Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Naast het BTC nieuws staat er nog iets interessant in de 10-K:

We have applied for a grant with the German government to improve the design, chemistry, manufacturing technology and recycling of lithium-ion battery cells for Gigafactory Berlin. The grant was approved by the European Commission in January 2021 and its implementation will be subject to a grant agreement with the German government.​

Dit zou betekenen dat ook de batterijen in Giga Berlijn gemaakt worden?
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
FB_IMG_1612815294469.jpg
Gespot in zeebrugge. Via Facebook
 

Attachments

  • FB_IMG_1612815294469.jpg
    FB_IMG_1612815294469.jpg
    17.7 KB · Views: 60
  • Informative
Reactions: FrankNL
Naast het BTC nieuws staat er nog iets interessant in de 10-K:

We have applied for a grant with the German government to improve the design, chemistry, manufacturing technology and recycling of lithium-ion battery cells for Gigafactory Berlin. The grant was approved by the European Commission in January 2021 and its implementation will be subject to a grant agreement with the German government.​

Dit zou betekenen dat ook de batterijen in Giga Berlijn gemaakt worden?

Dat klopt. De aanvraag voor de subsidie is aangevraagd enkel de aanvraag voor een batterijfabriek nog niet...
 
Ik zie dat er ook een LR RWD model zit aan te komen. Jammer dat dat model bij de model 3 verdwenen is. Was voor mij de perfecte wagen geweest.

Zou het verdwijnen van die SR+ iets te maken kunnen hebben met de problemen met de nieuwe accu van de Model 3 SR+?

Nee dit gaat om Amerikaanse prijzen van Amerikaanse uitvoeringen met batterypacks uit Nevada.

Een gehoorde wellicht plausibele speculatie is dat de bottleneck in productie van de Amerikaanse Model Y in eerste instantie lag bij de batterijcellen, waardoor het lucratiever was voor Tesla meer auto's te produceren met minder cellen in de batterypacks. De SR+ versie dus.
En dat de bottleneck op dit moment niet meer ligt bij de toelevering van cellen, maar bij de "body in white" productielijnen voor de Model Y in Fremont.
Waardoor het nu lucratiever is voor Tesla de versies met de hoogste marge te verkopen, te weten de Long Range versies.

Zou kunnen.
 
Ik was bij service centre Duiven deze week met mijn MS. Daar zeiden ze ook dat de auto’s (m3) die ze uit China binnenkrijgen substantieel beter in elkaar zitten dan de auto’s uit Amerika.

Als ik de Y bestel wil ik zeker weten dan ik een MIG heb en geen Amerikaanse.

Volgens mij is het verschil verwaarloosbaar.

Nog even afgezien van het feit dat medewerkers bij Tesla Servicecentra opvallend vaak totaal niet op de hoogte zijn van de eigen producten. Tegen mij werd bv stug volgehouden dat de M3P geen grotere accu heeft (MY2021). En toen ik aangaf dat nota bene hun collega’s van de verkoop dit vooraf hadden gemeld stuurde hij aan dat ik dan maar bij hun een klacht in moest dienen wegens verkeerde info verstrekken (leuk, zulke collega’s).
 
Zou trouwens de prijsstelling nog veranderen? MY staat nu op de lijst vanaf 64K voor een standaard Long range. Het aanbod van goede EVs neemt nu toch wel hard toe. Zouden ze de marge zo hoog willen houden met het risico op lage verkopen?

Mijn gedachte is dat ze iedereen in de eerste golf die al lang zit te wachten gewoon 64K vragen en als de eerste hausse over is van de fanboys, we een wat lagere prijs gaan zien om de ID4 en vele anderen het hoofd te blijven bieden. We kunnen wel zeggen dat de MY beter is, maar 80% van Europa zal toch lekker veilig voor het vertrouwde merk gaan. Ik ben heel benieuwd, hoe kijken jullie hiernaar?
 
