Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de afgelopen vier weken nog niet tot 100% geladen. Ik ben ancien en model Y rijder overigens:) Maar idd als ik het schuifje op 80% heb staan (standaard) geeft Ytje een range aan van 401 en op 100% 501 km.
Valt me op dat 100% GOM vs WLTP (501/533) niet zo afwijkend is bij een Y als mijn 3 destijds (498/580) (is nu al (460/580) trouwens). Is WLTP meetmethode gewijzigd ergens na 2019 ofzo?
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Dit moet de eerste keer zijn in 5,5 jaar als forumlid dat ik op een vraag geen antwoord krijg in dit forum. Zeker teleurstellend omdat ik vermoed dat idereen met een MY het antwoord weet.
Zouden de MY eigenaars minder antwoordbereid zijn dan de anciens hier?
MY 5500km, 100% = 510km enkel op winterbanden Gemini 19" met sottozero tot nu toe)
(20" induction liggen momenteel te wachten op het betere weer)
Wintervakantie naar Moena (Italië), ~1100km, 4 stops en 12h gereden, snelheid max toegestaan en daar waar vrije baan snelheid 150km/h.
Voor mij is de MY volledig de wagen die ik hoopte/verwachte te zijn en dit na ~50k a 70k km gereden te hebben met respectievelijk S85D, X100D en M3LR (met die laatste ben ik nooit op vakantie geweest)
 
MY 5500km, 100% = 510km enkel op winterbanden Gemini 19" met sottozero tot nu toe)
(20" induction liggen momenteel te wachten op het betere weer)
Wintervakantie naar Moena (Italië), ~1100km, 4 stops en 12h gereden, snelheid max toegestaan en daar waar vrije baan snelheid 150km/h.
Voor mij is de MY volledig de wagen die ik hoopte/verwachte te zijn en dit na ~50k a 70k km gereden te hebben met respectievelijk S85D, X100D en M3LR (met die laatste ben ik nooit op vakantie geweest)
Schitterend, zeker voor een wintervakantie. Wordt mijn volgende wagen. Ook qua ‘hardware’. Iets kleiner dan mijn huidig slagschip (steekt daardoor ook iets minder de ogen uit) en toch evenveel ruimte. De impact van de hoogte op de range was nog een onbekende voor mij.
Aan ale reageerders bedankt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Reeds eerder heb ik hier mijn teleurstelling uitgesproken over de lange wachttijd van de trekhaak voor de MY.
Vandaag ontving ik een nieuwe reactie van Tesla.

As we carefully plan installations across the region, it might take some time before the Model Y tow package becomes available for installation in your region. We continue to work as quick as possible to equip your Model Y with Tow capabilities.
We are very sorry for the delay.


Jammer dat uitsluitend Tesla de trekhaak kan leveren, waarschijnlijk omdat dit gekoppeld is aan de software die erbij geleverd wordt. Over deze koppelverkoop heb ik een vraag uitgezet bij de ACM.
 
Probleem is dat een trekhaak steeds meer een geïntegreerd onderdeel wordt van de totale auto.
Wanneer je iemand kunt vinden die passende trekhaak kan en wil leveren dan staat het jou vrij om die te nemen.
Alleen denk ik dat weinig hun vingers daaraan willen branden.

Als ik al zie hoe vaak het zelfs bij merkdealers al fout gaat wanneer ze bij een moderne ICE achteraf een trekhaak gaan monteren, dan zou ik helemaal aan een Tesla geen lokale trekhaak beunhaas aan mijn auto laten werken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Probleem is dat een trekhaak steeds meer een geïntegreerd onderdeel wordt van de totale auto.
Wanneer je iemand kunt vinden die passende trekhaak kan en wil leveren dan staat het jou vrij om die te nemen.
Alleen denk ik dat weinig hun vingers daaraan willen branden.

Als ik al zie hoe vaak het zelfs bij merkdealers al fout gaat wanneer ze bij een moderne ICE achteraf een trekhaak gaan monteren, dan zou ik helemaal aan een Tesla geen lokale trekhaak beunhaas aan mijn auto laten werken.
De trekhaak voor mijn RAV4 (Hybrid AWD 2020) werd in 2020 perfect geïnstalleerd door een daartoe gespecialiseerd bedrijf met een monteur met ‘gouden handjes’. Hetzelfde bedrijf zou ik ook mijn MY toevertrouwen.
 
Probleem is dat een trekhaak steeds meer een geïntegreerd onderdeel wordt van de totale auto.
Wanneer je iemand kunt vinden die passende trekhaak kan en wil leveren dan staat het jou vrij om die te nemen.
Alleen denk ik dat weinig hun vingers daaraan willen branden.

Als ik al zie hoe vaak het zelfs bij merkdealers al fout gaat wanneer ze bij een moderne ICE achteraf een trekhaak gaan monteren, dan zou ik helemaal aan een Tesla geen lokale trekhaak beunhaas aan mijn auto laten werken.
Trekhaak monteren is niet een ingewikkelde klus. Voor het aansluiten van de stekker heb je een auto specifieke kabelset nodig die moet worden aangemeld/ingeleerd zodat esp, achteruitrijsensoren, defecte lamp detectie enz weten dat er iets achter kan worden gehangen. Hiervoor heb je bij een aantal merken de dealer nodig om dit te programmeren. Dat maakt het iets complexer.
 
Trekhaak monteren is niet een ingewikkelde klus. Voor het aansluiten van de stekker heb je een auto specifieke kabelset nodig die moet worden aangemeld/ingeleerd zodat esp, achteruitrijsensoren, defecte lamp detectie enz weten dat er iets achter kan worden gehangen. Hiervoor heb je bij een aantal merken de dealer nodig om dit te programmeren. Dat maakt het iets complexer.
Precies. Te veel denken dat het nog werkt als 30 jaar geleden omdat ze het al 30 jaar doen.
De trekhaak voor mijn RAV4 (Hybrid AWD 2020) werd in 2020 perfect geïnstalleerd door een daartoe gespecialiseerd bedrijf met een monteur met ‘gouden handjes’. Hetzelfde bedrijf zou ik ook mijn MY toevertrouwen.
Dat wil niet zeggen dat deze het dus ook kan voor een MY.
 
En zo ziet dat eruit:
132309aaffb44d9604c6953a16086441a40c985e_2_1332x1000.jpegb85f99fa0de3429a80409d79c2c4ace9ff369145_2_1332x1000.jpegde161665cc8bd71e29297f8fac5bfdec23505836_2_1332x1000.jpeg
 
Vandaag had ik een medewerker van Tesla aan de telefoon ivm een kapotte voorruit. Direct nog even naar de trekhaak gevraagd. Hij wist het niet zeker, maar dacht wel dat de eerste afspraken inmiddels zijn gemaakt.
Hij verwacht dat ergens Q1 of Q2 de trekhaak leverbaar is voor iedereen.

Bottom Line: nog niets opgeschoten.