Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Op verwarring te vermijden: SR bestaat al een tijdje niet meer. Zowel bij de Model 3 als Y heb je enkel RWD (naast AWD en P). Er is een merkelijk verschil tussen de vroegere SR+ en de huidige RWD (zowel range als premium interior blijkbaar).
Dat is een terechte. Model 3 RWD mist wel het uitgebreidere geluidssysteem, wat er bij de Y dan wel weer lijkt in te zitten.

Dit alles als de beschrijvingen in de configuratie kloppen.
 
Misschien een domme opmerking van mij en mogelijk off-topic maar ik zet het hier toch en moet desnoods maar weggehaald worden indien niet toegelaten want vind het toch een interessante denkoefening.
Vriend heeft een model Y besteld maar is nu serieus aan het twijfelen of hij niet gaat annuleren.

Hij rijdt regelmatig naar Frankrijk bij familie, daar kan hij laden maar nu moet hij niet stoppen onderweg met een benzine, met een RWD wel. Dat is een voordeel van de LR/P maar is dat die 16K extra waard? Omdat ik supra zag dat iemand vreesde dat de tweedehands prijs van de LR zou een dreun krijgen door komst RWD. Maar er blijft een voordeel als je regelmatig ver rijdt dat je dus minder moet stoppen om te laden.
Ik heb zelf ook de oefening gemaakt want ben afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ongeveer 320km in één keer dan garage hotel in waar geen lader was of mogelijkheid te laden en dan direct weer naar huis. Nu geen probleem maar met een EV onmogelijk. Als er aan je hotel een lader is uiteraard geen stress maar anders best vervelend. De RWD zou in de winter dus een probleem kunnen zijn om in één keer naar Parijs te rijden.

Maar gaat dus vooral over kostprijs per kilometer.
Na prijsaanpassing betaalt hij nu 42c voor 1kW elektriciteit maar aankondiging is 70c deze winter in België.
Als ik de Y SR neem moet ik natuurlijk gokken op het verbruik maar laat ik eens iets zeer laag pakken zoals 15 kW per 100 km dan kom hij vandaag op 6,3€ voor 100km - top!
Maar als straks de elektriciteit aan 70c staat zoals aangekondigd dan is het 10,50€ en dat wordt wel duur.
Bovendien lijkt me dat verbruik niet echt realistisch.

Als je overal de toegelaten snelheid volgt in Frankrijk is er iets van een 150km waar je 130km/u mag en voor de rest grootste deel 110.
Dan lijkt me 20kW / 100 km realistischer. En dan kom je al op 14€ per 100km.
Een diesel doe je zelf met 2€ per liter aan minder dan 10€ hetzelfde. Dus zijn vraag is of het voor hem nog wel loont een EV aan te kopen en al zeker een Y RWD met beperktere range.

Ik probeer hem nu uit te leggen dat een EV niet enkel goedkoper rijden is (was?) maar meer dan dat, terwijl ik zelf nog geen EV heb ... :)


Terug on-topic.
Als de RWD inderdaad van China komt dat is "excuus" van lage prijs want geen invoer/transport geen reden en dan hoop ik echt de komende weken een aanpassing ook van de prijs van de LR en P
Ondanks de hogere energieprijs zou ik niet eens een ICE willen overwegen. EV heeft de toekomst en het rijd fantastisch. Laden op de heenweg bij de laatste supercharger en je hebt geen zorgen of je wel of niet op je bestemming kunt laden. Een korte stop is wel zo relaxed. EV rijden is net even anders denken dan met een ICE rijden. Nooit meer tanken zou ik zeggen…..
 
Ondanks de hogere energieprijs zou ik niet eens een ICE willen overwegen. EV heeft de toekomst en het rijd fantastisch. Laden op de heenweg bij de laatste supercharger en je hebt geen zorgen of je wel of niet op je bestemming kunt laden. Een korte stop is wel zo relaxed. EV rijden is net even anders denken dan met een ICE rijden. Nooit meer tanken zou ik zeggen…..
Maar een rit van 3u die dan plots 3u30 wordt enkel om te laden is echt wel dom als je er net niet geraakt.
 
Goh, vooreerst loopt de inflatie op dus is het erg onwaarschijnlijk dat Tesla plots de LR en P goedkoper zou maken. Zelf vind ik de prijs van de RWD al atypisch, want goedkoper dan de goedkoopste Model 3 (maar die is dan al direct AWD).

Over de stroomprijzen is het koffiedik kijken deze winter. Dat hangt ook af van het energiecontract van je vriend, en je mag er vanuit gaan dat als de elektriciteit duurder wordt, dat benzine en diesel ook wel zullen volgen. Bovendien, als je vriend ook kan profiteren van zonnepanelen of vaste contracten (wat je bij benzine en diesel niet kan) ben je bij een EV nog beter af.

