen P of LR, maar wel de codes "Type: 003, Variant: Y5LD, Uitvoering: BVB3S5T3" wat precies overeenkomt met mijn LR. Zoek ik een kenteken op van een Performance (eentje uit 2022 op Autowereld), dan zie ik "Type: 003, Variant: Y5LD, Uitvoering: PZP4S5T3". Zou het kunnen dat de site die jij gebruikt bij Y5LD al denkt dat het om een performance gaat?

Als ik op Finnik naar mijn kenteken zoek, krijg ik een selectieknop waar ik kan aangeven of het een LR of P betreft...
Klopt, ik had mijn post gisteravond aangepast, dat zag ik ook idd :oops:

Maar toch heb ik het idee dat een LR in nov 23 ook al begin 50k was en niet 62k. Zou deze met FSD zijn geleverd wellicht en dat ze die eraf hebben gehaald nu? Maar dan nog blijft de catalogusprijs een 'dingetje' voor de bijtelling die je niet opvalt als je puur naar de 'voor'-prijs kijkt.
 
Voor éénieder die nog twijfelt.. op Tweakers.net een aantal berichten dat diverse leasemaatschappijen interne mails hebben verstuurd dat alle uitvoeringen van Model Y in NL per 25 april €2.000 duurder gaan worden (prijzen zouden daarmee weer gelijk getrokken worden met o.a. België), waarschijnlijk valt dit ook samen met de introductie van de LR RWD.
Oei oei, toch die knoop eindelijk maar eens doorhakken dan, scheelt wel erg veel in combinatie met de subsidie die na de prijsverhoging zal vervallen… Valt me nu overigens ook op dat als je de Model Y wil configureren de informatie over de subsidie ook niet meer te zien is? Zou dit een voorteken zijn….
 
  • Helpful
Reactions: Michel_AH
SEPP gaat over cataloguswaarde excl. afleverkosten (ca.€1.000). Dus ook Y RWD van €45.990 komt dan nog net in aanmerking voor subsidie 😉
Dat klinkt heel aannemelijk en heb dat gisteren nog proberen ergens terug te zoeken, ook bij de belastingdienst, maar kan het nergens zo duidelijk vinden. Want in dat geval kan er namelijk ook nog een trekhaak bij (althans nu nog, na de prijsverhoging niet meer ;-).

Trekhaak naderhand laten monteren bij Tesla kost overigens hetzelfde zo lijkt het, maakt dat nog wat uit m.b.t. registratie bij de RWD?
 
Dat klinkt heel aannemelijk en heb dat gisteren nog proberen ergens terug te zoeken, ook bij de belastingdienst, maar kan het nergens zo duidelijk vinden. Want in dat geval kan er namelijk ook nog een trekhaak bij (althans nu nog, na de prijsverhoging niet meer ;-).

Trekhaak naderhand laten monteren bij Tesla kost overigens hetzelfde zo lijkt het, maakt dat nog wat uit m.b.t. registratie bij de RWD?
De subsidie heeft betrekking op de cataloguswaarde. Die is momenteel excl. opties €42.990.

Van de RVO site:
  • De nieuwprijs (catalogusprijs) van de elektrische personenauto die op uw naam komt in het kentekenregister (RDW), is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000. Let op: de catalogusprijs in het kentekenregister is leidend voor ons.
Ik heb ‘m in de kleur blauw besteld. Catalogusprijs €44.290, factuurbedrag €45.290.
 
Gefeliciteerd...!!..., wel vreemd dat ik vanochtend een persbericht las dat Tesla de prijzen van de MY in oa USA weer aan het verlagen zijn. :rolleyes:
Ja er zijn weer volop prijsontwikkelingen bij Tesla, de Model 3 is in NL nu weer verlaagd :eek:

We konden verrassend genoeg de model Y deze week (!) eventueel al ophalen, helaas ging dat hier niet meer lukken en aangezien ze 'm maar 1 week vast kunnen houden krijg ik een andere toegewezen. Toen bedacht ik me dat als er een prijsverhoging komt dit misschien nog invloed heeft op de fiscale waarde (en dus de SEPP subsidie). Dus toch maar even met Tesla gebeld en daar gaven ze inderdaad aan dat er eind deze week een prijsverhoging voor de Model Y komt maar dat dit gezien de order agreement geen invloed heeft op de fiscale waarde. Heb nog flink doorgevraagd gezien ik dacht dat dit verband houdt met het moment van op kenteken zetten maar ze garandeerden dat een prijsverhoging hier geen invloed op heeft. Alsnog niet helemaal gerust op, zou wel zuur zijn als we hierdoor de subsidie mislopen.
 
  • Like
Reactions: superuser_3000
Ja er zijn weer volop prijsontwikkelingen bij Tesla, de Model 3 is in NL nu weer verlaagd :eek:

We konden verrassend genoeg de model Y deze week (!) eventueel al ophalen, helaas ging dat hier niet meer lukken en aangezien ze 'm maar 1 week vast kunnen houden krijg ik een andere toegewezen. Toen bedacht ik me dat als er een prijsverhoging komt dit misschien nog invloed heeft op de fiscale waarde (en dus de SEPP subsidie). Dus toch maar even met Tesla gebeld en daar gaven ze inderdaad aan dat er eind deze week een prijsverhoging voor de Model Y komt maar dat dit gezien de order agreement geen invloed heeft op de fiscale waarde. Heb nog flink doorgevraagd gezien ik dacht dat dit verband houdt met het moment van op kenteken zetten maar ze garandeerden dat een prijsverhoging hier geen invloed op heeft. Alsnog niet helemaal gerust op, zou wel zuur zijn als we hierdoor de subsidie mislopen.
Als het kenteken al aangevraagd en bekend is vóór de prijsverhoging, dan geldt de huidige prijs. Wanneer je de auto op haalt is niet belangrijk. Ik ben van mening dat een kentekenaanvraag na de prijsverhoging de RDW cat.prijs de "nieuwe prijs" moet zijn. De prijs die je aan Tesla betaalt blijft de prijs in de offerte en de orderbevestiging. Dus hou het in de gaten en check het kentekenregister voordat je de auto op haalt. Je kan als particulier -onder bepaalde voorwaarden- de order herroepen vóór de aflevering, mocht je dat willen (......, was voorheen zo, EU wetgeving "kopen op afstand").
 
  • Informative
Reactions: gDrive