Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Robster, ondertussen bijna 2 weken verder. Wat is je ervaring/vergelijking met model Y en model S ? Mis je model S niet .
Ik zelf heb ondertussen de Y besteld ( levering feb ) en mijn oude model S (2015 ) is meer dan waarschijnlijk verkocht . Hopelijk heb ik de juiste keuze gemaakt .
Hi Peter, nee geen moment spijt.

* Wat eigenlijk alles overheersend is, is het verschil in brouwkwaliteit. Mijn S uit 2018 was al veel beter dan Mijn S uit 2014, maar dit is echt next level (Net een echte auto:)).
* Niets kraakt, niets piept.
* De Y ligt zeer robuust op de weg. Je voelt wel meer van de weg in de Y dan in de S, maar ik vind dat wel prettig
* de hogere zit en uitstap is heerlijk. Ik vond dat altijd oudelullengezever, maar het is echt fijn.
* Range is echt ong. 100 km hoger dan mijn MS 75D.
* Ik had gedacht dat ik het instrumentencluster achter het stuur zou missen. Het leek me vreemd om naar rechts te moeten kijken om te zien hoe hard ik rijd. Dat valt in de praktijk erg mee. In het donker vind ik het veel rustiger aan de ogen.
* Ik vind het horizontale scherm veel prettiger dan het verticale S scherm. Komt ook omdat de software/UI de laatste jaren echt geënt is op het horizontale M3 scherm.
* De ruimte op de achterbank is zo mogelijk nog meer dan bij de MS. Ik had dat niet verwacht. Auto voelt sowieso ruimer dan de S.
* Ik vind CCS heel fijn. Nog niet gebruikt, maar het vergroot de snellaadmogelijkheden enorm.
* Stuurtje is een stuk kleiner. Voelde in eerste instantie wat oenig, maar houdt lekker vast

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevoeld is de draaicirkel. Ik heb het niet opgezocht, maar het voelt alsof ik de draaicirkel heb van een mammoettanker met dwarswind.
 
Gasten die voor het eerst in mijn S stapten, vielen echt in hun stoel. Daarvoor had ik een lage BMW, dus kreeg af en toe al gemompel dat ik het deed om mensen te pesten:) het doet idd echt wat voor het comfort.

Haha, dan moet je voor de gein eens een keertje, als je die mogelijkheid krijgt, in de classic Tesla roadster proberen te gaan zitten....
Dan weet je je Model Y pas echt te waarderen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Hi Peter, nee geen moment spijt.

* Wat eigenlijk alles overheersend is, is het verschil in brouwkwaliteit. Mijn S uit 2018 was al veel beter dan Mijn S uit 2014, maar dit is echt next level (Net een echte auto:)).
* Niets kraakt, niets piept.
* De Y ligt zeer robuust op de weg. Je voelt wel meer van de weg in de Y dan in de S, maar ik vind dat wel prettig
* de hogere zit en uitstap is heerlijk. Ik vond dat altijd oudelullengezever, maar het is echt fijn.
* Range is echt ong. 100 km hoger dan mijn MS 75D.
* Ik had gedacht dat ik het instrumentencluster achter het stuur zou missen. Het leek me vreemd om naar rechts te moeten kijken om te zien hoe hard ik rijd. Dat valt in de praktijk erg mee. In het donker vind ik het veel rustiger aan de ogen.
* Ik vind het horizontale scherm veel prettiger dan het verticale S scherm. Komt ook omdat de software/UI de laatste jaren echt geënt is op het horizontale M3 scherm.
* De ruimte op de achterbank is zo mogelijk nog meer dan bij de MS. Ik had dat niet verwacht. Auto voelt sowieso ruimer dan de S.
* Ik vind CCS heel fijn. Nog niet gebruikt, maar het vergroot de snellaadmogelijkheden enorm.
* Stuurtje is een stuk kleiner. Voelde in eerste instantie wat oenig, maar houdt lekker vast

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevoeld is de draaicirkel. Ik heb het niet opgezocht, maar het voelt alsof ik de draaicirkel heb van een mammoettanker met dwarswind.
Thanks voor de info, vanmorgen nog even een testrit gedaan met de Y , inderdaad hogere zitpositie is TOP, afwerking is TOP, kleiner stuur is wennen , maar OK . Het betere in de S vind ik de luchtvering en ook zichtbaarheid . de S geeft me ook een "lounge" gevoel.
In mijn model S zie ik de voorkant van de wagen , in model Y niet , zal ook wennen zijn
Besluit : ik ga voor model Y( levering feb/maart ) model S is ondertussen verkocht , maar ik reserveer ondertussen ook een nieuwe model S en zie wel wat het wordt als hij beschikbaar is .
Ofwel dan model S kopen , model Y behouden en onze model 3 verkopen , ofwel gewoon model Y en 3 behouden .
 
