Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
@Peter, ik vind de prijs-kwaliteit van de 3 beter dan de x. De y is 34% duurder dan de 3 was (mijn configuratie). Ik heb een x en daar blijf ik nog een tijdje in rijden hoop ik.
Ik heb voor vanmiddag een dubbele proefrit staan. Ik ben benieuwd wat onze bevinding gaat zijn in vergelijking met onze s. Vooral op wat slechter wegdek wil ik het verschil voelen. Dat schijnt nogal door te komen uit de ophanging
 
Aan de ene kant is dat waar, aan de andere kant: het grootste verschil tussen de 3 SR+ en de LR is de range:

3 SR+: 448km WLTP
Y LR: 507km WLTP
3 LR: 614km WLTP

Zo gezien zit de Y LR dichter bij de 3 SR+ qua range dan de 3 LR.
Maar er komt ook een Y SR aan die dan weer goedkoper is. Dus momenteel kan je enkel de twee P en LR vergelijken.
Bij de P is het verschil zelf nog minder ... 8,6%
 
Heeft iemand al bij de SuC geladen met deze MiC Y?
Ik heb al 2 korte sessies gedaan. Maar geen idee hoe ik kan zien hoe snel/traag/goed/slecht alles ging.

Gelukkig dat er wat sympathieke Tesla gebruikers waren die me de code van de slagboom gegeven hebben.
En het woordje uitleg waar dit terug te vinden is ;-)

Bij de bestelling waarschijnlijk één van de laatste referrals kunnen toevoegen, enkele dagen erna werd het programma gestopt.
Superhandig om gewoon de kabel aan te sluiten en te laden, geen gedoe met pasjes zoals alle andere wagens die ik getest had.
 
Heeft iemand al bij de SuC geladen met deze MiC Y?
Ik heb inmiddels 2 sessies gedaan (ik laad meestal op kantoor).
1633090872924.png


Vooral die sessie in Emmeloord vond ik indrukwekkend. Ik begon daar met 970 km/h...
 
Ik heb voor vanmiddag een dubbele proefrit staan. Ik ben benieuwd wat onze bevinding gaat zijn in vergelijking met onze s. Vooral op wat slechter wegdek wil ik het verschil voelen. Dat schijnt nogal door te komen uit de ophanging
De MY is inderdaad een stuk stugger. En stuurt ook veel directer als de MS. Dat is wel even wennen.
Op zeer slechte wegen (ik zit nu in Italie) is de wagen wel stug en stoterig afgeveerd. Het is niet de meest comfortabele vering. Ze hadden hem beter met luchtvering kunnen uitvoeren. Zeker gezien de prijs van de auto.
De MS is een echte snelweg cruiser ala een Mercedes E klasse.
De MY doet meer denken aan een Mini.
Het iets compactere formaat is wel een stuk handiger tijdens het parkeren.
De bediening met alles via 1 scherm vindt ik ook stuk minder dan de MS. Vooral simpele dingen als dashboardkastje openen, ruitenwissers inschakelen/aanpassen. Je hebt niet meer de route beschrijving zoals in de MS voor je neus. En je blijft schuiven met navigatie/muziek op het scherm omdat de linker helft wordt gebruikt voor autopilot/snelheid
 
De MY Shanghai zou nu meer range krijgen door LG batterijen en batterij pack van 82kw (46 km extra volgens NEDC standaard), en dit aan dezelfde prijs.
Denk dat dit dezelfde accu is die in de nu te bestellen 614 km M3 zit. Deze heeft 34 km meer range dan de voorraadmodellen volgens WLTP.
De MY zal dus waarschijnlijk ongeveer 30 km meer range krijgen als de “oude“ M3 en MY hetzelfde pack hadden.
 
De MY is inderdaad een stuk stugger. En stuurt ook veel directer als de MS. Dat is wel even wennen.
Op zeer slechte wegen (ik zit nu in Italie) is de wagen wel stug en stoterig afgeveerd. Het is niet de meest comfortabele vering. Ze hadden hem beter met luchtvering kunnen uitvoeren. Zeker gezien de prijs van de auto.
De MS is een echte snelweg cruiser ala een Mercedes E klasse.
De MY doet meer denken aan een Mini.
Het iets compactere formaat is wel een stuk handiger tijdens het parkeren.
De bediening met alles via 1 scherm vindt ik ook stuk minder dan de MS. Vooral simpele dingen als dashboardkastje openen, ruitenwissers inschakelen/aanpassen. Je hebt niet meer de route beschrijving zoals in de MS voor je neus. En je blijft schuiven met navigatie/muziek op het scherm omdat de linker helft wordt gebruikt voor autopilot/snelheid
Ik had verwacht dat mijn S85 met coilsuspension als een dino zou aanvoelen in vergelijking met de model y. Maar zoals pvdveen hierboven melde de auto niet heel comfortabel als de weg geen biljartlaken is. Er kwam ook vrij veel geluid de kabine in vergeleken met de s. Het zal voor mij dus niet gelijk een optie zijn een model y. Merken de andere hier ook flex in de deuren als je een oprit drempel oprijdt?
Het model waar ik mee heb gereden had geen premium connectivity meer. Dan heeft het systeem minder basis functionaliteit dan mijn mcu1.
 
