Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Weet je ook of de trekhaak optie een andere is dan eerder? Is het b.v. tegenwoordig een uitklapbare en/of andere stroomaansluiting?
Ik heb namelijk wel eens gelezen dat de trekhaak van de Model 3 vrij lastig te monteren is en dat ook de 13-polige Jaeger aansluiting wat onhandig (lees: buiten het zicht) geplaatst is.
Daar werd verder niks over gedeeld, behalve dat je achteraf dus nog een trekhaakpakket moest bestellen (Trekhaakpakket Model Y) en deze moet laten monteren in een Tesla Service Center. Van wat ik lees daar is de kogel afneembaar en gaat het om een 13 polige aansluiting.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Gaston and doc_nl
Dank voor de link. De montage van de trekhaak is voor de Model Y horizontaal zie ik. Dit maakt hem naar mijn inschatting duidelijk gemakkelijker monteerbaar dan de Model 3 variant. Idem voor de stroomaansluiting.
Ondanks dat het er netjes uit ziet hoop ik wel dat er ook een afdekplaat bij geleverd wordt.
 
  • Like
Reactions: robinvd
Daar werd verder niks over gedeeld, behalve dat je achteraf dus nog een trekhaakpakket moest bestellen (Trekhaakpakket Model Y) en deze moet laten monteren in een Tesla Service Center. Van wat ik lees daar is de kogel afneembaar en gaat het om een 13 polige aansluiting.
Dat ziet er wel super uit vergeleken met de Model 3, fijn dat hij nu altijd achteraf te plaatsen is :)
 
En pover in vergelijking met andere automerken. Voor 1250 EUR heb je bij bvb BMW een volledig automatische trekhaak, die je met een druk op een knop te voorschijn tovert.
Een volledig automatische trekhaak, maar wel zelf moeten sturen.

Ik zou natuurlijk ook liever een automatische trekhaak hebben, maar ik heb liever een Tesla met domme trekhaak dan een BMW met automatische trekhaak.

En dat ligt er meer aan dat ik maar 5 keren per jaar die trekhaak gebruik, vs elke dag die autopilot.
 
Een volledig automatische trekhaak, maar wel zelf moeten sturen.

Ik zou natuurlijk ook liever een automatische trekhaak hebben, maar ik heb liever een Tesla met domme trekhaak dan een BMW met automatische trekhaak.

En dat ligt er meer aan dat ik maar 5 keren per jaar die trekhaak gebruik, vs elke dag die autopilot.
BMW heeft ook gewoon de optie om level 2 autonoom rijden te hoor.
 
Level 2 is level 2 mocht dat je ontgaan zijn.
Levels slaan op in hoeverre mate een systeem controle kan hebben en wie er eindverantwoordelijke is. Het zegt nergens bij level 2 hoe goed het systeem kan rijden. En dat is nu net mijn punt: Level 2 bij de concurrentie scoort nogal belabberd tov level 2 bij Tesla.

1627822177275.png


In casu, de Tesla ADAS vind ik erg goed in het correct afstand houden, op tijd remmen, het aanhouden van een rijstrook en het informeren van de bestuurder. Bij de concurrentie ga je gemiddeld wisselende resultaten vinden. Naar mijn ervaringen slingeren de Level 2 systemen van de concurrentie meer in de rijstrook, en ik heb ook al in een stilstaande file gehad dat het systeem plots dacht dat de file was opgelost en de auto accelereerde.

Verder, sja, hoeveel youtubers blijven filmpjes plaatsen over hoe hun level 2 Audi of BMW rijdt...
 
Moet ik sowieso. Op 30-40 % van de eerste 10 km van mijn route naar 't werk denkt mijn tesla dat ik maar 50 mag, terwijl ik er 70 mag. Dus heb ik de keuze tussen autopilot aan en 50 km/h rijden of 70 km/h rijden.
Nou da's jammer. Ik gebruik autopilot en geef gewoon zelf gas bij. Werkt ook. Niet zo aangenaam als dat ie het correct doet, maar nog altijd beter dan +900km naar vakantiebestemming zelf moeten rijden, met een volautomatische trekhaak die continu ingeklapt blijft.
 