Zou trouwens de prijsstelling nog veranderen? MY staat nu op de lijst vanaf 64K voor een standaard Long range. Het aanbod van goede EVs neemt nu toch wel hard toe. Zouden ze de marge zo hoog willen houden met het risico op lage verkopen?

Mijn gedachte is dat ze iedereen in de eerste golf die al lang zit te wachten gewoon 64K vragen en als de eerste hausse over is van de fanboys, we een wat lagere prijs gaan zien om de ID4 en vele anderen het hoofd te blijven bieden. We kunnen wel zeggen dat de MY beter is, maar 80% van Europa zal toch lekker veilig voor het vertrouwde merk gaan. Ik ben heel benieuwd, hoe kijken jullie hiernaar?
De prijsstelling zal zo goed als zeker veranderen. Daarin heeft Tesla al vaker laten zien dat de eerste de hoofdprijs betalen en daarna zoekt men een goede balans tussen afname en aanbod. Als ik zou zoeken en de Model Y wil, dan wacht ik minimaal tot een half jaar na introductie in NL. Ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je de auto nodig hebt.

Of 80% voor het vertrouwde merk gaat? geen idee. Het vertrouwde merk heeft bij mij veel glans verloren nu ik Tesla rij. Ja een Tesla heeft aandachtspunten, maar ik merk dat ik veel meer vertrouwen heb in mijn Tesla dan indertijd in de vertrouwde merken. Aan de andere kant niet iedereen vind een Tesla mooi. Zo is een vriend geïnteresseerd in de Polestar 2. Dat vind ik nou geen mooie auto, ieder zijn smaak.
 
Juli dit jaar is de opening van Giga Berlijn, dus ergens deze zomer zou ik zeggen.

Dan ben ik benieuwd of die half maart in de leaselijst staat.
Intussen bijna half maart. Denken jullie nog steeds dat levering deze zomer haalbaar is? En half maart in de leaselijst?
Ik hoop deze zomer toch met een MY te kunnen rondrijden, of die nu uit Berlijn komt of niet maakt me niet zo zeer uit.
 
Intussen bijna half maart. Denken jullie nog steeds dat levering deze zomer haalbaar is? En half maart in de leaselijst?
Ik hoop deze zomer toch met een MY te kunnen rondrijden, of die nu uit Berlijn komt of niet maakt me niet zo zeer uit.
Zou er niet op rekenen dat je deze zomer al in een MY rijdt. Hoewel de berichten nog steeds duiden op eerste productie deze zomer is het meer de vraag waar je op de lijst met bestellingen komt. Die is waarschijnlijk lang en de opschaling van productie kost echt wel even tijd.
Dus reken op Sinterklaas.

 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Intussen bijna half maart. Denken jullie nog steeds dat levering deze zomer haalbaar is? En half maart in de leaselijst?
Ik hoop deze zomer toch met een MY te kunnen rondrijden, of die nu uit Berlijn komt of niet maakt me niet zo zeer uit.
Ik heb vandaag toegang gekregen tot de leaselijst van LeasePlan en daarop stonden van Tesla alleen de 3 M3-modellen. Maar okay, dat wil niet zeggen dat het overal zo is. Dus, voor mij geen MY.
 
Zou er niet op rekenen dat je deze zomer al in een MY rijdt. Hoewel de berichten nog steeds duiden op eerste productie deze zomer is het meer de vraag waar je op de lijst met bestellingen komt. Die is waarschijnlijk lang en de opschaling van productie kost echt wel even tijd.
Dus reken op Sinterklaas.
Zouden ze bij de dealer dit op moment van bestelling kunnen inschatten?
Ik krijg normaal de komende weken toegang tot de leaselijst van mijn werkgever en tot sinterklaas wachten op levering is een beetje te laat denk ik.
Wegens bereik is Tesla het enige merk dat ik momenteel overweeg. En de keuze tussen M3 en MY gaat puur afhangen van wanneer de MY beschikbaar zal zijn.