Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wat is niet duidelijk. Aan 5l/100km met een tank van meer dan 60 liter (ik denk 65 à 70) kom je toch op 1200 à 1400 km uit.
Aan die hoge constante snelheden was verbruik gewoon super laag.
Net een zeer oude diesel als vervangwagen ontvangen - hopelijk voor één dagje maar! - eerste stuk was vanaf de garage op kleinere wegen aan 30km/u en ik zat op + 8l/100km. Eens op de grotere wegen en snelheden van 90km/u begon dat drastisch te zakken tot onder de 6l/100km. En het gaat hier over een logge, oudere auto met een niet zo krachtige diesel zelf.

Hoe dan ook dit doet me nogmaals inzien dan eens je met elektriciteit hebt gereden, je niet meer weer wil naar die ronkende, stinkende diesel!
En nu terug on topic over model Y
Ok,
Dus als ik het goed begrijp, dan is het verbruik van zo’n bmw diesel negatief als je harder dan 250km/u rijdt?
 
Ok,
Dus als ik het goed begrijp, dan is het verbruik van zo’n bmw diesel negatief als je harder dan 250km/u rijdt?
Nee. Heb een BMW 320d gehad en bij 90 was dat ding inderdaad zuinig, maar als je er in Duitsland ging mee planken zat je zo aan 8l/100km. Zeg dat je wat druk verkeer tegenkomt en dus niet zo vaak +200 kan rijden, zit je aan zo een 7 liter.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Ok,
Dus als ik het goed begrijp, dan is het verbruik van zo’n bmw diesel negatief als je harder dan 250km/u rijdt?
Nee dat begrijp je niet ... Het opgegeven gemiddelde van BMW zelf uit is 5l/100km. Ik zat op 5,2l/100km op de hele levensduur van de wagen.
Op die specifieke rit zat ik onder de 5l desalniettemin hoge snelheden.
Met mijn benzine merk ik het tegenovergestelde die verbruikt merkelijk meer aan een vaste snelheid bij 140 dan bij 90 bij de BMW was dat niet het geval.
Nee. Heb een BMW 320d gehad en bij 90 was dat ding inderdaad zuinig, maar als je er in Duitsland ging mee planken zat je zo aan 8l/100km. Zeg dat je wat druk verkeer tegenkomt en dus niet zo vaak +200 kan rijden, zit je aan zo een 7 liter.
Ik ben 4x naar Oostenijk geweest en daar waar mogelijk zo snel mogelijk gereden en nooit boven de 5l uitgekomen over heel het traject.
Dit jaar dat gedaan met een benzine en goed doorgereden en zat nauwelijks aan 7l dus zou mij sterk verwonderen dan een diesel zoveel gebruikt.

Maar nogmaals we wijken af van model Y ... mijn punt was enkel dat ik me moet aanpassen wat al het geval was met de benzine waarmee je wel moet tanken onderweg.
 
Same here...
Een ding wat ik trouwens nog niet uitgevogeld heb in de MY (met FSD) is hoe die autopark werkt. Tot nu toe heeft hij nog geen enkele keer aangegeven dat hij kan parkeren
Waarschijnlijk rij je te snel voorbij de geparkeerde auto's. Probeer eens een snelheid rond de 20km/uur aan te houden en voorbij een open plaats te stoppen.
 
  • Like
Reactions: tvdeynde
Nee dat begrijp je niet ... Het opgegeven gemiddelde van BMW zelf uit is 5l/100km. Ik zat op 5,2l/100km op de hele levensduur van de wagen.
Op die specifieke rit zat ik onder de 5l desalniettemin hoge snelheden.
Met mijn benzine merk ik het tegenovergestelde die verbruikt merkelijk meer aan een vaste snelheid bij 140 dan bij 90 bij de BMW was dat niet het geval.
Vreemde vaststelling. Met mijn vroegere diesels (Hyundai en twee Skoda's) altijd een merkelijk hoger verbruik gehad als ik 150 km/u als standaard reed ipv 130 km/u. Dat ging dan over hetzelfde traject woon-werkverkeer, dus één op één te vergelijken. Komt ook overeen met wat objectieve studies aantonen. Om helemaal off topic te gaan, viel het ook op hoe weinig minuten je er daadwerkelijk mee won. Verder zeker niet uit het oog verliezen dat die Duitsland rijden gemiddeld vaak niet veel scheelt. Er zijn stukken waar je makkelijk 200 km/u kan aanhouden, maar mijn ervaring is dat die meestal gecompenseerd worden door lange stukken en 90 km/u, wegenwerken en files.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Om helemaal off topic te gaan, viel het ook op hoe weinig minuten je er daadwerkelijk mee won. Verder zeker niet uit het oog verliezen dat die Duitsland rijden gemiddeld vaak niet veel scheelt. Er zijn stukken waar je makkelijk 200 km/u kan aanhouden, maar mijn ervaring is dat die meestal gecompenseerd worden door lange stukken en 90 km/u, wegenwerken en files.
Ik denk dat dit nochtans het belangrijkste is.
Heel leuk om snel te rijden maar ooit eens test gedaan met een vriend. Ik vertrok eerst en reed constant 110km/u op autoweg en hij 130km/u en over relatief traject en toch was ik er nog altijd eerst en had hij nauwelijks 2 minuten ingehaald.
Dus met een EV beetje ideaal spelen dan kom je mogelijk even snel aan op een langer traject door bijzonder goed te plannen
 