En dat keertje moeten stoppen om de batterij voldoende bij te laden om tot op bestemming of thuis te geraken, is dat zo een ramp? Ik rij al 5 jaar elektrisch en anderen nog veel langer, en die supercharger stops zijn vaak welgekomen pauzes. Brussel-Parijs ononderbroken rijden is makkelijk 4 uren. Valenciennes en Senlis zijn nu niet de meest welkome plekken, maar dat heeft me toch nog nooit weerhouden om met de EV naar Parijs te rijden.
De benzine en diesel zakken net ... diesel blijft hier rond de 2€ maar benzine zit aan ongeveer 1,75 - om te zwijgen van Frankrijk waar die gezakt is naar 1,50€

Ik heb even mijn eindafrekening erbij genomen en zit aan 50c !
Dus 100 km = 10 euro ook voor mij vandaag en straks in de winter mogelijk/wellicht 15 euro...
Zo maken ze het natuurlijk niet meer interessant... hoeveel leuker een EV ook is. Het moet betaalbaar blijven maar nu ga ik weet off-topic.
Mea culpa.

Voor de Y maakt wellicht niet uit welke laadpaal ik neem - ik merk een andere topic specifiek over laadpalen maar wellicht kan iemand me hier zeggen of zowel Wallbox Pulsar als Smappee werken. Thx!

Enkel dan nog een maandje of twee wachten om te kiezen welke Y het wordt en bestellen.
 
De benzine en diesel zakken net ... diesel blijft hier rond de 2€ maar benzine zit aan ongeveer 1,75 - om te zwijgen van Frankrijk waar die gezakt is naar 1,50€

Ik heb even mijn eindafrekening erbij genomen en zit aan 50c !
Dus 100 km = 10 euro ook voor mij vandaag en straks in de winter mogelijk/wellicht 15 euro...
Zo maken ze het natuurlijk niet meer interessant... hoeveel leuker een EV ook is. Het moet betaalbaar blijven maar nu ga ik weet off-topic.
Mea culpa.

Voor de Y maakt wellicht niet uit welke laadpaal ik neem - ik merk een andere topic specifiek over laadpalen maar wellicht kan iemand me hier zeggen of zowel Wallbox Pulsar als Smappee werken. Thx!

Enkel dan nog een maandje of twee wachten om te kiezen welke Y het wordt en bestellen.
Ik heb een Smappee laadpaal (met slim laden) In combinatie met een MYP en werkt zonder problemen.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Maar een rit van 3u die dan plots 3u30 wordt enkel om te laden is echt wel dom als je er net niet geraakt.
Het is maar een idee, maar als je niet voldoende hebt om tot bestemming te geraken, moet je niet helemaal 30 minuten staan laden bij een snellader. Je moet enkel laden om tot op bestemming te geraken.
 
  • Like
Reactions: tCC_
Het is maar een idee, maar als je niet voldoende hebt om tot bestemming te geraken, moet je niet helemaal 30 minuten staan laden bij een snellader. Je moet enkel laden om tot op bestemming de volgende laadfaciliteit te geraken.

Kleine, maar belangrijke fix. Leuk dat je op je bestemming komt maar je moet daar dan wel kunnen laden (al dan niet de mogelijkheid hebben om de Schuko te mogen gebruiken).
 
Maar een rit van 3u die dan plots 3u30 wordt enkel om te laden is echt wel dom als je er net niet geraakt.
Niet enkel om te laden. Ik zou een deugddoende pauze nemen met een koffie.

Een half uur voor Parijs even rustig de verkeerssituatie bekijken en daarna verbeterde concentratie op verkeer en route, kan meer dan een half uur winst opleveren. Een half uur eerder vertrekken en er is geen enkele impact op de aankomsttijd. Dat half uur waarop je toch maar de krant zit te lezen en social media zit te checken thuis. Dat kan aan de laadpaal dus ook.
 
Niet enkel om te laden. Ik zou een deugddoende pauze nemen met een koffie.

Een half uur voor Parijs even rustig de verkeerssituatie bekijken en daarna verbeterde concentratie op verkeer en route, kan meer dan een half uur winst opleveren. Een half uur eerder vertrekken en er is geen enkele impact op de aankomsttijd. Dat half uur waarop je toch maar de krant zit te lezen en social media zit te checken thuis. Dat kan aan de laadpaal dus ook.
Voor mensen die nog geen EV hebben voelt dit nog vaak als een verplichte stop en een 'klusje'. Voor mensen die al wat langer een EV hebben (en dan met name het zorgeloze Supercharger netwerk) voelt een laadpauze ook echt daadwerkelijk als een pauze. En de échte nerds (zoals ik) rijden om zodat je bij een Supercharger locatie komt waar je nog niet eerder bent geweest, gewoon om even te kijken.
 