Na bijna één maand MY en bijna 5000km op de teller blijf ik het gevoel hebben dat de MY onderstuur heeft (neus wil niet de bocht in zoals ik dat wil) bij de M3 had ik dat gevoel niet. Is dit onderstuur-gevoel ‘eigen’ aan de MY, herkennen andere MY eigenaars dit ook of zou het met uitlijning van de wagen te maken kunnen hebben?
 
Na bijna één maand MY en bijna 5000km op de teller blijf ik het gevoel hebben dat de MY onderstuur heeft (neus wil niet de bocht in zoals ik dat wil) bij de M3 had ik dat gevoel niet. Is dit onderstuur-gevoel ‘eigen’ aan de MY, herkennen andere MY eigenaars dit ook of zou het met uitlijning van de wagen te maken kunnen hebben?
En hoe snel ga je dan door een bocht? Ik kreeg de model 3 ook (even) in onderstuur hoor maar dan was ik niet goed bezig. 😇

Voor de duidelijkheid: dit was een eenmalige test om te zien hoe hij zich gedroeg op de limiet, zonder verkeer
 
Vandaag is de tesla service monteur langs geweest en het draadloos opladen werkt nu (was bij aanschaf nog niet aanwezig). Moet zeggen dat het zo gepiept was. hooguit 10 min. bezig geweest.

wel viel mij het volgende op na het wassen van mijn auto. Er blijkt vocht in de achterlamp te hangen? zie foto's. De service monteur van tesla gaf aan dat dit binnen 24 uur moet wegtrekken maar zoals je ziet is het nog aanwezig. Meerdere last van ? moet ik hier een melding van maken?

WhatsApp Image 2022-01-10 at 1.20.07 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-10 at 1.19.58 PM.jpeg
 
Vandaag is de tesla service monteur langs geweest en het draadloos opladen werkt nu (was bij aanschaf nog niet aanwezig). Moet zeggen dat het zo gepiept was. hooguit 10 min. bezig geweest.

wel viel mij het volgende op na het wassen van mijn auto. Er blijkt vocht in de achterlamp te hangen? zie foto's. De service monteur van tesla gaf aan dat dit binnen 24 uur moet wegtrekken maar zoals je ziet is het nog aanwezig. Meerdere last van ? moet ik hier een melding van maken?

View attachment 754082View attachment 754081
Ik heb er een melding van gemaakt na die 24 uur. Ze kwamen met de mobile service langs om het achterlicht te vervangen. Daarna geen problemen mee gehad. Ik heb ook al eens gehoord dat er een heel klein gaatje in het licht geboord kan worden om vocht door te laten. Al zou ik dat niet aanraden zonder eerst de mobile service te proberen!
 
Hallo allen, ik ben dus inmiddels ook in het bezit van een MY. Ook ik ben echt super tevreden met de auto. Heb lang getwijfeld, maar tot nu toe absoluut geen spijt. Ik kom van een Mercedes c klasse af en ben blij verrast met deze auto, hij is echt top en het verbruik is ook prima

Over gebruik gesproken, ik heb een caravan van 1400 kilo en heb de MY dus ook voor de trekkracht genomen. Heeft iemand al ervaring om met een caravan er achter te rijden en wat het wat het verbruik dan ongeveer zou kunnen zijn?
 
  • Like
Reactions: wooter and Maurice1
Over gebruik gesproken, ik heb een caravan van 1400 kilo en heb de MY dus ook voor de trekkracht genomen. Heeft iemand al ervaring om met een caravan er achter te rijden en wat het wat het verbruik dan ongeveer zou kunnen zijn?
Nog niet expliciet voor de Model Y, maar wel al een onderwerp voor de Model 3: Rijden met aanhanger met de Tesla Model 3