Ik ben in Zwolle gaan kijken. Niet van plan om te kopen (ik wil wachten tot Berlijn loskomt).
Maar een hele goede verkoper getroffen (Boudewijn). En onder de indruk van de Model Y: De hatchback (achterklep). Etc.
Kortom, me een Model Y "laten aansmeren". Komt in september of november.

Als je naar Zwolle gaat om te kijken: pas op voor Boudewijn. 😒
Boudewijn werkt normaal in Groningen, was maar een dagje in Zwolle. Maar de komende maand even niet, dan zit hij in Reykjavik.
Hij heeft de award van de beste Tesla verkoper gewonnen, en daarmee mag hij naar de vestiging in IJsland om daar te helpen.
Voor mij niet zo leuk, want hij hielp mij met wat "plooien glad te strijken". Maar ik had het wel goed gezien, dat Boudewijn een top-verkoper is. ;)
 
  • Like
  • Funny
Reactions: HWS and Stijntje
Nee dat begrijp je niet ... Het opgegeven gemiddelde van BMW zelf uit is 5l/100km. Ik zat op 5,2l/100km op de hele levensduur van de wagen.
Op die specifieke rit zat ik onder de 5l desalniettemin hoge snelheden.
Met mijn benzine merk ik het tegenovergestelde die verbruikt merkelijk meer aan een vaste snelheid bij 140 dan bij 90 bij de BMW was dat niet het geval.
Wat je dus eigenlijk gedaan hebt is +1000km op 1 tank kunnen rijden door 5sec aan 200km/u te rijden en de rest aan 90km/u zodat je een gemiddeld verbruik van 5l/100km uitkwam.
En dan kom je dat hier vertellen alsof je bijna de hele tijd +200km/u reed.
Waardoor iedereen natuurlijk een opmerking maakt over hoe onmogelijk dat is.
Tenzij je stormwind mee hebt, zit je aan zo'n snelheden op +10l verbruik.

Intussen al verschillende Model Y's tegengekomen op de wegen. Niet moeders mooiste, maar het praktische aspect maakt veel goed.
De witte versie blijft wel ongelofelijk lelijk, die heeft echt een absolute noodzaak aan een grille om het frontaal zicht wat te breken.
Bij de andere kleuren valt dat precies een stuk beter mee.
 
Nee dat begrijp je niet ... Het opgegeven gemiddelde van BMW zelf uit is 5l/100km. Ik zat op 5,2l/100km op de hele levensduur van de wagen.
Op die specifieke rit zat ik onder de 5l desalniettemin hoge snelheden.
Met mijn benzine merk ik het tegenovergestelde die verbruikt merkelijk meer aan een vaste snelheid bij 140 dan bij 90 bij de BMW was dat niet het geval.

Ik ben 4x naar Oostenijk geweest en daar waar mogelijk zo snel mogelijk gereden en nooit boven de 5l uitgekomen over heel het traject.
Dit jaar dat gedaan met een benzine en goed doorgereden en zat nauwelijks aan 7l dus zou mij sterk verwonderen dan een diesel zoveel gebruikt.

Maar nogmaals we wijken af van model Y ... mijn punt was enkel dat ik me moet aanpassen wat al het geval was met de benzine waarmee je wel moet tanken onderweg.
Verbruik op hogere snelheden is vooral afhankelijk van de luchtweerstand:

C5074380-78ED-4843-89B5-F85D076CF5A2.jpeg

Waarbij de snelheid kwadratisch meetelt.
Dus bij 200km/u wordt de luchtweerstand 4x zo groot als bij 100km/u
 
Wat je dus eigenlijk gedaan hebt is +1000km op 1 tank kunnen rijden door 5sec aan 200km/u te rijden en de rest aan 90km/u zodat je een gemiddeld verbruik van 5l/100km uitkwam.
En dan kom je dat hier vertellen alsof je bijna de hele tijd +200km/u reed.
Waardoor iedereen natuurlijk een opmerking maakt over hoe onmogelijk dat is.
Tenzij je stormwind mee hebt, zit je aan zo'n snelheden op +10l verbruik.