Zou je niet beter gewoon wachten tot de Berlijn Y met 4680 cellen er is?
De vraag blijft, wanneer starten ze met 4680? Ik hoop dat dit nog Q1 2022 is, maar vrees er voor. Massaproductie start hopelijk snel in de US en kunnen dan geleverd worden in Berlijn en Texas. De Duitse batterij fabriek zal nog wel even duren vooraleer die opstart, tweede helft van 2022 ten vroegste denk ik. Misschien krijgen we wel meer info na Giga fest.
 
De vraag blijft, wanneer starten ze met 4680? Ik hoop dat dit nog Q1 2022 is, maar vrees er voor. Massaproductie start hopelijk snel in de US en kunnen dan geleverd worden in Berlijn en Texas. De Duitse batterij fabriek zal nog wel even duren vooraleer die opstart, tweede helft van 2022 ten vroegste denk ik. Misschien krijgen we wel meer info na Giga fest.
De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering is op zeven oktober, ik verwacht meer nieuws daar.
 
@Sjoester: Ik heb net fotos gemaakt. Ik bied mijn S75 terug in de pool aan (looptijd nog tot mei eigenlijk). Daar heb ik hem ook vandaan. Als iemand nog in 8% wil rijden tot mei, ben ik mazzelaar en kan ik de Y bestellen. Zoniet moet ik het contract uitrijden tot mei. Maar dan wacht ik ook op de nieuwe cellen.
 
Ware het niet dat OP een SR+ model 3 heeft, dus dan is de vergelijking met de goedkoopste model 3 zeer a propos aangezien zij dat zelf deed :)
Ik ken de wagen van OP niet en een vergelijking tussen verschillende uitvoeringen is dan ook niet relevant en incorrect. Enkel een vergelijking SR-SR, LR-LR en P-P gaat op. Anders kan je ook zeggen mijn SR kost de helft minder dan een P ... en nu stop ik ermee. Elk wil zijn gelijk en ik begrijp dat standpunt maar het is niet correct uit te rekenen zolang er geen SR is om te vergelijken.
De MY is inderdaad een stuk stugger. En stuurt ook veel directer als de MS. Dat is wel even wennen.
Op zeer slechte wegen (ik zit nu in Italie) is de wagen wel stug en stoterig afgeveerd. Het is niet de meest comfortabele vering. Ze hadden hem beter met luchtvering kunnen uitvoeren. Zeker gezien de prijs van de auto.
De MS is een echte snelweg cruiser ala een Mercedes E klasse.
De MY doet meer denken aan een Mini.
Het iets compactere formaat is wel een stuk handiger tijdens het parkeren.
De bediening met alles via 1 scherm vindt ik ook stuk minder dan de MS. Vooral simpele dingen als dashboardkastje openen, ruitenwissers inschakelen/aanpassen. Je hebt niet meer de route beschrijving zoals in de MS voor je neus. En je blijft schuiven met navigatie/muziek op het scherm omdat de linker helft wordt gebruikt voor autopilot/snelheid
Interessante info. Moet blijkbaar eens rijden met een S om verschil te ervaren.
Maar niet zeker dat ik dat leuk ga vinden als ik het zo lees. Voor mij niks leuker als een zeer hard geveerde springer en niet zoals mijn huidige die zo zacht is....
Ik heb de Y maar even getest en vond die absoluut niet hard, zelf nog zacht tov sommige andere auto's die ik gehad heb of tov mijn Mustang.
 
Ik kan mijn vorige niet editen dus maar korte extra update.
Net een Polestar 2 gaan testen. Zeer mooie wagen, zeer fijn afgewerkt zowel van binnen als buiten. Echter dit is tov mijn huidige wagen geen vooruitgang - enkel dat het een EV wordt ipv een PHEV. Ik verlies zelf plaats, nauwelijks verschil in prestaties ook en geen of weinig snelheidsgevoel, te zacht afgeveerd imo. Zeer goede wagen voor wellicht een groot publiek dat de overstap wil maken van een ICE naar een EV maar het is geen Tesla...
 
Ik kan mijn vorige niet editen dus maar korte extra update.
Net een Polestar 2 gaan testen. Zeer mooie wagen, zeer fijn afgewerkt zowel van binnen als buiten. Echter dit is tov mijn huidige wagen geen vooruitgang - enkel dat het een EV wordt ipv een PHEV. Ik verlies zelf plaats, nauwelijks verschil in prestaties ook en geen of weinig snelheidsgevoel, te zacht afgeveerd imo. Zeer goede wagen voor wellicht een groot publiek dat de overstap wil maken van een ICE naar een EV maar het is geen Tesla...
Wat was je vorige als ik mag vragen? S/V60 T8 polestar engineered?
 
  • Like
Reactions: Voodoo077