Misschien een domme opmerking van mij en mogelijk off-topic maar ik zet het hier toch en moet desnoods maar weggehaald worden indien niet toegelaten want vind het toch een interessante denkoefening.
Vriend heeft een model Y besteld maar is nu serieus aan het twijfelen of hij niet gaat annuleren.
Hij rijdt regelmatig naar Frankrijk bij familie, daar kan hij laden maar nu moet hij niet stoppen onderweg met een benzine, met een RWD wel. Dat is een voordeel van de LR/P maar is dat die 16K extra waard? Omdat ik supra zag dat iemand vreesde dat de tweedehands prijs van de LR zou een dreun krijgen door komst RWD. Maar er blijft een voordeel als je regelmatig ver rijdt dat je dus minder moet stoppen om te laden.
Ik heb zelf ook de oefening gemaakt want ben afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ongeveer 320km in één keer dan garage hotel in waar geen lader was of mogelijkheid te laden en dan direct weer naar huis. Nu geen probleem maar met een EV onmogelijk. Als er aan je hotel een lader is uiteraard geen stress maar anders best vervelend. De RWD zou in de winter dus een probleem kunnen zijn om in één keer naar Parijs te rijden.
Maar gaat dus vooral over kostprijs per kilometer.
Na prijsaanpassing betaalt hij nu 42c voor 1kW elektriciteit maar aankondiging is 70c deze winter in België.
Als ik de Y SR neem moet ik natuurlijk gokken op het verbruik maar laat ik eens iets zeer laag pakken zoals 15 kW per 100 km dan kom hij vandaag op 6,3€ voor 100km - top!
Maar als straks de elektriciteit aan 70c staat zoals aangekondigd dan is het 10,50€ en dat wordt wel duur.
Bovendien lijkt me dat verbruik niet echt realistisch.
Als je overal de toegelaten snelheid volgt in Frankrijk is er iets van een 150km waar je 130km/u mag en voor de rest grootste deel 110.
Dan lijkt me 20kW / 100 km realistischer. En dan kom je al op 14€ per 100km.
Een diesel doe je zelf met 2€ per liter aan minder dan 10€ hetzelfde. Dus zijn vraag is of het voor hem nog wel loont een EV aan te kopen en al zeker een Y RWD met beperktere range.
Ik probeer hem nu uit te leggen dat een EV niet enkel goedkoper rijden is (was?) maar meer dan dat, terwijl ik zelf nog geen EV heb ...
Terug on-topic.
Als de RWD inderdaad van China komt dat is "excuus" van lage prijs want geen invoer/transport geen reden en dan hoop ik echt de komende weken een aanpassing ook van de prijs van de LR en P