Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Toch zullen de meeste Model-Y-bestellers-van-het-eerste-uur echt wel weten dat er een revolutionair verbeterd batterypack in de Duitse Model Y zal komen. De groep die geen flauw benul heeft is toch vooral de groep die straks de Model Y op de weg ziet rijden, en denkt: "Wat een leuke auto, wat is dat voor merk/type?". Of geïnteresseerd raakt omdat de buurman er eentje heeft.

Voor de early adopters, die goed op de hoogte zijn, is dit een dealbreaker. Maar ik heb op mijn bestelling het recht de auto terug te geven binnen 1600km, waar ik dan gebruik van zal maken.
Ik zou dan de bestelling annuleren, is toch wat netter en minder omslachtig.
Of ga je een proefrit van 1590km maken?
 
  • Like
Reactions: 9shots
Toch zullen de meeste Model-Y-bestellers-van-het-eerste-uur echt wel weten dat er een revolutionair verbeterd batterypack in de Duitse Model Y zal komen.
Dat denk ik nu toch echt niet. Die info is helemaal niet zo makkelijk beschikbaar. Terwijl er wel genoeg reviews zijn over de Tesla MY die veel mensen kunnen overtuigen zonder dat ze weten welke batterij er in zit of welke andere super technische zaken er zijn.
De MY heeft genoeg selling points zonder dat je daarbij hoeft te vermelden dat er een verbeterde batterij in gaat komen.

Ik heb een maand terug zitten zoeken naar informatie omtrent de MY omdat ik er interesse in had en als ik kon had ik hem toen besteld.
Maar dat er een verbeterde batterij in zou komen, wist ik helemaal niet. Hooguit een gerucht dat dit zo zou zijn zonder enige zekerheid.
Voor de early adopters, die goed op de hoogte zijn, is dit een dealbreaker. Maar ik heb op mijn bestelling het recht de auto terug te geven binnen 1600km, waar ik dan gebruik van zal maken.
Niet echt mooi van je. Dat de auto je onverwacht, ondanks alle positieve verwachtingen er van, toch zou tegenvallen kan ik nog begrijpen dat je dit doet.
Maar bewust een auto bestellen met het idee dat je die na 1600km gaat terugleveren...
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ik denk dat veel mensen een auto kopen omdat ze er één nodig hebben en slechts weinigen een half jaar langer willen wachten. Bovendien is het ver van zeker dat die grotere batterijen al in de eerste Duitse Model Y's zullen zitten. Iedereen zo ook dat ze in de Plaid S gingen komen. Dit kan even goed en verhaal van jaren zijn.
Een tenslotte, dit geldt ook voor de Model 3, maar ik veronderstel dat die ook nog verkocht wordt en niemand wacht op de Duitse Model 3.
 
Dat denk ik nu toch echt niet. Die info is helemaal niet zo makkelijk beschikbaar. Terwijl er wel genoeg reviews zijn over de Tesla MY die veel mensen kunnen overtuigen zonder dat ze weten welke batterij er in zit of welke andere super technische zaken er zijn.
De MY heeft genoeg selling points zonder dat je daarbij hoeft te vermelden dat er een verbeterde batterij in gaat komen.

Ik heb een maand terug zitten zoeken naar informatie omtrent de MY omdat ik er interesse in had en als ik kon had ik hem toen besteld.
Maar dat er een verbeterde batterij in zou komen, wist ik helemaal niet. Hooguit een gerucht dat dit zo zou zijn zonder enige zekerheid.

Niet echt mooi van je. Dat de auto je onverwacht, ondanks alle positieve verwachtingen er van, toch zou tegenvallen kan ik nog begrijpen dat je dit doet.
Maar bewust een auto bestellen met het idee dat je die na 1600km gaat terugleveren...
Niet te snel oordelen.
Ik was in de veronderstelling dat ik de auto verplicht moet afnemen. Ik heb namelijk al 2.000 euro aanbetaald, anderhalf jaar geleden.

Maar ik heb het zojuist even gecontroleerd in de koopovereenkomst, en blijkbaar kan ik de aankoop al voor levering kostenloos annuleren. Dat zal ik dan ook doen, als er geen structural batterypack in zit.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Niet te snel oordelen.
Ik was in de veronderstelling dat ik de auto verplicht moet afnemen. Ik heb namelijk al 2.000 euro aanbetaald, anderhalf jaar geleden.

Maar ik heb het zojuist even gecontroleerd in de koopovereenkomst, en blijkbaar kan ik de aankoop al voor levering kostenloos annuleren. Dat zal ik dan ook doen, als er geen structural batterypack in zit.

Ik heb ook een Model Y besteld, maar ik heb meer het gevoel dat het gaat om een reservering die te zijner tijd nog definitief zal moeten worden gemaakt. De prijs zal vermoedelijk lager gaan uitpakken omdat er bij de productie in Duitsland geen sprake is van 10% invoerheffing en hoge intercontinentale transportkosten.