Intussen al verschillende Model Y's tegengekomen op de wegen. Niet moeders mooiste, maar het praktische aspect maakt veel goed.
De witte versie blijft wel ongelofelijk lelijk, die heeft echt een absolute noodzaak aan een grille om het frontaal zicht wat te breken.
Bij de andere kleuren valt dat precies een stuk beter mee.
Kijk je gelooft wat je wil en ik vind je reactie spijtig, ik dacht dat we hier waren om elkaar te helpen?
Ik overweeg een Model Y maar ben gewoon geschrokken door de lage autonomie en daarover zocht ik wat info.

Dit is wat ik geschreven heb:
"Voorlaatste lange trip was met een Beamer Diesel met 5 en dakkoffer en vele malen boven de 200km/u en pas moeten tanken na +1000km ..."
Waar staat dat ik heel de tijd +200km/u reed?
Ik heb die bewuste rit meerdere keren meer dan 200km/u gereden en ben uitgekomen op een gemiddelde van 135km/u met de files en al erbij en mijn tank was zelf nog niet in reserve toen ik aankwam op bestemming en het gemiddelde over die bewuste rit was wel degelijk 4,5l /100km en dus ruim 1000 km.
Mocht ik 1x 5sec 200 gedaan hebben en de rest 90 dan kwam ik nooit aan een gemiddelde van 135!
Als ik zie dat mijn benzine er nu ongeveer 2,2l/100km extra overdoet dan lijken mij dat logische cijfers, want ook veel meer file gehad en dus extra hoger verbruik benzine.

Zoals ik dus supra zei, is volledig elektrisch rijden een aanpassing die ik ga moeten doen.
Ik verwachtte echter wel in de buurt van de opgegeven autonomie te komen en dat vond ik raar.
Als een constructeur een verbruik opgeeft dan haalde je dat nooit maar sinds een aantal jaren zijn de cijfers bij benzine en diesel veel relaistischer en zijn in verschillende testen zelf lagere cijfers gehaald. Mogelijk zijn die testen gesponsord door olie industrie???
Maar hoe dan ook de cijfers in die testen werden gehaald en een zelfde zag ik onlangs bij een test met een Mach-E en dus leek de gehaalde autonomie supra nogal laag en dat was mijn vraag of dit altijd zo is....

Over de kleuren en de mogelijke grille - we zeiden hier hetzelfde iets zoals bij de X is noodzakelijk!
 
Zoals ik dus supra zei, is volledig elektrisch rijden een aanpassing die ik ga moeten doen.
Ik verwachtte echter wel in de buurt van de opgegeven autonomie te komen en dat vond ik raar.
Als een constructeur een verbruik opgeeft dan haalde je dat nooit maar sinds een aantal jaren zijn de cijfers bij benzine en diesel veel relaistischer en zijn in verschillende testen zelf lagere cijfers gehaald. Mogelijk zijn die testen gesponsord door olie industrie???
Maar hoe dan ook de cijfers in die testen werden gehaald en een zelfde zag ik onlangs bij een test met een Mach-E en dus leek de gehaalde autonomie supra nogal laag en dat was mijn vraag of dit altijd zo is....

Over de kleuren en de mogelijke grille - we zeiden hier hetzelfde iets zoals bij de X is noodzakelijk!
WLTP rating is gemaakt voor de benzinerijdende stadsauto, wat betekent dat benzine en diesel daar in een nadeel zitten maar een elektrische auto in een groot voordeel.

Omdat een EV zo efficient is, verliest ie weinig energie aan stadsverkeer: elke acceleratie wordt even later terug gecompenseerd door regeneratief remmen, en stilstaan kost de batterij quasi niks. Dat staat haaks tegenover een benzine die telkens ie accelereert, energie nodig heeft, en telkens ie vertraagt geen energie terug windt. Sta je met een benzine in de file, zit je ook gewoon brandstof op te stoken zonder er iets voor terug te krijgen. Relatief gezien is de verbrandingsmotor hilarisch inefficient in de stad, en dat veroorzaakt de hogere verbruikscijfers bij stadsverkeer in de WLTP norm.

Op de snelweg verandert dit: de benzine en diesel geven nuttige kracht en er is geen moment waarop de motor draait maar je niks met de energie doet. De EV daarentegen moet op de snelweg ook werken, maar heeft geen kans om veel regeneratief te remmen.

Ga je dan dus met je EV veel op de snelweg rijden in het buitenland, zie je de beloofde WLTP-range - die gemikt is op korte ritten met veel stadsverkeer - smelten als ijs voor de zon. Wat in de praktijk betekent dat je in je Tesla zo een 75% van het beloofde WLTP-rijbereik over houdt. Ga je daarentegen enkel stadsverkeer doen, kan je het bereik makkelijker benaderen.