Voor mensen die nog geen EV hebben voelt dit nog vaak als een verplichte stop en een 'klusje'. Voor mensen die al wat langer een EV hebben (en dan met name het zorgeloze Supercharger netwerk) voelt een laadpauze ook echt daadwerkelijk als een pauze. En de échte nerds (zoals ik) rijden om zodat je bij een Supercharger locatie komt waar je nog niet eerder bent geweest, gewoon om even te kijken.
Ik heb sinds kort een ID.4 (in afwachting van de Y), maar ik stoor mij absoluut niet aan het laden moet ik zeggen. Precies wat je zegt, echt een pauze. Even koffie drinken of de omgeving verkennen. Al moet ik zeggen dat mijn (vakantie)rit van 15.000 km in 4 weken niet mogelijk is met een EV.
 
net een nogal teleurstellend gesprek gehad met Promovendum, de verzekeraar van mijn M3LR. Ik denk erover een MYP te kopen en toen ik mijn M3 kocht wilden ze de performance versie niet verzekeren (teveel vermogen en daarmee meer risico). Dus ik dacht ze even te bellen om te vragen wat de policy tegenwoordig is - verzekeren ze inmiddels de MYP? Maar dat kon men me niet vertellen. Daar had ik echt een kenteken voor nodig en als ik nog niets gekocht had of op het oog dan kon men mij niet helpen. Nou moe?

Gelukkig laat Independer voldoende andere aanbieders zien, maar ik ben best teleurgesteld in Promovendum omdat ik zeer tevreden ben tot zo ver en het liefst bij hen zou blijven.
 
Misschien een domme opmerking van mij en mogelijk off-topic maar ik zet het hier toch en moet desnoods maar weggehaald worden indien niet toegelaten want vind het toch een interessante denkoefening.
Vriend heeft een model Y besteld maar is nu serieus aan het twijfelen of hij niet gaat annuleren.

Hij rijdt regelmatig naar Frankrijk bij familie, daar kan hij laden maar nu moet hij niet stoppen onderweg met een benzine, met een RWD wel. Dat is een voordeel van de LR/P maar is dat die 16K extra waard? Omdat ik supra zag dat iemand vreesde dat de tweedehands prijs van de LR zou een dreun krijgen door komst RWD. Maar er blijft een voordeel als je regelmatig ver rijdt dat je dus minder moet stoppen om te laden.
Ik heb zelf ook de oefening gemaakt want ben afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ongeveer 320km in één keer dan garage hotel in waar geen lader was of mogelijkheid te laden en dan direct weer naar huis. Nu geen probleem maar met een EV onmogelijk. Als er aan je hotel een lader is uiteraard geen stress maar anders best vervelend. De RWD zou in de winter dus een probleem kunnen zijn om in één keer naar Parijs te rijden.

Maar gaat dus vooral over kostprijs per kilometer.
Na prijsaanpassing betaalt hij nu 42c voor 1kW elektriciteit maar aankondiging is 70c deze winter in België.
Als ik de Y SR neem moet ik natuurlijk gokken op het verbruik maar laat ik eens iets zeer laag pakken zoals 15 kW per 100 km dan kom hij vandaag op 6,3€ voor 100km - top!
Maar als straks de elektriciteit aan 70c staat zoals aangekondigd dan is het 10,50€ en dat wordt wel duur.
Bovendien lijkt me dat verbruik niet echt realistisch.

Als je overal de toegelaten snelheid volgt in Frankrijk is er iets van een 150km waar je 130km/u mag en voor de rest grootste deel 110.
Dan lijkt me 20kW / 100 km realistischer. En dan kom je al op 14€ per 100km.
Een diesel doe je zelf met 2€ per liter aan minder dan 10€ hetzelfde. Dus zijn vraag is of het voor hem nog wel loont een EV aan te kopen en al zeker een Y RWD met beperktere range.

Ik probeer hem nu uit te leggen dat een EV niet enkel goedkoper rijden is (was?) maar meer dan dat, terwijl ik zelf nog geen EV heb ... :)


Terug on-topic.
Als de RWD inderdaad van China komt dat is "excuus" van lage prijs want geen invoer/transport geen reden en dan hoop ik echt de komende weken een aanpassing ook van de prijs van de LR en P
Heb enkele jaren met een LR wekelijks naar Parijs gereden. Was heeel blij dat ik een LR had. Voor iets minder had ik gepast.
(Gezien het geen vakantie verplaatsingen waren)
 
  • Like
Reactions: Voodoo077