Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er meer hier die regelmatig problemen met het dichtdoen van de zij-voorruiten hebben?
Vanmorgen nog... Zeker 10x proberen en uiteindelijk ging hij helemaal dicht. Bij het omhoog doen gaat de ruit al snel weer naar beneden op verschillende punten. Dus niet op één hoogte maar volkomen random.
Ik vermoed dat je raam aansturing even moet hercalibreren.

Is eenvoudig, zie

Werkt volgens mij op elk model van Tesla, is overigens niet Tesla specifiek, veel fabrikanten gebruiken deze of een vergelijkbare methode
 
Ik twijfel of deze post in deze thread hoort of in de vakantie in Frankrijk, maar gaat toch vooral over de Y dus voor deze gekozen.

Na mijn eerste lange trip is het tijd voor een lofzang op de Y, wat een heerlijke reisauto. (Waarschuwing: misschien lijd ik aan confirmation bias!).
We reden afgelopen zondag (dus vrij rustig op de weg) van regio Den Haag naar regio Nimes, Totaal 1177 km in ruim 11 uur.
- Eerder nog nooit in 1x gedaan, maar deze keer wel, en daarbij speelde de autopilot een grote rol. Die heeft op de snelweg niet 1x een probleem gegeven, en ik had echt het idee dat ik minder vermoeid raakte door het rijden. Voor velen is het misschien inmiddels normaal, maar hoe soepel de AP stuurt en netjes afremt, ook niet schrikt van mensen die er tussen komen soms, petje af. Ook de stoelen zaten voor iedereen comfortabel. We hebben 10 jaar een V40 uit 2001 gereden en die staat begrijp ik bekend om comfortabele stoelen, maar ik vind dit duidelijk lekkerder zitten.
- Wat gaat er veel in de Y. Bijna alles wat eerder in een VW Touran + dakkoffer ging kon nu mee in de Y. Ik twijfelde van te voren of we nog zo'n trekhaakbak nodig zouden hebben maar het gaat prima zonder.
- Laden: ging prima. eerst SC Wavre, daarna Metz die vollig was, daardoor max 75 kW. Achteraf hadden we beter naar de volgende SC kunnen door rijden na kort wat bij te laden denk ik. Toen Fastned gepakt (Max 191 kw) en daarna een V3 SC Lyon - Dardilly, max 215 kW. Zakt wel vrij snel in, bij SoC van 50% nog 110 kW, bij 54% zakt de laadsnelhij onder 100 kW.
- Verbruik: 199 Wh/km: gezien formaat van de Y en het extra gewicht lijkt me dat prima. Ook nog wat regen gehad onderweg. In principe overal de maximum snelheid gereden (behalve wanneer het echt hard regende, en op het stuk van Metz naar de Fastned lader ook wat rustiger aan gedaan, omdat de voorspelde SoC erg hard naar beneden ging (snelheid naar 130 km/h en regen af en toe). Kwam daar uiteindelijk met 5% aan.

Kortom, prima trip en ook nog heerlijk weer hier, dus wat wil je nog meer.
 
Ik heb last van een flink krakend geluid in het dak van mijn Y met warmer weer. Eigenlijk het plafondstuk voor de ruit waar de zonnekleppen aan vast zitten. Echt niet te doen. Als je er een beetje aan ‘jeut’ kraakt het ook flink. Bij kou hoor je niks.

Anderen daar last van?
 
  • Like
Reactions: telsa013
Ik heb last van een flink krakend geluid in het dak van mijn Y met warmer weer. Eigenlijk het plafondstuk voor de ruit waar de zonnekleppen aan vast zitten. Echt niet te doen. Als je er een beetje aan ‘jeut’ kraakt het ook flink. Bij kou hoor je niks.

Anderen daar last van?
Bij mijn MY gebeurt hetzelfde alleen komt het geluid vanaf het dashboard achter het stuur. Na een tijdje airco aan is het geluid weer weg. Als ik binnenkort tijd heb, mag het SeC er even naar kijken.
 
23 april zou ik naar Schotland vliegen met 4 vrienden, maarja, KLM. Na nog wat vergeefse pogingen om andere vlucht oid te regelen hebben we alles in de MY geladen en zijn we naar Rotterdam gereden voor de veerboot naar Hull. Een roadtrip van 1800km met 0 voorbereiding dus. Ik gooi wat ervaringen even in bulletpoint formaat.
  • Blij dat ik de dag ervoor wel compleet had opgeladen, gezien ik de Sentry de hele week aan wou laten staan
  • Met de frunk en de opbergruimte onder de kofferbak zaten er al 2 koffers in en was de hele kofferbak verder nog leeg, ideaal.
  • Dingen die ik al had uitgezocht (er was kort een plan om niet te vliegen maar gelijk de MY te pakken) maar geen tijd voor gehad:
    • Laadpas voor Schotland halen (moest nu slechte app gebruiken die ik niet zelf kon installeren op iPhone omdat die niet beschikbaar is voor NL appstore)
    • CHAdeMO adapter kopen
    • Mobile charger met GB stekker kopen
  • Tesla houd niet van ferries, of iig verplaatst worden in stilstand. We moesten meer dan een uur rijden, Superchargen en een paar keer resetten voordat de GPS eindelijk snapte dat we niet in Scheveningen/de Noordzee reden maar in Engeland. In de tussentijd gewoon genavigeerd met mobiel + Google Maps.
  • Blij verrast met het Supercharge netwerk in Engeland/Schotland, miste het eigenlijk alleen op Isle of Skye.
  • De hele UI kunnen updaten om miles te gebruiken was fijn.
  • Links het stuur hebben maakt niet heel veel uit met de hogere zit van de MY
  • Zitcomfort achterin was niet ideaal met 3 mensen, maar we reden doorgaans geen erg lange stukken
  • Op de Schotse bergwegen mag je 100 km/h, maar met 2000 kilo aan auto + passagiers + bagage zou ik het niet doen
  • De sensoren begonnen naarmate de week vorderde wat vreemde trekjes te vertonen, zo kreeg ik meerdere keren een side collision warning (twee luide pieptonen zonder melding op het scherm) terwijl er niks bij me in de buurt was.
  • Autopilot is wat angstiger op de smallere wegen en remt soms af bij een tegenligger waar je prima langs kan
 