De prijs van de Model Y LR in de configurator is 22% hoger in Nederland dan in de VS (€64.000 versus $52.500), terwijl dat bij de Model 3 LR maar 16% is (€56.980 versus $49.000). En die Model 3 heeft dan ook nog eens te maken met 10% invoerheffing en hoge transportkosten, terwijl de Model Y uit Berlijn dat niet zal hebben. Dus ik vermoed dat een Model Y LR uiteindelijk rond de €57.000 zal kosten.

Ik was overigens in de veronderstelling dat Tesla is gestopt met 7 dagen of 1600 km inruilgarantie omdat er te veel misbruik van werd gemaakt.
 
Ik was overigens in de veronderstelling dat Tesla is gestopt met 7 dagen of 1600 km inruilgarantie omdat er te veel misbruik van werd gemaakt.
Het zou goed kunnen dat Tesla daarmee is gestopt, maar op mijn bestelling is het wel van toepassing.
Voor mij is de 7-zits uitvoering van belang, vanwege 4 kinderen in ons gezin. Op het moment van bestellen was hier nog geen informatie over. Geen foto's, video's, niks. Het was zelfs niet bekend of de 3e zitrij forward-facing of rear-facing zou worden en hoe krap dit allemaal zou zijn.

De 1600km vrij uitproberen, of je geld terug, was voor mij het duwtje wat ik nodig had om hem toch te bestellen.
Misschien valt het erg tegen, zeker omdat we de Model X gewend zijn. Maar ik wil het toch een kans geven. En anders lever ik hem op 1599km weer in. Structural batterypack, of niet 🙂
 
Ton Voermans, de AD-journalist met afkeer van Tesla en de man met wie ik al jaren in de clinch lig over zijn gekleurde verslaggeving, sloeg vandaag weer toe met een artikel waarin de Model Y er slecht vanaf komt. Dit keer zelfs met onwaarheden, dus ik ben maar weer eens in de pen geklommen. De volgende mail ging naar hem, met een cc naar de hoofdredacteur van het AD:

---

Beste heer Voermans,

In deze tijd van nepnieuws vertrouw ik erop dat mijn krant, het AD, zorgvuldig omgaat met de feiten. Helaas is dat bij uw artikel over SUV's in de krant van vandaag niet het geval. En helaas betrof het wederom Tesla, een merk waarvan u geen fan bent (zo bleek uit een eerdere mailwisseling) en waarover u al eerder feiten verdraaide.

U schrijft in het artikel van vandaag dat de Tesla Model Y minimaal €70.000 kost en de Skoda Enyaq €40.000. Een enorm verschil, dat u de lezer nadrukkelijk onder de aandacht brengt. Als u de moeite had genomen om de site van Tesla te bezoeken, had u kunnen zien dat een Tesla Model Y te bestellen is voor €65.010 (inclusief verplichte afleverkosten). En op de site van Skoda blijkt dat de goedkoopste Skoda Enyaq €41.480 kost (inclusief verplichte afleverkosten). Dus de Tesla heeft u bijna €5000 duurder gemaakt en de Skoda bijna €1500 goedkoper.

Ik laat dan nog maar in het midden dat dit de Long Range-versie is van de Model Y en dat de prijs een stuk lager zal uitkomen voor de Standard Range, die een vergelijkbaar bereik heeft als de instapversie van de Enyaq. Bovendien zal er nog veel van de prijs afgaan wanneer de auto eind dit jaar in de nieuwe fabriek bij Berlijn wordt gebouwd waardoor er geen 10% invoerheffing en hoge transportkosten meer van toepassing zijn. Maar dat doet nu niet ter zake. Waar het om gaat, is dat het huidige prijsverschil is aangedikt met incorrecte cijfers. Van de krant waarvoor ik tien jaar lang heb gewerkt en die nog dagelijks bij mij op de mat valt, verwacht ik objectieve maar vooral ook correcte berichtgeving.
 
Ton Voermans, de AD-journalist met afkeer van Tesla en de man met wie ik al jaren in de clinch lig over zijn gekleurde verslaggeving, sloeg vandaag weer toe met een artikel waarin de Model Y er slecht vanaf komt. Dit keer zelfs met onwaarheden, dus ik ben maar weer eens in de pen geklommen. De volgende mail ging naar hem, met een cc naar de hoofdredacteur van het AD:

---

Beste heer Voermans,

In deze tijd van nepnieuws vertrouw ik erop dat mijn krant, het AD, zorgvuldig omgaat met de feiten. Helaas is dat bij uw artikel over SUV's in de krant van vandaag niet het geval. En helaas betrof het wederom Tesla, een merk waarvan u geen fan bent (zo bleek uit een eerdere mailwisseling) en waarover u al eerder feiten verdraaide.

U schrijft in het artikel van vandaag dat de Tesla Model Y minimaal €70.000 kost en de Skoda Enyaq €40.000. Een enorm verschil, dat u de lezer nadrukkelijk onder de aandacht brengt. Als u de moeite had genomen om de site van Tesla te bezoeken, had u kunnen zien dat een Tesla Model Y te bestellen is voor €65.010 (inclusief verplichte afleverkosten). En op de site van Skoda blijkt dat de goedkoopste Skoda Enyaq €41.480 kost (inclusief verplichte afleverkosten). Dus de Tesla heeft u bijna €5000 duurder gemaakt en de Skoda bijna €1500 goedkoper.