Heeft iemand een idee of een onderzoek gezien met het te verwachten verschil in range tussen de LR Y MIC en de MIG? Je zou zeggen dat de nieuwe cellen en het structural batterypack een hogere range opleveren.

Ik ben wel geporteerd van IoniQ5. Het is mooie techniek en de 800 volt setup maakt ook dat het ding laadt als de brandweer. Maar de range bij 120 km/h is max 280 km. CW waarde van dat blok is uiteraard vrij matig. De huidige Y komt bij 120 km/h net boven de 360 km. Dat vind ik wel echt een substantieel verschil (door snelle laden geeft ABRP aan dat je sneller in Oostenrijk bent met een Ioniq5 dan met een Y, maar ik houd niet van stoppen als ik in de nacht rijd). Ben dus wel benieuwd naar de MIG Y die eind dit jaar (Elon time) komt qua range.
 
Heeft iemand een idee of een onderzoek gezien met het te verwachten verschil in range tussen de LR Y MIC en de MIG? Je zou zeggen dat de nieuwe cellen en het structural batterypack een hogere range opleveren.

Ik ben wel geporteerd van IoniQ5. Het is mooie techniek en de 800 volt setup maakt ook dat het ding laadt als de brandweer. Maar de range bij 120 km/h is max 280 km. CW waarde van dat blok is uiteraard vrij matig. De huidige Y komt bij 120 km/h net boven de 360 km. Dat vind ik wel echt een substantieel verschil (door snelle laden geeft ABRP aan dat je sneller in Oostenrijk bent met een Ioniq5 dan met een Y, maar ik houd niet van stoppen als ik in de nacht rijd). Ben dus wel benieuwd naar de MIG Y die eind dit jaar (Elon time) komt qua range.
Volgens mij is dat nog niet bekend, en houdt Tesla dat voorlopig bewust onbekend. In Berlijn worden twee aparte battery pack lijnen gebouwd, om in ieder geval in eerste instantie ook met de 2170 cellen te kunnen gaan produceren. Dus het zou kunnen zijn dat in Q1 en Q2 de MIG en MIC MY's vrijwel identiek zijn.

Tesla zal op basis van meeste marge de toewijzing van de eerste 4680 cellen doen. Die kunnen dus ook worden toegewezen aan de Cybertruck, Roadster 2, Semi, MY uit Austin, S/X of nog iets anders.

Dus wachten op de MIG MY met 4680 kan zo maar nog een jaar duren vanaf nu.

Niet dat ik dat allemaal zomaar denk te weten, maar ik hoop je verwachtingen gewoon niet al te optimistisch voor te stellen.

My 0.02$
 
Dank Bobbykings. Ik put wat hoop uit de gedachte dat ze de cybertruck wat naar achteren lijken te schuiven. De concurrentie in Europa wordt heviger. Veel mensen kiezen lekker vertrouwd voor een VW:) Dus hoop dat ze zo snel als ze kunnen overschakelen.

Ik lever in maart mijn S in. Voor mijn part rijd ik een half jaar in ons boodschappenautootje die niet harder kan/wil/nietmoetwillen dan 100:)
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Nou da's jammer. Ik gebruik autopilot en geef gewoon zelf gas bij. Werkt ook. Niet zo aangenaam als dat ie het correct doet, maar nog altijd beter dan +900km naar vakantiebestemming zelf moeten rijden, met een volautomatische trekhaak die continu ingeklapt blijft.
Toevallig zelfs +1100km niet zelf hoeven te rijden naar mijn vakantiebestemming. In een niet-Tesla, kan je het geloven?
Er zijn dus werkelijk wel andere merken dan Tesla die level 2 autonoom onder de knie hebben hoor. En niemand is zeeziek geworden van een auto die hele tijd tussen de 2 lijnen zweeft, de wagen reed gewoon perfect waar ie moest rijden.
 
  • Like
Reactions: padapada