Daar is toch geen update voor nodig? Ging automatisch bij mij op geolocatie.
Heeft dan misschien te maken met het andere punt van een GPS die niet wou updaten eerst. Toen ik in IJmuiden weer eraf reed las Tesla de verkeersborden uit en converteerde ze van mph naar kmh, ook al had ik de UI weer op kmh gezet. Duurde in NL ongeveer een kwartier voordat de GPS goed ging.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb last van een flink krakend geluid in het dak van mijn Y met warmer weer. Eigenlijk het plafondstuk voor de ruit waar de zonnekleppen aan vast zitten. Echt niet te doen. Als je er een beetje aan ‘jeut’ kraakt het ook flink. Bij kou hoor je niks.

Anderen daar last van?
I have rattle door tesla creaks on the driver's side. Was at the Tesla service, and they said that this is normal for Tesla. Does someone have this problem?
 
Zijn er mensen hier die de model Y al gebruikt hebben met Caravan ? Ik zou graag eens willen weten welke spiegels jullie gebruiken
Wij gaan binnenkort in NL met de caravan op pad en heb nu wat oudere spiegels met zuignappen die op de Peugeot al niet lekker bleven zitten... Benieuwd of mensen ervaring hebben met een bepaald merk....
 
Onlangs een trekhaak laten instaleren op mijn model Y door Tesla . Keuring zit mee in de prijs van de trekhaak . Vind het een beetje sneu mijn nieuwe Tesla een een "vreemde " te moeten afgeven . Iemand ervaring met deze service van HiFlow ? Ik kan natuurlijk zelf gaan, maar dan zijn de kosten voor mij

U heeft een Tesla gekocht en hierbij ook een trekhaak
Deze is niet gekeurd door ons en dient u zelf nog te regelen. We hebben hiervoor een handige manier in samenwerking met HiFlow. Zij zullen uw wagen oppikken (op een moment dat u aangeeft) en naar de keuring gaan. De kosten zijn volledig voor Tesla.
 
Onlangs een trekhaak laten instaleren op mijn model Y door Tesla . Keuring zit mee in de prijs van de trekhaak . Vind het een beetje sneu mijn nieuwe Tesla een een "vreemde " te moeten afgeven . Iemand ervaring met deze service van HiFlow ? Ik kan natuurlijk zelf gaan, maar dan zijn de kosten voor mij

U heeft een Tesla gekocht en hierbij ook een trekhaak
Deze is niet gekeurd door ons en dient u zelf nog te regelen. We hebben hiervoor een handige manier in samenwerking met HiFlow. Zij zullen uw wagen oppikken (op een moment dat u aangeeft) en naar de keuring gaan. De kosten zijn volledig voor Tesla.
Geen ervaring mee maar wat is die keuring precies? Ik heb ook een trekhaak laten installeren maar weet niks van een keuring ?
Ik zie dat je uit Vlaanderen komt, is dit iets specifieks in België?
 
Geen ervaring mee maar wat is die keuring precies? Ik heb ook een trekhaak laten installeren maar weet niks van een keuring ?
Ik zie dat je uit Vlaanderen komt, is dit iets specifieks in België?
Inderdaad, trekhaal moet gekeurd zijn in België. Was ook niet op de hoogte vroeger. Meerdere jaren geleden een Audi Q3 gekocht, gloednieuwe wagen bij Audi dealer , standaard geleverd met afneembare trekhaak. Paar maanden nadien politiecontrole waarbij mijn trekhaak gemonteerd was . Geen schouwingsbewijs kunnen voorleggen en dikke boete ontvangen . Garage excuseerde zich en dat was het
 
  • Like
Reactions: Jitz
wanneer autopilot aan staat, en ik zet de richtingaanwijzer helemaal aan, dan wordt de weerstand op het stuur om AP te deactiveren zeer klein.
wanneer ik de richtingaanwijzer slechts 'licht' aanzet (pinkt die 3 keer), dan gebeurt dit meestal ook, maar niet consistent. Is dit een gekend probleem?

Je moet altijd de auto door een weerstand drukken als je met ingeschakelde Autopilot en richtingaanwijzer van baan wisselt. Onbegrijpelijk.
 
Je moet altijd de auto door een weerstand drukken als je met ingeschakelde Autopilot en richtingaanwijzer van baan wisselt. Onbegrijpelijk.
Op zich snap ik het wel, want zolang je niet van rijbaan wisselt, wil je dat de auto blijft doen wat hij daarvoor ook al deed. Dat is tussen de lijnen blijven en de weerstand was er ook al. In het verleden werd de weerstand bij AP wel iets minder als je richting aan gaf, ik weet niet of dat nog zo is.