Ik laat dan nog maar in het midden dat dit de Long Range-versie is van de Model Y en dat de prijs een stuk lager zal uitkomen voor de Standard Range, die een vergelijkbaar bereik heeft als de instapversie van de Enyaq. Bovendien zal er nog veel van de prijs afgaan wanneer de auto eind dit jaar in de nieuwe fabriek bij Berlijn wordt gebouwd waardoor er geen 10% invoerheffing en hoge transportkosten meer van toepassing zijn. Maar dat doet nu niet ter zake. Waar het om gaat, is dat het huidige prijsverschil is aangedikt met incorrecte cijfers. Van de krant waarvoor ik tien jaar lang heb gewerkt en die nog dagelijks bij mij op de mat valt, verwacht ik objectieve maar vooral ook correcte berichtgeving.
Vergeet ook niet dat de Enyaq heel veel optionele zaken heeft, terwijl de MY standaard met bijna alles komt.
Dus het realistische prijsverschil zal dan nog een stuk dichter bij elkaar liggen.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Als de markt voor de LR te zijner tijd verzadigd raakt, zal er vast wel een SR+ komen. Musk verwacht dat de Model Y in 2023 de meest verkochte auto ter wereld zal zijn. Ik vermoed dat dit niet zal lukken met alleen de LR en P.

De prijs van de Model Y drukken door een hypothetisch model dat officieel geannuleerd is, lijkt me nu ook niet helemaal correct.
 
Ton Voermans, de AD-journalist met afkeer van Tesla en de man met wie ik al jaren in de clinch lig over zijn gekleurde verslaggeving, sloeg vandaag weer toe met een artikel waarin de Model Y er slecht vanaf komt. Dit keer zelfs met onwaarheden, dus ik ben maar weer eens in de pen geklommen. De volgende mail ging naar hem, met een cc naar de hoofdredacteur van het AD:

---

Beste heer Voermans,

In deze tijd van nepnieuws vertrouw ik erop dat mijn krant, het AD, zorgvuldig omgaat met de feiten. Helaas is dat bij uw artikel over SUV's in de krant van vandaag niet het geval. En helaas betrof het wederom Tesla, een merk waarvan u geen fan bent (zo bleek uit een eerdere mailwisseling) en waarover u al eerder feiten verdraaide.

U schrijft in het artikel van vandaag dat de Tesla Model Y minimaal €70.000 kost en de Skoda Enyaq €40.000. Een enorm verschil, dat u de lezer nadrukkelijk onder de aandacht brengt. Als u de moeite had genomen om de site van Tesla te bezoeken, had u kunnen zien dat een Tesla Model Y te bestellen is voor €65.010 (inclusief verplichte afleverkosten). En op de site van Skoda blijkt dat de goedkoopste Skoda Enyaq €41.480 kost (inclusief verplichte afleverkosten). Dus de Tesla heeft u bijna €5000 duurder gemaakt en de Skoda bijna €1500 goedkoper.

Ik laat dan nog maar in het midden dat dit de Long Range-versie is van de Model Y en dat de prijs een stuk lager zal uitkomen voor de Standard Range, die een vergelijkbaar bereik heeft als de instapversie van de Enyaq. Bovendien zal er nog veel van de prijs afgaan wanneer de auto eind dit jaar in de nieuwe fabriek bij Berlijn wordt gebouwd waardoor er geen 10% invoerheffing en hoge transportkosten meer van toepassing zijn. Maar dat doet nu niet ter zake. Waar het om gaat, is dat het huidige prijsverschil is aangedikt met incorrecte cijfers. Van de krant waarvoor ik tien jaar lang heb gewerkt en die nog dagelijks bij mij op de mat valt, verwacht ik objectieve maar vooral ook correcte berichtgeving.
Ik heb nog nooit de verwachting gehad dat het AD objectieve correcte artikelen schrijft. Ze nemen altijd alles klakkeloos over en slaan de plank te vaak mis.
 
Van wat ik begreep van verschillende tesla youtubers, is dat je de order op het moment dat je daadwerkelijk een VIN toegekend krijgt, je de order tot 6 maanden kan uitstellen (deferral), In het geval dat ik een Mic MY aangeboden krijg zal ik daar wel gebruik van maken.
de nieuwe verfstraat / mogelijkheden is wel iets waar ik wel op wil wachten, als ook de verbeterde battery pack
 
Zou het dan toch gaan gebeuren?


Het lijkt van wel, De Design Studio is aangepast. De levering voor de Long Range staat nu op september. Performance begin 2022.
De optie om Enhanced Autopilot toe te voegen is nu ook beschikbaar. Trekhaak kan niet meer toegevoegd worden bij het bestellen (enkel beschikbaar na aankoop)